Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Hifi system till HTPC

Tänkte skaffa ett Hifi system. Budget ~ 10 000 kr.

Systemet ska vara kopplat till min HTPC (NUC) - Hur får man högupplöst ljud ifrån sådan bäst? Antar att hörlursuttaget inte är att rekommendera. Kör Spotify, KODI, VLC osv på den. Behöver ingen förstärkare med inbyggd Spotify och massa streamings feature då allt går via min HTPC. Eller??

... Tipsa mig om välljudande kombinationer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jan 2011

Vill du ha golhögtalare eller stativ/bokhyllehögtalare?
Detta paket har en fin förstärkare med inbyggd DAC och riktigt fina högtalare.

Har du optisk utgång från datorn så kör du det så kommer du få bra kvalitet på signalen.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...

Skickades från m.sweclockers.com

1: i5 3570k---XFX 7970---ASRock extreme4---Antec Khuler H2O 620---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Inteno:

Vill du ha golhögtalare eller stativ/bokhyllehögtalare?
Detta paket har en fin förstärkare med inbyggd DAC och riktigt fina högtalare.

Har du optisk utgång från datorn så kör du det så kommer du få bra kvalitet på signalen.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...

Små högtalare, stativ, bokhylla högtalare.
NUC har ingen optisk utgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@hardrade:

Först och främst så får du ingen Hifi att tala om för några 10 000kr. Lägg på en nolla så är du kanske verkligen där men vägen är lång För din budget får du en instegslösning skulle jag säga som du med åren enkelt kan växa med.

Det enklaste du kan göra är att sikta på en vanlig receiver och koppla valfri mängd högtalare till. När jag började så satsade jag på Dynavoice, på den tiden hette paketen M65 och idag finns M.105 som du absolut bör kika på.

Ett mycket prisvärt paket som är lättdrivet och låter väldigt bra för pengarna skulle jag tro. Till det skulle jag välja något sånt här från Harman/Kardon. Mer än så får du tyvärr inte för dessa pengar. För majoriteten av världens alla människor kommer det dock att räcka väldigt långt! Kan du tänka dig att skippa något så välj bort surround högtalarna och lägg dem pengarna på en bättre förstärkare, kanske med 4K stöd om du har behov av det. Du vill ha förstärkaren för två saker; HDMI-funktion/HMDI-växel för bild och ljud samt kontrollen över högtalarna. HDMI har din NUC skulle jag tro. Att skicka ljudet digitalt som du hör över HDMI gör också att NUCens DAC, digital analog converter, inte kommer användas - allt ljud skickas till förstärkaren och blir där analogt så du kan höra det. Det gör att det finns ingen anledning att titta på ljudkort eller liknande.

Edit: Såg att du sökte efter stativare eller mindre högtalare. Dessa skulle kunna vara något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av hardrade:

Små högtalare, stativ, bokhylla högtalare.
NUC har ingen optisk utgång.

Små högtalare kan förvisso låta OK men de kommer inte att flytta luft som en större gör. HIFI går ut på att flytta luft!

Din budget är låg och för att klara av det behöver du lyssna på vilken högtalare du vill ha i en HIFIbutik och sedan köpa den beg. Jag kan rekommendera DALI Ikon 6 MK2. Ingen liten men inte så stor heller. Kostade 14,000 nya och finns på blocket för 6 till 8,000.

Vilken högtalare du än vill ha så behöver du gå via beg marknaden för att få något vettigt. Som det ser ut just nu så vill inte folk betala något för beg hötalare och det är utmärkt för dig för då är det billigt.
Nu får man inte någon utmärkt förstärkare för pengarna som är kvar men det blir OK om du köper en utan finesser. NAD har någon för 3.000 som inte riktigt är rätt till högtalarna men kommer att göra jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blekinge
Registrerad
Dec 2003

Att det måste kosta 100k för att kallas hifi är nonsens, det är det som är så bra med "hifi"

Titta som sagt på begagnatmarknaden, såldes nyligen en fin Onkyo tx-rz820 med 7 kanaler på tradera för 3200kr, resten på ett par beg golvare så hade du kunnat få till riktigt bra ljud.

Behöver du bara två kanaler så blir det billigare, men eftersom att du ska ha anläggningen till en HTPC så skulle jag köpt en AV receiver för framtida utbyggnad.
XTZ brukar ge mycket ljud för pengarna, värt att titta på! Jag kör en av deras basar och är riktigt imponerad.

Lycka till

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Håller med om att det är nonsens med att det måste kosta 100 000 kr för att det ska bli hifi. Ska du bara ha en tvåkanalsförstärkare och ett par stativhögtalare kommer du att få mycket välljud för 10 000kr. Är inte själv så enstusiastisk över att köpa högtalare begagnat, men väl elektroniken.

Har du en NUC kanske det är HDMI-ut från den som gäller, så då måste den förstärkare du har också ha HDMI-in, vilket inte är så vanligt på tvåkanalsförstärkare, men det finns. Kanske något av tipsen här passar.

Bra stativhögtalare finns det massor av. Kolla på prisjakt efter de populäraste modellern med bäst betyg och användarrecensioner. Men lyssna också i affär om du kan, för det kan skilja ganska mycket i ljud och karaktär även mellan de modeller som får bra betyg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

För 10000kr kan man få något som de flesta är nöjda med. Kolla på begagnatmarknaden, för 10000kr så kan du få grejer med nypris på 20-30k. Hifiprylar är inget som direkt åldras eftersom utvecklingen i stort sett står stilla när det gäller högtalare.

Det du behöver är någon slags DAC. Antingen en fristående eller en förstärkare med inbyggd DAC. Ska du ha en förstärkare med inbyggd DAC så får du hålla dig till relativt nya prylar (senaste 10-15 åren typ). Du borde kunna få tag på en hyfsad fristående begagnad DAC för kanske 1000-1500kr annars. Sedan en förstärkare. Eftersom du säger att du ska ha ett par mindre högtalare så antar jag att du inte tänker spela på discovolym direkt så 50-60 watt per kanal borde räcka gott och väl för normal musiklyssning i ett normalstort rum.

Högtalare är ju mycket efter tycke och smak, men gå in på www.hifimagasinet.com och kika om du hittar något intressant. Finns mycket på blocket också men jag tycker att hifimagsinet har generellt bättre utbud och till rimligare priser.

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Det finns inga anläggningar för 10 000kr som kan återge ett naturtroget ljud. För det krävs betydligt mer (beklagligt nog). Men för pengen får man mycket ljud som kan låta bra. Men hifi är det verkligen inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av MsSmith:

Det finns inga anläggningar för 10 000kr som kan återge ett naturtroget ljud. För det krävs betydligt mer (beklagligt nog). Men för pengen får man mycket ljud som kan låta bra. Men hifi är det verkligen inte.

Hur skulle du specificera hifi? Vilka är kriterierna?

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB