Permalänk
Medlem

Du tar dig till topp 10% med talang och sedan 0.01% med träning. Utan någon talang alls så är det kört. Sedan kan man diskutera hur man mäter talang...

Vill du har en vettig framtid så skippa esport helt. Spela för att det är kul.

Chans att lyckas är typ 0.001% (Lyckas = Du har minst snittinkomst på ca 30k).

chansen att du lyckas med en högre utbildning är mycket bättre och din framtid är ljusare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Pingisexemplet jag tog upp lyckades jag hitta mer om, han är visst olympisk guldmedaljör så får väl räknas som ganska elitnivåaktigt.

Fast han blev inte guldmedaljör för att han spelade i fritidsgårdens lokaler. Läser du inte dina egna länkar, eller vad är det frågan om?

Skrivet av Panzerfister:

Han har skrivit en bok om just detta, talang vs träning, där han kallar talang för en myt.

Jag har blivit bäst i världen på något. Därför är jag också bäst i världen på att avgöra om det fanns genetiska förutsättningar, eller om det bara var hårt arbete som gjorde mig bäst i världen på detta något.

Vet du... Jag tror inte det är så det funkar. Däremot vet jag att man är snabb med att berömma sig själv, och någon med tävlingsinstinkt, kommer alltid vara snabb med att man har skapat det själv, och inte fått något gratis. Så med det som grund, vill jag påstå att hans bok är av samma typ som de flesta andra "köp den här boken och bli en bättre människa" produkter. Ett självförhärligande av någon som lyckats rätt bra med något, och nu tjänar pengar på att lura av andra som inte har samma förutsättningar, deras slantar.
Och... Han är tydligen inte heller konsekvent. Från sidan 172: "the most gifted golfer of his generation"

Jao... Talang, eller inte. Hur var det nu.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lyckas inom e-sport? Det får mig att fundera lite på hur definierar vi att någon har lyckats? Skall de vara top x%? Måste de ha vunnit en eller flera turneringar? Är definitionen fast eller är den varierande på hur mycket tid som har lagts ner?

Om jag tränar/spelar i flera år och därefter vinner en stor Major/international turnering har jag lyckats? Behöver jag vinna flera i rad?

Spontant så skulle jag vilja dela upp detta i ett par delar.
1. Hur mycket har du offrat för att vara där du är?
2. Hur mycket har du presterat och hur mycket har du att visa upp?
3. Hur har du klarat dig ekonomiskt?
4. När du väl slutar spela hur kommer du klara dig då?

Ponera med tanken att du är 15 år och du börjar satsa på datorspelandet, efter ett par år så så börjar folk anse att du är duktig och du kommer få möjlighet att spela tillsammans med de stora killarna. Du spelar på hög nivå i 10 år, du har dina high and lows och du slutar med ett par 1a plats placeringar i några kända turneringar.

Ovanstående skull nog många anse att personen har lyckats inom e-sport. Även jag är en av dom. Men när e-sport går från något kul till att man kan tjäna pengar och livnära sig på det så man väljer det istället för en alternativ karriär i form av plugga och sedan hitta ett jobb. Så behöver man även se på helheten.

Detta för mig att fundera på några andra saker
1. Vad skulle exempelvis en Livslön vara för en som har gjort e-sport karriär.
2. Hur skall denna person livnära sig framöver, e-sport är väldigt nischat och inte direkt något stor merit för "vanliga" jobb.
3. Hur blir pension för dessa personer, både i form av allmänpension, tjänstepension samt privatpension
4. Hur står ovanstående i jämförelse mot andra sporter?

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att många (nästan alla vad jag vet) inom allra toppen i pro-scenen i esport har spelar otroligt länge, ofta handlar det om att dom spelat i 10 år trots att dom fortfarande är i tonåren. Sedan så skall man veta att det inte bara handlar om hur duktig du är själv som spelare, utan hur duktig är du i att spela i grupp? Eftersom mer eller mindre alla stora esport spelen är lagbaserade.

Nu har jag aldrig spelat i närheten av professionella skillnivån, men jag har varit med i flera Dota2-lag varav 2 av dom så gick det väldigt bra, det första hann vi inte långt dock eftersom jag lämnade för att jag inte orkade spela med en av lagkamraterna (han var med brist på bättre ord, ett svin i chatten) och dom andra ville inte kicka honom. Andra laget höll längre, körde i kanske 6 månader. Gick riktigt bra, vi vann mot nästan alla lag vi mötte både när vi tränade och i småturneringar (för dom som spelar Dota så var detta 4.5-5.5k MMR bracket typ) men vi tappade vår bästa spelare som bytte till ett sponsrat lag och ett tag efter kände jag själv att jag inte orkade mer, det var inte lika roligt att träna efter skolan varje dag som att bara köra matcher för skojs skull. Nu i efterhand, sisådär 3 år senare så är jag glad över det. Man kan absolut satsa på det om man verkligen vill men gör inte som så galet många andra som misslyckas i skolan och inte kan få jobb sen.

Vad jag lärde mig i alla fall är att vill man faktiskt satsa hårt och klättra i rang så krävs det 3 saker: Att ha en talang för spelet, vissa kan träna hur länge som helst utan att bli bra (spelade med en som var dåvarande ca topp 5 av dom med mest speltid i Dota och han var strax över genomsnittsrank). Nästa är att kunna spela med sitt lag, samarbete är oftast viktigare än individuell skill. Sist, att kunna vara självkritisk. Det är svårt, tycker jag med. Att kunna sitta efter en match och säga "det var jag som gjorde fel där och där" för att sedan även kunna jobba på dom fel man gör, lära sig av sina misstag. Ibland kan man känna att man gjorde allting rätt och förlorar ändå, det händer hela tiden. Men det som du skall fokusera på är att bättra dig själv i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast han blev inte guldmedaljör för att han spelade i fritidsgårdens lokaler. Läser du inte dina egna länkar, eller vad är det frågan om?

Jag har blivit bäst i världen på något. Därför är jag också bäst i världen på att avgöra om det fanns genetiska förutsättningar, eller om det bara var hårt arbete som gjorde mig bäst i världen på detta något.

Vet du... Jag tror inte det är så det funkar. Däremot vet jag att man är snabb med att berömma sig själv, och någon med tävlingsinstinkt, kommer alltid vara snabb med att man har skapat det själv, och inte fått något gratis. Så med det som grund, vill jag påstå att hans bok är av samma typ som de flesta andra "köp den här boken och bli en bättre människa" produkter. Ett självförhärligande av någon som lyckats rätt bra med något, och nu tjänar pengar på att lura av andra som inte har samma förutsättningar, deras slantar.
Och... Han är tydligen inte heller konsekvent. Från sidan 172: "the most gifted golfer of his generation"

Jao... Talang, eller inte. Hur var det nu.

Nej I första läget så mindes jag inte alla detaljer av nått jag hörde på radion för 10 år sedan, det var därför jag letade upp mer fakta och klistrade in länken där det redogjordes mer i detalj vad han ansåg var nyckeln till hans framgång.
Faktakollade det där med guldmedaljör också, visade sig att han var 1:a i England i ca 10 år men tog aldrig medalj i nått av de 2 OS han var med i.

Sen har jag inte läst hans bok så kan heller inte uttala mig om vad han säger på sida 172 eller inte.
Men om du vet bättre än han vad som fick han att nå så långt han gjorde, whatever floats your boat man.

Permalänk
Medlem

Vi har nog olika verklighetsuppfattning är jag rädd. Världsmästare i tyngdlyftning. Ställer det, eller ställer det inte vissa krav på grundförutsättningar för fysiken? Hur många dvärgar har blivit världsmästare i tyngdlyftning?
Är det, eller är det inte, fördelaktigt med en viss genetisk uppsättning för att bli löpare? Varför är 0.06% av världens befolkning över-representerade i maraton prestationer?
Naturligtvis påverkar anlag ens förmåga att prestera i olika avseenden. Hade jag börjat träna för att bli maraton löpare när jag var 4'a, hade jag antagligen inte varit fullt så tung som jag är i dag, men jag har en viss axelbredd jag helt enkelt inte hade kunnat träna bort.

Edit
Sätter mig och ska läsa nyheterna efter det här inlägget, och det första jag ser är det här.
Självklart har anlag ingen som helst betydelse...
/Edit
[/quote]

Till att börja med så kör man tyngdlyftning efter viktklass, så en dvärg lär inte ha så stora problem där om personen är normalviktig. Sen är det bra att man tittar på hela inlägget jag skrev innan man svarar, istället för att ta en mening utan sammanhang och sen förlöjliga mig. När blev anlag = talang? Självklart kan man ha bättre förutsättningar än andra, det är inget jag sa emot. Men att säga att folk inte kan lyckas för att de inte är talanger är rent utsagt idiotiskt.

Majoriteten av alla spelare i elitungdomslag i t.ex. fotboll är barn födda under första halvan av året. Man lägger mer resurser på dessa och ger dem en utvecklingsfördel. Men på senare år kommer de andra barnen ikapp. Det har inte ett skit med talang att göra.
Visst är det bra om en basketspelare är lång, eller en tyngdlyftare har 2 armar. Men det hindrar inte andra från att också bli eliter. Problemet är bara att en person som är 1.80 lång inte kan träna på samma sätt som en som är 2.15 för att bli basketproffs. Det gäller att träna rätt. Bara för att ens utvecklingskurva börjar högt eller lågt innebär det inte att ens framtid är förutbestämd.

Ordet talang blir en ursäkt för framgångsrika människor att vara lata och gör att misslyckade människor inte ens vågar försöka.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Vi har nog olika verklighetsuppfattning är jag rädd. Världsmästare i tyngdlyftning. Ställer det, eller ställer det inte vissa krav på grundförutsättningar för fysiken? Hur många dvärgar har blivit världsmästare i tyngdlyftning?

Du vet att dvärgar inte finns i verkligheten?

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt. Även om man blir sjukt duktig, kanske bättre än vissa proffs, så måste man fortfarande göra sig ett namn och det är svårt att jobba sig uppåt eller att ens få chansen att spela i lag som NiP osv. även om man faktiskt skulle kunna platsa.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag drog den mest misslyckade citeringen i sweclockers historia där.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du vet att dvärgar inte finns i verkligheten?

Visst finns det dvärgar. Kallas annars för dvärgväxt när man är vuxen och under 150cm ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

@improwise: Jag drog den mest misslyckade citeringen i sweclockers historia där.

Fast ditt resonemang håller ändå för sannolikheten att en dvärg ska blir världsmästare i tynglyftning är nog rätt liten (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Men om vi tar systrarna Williams då, varför har ingen med "supergener" sopar banan med dem med en halvdan insats? Eller är det en ren tillfällighet att de som tränats mot ett mål från första stund råkar ha dessa "supergener" du pratar om?

Kanske kan man träna sig till supergener helt enkelt?

För att alla med bra gener inte spelar tennis? Alla med bra gener blir inte automatiskt tilldelad en sport som dom ska bli bäst i. Att bra gener för sport inte existerar är som att säga att jorden inte är rund. Man måste ha varit blind om man inte märkte det under sin uppväxt för det första. Vad jag minns tränade alla lika mycket, spelade fotboll/bandy/hockey på raster och hemma, dock var vissa rent ut sagt sämst, medan vissa var tio nivåer över, men jag antar att dom som var bättre tränade i hemlighet då?

Man kan inte träna sig till världstoppen i någon vettig sport om man inte har grundtalang. Sen får man inte glömma vad som är viktigare än talang, viljan och intresse. Utan dom två sistnämnda är det också omöjligt att komma någonvart. Att någon med sjuk talang får både intresse och viljan är nog inte helt vanligt, därför ser man oftast folk som har en sjuk vilja och ett enormt intresse komma väldigt långt, även fast dom inte var den som var bäst i yngre år(dock fortfarande bra).

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av MystiX:

För att alla med bra gener inte spelar tennis? Alla med bra gener blir inte automatiskt tilldelad en sport som dom ska bli bäst i. Att bra gener för sport inte existerar är som att säga att jorden inte är rund. Man måste ha varit blind om man inte märkte det under sin uppväxt för det första. Vad jag minns tränade alla lika mycket, spelade fotboll/bandy/hockey på raster och hemma, dock var vissa rent ut sagt sämst, medan vissa var tio nivåer över, men jag antar att dom som var bättre tränade i hemlighet då?

Man kan inte träna sig till världstoppen i någon vettig sport om man inte har grundtalang. Sen får man inte glömma vad som är viktigare än talang, viljan och intresse. Utan dom två sistnämnda är det också omöjligt att komma någonvart. Att någon med sjuk talang får både intresse och viljan är nog inte helt vanligt, därför ser man oftast folk som har en sjuk vilja och ett enormt intresse komma väldigt långt, även fast dom inte var den som var bäst i yngre år(dock fortfarande bra).

Hear hear!

Permalänk
Medlem

Ifrågasätter folk verkligen fortfarande genernas viktiga roll eller missförstår jag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av frong:

Ifrågasätter folk verkligen fortfarande genernas viktiga roll eller missförstår jag?

Jodå, det finns många som gör, vet dock inte om dem tror det eller om det handlar om att de inte vill att det ska snackas för mycket om sådant då vikten av det genetiska alltsomoftast överdrivs och eventuellt kan få ungdomar att ge upp eftersom de "inte har de rätta anlagen". Dock känns det som exemplen där benhård vilja och outsinlig träningsmoral överträffar talang väldigt många men motsatsen mer ovanlig, särskilt inom fotbollen där det den överväldigande majoriteten av alla talanger blir kvar på lägre nivå än deras potential tillåter, detta på grund av att de mött på för lite motstånd under uppväxten.

Hur stor inverkan arv/miljö har på någons förutsättningar att lyckas kommer vi (sannolikt) aldrig kunna veta exakt.

Permalänk
CS-mästare

Såg förresten att någon nämnde counter-strikespelaren f0rest och hans naturliga fallenhet för spel som ett exempel på hur viktigt det är med det genetiska, motsatsen till f0rest spelar faktiskt i samma lag.

f0rest anses av de flesta som den bästa cs-spelaren genom tiderna (alla versioner inräknat), utan att behöva träna alls lika mycket som de flesta andra proffsen, hans lagkamrat get_right däremot blev genom sin ofattbart stora passion för spelet och outröttligt tränande snäppet bättre än f0rest och blev hyllad som den bästa mellan cirka 2010-2014, detta utan att besitta den enorma talang f0rest har.

Tillägg:
Sedan har ju såklart även get_right talang för spelet, f0rest är väl närmast att jämföra med en "Prodigy"... Så där ser ni, man kan hålla på och argumentera för och emot med sig själv i evigheter...

Permalänk

Många har tagit F0rest som exempel, själv har jag försökt nöta CS för att ta mig till toppen, 6-7K timmar av konstant nötande och försökt bli bättre så lyckades jag aldrig ta mig högre än Faceit rank 7, försökte köa med folk som var grymma etc men det gick inte.

Alla kan inte bli eliter genom övning och färdighet, jag lade i snitt 3-8 timmar om dagen på CS under tiden jag var arbetslös etc. Det var bara för mig att inse att alla kan inte bli så bra...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Klart att alla har olika bra förutsättningar att lyckas redan från start, däremot kan mycket av dessa fördelar negeras genom aktiv träning.
Debatten har om detta pågått i många år, och inte bara om idrott utan många saker https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_versus_nurture

Såg bland annat detta idag vilket är en ganska bra fingervisning om att vissa har bättre förutsättningar idag.

Samuel Reshevsky, age 8, defeating several chess masters at once in France, 1920
Om man som 8-åring redan kan slå schack-mästare som troligtvis spelat schack i fler år än han är gammal för att nå sin nivå så är det ju ganska uppenbart att man har någon form av medfödd talang.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Jodå, det finns många som gör, vet dock inte om dem tror det eller om det handlar om att de inte vill att det ska snackas för mycket om sådant då vikten av det genetiska alltsomoftast överdrivs och eventuellt kan få ungdomar att ge upp eftersom de "inte har de rätta anlagen". Dock känns det som exemplen där benhård vilja och outsinlig träningsmoral överträffar talang väldigt många men motsatsen mer ovanlig, särskilt inom fotbollen där det den överväldigande majoriteten av alla talanger blir kvar på lägre nivå än deras potential tillåter, detta på grund av att de mött på för lite motstånd under uppväxten.

Hur stor inverkan arv/miljö har på någons förutsättningar att lyckas kommer vi (sannolikt) aldrig kunna veta exakt.

Är inte alla tusen studier där man kollar på skillnader hos olika individer och träningrespons tillräckligt? Erhm... Med utbildning inom biomedicin förstår jag inte hur man kan tvivla på genetikens betydelse. Kanske passar bättre att diskuteras på t.ex. Kolozzeum där folk faktiskt hänvisar till källor i diskussioner iofs.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast ditt resonemang håller ändå för sannolikheten att en dvärg ska blir världsmästare i tynglyftning är nog rätt liten (!)

-> https://en.wikipedia.org/wiki/Naim_S%C3%BCleymano%C4%9Flu

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast han vann ju bara för att Orchen inte fick ledigt av Gandalf så han kunde vara med

Permalänk

Intressant läsning och diskussion, men ta Heaton till exempel han är ett exempel på en person som lyckats inom E-sport. Det är den nivån jag menar när jag skrev "lyckas inom E-Sport".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Intressant läsning och diskussion, men ta Heaton till exempel han är ett exempel på en person som lyckats inom E-sport. Det är den nivån jag menar när jag skrev "lyckas inom E-Sport".

Så äga ett lag som man sen säljer?

https://www.esportsearnings.com/games/162-counter-strike/top-...
Lönen på 1.6 tiden var inte så hög heller, ingenting mot de 100-200k som csgo spelare i toppen har i månaden nu.
Utan att vinna en turnering i csgo nu drar man in mer pengar på ett år än HeatoN tjänat på att spela under hela livet.

