Bygga NAS - SATA-Multiplier eller SATA-kontroller?

Permalänk
Medlem

Bygga NAS - SATA-Multiplier eller SATA-kontroller?

Håller på att planera ett litet nas-bygge för att kunna klämma in mer än 2 diskar, men jag har fastnat lite på hur man ska kunna få sata-portar så att det räcker i den, då moderkortet jag bestämt mig för (pga pris och strömförbrukning) bara har två.

Så jag tittar på sata-kontrollerkort och multipliers, men jag vet inte riktigt hur pålitliga multipliers egentligen är.

Har någon erfarenhet av såna att dela med sig av?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Hur pålitliga de är beror på vilken kombination man väljer.
Men det är smartare att köra på rena kontroller kort om man inte måste köra port multisar.
Satsa på typ IBM M1215.
Fast i grund och botten har du nog helt enkelt valt fel moderkort... Känns som om du ska handla nya grejer, så borde det inte vara så svårt att hitta ett som uppfyller önskemålen. Kontroller kort och multisar springer ju iväg till tusenlappar, & drar ström, så kan man lösa samma jobb för en tusing eller två när man väljer moderkort, är det vanligtvis en smartare lösning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt ett "IBM M1015 SAS2 SATA3 PCI-e RAID Controller Card LSI SAS9220-8i" flashat om till IT så kommer det att "fungera" mer som ett HBA kort.

Kör 4st av dessa flashade till IT-mode i min NAS hemma och det bästa är att dessa kan hittas på ebay för mellan 800-1300kr!

IBM M1215 är också ett mycket bra alternativ, snäppet bättre faktiskt, men snäppet dyrare med

Permalänk
Avstängd

@Jokkocze:

HBA kort med 4 portar ger 16 SATA dukan få tag på sånt på ebay till ett okej pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

IBM M1215 är också ett mycket bra alternativ, snäppet bättre faktiskt, men snäppet dyrare med

Priset på 1215 är i dag så lågt att det är den vägen jag hade gått. 1015 har halva bandbredden, men annars i stort sett samma funktioner.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Sant, håller med! IBM M1215 känns som det rimligaste alternativet i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur pålitliga de är beror på vilken kombination man väljer.
Men det är smartare att köra på rena kontroller kort om man inte måste köra port multisar.
Satsa på typ IBM M1215.
Fast i grund och botten har du nog helt enkelt valt fel moderkort... Känns som om du ska handla nya grejer, så borde det inte vara så svårt att hitta ett som uppfyller önskemålen. Kontroller kort och multisar springer ju iväg till tusenlappar, & drar ström, så kan man lösa samma jobb för en tusing eller två när man väljer moderkort, är det vanligtvis en smartare lösning.

Tror du tänker på lite större skala än mig där. Vad jag ska bygga är en nas med 6 diskar för att ersätta min nuvarande med 2. Den totala kostanden exkl diskar och delar jag redan har just nu ligger under 2000kr.
Har ett par servrar snurrande för annat, så det är bara lagring som behövs. Vad jag har tittat ut kör ungefär samma hårdvara som i de små/mellanstora synergy-burkarna, så det ska förmodligen både räcka och bli över, så länge jag komplimerar med något sätt att få in mer sataportar

Skrivet av gonace:

Jag hade nog köpt ett "IBM M1015 SAS2 SATA3 PCI-e RAID Controller Card LSI SAS9220-8i" flashat om till IT så kommer det att "fungera" mer som ett HBA kort.

Kör 4st av dessa flashade till IT-mode i min NAS hemma och det bästa är att dessa kan hittas på ebay för mellan 800-1300kr!

IBM M1215 är också ett mycket bra alternativ, snäppet bättre faktiskt, men snäppet dyrare med

Skrivet av superegg:

@Jokkocze:

HBA kort med 4 portar ger 16 SATA dukan få tag på sånt på ebay till ett okej pris.

Lite overkill, men jag får hålla utkik efter något till ett bra pris.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

@Jokkocze: Du kan ju köpa något sketet HBA kort då som @superegg föreslog, t.ex. detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Tror du tänker på lite större skala än mig där.

Inte egentligen. Ett M1215 ger 8'a diskar. Motsvarande kapacitet på ett moderkort kostar mindre pengar, om man i alla fall ska köpa moderkort & CPU.

Skrivet av Jokkocze:

Vad jag ska bygga är en nas med 6 diskar för att ersätta min nuvarande med 2. Den totala kostanden exkl diskar och delar jag redan har just nu ligger under 2000kr.

Eftersom du inte nämner OS, och vad du redan har, så är det svårt, för att inte säga meningslöst att försöka kommentera här.
Men en i3'a, och ett moderkort med 6 sata portar, kostar knappt en femhundring mer än bara M1215 kortet, som är sjukt rätt prissatt. Eftersom man inte får moderkort och CPU att köra ett M1215 i för den femhundringen, så är det bättre ekonomi i att köpa "rätt" moderkort från början. Ett M1015 kostar runt hälften men man får fortfarande inte moderkort & CPU för den tusenlappen som blir över. Och att få loss 8'a sata portar för mindre än 500-600:- ska man kanske inte hoppas på. I priset för kontrollerkorten är det inte inräknat kostnaden för kablarna till HD's, runt 300:- för båda som behövs, kablage som medföljer ett nytt moderkort... osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Jokkocze:
Något i denna stil då? https://www.dustinhome.se/product/5010900233/ga-n3150n-d3v
Finns ett intelkort också med inbyggd CPU, kommer inte ihåg vad det hette dock. Det har 8p SATA också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte egentligen. Ett M1215 ger 8'a diskar. Motsvarande kapacitet på ett moderkort kostar mindre pengar, om man i alla fall ska köpa moderkort & CPU.

Eftersom du inte nämner OS, och vad du redan har, så är det svårt, för att inte säga meningslöst att försöka kommentera här.
Men en i3'a, och ett moderkort med 6 sata portar, kostar knappt en femhundring mer än bara M1215 kortet, som är sjukt rätt prissatt. Eftersom man inte får moderkort och CPU att köra ett M1215 i för den femhundringen, så är det bättre ekonomi i att köpa "rätt" moderkort från början. Ett M1015 kostar runt hälften men man får fortfarande inte moderkort & CPU för den tusenlappen som blir över. Och att få loss 8'a sata portar för mindre än 500-600:- ska man kanske inte hoppas på. I priset för kontrollerkorten är det inte inräknat kostnaden för kablarna till HD's, runt 300:- för båda som behövs, kablage som medföljer ett nytt moderkort... osv.

Detaljer ja, det är alltid bra. Jag ber om ursäkt

Jag sitter i nuläget med en synology-nas, och jag planerar att gå över till freenas.
För nuvarande är planen ett ASUS Prime J3355I-C moderkort (vilket kör samma cpu som modellerna över min kör), med 4-8gb ddr3-minne (beroende på vilka minnen den vill stödja) inklämt i ett Node 304, för att kunna utöka till 6 diskar. (Minus en systemdisk, antar jag.)

Detta kombinerat med ett annat, tystare nätagg hamnar på 715+685+460 (moderkort, chassi, nätdel), vilket är en helt ok summa för en lagringsburk i mina ögon. (Nämnde kanske inte att jag även vill hålla ner storleken, då jag har begränsat utrymme här hemma)

Ska jag istället satsa på något lite mer kraftfullt hoppar denna kostnad då upp till 3300, om jag ska ha ett moderkort med tillräckligt många portar, och den billigaste 1151-cpu jag kan hitta. Visst kan man bygga vidare på detta med tiden, men för tillfället vill jag mest ha en nas med mer plats för lagring.
Det är alltså en skillnad på 1200kr, vilket jag istället kan lägga på ett kontrollerkort och en extra disk.

Egentligen undrade jag ju dock var som andra användare här rekommenderade av kontrollerkort eller multiplier för att få in extra diskar i burken

Skrivet av fragwolf:

@Jokkocze:
Något i denna stil då? https://www.dustinhome.se/product/5010900233/ga-n3150n-d3v
Finns ett intelkort också med inbyggd CPU, kommer inte ihåg vad det hette dock. Det har 8p SATA också.

I stil med det ja. Vet du vart du såg intelkortet? Låter isf som ett möjligt alternativ om det inte ligger alldeles för högt prismässigt.

Hittade ett moderkort som kostade lite mindre, och som faktiskt var kompatibelt med cpun..
Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Detaljer ja, det är alltid bra. Jag ber om ursäkt

Jag sitter i nuläget med en synology-nas, och jag planerar att gå över till freenas.
För nuvarande är planen ett ASUS Prime J3355I-C moderkort (vilket kör samma cpu som modellerna över min kör), med 4-8gb ddr3-minne (beroende på vilka minnen den vill stödja) inklämt i ett Node 304, för att kunna utöka till 6 diskar. (Minus en systemdisk, antar jag.)

Detta kombinerat med ett annat, tystare nätagg hamnar på 715+685+460 (moderkort, chassi, nätdel), vilket är en helt ok summa för en lagringsburk i mina ögon. (Nämnde kanske inte att jag även vill hålla ner storleken, då jag har begränsat utrymme här hemma)

Ska jag istället satsa på något lite mer kraftfullt hoppar denna kostnad då upp till 3300, om jag ska ha ett moderkort med tillräckligt många portar, och den billigaste 1151-cpu jag kan hitta. Visst kan man bygga vidare på detta med tiden, men för tillfället vill jag mest ha en nas med mer plats för lagring.
Det är alltså en skillnad på 1200kr, vilket jag istället kan lägga på ett kontrollerkort och en extra disk.

Egentligen undrade jag ju dock var som andra användare här rekommenderade av kontrollerkort eller multiplier för att få in extra diskar i burken

I stil med det ja. Vet du vart du såg intelkortet? Låter isf som ett möjligt alternativ om det inte ligger alldeles för högt prismässigt.

Verkar vara en modell som inte finns längre. Fanns på inet, dustinhome etc. Kostade runt 2300 kr minns inte om det ingick ram också. Intel D22*** nånting vill ja minnas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Verkar vara en modell som inte finns längre. Fanns på inet, dustinhome etc. Kostade runt 2300 kr minns inte om det ingick ram också. Intel D22*** nånting vill ja minnas.

Inte mycket att gå på, men jag får försöka hitta något. Säljs de inte längre finns det ju chans att man kan hitta något relativt billigt på ebay eller dylikt.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta kort:
https://www.ebay.com/itm/Brand-New-IT-Mode-LSI-9211-8i-SAS-SA...

Fungerar klockrent och det var snabb leverans ca 5 dagar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du kan köra FreeNas direkt från ett USB minne. Många tycker att det är att föredra.

Om du kan nöja dig med 4 SATA portar finns fler alternativ och du har kvar PCI platsen till framtida uppgraderingar. En del har till och med dubbla NIC om du vill ha Linked Aggregation.

Om många diskar är viktigt så kanske ett ATX kort och tower är bättre. Då behöver du inte stanna vid 6 diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jokkocze: Jag var inne på IBM M1015 ett tag, men valde LSI 9207-8i istället då det redan hade IT-firmware direkt ur kartong, och kostade i princip lika mycket på Ebay.

En tråd jag skapade om liknande frågeställningar

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Jag sitter i nuläget med en synology-nas, och jag planerar att gå över till freenas.
För nuvarande är planen ett ASUS Prime J3355I-C moderkort (vilket kör samma cpu som modellerna över min kör), med 4-8gb ddr3-minne (beroende på vilka minnen den vill stödja) inklämt i ett Node 304, för att kunna utöka till 6 diskar. (Minus en systemdisk, antar jag.)

Supermicro X10SBA? 4 kärnig Celeron 2.42gHz för 1750:- ish. Både det här, och moderkortet du tittat på är "olämpligt" för FreeNAS, då det inte kör ECC minnen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja vill du undvika problem kör inte FreeNAS utan ECC-minnen.

Permalänk

Hela poängen med FreeNAS är ju ZFS! Du får ett modernt och snabbt filsystem med en massa bra funktioner som t.ex. snapshots som korrekt konfigurerat inte bara ger väldigt effektiv backup men som också skyddar mot t.ex. ransomware. Jag tycker du borde fundera ett varv till om alla dina semesterbilder och annat inte är ganska värdefullt trots allt
Bestämmer du dig för att köra ZFS så behöver du ett annat moderkort. Dels så är det inte ECC och sedan stödjer inte den processorn mer än 8 GB RAM. Vilket är på tok för lite för ZFS. Tumregeln är minst 1 GB/TB har jag för mig.

Permalänk
Medlem

ZFS är ett modernt och snabbt filsystem. Och ECC minnen är absolut att föredra, ju mer desto bättre. Men alla projekt har sina begränsningar i inköp, drift, underhåll etc. Det springer lätt iväg när man ska ha det problemfritt. Det finns en blogg på FreeNAS site du kan läsa angående ECC och mängden minne; http://www.freenas.org/blog/a-complete-guide-to-freenas-hardw... och så http://olddoc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

En NAS hemma som enda backup en risk. Om ditt hem brinner eller du får inbrott och du blir av med alla datorer så försvinner all data du har. Därför bör du ha en backup offsite. För hemanvändaren finns t.ex. en massa cloudtjänster eller så sätter du upp och speglad lösning hos någon intresserad vän eller släkting och gör backup åt varandra.

Var och en lägger den tid och pengar man vill på teknik och har du intresset så "go nuts". Det är kul, lärorikt och ger bästa lösningen. Men om du har mindre än 10 användare, inte kommer att aktivt använda NASen 8 timmar om dagen och dina viktigaste filer är några excel filer från jobbet och bröllopsfotona så är det helt OK med en liten billig lösning. Bättre att se över hur du gör backup offsite på det som inte går att ersätta.

Ett tips för moderkort med integrerad processor är att kolla så de fungerar bra med Linux. De nyaste kräver ibland ganska nya kärnor för att fungera fullt ut.