Frågor angående RAM till i7-6820HK

Permalänk
Medlem

Frågor angående RAM till i7-6820HK

Tjena!

Jag har ett gäng frågor angående minne till i7-6820HK på ett Intel CM236-moderkort i en gaming-laptop, MSI GT73.
Hoppas någon av er har lust att hjälpa mig.

Just nu har jag 16GB RAM, 2x8GB 2400MHz CL17. OS på RAID0 m.2 NVMe SSD:er och spel på en SATA m.2 SSD.

  1. Försökte läsa på lite om processorn och moderkortet och såg att de tydligen bara klarar av minnen med max 2133MHz. Stämmer det?

  2. Om processor och/eller moderkort bara klarar av 2133MHz: betyder det att mina minnen kör i 2133MHz CL17?

  3. Om processor och/eller moderkort bara klarar av 2133MHz:är det värt att köpa nya minnen på 2133MHz på mycket lägre CL13?

  4. Läste något om XMP, går det att överklocka mina nuvarande minnen på något sätt? Kan jag trycka i RAM med 2666MHz kanske? Har ingen möjlighet att kontrollera värme i.o.m. att det är en laptop.

  5. Har som sagt 16GB RAM och har ibland använt upp allt. Kör många Tabs i Chrome och spelar ibland samtidigt osv. och funderar därför på att uppgradera/utöka mitt RAM. Borde jag byta ut allt till 2133MHz? Klarar jag mig med att öka med ett till 8GB 2400MHz CL17 eller borde jag isåfall köpa 2x4GB 2400MHz CL17 för att få dem i Dual Channel? Eller är det bäst att ha 4 lika minnen?

  6. 2133 CL13, 2400 CL14, 2666 CL15 kostar ungefär det samma, med tanke på processor/moderkort/XMP, vilka borde jag välja?

  7. Är det helt enkelt inte så mycket att vinna i prestanda kontra vad det skulle kosta att byta ut minnena? Är ju svindyrt med RAM just nu...

Förväntar inte svar på allt men blir såklart glad om någon orkar svara på någon av mina frågor.
Om ni inte orkar gå igenom allt så får ni gärna bara ge mig den optimala lösningen direkt, även om det kanske blir "spara pengarna".

Tack på förhand!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd

Du har egentligen redan svarat dig själv på några av dina frågor. Du kör ju som sagt redan med minnen som är snabbare än vad som officiellt stöds av processorn.
Oavsett vad man kör med för minnen så klockas dom alltid ner sig till den hastighet som processorn är klassad för. Moderkortets chipset är direkt avgörande om de går att köra snabbare minnen i sin specificerade hastighet. I ditt fall så har du ett moderkort med en krets för server och workstation datorer. Så där spelar de ingen roll hur snabba minnen du sätter i, alla varianter kommer gå klockade i 2133MHz. Och dina minnen du på 2400MHz gör högst troligtvis bara i 2133MHz.
En sak funderar jag på. Du måste ha en hel del mer än bara ett gäng flikar i webbläsaren igång för att dina 16GB minne skall ta slut. Även om du spelar spel. Jag skulle rekommendera dig att gå igenom hur många program som ligger påslaget i bakgrunden och börja få ordning lite på den biten. Du kommer förmodligen kunna sänka din dators minnesanvändning rejält genom att göra en ordentlig genomgång där. Då kanske du inte ens kommer behöva köpa till mer minne.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Hur många flikar pratar vi om? Har aldrig haft slut RAM på min stationära med surf/VLC/random program/discord/spel igång samtidigt.

Jag hade som redan tipsat om använt det du har effektivare för kostnaden för att ha 40 extra flikar uppe känns inte direkt värt det

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ja, jag inser nu att det nog var en del överflödiga frågor..

Haha nä, det har bara hänt en gång och nu när jag tänker på det så tror jag att jag haft igång alldeles för många program igång samtidigt under en hel dag, både i för- och bakgrunden, den gången.
Det är inte så ovanligt att jag kommer upp i 30-40 tabs ibland! (Då uppe i 40% av RAM)
Men det är väl egentligen bara jag som vill ha så många komponenter som möjligt på optimal prestanda.

Processor och grafikkort (GTX1070) är överklockade, NVMe SSD:er i RAID0 så jag funderade mest på om jag kunde optimera mina minnen något mer. Kanske överflödigt men är ju inte helt klok på det här med RAM.

Angående moderkortet så verkar det som att det kanske stödjer överklockning av RAM. Enligt GPU-Z kör iallafall mina nuvarande minnen i 2400MHz i Dual Channel, så jag drar full nytta av dem.
Men grejjen är att de är Kingstons OEM ValueRAM, på CL17 som sagt, så det känns som jag kanske kan vinna en del på att byta ut minnena till ett par med iallafall mindre latens.

Men nu är min förhoppning att kanske kunna köpa ett par HyperX 2666MHz CL15, eller 2400MHz CL14 som då kanske går att överklocka, men ska nog höra med MSI först om de funkar. Just nu lutar jag mer och mer att byta ut de jag har nu till ett par bättre men ska nog försöka invänta ett prisfall på RAM.

Men om någon har andra åsikter så är jag nyfiken att höra.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd

@p1er: Ja jäklar va flikar du har öppet.
Jag funderar nu vidare på din tanke på att optimera allting.
Först vill jag fråga varför du kör en RAID0 på NVME diskarna? Redan vid en sån hårddisk så har du prestanda du ändå aldrig kan utnyttja. En bärbar dator har nog inte ens kapacitet att driva såna tunga arbetslaster för att utnyttja en NVME disk fullt ut. När du dessutom kör en RAID0 på dom så finns de en faktor som du gör sämre, och de accesstiden. Dock påverkas den otroligt lite om inte ens omärkbart lite. Har du dock säg två diskar på 120GB eller 250GB så tycker jag väl att en RAID0 är helt ok för att få en stor hårddisk av allting. Dock måste man också ha i åtanke på två saker.
1: Ett fel i mjukvaran eller hårdvaran sabbar din RAID0 setup och all data går förlorad.
2: TRIM stödet kan gå förlorad vid RAID på flash baserade hårddiskar. Dessutom är dom flesta konsumentklassade SSD diskar inte gjorda för RAID. När man då sätter upp såna i RAID så förlorar man i dom flesta fallen stödet av TRIM vilken är väldigt viktigt för alla SSD diskar. Både i livslängd och ren funktionalitet för optimal prestanda. De är inte många kretsar som har drivrutiner för RAID och TRIM stöd. Jag säger detta med erfarenhet då jag har kört RAID0 själv ett antal gånger. Men kort och gott så är en RAID0 setup egentligen inte optimalt.

När de kommer till moderkortets förmåga att överklocka så kan jag inte uttala mig mer än att dom flesta minnen troligtvis kommer funka. De värsta som händer är att datorn får köra minnena i 2133MHz.
När de kommer till att vinna lite prestanda så skall du inte titta dig blind på minnenas latancy. Den är redan så pass hög på dagens minnen att minnesfrekvensen är den största orsaken till förbättrad prestanda. Att gå från till exempel 2133MHz till 3200MHz kan ge en boost i vissa spel. Vinsten ligger oftast vid dipparna i fpsen. Men att börja titta på minnenas latancy är mer viktigt vid ren överklockning för att få spelrum med just överklockningen av minnena. En ökning av fps i spel är sällan ens mätbart. Ute i Windows är de inte ens mätbart. Rent praktisk så kommer du inte få någon prestanda vinst att byta dina 2400MHz CL17 mot 2400MHz CL13 för att ge ett exempel.
Med andra ord så bör du titta på hur snabba minnen baserad på frekvens som ditt moderkort faktiskt stödjer och välja därefter istället. Högst troligt kommer du vinna mer på att faktiskt gå igenom vilka program som körs aktivt på din dator än att köpa mer minne. Och att vänta på ett prisfall på minnen som du nämner är ganska... långtradig. Analytikerna har spått att minnespriserna kommer öka uppåt 20% detta år.

Däremot en sak som kan ge dig en bättre upplevelse på datorn utöver att rensa den i mjukvaran är nog att byta ut din mekaniska hårddisk mot en SSD. Där har du ett byte som faktiskt kommer ge dig en markant ökning i prestanda.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Hehe, jepp. Det är min last här i livet, taboholic!

Angående min RAID0 så kom laptopen med den förinstallerad och som du säger så kombinerar den två små 128:or till en större "250GB". Sen att den är blixtsnabb skadar ju inte!
TRIM är aktiverat och jag har aldrig hört att det ska försvinna vid RADI0 förut, så det är nytt för mig. Mina Toshiba verkar funka med det då, så det är bra!

Min mekaniska är till för 4K-filmer för närvarande, jag har ju redan en extra SATA3 500GB SSD till spel, så just där väljer jag hellre utrymme över hastighet.

Åter till RAM så är det nog känslan av att ha nästintill "top of the line" överklockningsbar processor samt grafikkort och ett par snabba SSD:er, så kommer ett par budgetminneskort som känns som de är långt ifrån optimala jämfört med all annan utrustning.
I och med att mina nuvarande minnen kör i 2400MHz så känns det som att jag har mer och mer lust att byta ut dem mot ett par 2666MHz i CL15 som också är överklockningsbara.

Då skulle det bli mer harmoni i min gaming-laptop setup!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Kolla som påpekat vad ditt moderkort stödjer för frekvenser/timings. Best case scenario får du bättre siffror på pappret men upplevd prestanda kommer förbli detsamma. Kanske går att tighta till timings på dom du har.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

@p1er: Jag förstår din tankegång. Men rent praktiskt så blir de mest troliga scenariot en dyr kostnad för en placebo-effekt. Du kommer faktiskt bara kasta ut pengar på ett par minnen som estetiskt ser bättre ut än dom du har. Dessutom kommer du inte ens kunna se dom i datorn. Som jag tidigare skrev ur ett prestandaperspektiv så är vinsten minimal. Din dator har redan en hel del saker som rent generellt är overkill såsom din RAID0 setup. Din dator saknar i de här fallet flaskhalsar, så de finns inget problem att lösa.
Dom mer prestandaorienterade minnen som finns till bärbara datorer, som till exempel HyperX eller Ballistix modeller har egentligen inget nytt under huven är kanske just bättre latancy. Ja, en annan färg än grönt kretskort också. De är som så att minnestillverkarna inte lägger så mycke krut på SODIMM moduler jämfört med vanliga moduler.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.