Ser man till prispengar dominerar ju dock dota2 spelarna, https://www.esportsearnings.com/players

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: Var det inte Heaton som sagt att även när han var som bäst hade han inte haft en chans på dagens esport-scen.

Det var en annan tid då. Det var mycket färre spelare och det fanns inga pengar i det. Alltså mycket mindre konkurrens. Samma med Youtube och Twitch. Sannolikheten att göra sig ett namn och bli stor var betydligt högre för 5-10 år sedan. Nu är det så många som försöker att det bara blir ett brus av alltihop.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Nu har jag väl mest skummat igenom tråden, visst som alla säger så är det en skrämmande låg andel människor som har psyke/anlag för att lyckas.

Sen har man lite andra faktorer man borde ta med och som kanske redan har tagits upp, hur kul är det att nöta samma lir 14 timmar om dagen för att man måste och inte för att det är kul, allt som blir ett yrke har en tendens att ta kål på eventuell glädje man fick ut av det tidigare.

Sen är det väl rätt få som kan bli speciellt långlivade i den här branschen heller, och pengarna är nog inte i elitsportsnivå så tiden efter kan nog bli synnerligen knackig om man inte har en backup plan.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

En bekants son hade bestämt sig för att lyckas inom e-sport. Han lirar idag i ett overwatch lag i usa. Som spelar i overwatch league. Så klart det går att lyckas men det går att lyckas bli nhl proffs också men du ska ha allt från stöttande föräldrar till jävligt mycket skills och en hel del tur. Otroligt många är duktiga i diverse sporter och inom e-sport men blir aldrig "upptäckta".

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SwedenVirre:

Många har tagit F0rest som exempel, själv har jag försökt nöta CS för att ta mig till toppen, 6-7K timmar av konstant nötande och försökt bli bättre så lyckades jag aldrig ta mig högre än Faceit rank 7, försökte köa med folk som var grymma etc men det gick inte.

Alla kan inte bli eliter genom övning och färdighet, jag lade i snitt 3-8 timmar om dagen på CS under tiden jag var arbetslös etc. Det var bara för mig att inse att alla kan inte bli så bra...

Vet inte hur lång perioden var där du gjorde detta, men varken 6-7k timmar totalt eller 3-8 timmar om dagen är särskilt mycket. Sen räcker det inte att bara "nöta", du måste ju träna rätt också. Att bara spela pubs gör ingen till en elitspelare.

Så länge man gillar det man gör tror jag att alla kan nå upp till en tillräckligt hög nivå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur många dvärgar har blivit världsmästare i tyngdlyftning?

OS-guldet i tunglyftning i 60-kilosklassen vanns 1988, 1992 och 1996 av Naim Süleymanoğlu, en man inte ens 150 cm lång. Visst, han kanske inte var en dvärg i ordets rätta betydelse, men speciellt stor var han ju inte. Kan även nämnas att han vann fem raka VM-guld 1989-1995.

Permalänk

Allt går!
Men att tro att de räcker att spela 14h/dag i några år räcker är rätt dumt.
Det många missar är värdet av kvalité över kvantitet.
Inom "vanlig" idrott är det inte bara att utöva just den så många timmar som möjligt, det handlar om kost, sömn, förebyggande träning etc etc.
Hur många talanger får inte sina karriärer förstörda av skador tex? E-sportens motsvarighet kan väl vara spelberoende, eller andra psykiska besvär för att man inte sköter resten runtom.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Men om vi tar systrarna Williams då, varför har ingen med "supergener" sopar banan med dem med en halvdan insats? Eller är det en ren tillfällighet att de som tränats mot ett mål från första stund råkar ha dessa "supergener" du pratar om?

Kanske kan man träna sig till supergener helt enkelt?

Det är nog mer i ungdomsåren skulle jag säga. Om jag kollar från min barndom så var det vissa som tidigt var grymma på både fotboll och hockey, och spelade i lag och "dominerade", detta var dock en nackdel för dem, dom behövde aldrig riktigt kämpa och sen när det som alltid varit sämre byggt upp ett driv att nå upp till de bättres förmåga kommit ikapp, och sen gått om, så hade många av talangerna haft det så lätt och plötsligt tyckte det var jobbigt att vara tvungen att kämpa mer, och ger då upp. För på elitnivå kan man inte bara glida och prestera enbart på talang, man måste träna extremt mycket, och man måste kämpa, även om man är en talang, men har man talangen UCH drivet så blir manen Messi, eller Ronaldo, annars blir man bara en Klas Ingesson...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS