Varför "C hårddisk"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har alltid fått brännaren som E: Detta oavsett om det suttit en eller flera diskar i den (stationär eller bärbar).

Så blir det för mig med när jag kopplar in min externa hårddisk, den får alltid betäckningen F: även om jag inte har någon enhet med betäckningen E:
Jag tror det beror på att Windows minns att det finns/funnits en annan enhet med E:
I ditt fall D:
Men det går även styra manuellt, sätter man U: på en enhet så kommer den få det nästa gång den ansluts.

Skrivet av skog1s:

Sluta lek plastmoderator!!

Jag har själv varit en dryg medlem som du en gång i tiden, men en dag vaknar man och upptäcker att man inte kommer någonstans i det tankesättet.

Så, varför skall tråden stängas ?
Kan du svara på det ?
Som du skriver nedan " diskussionsämnet" saknas ?

Tydligen inte, då det är ett väldigt stort intresse och många hjälpsamma inlägg.

Du anser det, ja.
Men om du läser hela tråden nu, tycker du inte själv att @Hablam fick ett trevligare svar från medlemmar här än från Google?

En trådstart kan bli som en snöboll i rullning på forum, det växer och växlar kurs, det är oftast då man lär sig

Det är därför vi finns här.

Jag håller med, jag tycker diskussioner har ett egenvärde då även dem som har kunskap om ämnet kan lära sig (fördjupning) en del genom just diskussion, även om man så klart vill undvika ältande.
Jag tycker mig ana en generell minskning av att vi hänvisar personer till google, vilket är glädjande

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Windows arv från DOS?

Andra OS är inte nödvändigtvis bundna till det tänkesättet..

Som DOS i sin tur ärvt från CP/M. Där skaparen av CP/M inspirerats av Digital Equipments RT11/TOPS10 mm.

På den tiden kunde man ur enhetsbeteckningen ofta utläsa vilken typ av enhet det var. Exempel för RT11: enhetsbeteckningen DL2: står för disk typ RL01 eller RL02 enhet nr 2.

För övrigt är kärnan av Windows-NT ett arv från Digital Equipments VAX/VMS. Den som vill kan ju kolla upp Dave Cutler på Wikipedia.

Permalänk
Medlem

@SAFA:

Ärvt / snott

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

MS-dos snodde en del ideer av Unix-världen också, men orkade inte hela vägen som multitasking, device-begreppet där man bara orkade med i princip COM, CON, LPT, PRN och kanske några enstaka till.

Det man gudskelov kopierade från Unix-världen var hierakisk filsystem och inte tvingade användaren till platta filsystem som CP/M hade (gissa vad den synsätten kommer ifrån - digital där man gillade vattentäta skott mellan både användare och processer) - där varje användare hade ett 'konto' med platt filsystem och så fanns det vissa 'konton' som var globala för systemprogrammen mm. - hade varit kul nu när varje användare säkert har många tiotusentals filer (varav många ovetandes under appdata...)

Dessvärre följde 8+3 tecken på filnamnen väldigt länge och det dröjde med typ win95 (och NT4) och VFAT (i NT4 NTFS) innan man kunde skriva längre filnamn.

De flesta OS på 80-talet var ganska sparsmakade med antal tecken i filnamn eftersom man bokstavligen räknade byte och lagringsplats var dyrt, men snålast var nog ändå CP/M och MS-dos i OS:-ligorna på den tiden, att ms-dos inte heller skilde mellan stora och små bokstäver gjorde det lätt att få namnkrock fast det såg olika ut på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@HC-83t15:
Fast är egentligen en "c" är en partition på första hårddisken. "D" är en annan partition osv

C: är inte en partition ej heller någon disk. Det är en monteringspunkt där ett filsystem, som finns på en partition eller en nätverksenhet eller en USB-sticka kan monteras. Även i Windows kan ett filsystem monteras på en mapp.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@Hablam Kul fråga... mycket konstiga saker i PC värden är så pga man behövt följa standarder så långt bak som 70- & 80-talet.

Skrivet av HC-8315:

Förr i så hade vi diskettstationer i datorerna. Dom kom före hårddiskarna också. Hur som haver så hade diskettstationerna A och B reserverade, och när hårddiskar kom i i vanliga datorer så fick dom C. Sen dess har C i stort sett alltid vart de som gäller.
Jag reserverar mig för att jag kanske inte har allting helt korrekt här!

Stämmer bra.

Detta var ju för förr körde du hela OSet på disketterna också. HDD fanns inte.
Utan du laddade in OSet från disketten och sedan skiftade diskett till nästa diskett för att ladda in programmet.

Sen fanns det både 3,5" - 5,25" och 8" disketter, så man fick rätt ofta 2 enhetsbeteckningar, och kunde då köra systemt på ena och program på andra, därav A: och B: blev vanligt för floppy, och den speciella floppy kontakten blev då helt i BIOS mappat till dessa.

Därför när HDD kom (minns min första 5.25" 20MB, yep, Megabyte HDD... ) var då tvungna att hamna på C: efter redan i BIOS var A: och B: hårdkodade till floppy kabeln.

Skrivet av fagerja:

C: är inte en partition ej heller någon disk. Det är en monteringspunkt där ett filsystem, som finns på en partition eller en nätverksenhet eller en USB-sticka kan monteras. Även i Windows kan ett filsystem monteras på en mapp.

Idag är det så, ja, men det var inte alltid så. Tror det var från NT tiden av Win NT 3.5 och Win 2k som detta börjades ändras, då man kopplade bort delar av DOS och BIOS läget och lade ett mer avancerat läge på detta. Med Windows Vista och senare var det helt bortkopplat iaf, och du kan ha vilken disk på vilken beteckning som helst, (även om A: avråds).

Många har tex C: Windows, D: Spel tex... men du kan ha C:\ till en HDD och sedan mappa D: till C:\Spel tex i moderna OS, och helt skippa andra bokstäver för flera HDDs. Enda problemet jag vet som kan uppstå med detta är om du får platsbrist på en disk, så kan du får problem.

Skrivet av Kaleidoskop:

Jag lyckades på något dumt sätt få Windows (XP) installerat på D: en gång, när jag hade två hårddiskar inkopplade i datorn vid installation. Ingenting fungerade rätt så det fick bli en ominstallation dagen efter.

Skrivet av perost:

Jag fick Windows installerat på F: av någon anledning, för många år sedan på XP-tiden när jag fortfarande använde Windows. Ingen aning om varför, mina diskar blev bara F:, G:, H: o.s.v. utan att tidigare bokstäver användes. Jag märkte aldrig av något problem med det, så det fick vara så.

Till er två ovan ska jag förklara att det har med Windows boot hanterare att göra. I den står det normalt C:\Windows som "systemkatalog". Men när man klonar en disk, finns det ju två stycken.

Detta gör att klonen per automatik riskerar få flyttat sin boot info till D: eller E: osv, beroende på hur många andra diskar som finns i systemet. Det är mao inte gjort för att klonas, egentligen.

Tekniskt sett dock kan du köra vilken bokstav du vill, så det fungerar i moderna OS ändå. Kan bli problem endast med lite äldre mjukvara som inte riktigt är skrivna på rätt sätt.

Ska du klona, följ dessa regler så slipper du problemet:
1. Tag ut alla diskar du inte behöver för att klona.
2. Utför kloningen (om du kan välja "stäng av efter kloningen", gör detta)
3. När kloningen är färdig kopierad, men inte startat upp än, och datorn ska starta om, stäng av helt istället. (De får mao aldrig starta upp med båda diskarna inkopplade)
4. När datorn är avstängd, drag ut originaldisken (gamla kopian, om du tänkte använda nya disken), eller kopian (om den ska användas i annan dator).
5. Starta upp datorn som normalt, med bara 1 av dina kloner inkopplade.

Då kommer systemet att förbli C: och den bör inte ens märka att något ändrats (även om vissa licenser kan sluta fungera om de är så känsliga). Föreslår att du verifierar att kopian fungerar som den ska också, innan du ev tar bort originalet, se bara till att aldrig sätta in båda diskarna samtidigt.

Om du nu vill kunna använda din originaldisk (tex en HDD) och du har klonat till en ny (tex SSD) och allt fungerar som den ska med SSDn. Använd en 3:e part boot mjukvara, alt Windows installations USB och ha bara inkopplat den disk du vill tömma (så du inte tömmer fel), och sedan rensa den gamla disken på allt. När den är tom, kan du sätta in nya disken med gamla disken utan problem.

Du kan också sätta in den med USB-SATA adapter och tömma den så, i Windows. Tänk bara på att du måste göra det med kommandoverktyget "diskpart" (eller 3:e part som MiniTool ParitionWizard). Då windows grafiska program inte kan ta bort boot partitioner annars. Finns guider på nätet och det är enkelt att göra i kommandoprompten, se bara till att välja rätt disk

Skrivet av Perrablerra:

Har alltid fått brännaren som E: Detta oavsett om det suttit en eller flera diskar i den (stationär eller bärbar).

Optiska enheter brukar få närmast lediga enhetsbokstav, men många datorer har minneskortläsare också, som kan ev ta D:

Kan avsluta med lite komiska saker... kul en person gör med floppy enheter idag: (Musik)
https://www.youtube.com/user/sh4dowww90/videos

Permalänk

Windows xp blir konstigt om man skapar en fil som heter "a:"
Det blinkar i diskettstationen varje gång man klickar på den och den går inte att ta bort på vanligt vis. Den försvinner om man gör felsökning på filsystemet.
Undrar hur det är med nyare windows versioner.

Permalänk
Medlem

Rätt tidigt i DOS kunde man montera en katalog som en enhetsbokstav m h a SUBST.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

B: är ej reserverad idag.
Att man ej byter från C: har med kompilatet att göra, då många applikationer är hårdskrivna för C:. Det är bara dumt att byta på alla sätt.

A: är inte heller reserverad. Kan utan problem tilldela den bokstaven till hårddiskar och CD-ROM-enheter med hjälp av diskmgmt.msc
Däremot är många BIOS (och kanske även UEFI?) förinställda på att aktivera en diskettenhet, även om en sådan inte är inkopplad. Har sett många datorer där en "Diskettenhet A:" dyker upp inne på Den här datorn/Dator även fast ingen fysisk existerar. Brukar försvinna om man inaktiverar den i BIOS (eller i vissa fall via enhetshanteraren), och då frigörs enhetsbokstaven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Hablam Kul fråga... mycket konstiga saker i PC värden är så pga man behövt följa standarder så långt bak som 70- & 80-talet.

Stämmer bra.

Detta var ju för förr körde du hela OSet på disketterna också. HDD fanns inte.
Utan du laddade in OSet från disketten och sedan skiftade diskett till nästa diskett för att ladda in programmet.

Sen fanns det både 3,5" - 5,25" och 8" disketter, så man fick rätt ofta 2 enhetsbeteckningar, och kunde då köra systemt på ena och program på andra, därav A: och B: blev vanligt för floppy, och den speciella floppy kontakten blev då helt i BIOS mappat till dessa.

Därför när HDD kom (minns min första 5.25" 20MB, yep, Megabyte HDD... ) var då tvungna att hamna på C: efter redan i BIOS var A: och B: hårdkodade till floppy kabeln.

Idag är det så, ja, men det var inte alltid så. Tror det var från NT tiden av Win NT 3.5 och Win 2k som detta börjades ändras, då man kopplade bort delar av DOS och BIOS läget och lade ett mer avancerat läge på detta. Med Windows Vista och senare var det helt bortkopplat iaf, och du kan ha vilken disk på vilken beteckning som helst, (även om A: avråds).

Många har tex C: Windows, D: Spel tex... men du kan ha C:\ till en HDD och sedan mappa D: till C:\Spel tex i moderna OS, och helt skippa andra bokstäver för flera HDDs. Enda problemet jag vet som kan uppstå med detta är om du får platsbrist på en disk, så kan du får problem.

Till er två ovan ska jag förklara att det har med Windows boot hanterare att göra. I den står det normalt C:\Windows som "systemkatalog". Men när man klonar en disk, finns det ju två stycken.

Detta gör att klonen per automatik riskerar få flyttat sin boot info till D: eller E: osv, beroende på hur många andra diskar som finns i systemet. Det är mao inte gjort för att klonas, egentligen.

Tekniskt sett dock kan du köra vilken bokstav du vill, så det fungerar i moderna OS ändå. Kan bli problem endast med lite äldre mjukvara som inte riktigt är skrivna på rätt sätt.

Ska du klona, följ dessa regler så slipper du problemet:
1. Tag ut alla diskar du inte behöver för att klona.
2. Utför kloningen (om du kan välja "stäng av efter kloningen", gör detta)
3. När kloningen är färdig kopierad, men inte startat upp än, och datorn ska starta om, stäng av helt istället. (De får mao aldrig starta upp med båda diskarna inkopplade)
4. När datorn är avstängd, drag ut originaldisken (gamla kopian, om du tänkte använda nya disken), eller kopian (om den ska användas i annan dator).
5. Starta upp datorn som normalt, med bara 1 av dina kloner inkopplade.

Då kommer systemet att förbli C: och den bör inte ens märka att något ändrats (även om vissa licenser kan sluta fungera om de är så känsliga). Föreslår att du verifierar att kopian fungerar som den ska också, innan du ev tar bort originalet, se bara till att aldrig sätta in båda diskarna samtidigt.

Om du nu vill kunna använda din originaldisk (tex en HDD) och du har klonat till en ny (tex SSD) och allt fungerar som den ska med SSDn. Använd en 3:e part boot mjukvara, alt Windows installations USB och ha bara inkopplat den disk du vill tömma (så du inte tömmer fel), och sedan rensa den gamla disken på allt. När den är tom, kan du sätta in nya disken med gamla disken utan problem.

Du kan också sätta in den med USB-SATA adapter och tömma den så, i Windows. Tänk bara på att du måste göra det med kommandoverktyget "diskpart" (eller 3:e part som MiniTool ParitionWizard). Då windows grafiska program inte kan ta bort boot partitioner annars. Finns guider på nätet och det är enkelt att göra i kommandoprompten, se bara till att välja rätt disk

Optiska enheter brukar få närmast lediga enhetsbokstav, men många datorer har minneskortläsare också, som kan ev ta D:

Kan avsluta med lite komiska saker... kul en person gör med floppy enheter idag: (Musik)
https://www.youtube.com/user/sh4dowww90/videos

Mycket roligt och givande inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Rätt tidigt i DOS kunde man montera en katalog som en enhetsbokstav m h a SUBST.

Notera dock, detta är inte samma som NTFS mountingpoints, då detta görs direkt i filsystemet också, något som inte gick att göra i DOS läge. Så när du gör en punkt som denna förblir den permanent, precis som D: är.

SUBST är mer som junction links, en funktion som Windows använder flitigt sedan Vista tiden, och även i nyare.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa36...
Detta är hur du får in tex Mina Bilder mappen i Mina Dokument, utan att den finns där egentligen. Windows har 100-tals av dessa länkar idag.

SUBST gjorde då en mapp på en disk till en virtuell disk, säg F: som du kunde använda som normalt, men det behövdes laddas om när du använde det. (Gick ju att göra i tex Autostart.bat dock)

NTFS mountingpoints kan bara göras mot en enhet (hårddisk tex) till mapp på en annan NTFS enhet. Du kan även ta bort ursprungliga länken, dvs ta bort tex D: och bara ha C:\D-Disk som enda länk till denna HDD.

Junction Links (Reparse Points) kan göras från mapp till mapp, från NFTS till FAT32 och från mapp till enhetsbokstav. Tror dock inte du kan göra till en ny enhetsbokstav, så helt exakt är den inte. Dessa är dock lika i att de måste laddas in varje gång du startar. Ofta ligger de i registret idag och du behöver inte tänka på det, men de kunde också ligga i någon autostart förr.

Just att de är tvungna att laddas in är vad som gjorde dem opålitliga i XP och yngre OS, då det inte fanns en bra plats för dem att vara eller en garanti att de laddades korrekt, vilket kunde resultera i att länkar som var viktiga försvann. I nyare Windows är de dock väldigt pålitliga, och används rätt friskt i dag. Tex Steam spel kan flyttas mha denna typ av länk (även om nu Valve lagt till funktionen).

Skrivet av Hablam:

Mycket roligt och givande inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du gillar det

Om du tittar på tangentbordet tex ser du lite av gamla saker. Scroll Lock tex var ju för att låsa så att skärmen med text inte skulle "scrolla förbi"... Konstigt nog är den inte bortplockad än
Print Screen skickade en skärmdump direkt till skrivaren. (används idag för att ta en skärmdump till kopiera/klistra)
Insert, Home, End, Page Up/Down har ju sin funktion från tiden med text DOS också. (Används väl mest för Word eller liknande program idag)
Pause kunde stanna CPU klockan om du tex ville pausa vissa DOS spel. (Har vad jag vet ingen funktion idag, den kan stanna vissa äldre MBR baserade BIOSar vid uppstart dock)

Jag anser mig relativt ungt på datorer, då jag fick min första på 1990-talet, men även då läste man ju på allt från DOS till historia om dem. Minns man läste om framtiden... den fantastiska DVDn som skulle rymma hela 9GB data, vilket ansågs helt fantastiskt när man satt på 20MB-3,2GB HDD och en CD skivas 650MB ansågs redan då liten.

Nu springer vi ner till affären och köper ett USB minne på 16GB för < 100kr
Tror denna bilden säger det mesta. 44MB HDD (Full-Hight 5,25") vs 2GB "Compact Flash"

Och då är ändå den 2GB Flashkortet gammal teknik vs de 400GB Micro-SD kort som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och vinnaren av SM i alternativa stavningar av "kompatibilitet" är …

Jag får ont i kroppen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du tittar på tangentbordet tex ser du lite av gamla saker. Scroll Lock tex var ju för att låsa så att skärmen med text inte skulle "scrolla förbi"... Konstigt nog är den inte bortplockad än
Print Screen skickade en skärmdump direkt till skrivaren. (används idag för att ta en skärmdump till kopiera/klistra)
Insert, Home, End, Page Up/Down har ju sin funktion från tiden med text DOS också. (Används väl mest för Word eller liknande program idag)
Pause kunde stanna CPU klockan om du tex ville pausa vissa DOS spel. (Har vad jag vet ingen funktion idag, den kan stanna vissa äldre MBR baserade BIOSar vid uppstart dock)

En annan grej som hängt med sedan urminnes tider ( i alla fall i Microsoftvärlden) är ju de tre tecken som avslutar ett filnamn, t.ex. .gif .exe .com .dll osv... Visst, nymodigheter som .docx och sånt har ju tillkommit. Men det började väl nån gång i slutet på sjuttitalet eller så?

Hur ofta använder man förresten SysRq på tangentbordet? (samma knapp som Print Screen) Jag har haft datorer sedan mitten på 80-talet och kan inte minnas att jag någonsin har använt just den funktionen.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Det var en senare upptäckt, och då huvudsakligen på grund av de gasfickor som kan bildas under modermodemet – själva hjärtat i hårddisken. Med A-baserade kommandon undviker man att dessa antänds, vilket annars skapar ett baksug som bryter sönder fläkten som får processorn att rotera.

...rotationen gjorde i sin tur alltså att, strömmen som man får från generatorn då
Det är just precis så mycket att manicken börjar gå
För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n
Och så går den av sig själv, det är en evighetsmaskin

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

En annan grej som hängt med sedan urminnes tider ( i alla fall i Microsoftvärlden) är ju de tre tecken som avslutar ett filnamn, t.ex. .gif .exe .com .dll osv... Visst, nymodigheter som .docx och sånt har ju tillkommit. Men det började väl nån gång i slutet på sjuttitalet eller så?

Det hade med adressering att göra i tidiga datorer.
Finns en jätte bra video här som förklarar det bättre än jag kan

Är ju samma design begränsning egentligen som gjorde all panik för millenniebuggen alla fruktade. För att spara dyrt minne så adresserade man ju året med 2 siffror, med start från 1970, vilket gjorde att när 1999 kom, blev det lite panik hur systemen skulle hantera det.

Samma sätt kan vi säga om tiden i din dator. Den räknas i sekunder... från 1:a Jan 1970. Jepp... 2018-02-12 15:22 räknas i sekunder från 1970 talet, för det var enklast då
Finns en hel omvandlare för detta också (Epoch timestamp), så "1518445320 sek" är dagens datum när detta postades.

Skrivet av iBigs:

Hur ofta använder man förresten SysRq på tangentbordet? (samma knapp som Print Screen) Jag har haft datorer sedan mitten på 80-talet och kan inte minnas att jag någonsin har använt just den funktionen.

Det var en tangent som jag inte minns mycket av. Jag har dock för mig den skulle vara någon form av system interupt (som IRQ adress), men den ersattes istället av CTRL + ALT + DEL kombon i nyare system. Tror inte den knappen alls har någon funktion idag, då inget kör lågnivå kod längre.

"Break" (samma som Pause) är också en som hängt med sedan DOS tiden. CTRL + BREAK avbröt ett körande program och kunde mata ut status för detta. Idag används ju CTRL + C för att avbryta körande kommando om du tex Pingar en adress i kommandofönstret.

Du kan testa båda dessa med tex "Ping 8.8.8.8 -t" i ett kommandofönster (8.8.8.8 är Googles DNS)

Pause kommer pausa pingandet, utan status, Ctrl + Break kommer ge dig status, men fortsätta pinga... Ctrl + C avbryter och ger dig status när den gör det. Finns lite sådana gamla kommandon som fungerar än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Windows xp blir konstigt om man skapar en fil som heter "a:"
Det blinkar i diskettstationen varje gång man klickar på den och den går inte att ta bort på vanligt vis. Den försvinner om man gör felsökning på filsystemet.
Undrar hur det är med nyare windows versioner.

Det går inte att skapa filer med : i namnet. Hur har du lyckats med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Det går inte att skapa filer med : i namnet. Hur har du lyckats med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Att du inte kan skapa filer med udda tecken är ett skydd i "explorer"/Utforskaren idag. Men du kan göra egen designat program som skapar filer med "förbjudna tecken". Men eftersom dessa är förbjudna, kan inte heller explorer eller liknande ta bort dem, utan det kräver mer grova knep.

Tror att enda tecknen du inte kan skapa är ? och * då dessa är referens tecken. Men allt annat (nästan iaf) går, även om det får som sagt ditt OS att... få problem.

Du kan också göra missen jag gjorde med Win 95 för länge sedan. (Varning, gör detta på egen risk, då du troligen kommer behöva installera om OSet)

Ta en .exe fil och ange att du vill öppna detta "med annat program", välj anteckningar...
(och naturligtvis missa att "använd detta som standard" är i bockat).
Så... sen öppnades alla program i anteckningar... som ju själva ville öppna anteckningar för att öppna anteckningar...

Du kan tänka dig hur det gick....

Permalänk
Medlem

Min första PC jag köpte efter mian commodores C-128 och Amiga 500 var en Commodore Pentium 75 Den kom med Windows 95 förinstallerad och flera ark med microsoft Windows 95 klistermärken att sätta på egenköpta disketter för att skapa installationsmedia inifrån Windows 95. Jag satt där och skapade Windows 95 på 30 disketter om jag skulle behöva installera om någon gång. Senare upptäcktes att jag hade kompisar med något nyare Pentiums 90,100 osv. där de fick en Windows 95 CD-ROM installationskiva som jag kunnde låna om jag behövde Utsvävande och väldigt orelavant information i denna tråden. Förlåt.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Min första PC jag köpte efter mian commodores C-128 och Amiga 500 var en Commodore Pentium 75 Den kom med Windows 95 förinstallerad och flera ark med microsoft Windows 95 klistermärken att sätta på egenköpta disketter för att skapa installationsmedia inifrån Windows 95. Jag satt där och skapade Windows 95 på 30 disketter om jag skulle behöva installera om någon gång. Senare upptäcktes att jag hade kompisar med något nyare Pentiums 90,100 osv. där de fick en Windows 95 CD-ROM installationskiva som jag kunnde låna om jag behövde Utsvävande och väldigt orelavant information i denna tråden. Förlåt.

A: är ju nära C:, så jag tror inte du är så offtopic

Tänk dig mardrömmen dock:

Tretusensjuhundraelva disketter... YIKES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Till er två ovan ska jag förklara att det har med Windows boot hanterare att göra. I den står det normalt C:\Windows som "systemkatalog". Men när man klonar en disk, finns det ju två stycken.

I mitt fall hade det dock inget med kloning att göra, det var en nyinstallation på en helt ny dator vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Scroll Lock används Troligen på fler ställen men i Excel så växlar du beteende på piltangenterna. Med SL av så flyttar du markeringen mellan cellerna, med SC på så panorerar du runt i hela dokumentet

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

A: är ju nära C:, så jag tror inte du är så offtopic

Tänk dig mardrömmen dock:
https://i.imgur.com/94GFNGX.jpg
Tretusensjuhundraelva disketter... YIKES!

Ja, antingen ger floppy driven upp eller så är det skrivfel på sista disken. Förvaras torrt och svalt någon

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

@Kaleidoskop:
Man måste skapa filen på tex ett usb-minne i ett annat operativsystem.

Permalänk
Skrivet av iBigs:

Hur ofta använder man förresten SysRq på tangentbordet? (samma knapp som Print Screen) Jag har haft datorer sedan mitten på 80-talet och kan inte minnas att jag någonsin har använt just den funktionen.

Knappen kan vara bra ibland på Linux om inget annat funkar.

Ur kernelloggen efter att jag tryckt sysrq + h:

SysRq : HELP : loglevel(0-9) reboot(b) crash(c) terminate-all-tasks(e) memory-full-oom-kill(f) kill-all-tasks(i) thaw-filesystems(j) sak(k) show-backtrace-all-active-cpus(l) show-memory-usage(m) nice-all-RT-tasks(n) poweroff(o) show-registers(p) show-all-timers(q) unraw(r) sync(s) show-task-states(t) unmount(u) force-fb(V) show-blocked-tasks(w) dump-ftrace-buffer(z)

SysRq + s, SysRq + u och SysRq + b brukar jag trycka om datorn hängt sig. Man måste aktivera sysrq funktionen på sin dator först av uppenbara skäl.

Permalänk
Medlem

Var rädd om dina disketter - det tillverkas inga nya sedan ett antal år tillbaka och det är fortfarande gammal utrustning (industriutrustning och mätutrustning) som är helt beroende av dessa och inga alternativ finns eller är möjliga att bygga om då nyare versioner av sagda utrustning helt enkelt inte byggs igen.

Läste helt nyligen en artikel om en Amerikan som handlar med disketter - innan den siste tillverkaren packade ihop sin utrustning så lät han tillverka 1 miljon av dessa 1.44 MB-disketter och konstaterade efteråt att det var för minst någon miljon för lite eftersom det var både låga och höga inom myndighet, industrin och militära kunder som desperat behövde disketter till sina gamla utrustningar.

Det enda sättet idag är helt enkelt att köpa in oanvända eller lätt begagnade disketter (typ skriven och läst en enda gång) rensa dessa, kontrollera skivytan och ev. snygga upp dem och sälja igen.

Det finns säkert väldigt mycket NOS disketter i gamla arkiv och lager över världen, men de är på fel ställen, okända av de flesta och åker i sopkontainern vid nästa lagerrensning eftersom det betraktas som helt värdelöst av de flesta.

---

CD-R/DVD+/-R/BR-R skivor tillverkas fortfarande men av allt färre aktörer. Indiska Moser-Baer har nyligen kastat in hatten (förmodligen var det solcells-sidan som drog ned dem) och var en väldigt stor tillverkare av optomedia, i ibland i absoluta bottenskrapet dessvärre... det finns väl något halvdussin tillverkare kvar i en allt krympande skara och i stort sett alla japanska tillverkare är borta, så japansk högkvalitetsmedia är nog en svunnen tid även om det står Verbatime på mediat... hoppas att Ritek håller ut ett tag till då dessa var i iallafall i acceptabel kvalitet över åren och deras media (under en rad olika varumärken) har inte varit sämre än någon annan om man tittar på det rent åldringsmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I mitt fall hade det dock inget med kloning att göra, det var en nyinstallation på en helt ny dator vad jag kan minnas.

Hmm.
Kan det har funnits en boot info på en annan disk?
Windows gör så också om den upptäcker befintligt system som den inte får lov att ta bort (tex på en annan HDD).

Skrivet av BlackBird:

@Paddanx: Scroll Lock används Troligen på fler ställen men i Excel så växlar du beteende på piltangenterna. Med SL av så flyttar du markeringen mellan cellerna, med SC på så panorerar du runt i hela dokumentet

Nice.
Hade ingen aning om detta faktiskt.
Känns lite udda att "bara" ha den till detta, men det är kul att den fått någon funktion iaf.

Skrivet av xxargs:

Var rädd om dina disketter - det tillverkas inga nya sedan ett antal år tillbaka och det är fortfarande gammal utrustning (industriutrustning och mätutrustning) som är helt beroende av dessa och inga alternativ finns eller är möjliga att bygga om då nyare versioner av sagda utrustning helt enkelt inte byggs igen.

Det enda sättet idag är helt enkelt att köpa in oanvända eller lätt begagnade disketter (typ skriven och läst en enda gång) rensa dessa, kontrollera skivytan och ev. snygga upp dem och sälja igen.

Det finns säkert väldigt mycket NOS disketter i gamla arkiv och lager över världen, men de är på fel ställen, okända av de flesta och åker i sopkontainern vid nästa lagerrensning eftersom det betraktas som helt värdelöst av de flesta.

Hehe... har 2 paket oöppnade 1.44MB disketter på jobb, samt några oanvända (men öppnad förpackning) av 5,25". Sparade dem för sentimentala värden... men kanske borde sälja

Skrivet av xxargs:

CD-R/DVD+/-R/BR-R skivor tillverkas fortfarande men av allt färre aktörer. Indiska Moser-Baer har nyligen kastat in hatten (förmodligen var det solcells-sidan som drog ned dem) och var en väldigt stor tillverkare av optomedia, i ibland i absoluta bottenskrapet dessvärre... det finns väl något halvdussin tillverkare kvar i en allt krympande skara och i stort sett alla japanska tillverkare är borta, så japansk högkvalitetsmedia är nog en svunnen tid även om det står Verbatime på mediat... hoppas att Ritek håller ut ett tag till då dessa var i iallafall i acceptabel kvalitet över åren och deras media (under en rad olika varumärken) har inte varit sämre än någon annan om man tittar på det rent åldringsmässigt

Detta var lite intressant dock.
Jag hade behövt köpa in 10-20p nya DVD+R skivor för udda saker, några du rekommenderar idag?

Permalänk

Kan ju omöjligt varit ensammen här om att ivrigt sprungit runt mellan kompisarnas hem och datorer med Dan dolme på diskett?
Man (jag) uppskattade spelen mer förr!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Om du tittar på tangentbordet tex ser du lite av gamla saker. Scroll Lock tex var ju för att låsa så att skärmen med text inte skulle "scrolla förbi"... Konstigt nog är den inte bortplockad än

Skrivet av BlackBird:

@Paddanx: Scroll Lock används Troligen på fler ställen men i Excel så växlar du beteende på piltangenterna. Med SL av så flyttar du markeringen mellan cellerna, med SC på så panorerar du runt i hela dokumentet

Skrivet av Paddanx:

Nice.
Hade ingen aning om detta faktiskt.
Känns lite udda att "bara" ha den till detta, men det är kul att den fått någon funktion iaf.

Fast just att växla piltangenternas funktion mellan att stega mellan rader/fält och att scrolla hela skärmen har väl alltid varit scroll locks primära/ursprungliga funktion. Innan man hade mus och scrollhjul och körde ordbehandlare i DOS ville man kunna scrolla hela dokumentet ibland utan att behöva stega sig rad för rad till botten eller toppen.

Att låsa skärmen, exempelvis under uppstart för att se listan över sina IDE-enheter gjorde i alla fall jag med pause-tangenten, en annan bortglömd tangent

Däremot säger Wikipedia att scroll lock verkar ha funktionen att stanna autoscrollandet i konsollen under Linux så kanske är du en Linux-användare helt enkelt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att du inte kan skapa filer med udda tecken är ett skydd i "explorer"/Utforskaren idag. Men du kan göra egen designat program som skapar filer med "förbjudna tecken". Men eftersom dessa är förbjudna, kan inte heller explorer eller liknande ta bort dem, utan det kräver mer grova knep.

Hittade filer som startade med blanksteg.. går inte att skapa med explorer men gick att ändra filnamnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast just att växla piltangenternas funktion mellan att stega mellan rader/fält och att scrolla hela skärmen har väl alltid varit scroll locks primära/ursprungliga funktion. Innan man hade mus och scrollhjul och körde ordbehandlare i DOS ville man kunna scrolla hela dokumentet ibland utan att behöva stega sig rad för rad till botten eller toppen.

Att låsa skärmen, exempelvis under uppstart för att se listan över sina IDE-enheter gjorde i alla fall jag med pause-tangenten, en annan bortglömd tangent

Däremot säger Wikipedia att scroll lock verkar ha funktionen att stanna autoscrollandet i konsollen under Linux så kanske är du en Linux-användare helt enkelt.

Nja... skulle inte våga påstå att jag är Linux användare. Testat några gånger, ja, men inte mer.

Dock vet jag att jag gjorde massor med bat-filer och kommandon för hela spelmenyer mm i DOS, och för att de inte skulle rulla förbi använde jag den.

Pause kan faktiskt göra denna funktion än idag också, om du har icke UEFI BIOS.