Permalänk
Medlem

Uppgradera TV/Förstärkare - Tips?

Hej!

Behöver tips om ny TV, förstärkare, streaming/Apple TV enhet och en ny router.

TV för max 15,000:-
Krav är 4k, HDR och 65"
Har kikat lite på Sony, men vad är rekommenderat? Kommer ej spela, endast TV/Film.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141736
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141743

Ny förstärkare som klarar av 4K, HDR, 5.1, THX, Wi-Fi, Streaming osv. Ca 4000:- till 7000:-
Allt ska gå via förstärkaren till TV'n. Vill endast ha en HDMI kabel upp till TV'n. Om detta är möjligt?
Ljudsystemet är ett äldre THX certifierat Jamo 5.1 som kostade ca 20,000:- nytt vid början av 2000 talet. Troligen något motsvarande dagens Jamo D 500 eller D600
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1060854
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=796845
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=713912

Denna kanske? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329196

Sedan önskas någon form av streamingenhet, te.x Apple TV/Chromecast som har Netflix/HBO osv. Eller räcker det som är inbyggt i TV'n?
Vill dock ha möjlighet att streama filmer från datorn.

Samt en vettig router för ett mindre enplanshus.
Denna kanske? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876077

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Förslag

Hej!

TV
Om du kan gå ner till 55 tum för bästa bild: 14990:-
LG OLED55B7V
finns även i 65 tum men dyrare, 22990:-
LG OLED65B7V

Där får du bäst bild idag för film.

Det bästa du kan köpa som är LCD, 15490:-
Sony Bravia KD-65XE9005

Förstärkare
Har vunnit bästa förstärkare i prisklassen för år 2017, 5990:-
Sony STR-DN1080
Award winner 2017!
Är dock inte THX klassad.
Fungerar med endast en HDMi mellan tv och förstärkare. Har arc, så att den kan skicka tillbaka ljudet från tven till högtalarna.

Streamingbox
Har du android eller apple?
Bästa på androidsidan: 1890:-
nVidia Shield Android TV 16GB V2
Stödjer KODI/SPMC så att du kan dela dina filmer från datorn med SMB och sen spela upp dom över nätverket utan problem.
Apple 4K, 1789:-
Apple TV 4K 32GB
Får bli plexserver på datorn och köpa plexappen, eller infuse. Har dock inget erfarenhet av detta.

Router och wifi
Vill du ha toppendelar hade jag satsat på Ubiquiti router med AP.
Router: Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway, 1290:-
AP: Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite, 807:-
Om du behöver trådade enheter som ska kopplas upp så behöver du komplettera med en switch
Switch: Netgear GS108 (150), 408:-

Detta är mitt förslag, det haltar lite på förstärkaren, men vet inte hur mycket THX gör för att motsvara prisskillnaden i en förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Hej!

TV
Om du kan gå ner till 55 tum för bästa bild: 14990:-
LG OLED55B7V
finns även i 65 tum men dyrare, 22990:-
LG OLED65B7V

Där får du bäst bild idag för film.

Det bästa du kan köpa som är LCD, 15490:-
Sony Bravia KD-65XE9005

Förstärkare
Har vunnit bästa förstärkare i prisklassen för år 2017, 5990:-
Sony STR-DN1080
Award winner 2017!
Är dock inte THX klassad.
Fungerar med endast en HDMi mellan tv och förstärkare. Har arc, så att den kan skicka tillbaka ljudet från tven till högtalarna.

Streamingbox
Har du android eller apple?
Bästa på androidsidan: 1890:-
nVidia Shield Android TV 16GB V2
Stödjer KODI/SPMC så att du kan dela dina filmer från datorn med SMB och sen spela upp dom över nätverket utan problem.
Apple 4K, 1789:-
Apple TV 4K 32GB
Får bli plexserver på datorn och köpa plexappen, eller infuse. Har dock inget erfarenhet av detta.

Router och wifi
Vill du ha toppendelar hade jag satsat på Ubiquiti router med AP.
Router: Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway, 1290:-
AP: Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite, 807:-
Om du behöver trådade enheter som ska kopplas upp så behöver du komplettera med en switch
Switch: Netgear GS108 (150), 408:-

Detta är mitt förslag, det haltar lite på förstärkaren, men vet inte hur mycket THX gör för att motsvara prisskillnaden i en förstärkare.

Hej!

Tack för tipsen!
Jag har funderat på OLED. Men är det ändå inte en trevligare upplevelse med 65" istället för 55"? Det är ju inte så att Sony LCD har dålig bild.
Förstärkaren ser väldigt intressant ut. Frågan är om man behöver THX klass eller inte..
Det blir nog en Apple TV och Plex på datorn.
Routerpaketet kändes dock dyrt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Routerpaketet kändes dock dyrt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634
Erfarenheten av Asus routern är att det nästan bara är plugga in och köra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade valt att antingen gå ner till en 55" oled eller tagit en 65" oled och kört på ex en Onkyo 676, är bra grejer för pengarna. Köper du en bra smartv lär det räcka, streama film från datorn till tvn kan du göra genom att ex köra plex eller dylikt om du inte drar kabel. Sony receivern som länkas är också ett bra alternativ, Yamaha RX-V781 är också en att kika på. Som sagt alla högtalare passar ju inte lika bra med alla förstärkare och svårt att avgöra på förhand, jag gillar personligen Marantz väldigt mycket men de är lite dyrare ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hej!

Tack för tipsen!
Jag har funderat på OLED. Men är det ändå inte en trevligare upplevelse med 65" istället för 55"? Det är ju inte så att Sony LCD har dålig bild.
Förstärkaren ser väldigt intressant ut. Frågan är om man behöver THX klass eller inte..
Det blir nog en Apple TV och Plex på datorn.
Routerpaketet kändes dock dyrt.

Jag stod i valet mellan 55 oled eller 65 sonyn. Valde tillslut 55 oled för svärta var viktigt för mig samt att jag kände att jag vill ha det bästa i bild och slippa tänka på betrakningsvinklarna. Sitter 3m från tven hemma som sitter på väggen. Absolut hade 65 tum varit maffigare, men budget fanns som dig, runt 15k. Kände då att bildkvalité var viktigare än storlek.
Vad jag läser på nätet så är THX lite utdaterat, man mäter helt enkelt hur "bra" ljudet levereras från stärkaren.
Jag fick tag på Sonyn stärkaren för 3990 en helgrea, håll ut och leta så kanske den dyker upp igen.
Mediaspelare finns inbyggd i tven som klarar 4K från plex. Fungerar för mig men kör tp kabel till tv.
Routerpaket är lite dyrare, kan fungera med billigare lösningar men kanske inte samma räckvidd på det trådlösa. Tror dock inte du blir missnöjd över asusen om du inte har behov av att styra mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad är skillnaden mot denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634
Erfarenheten av Asus routern är att det nästan bara är plugga in och köra.

Är inge svårt alls att få igång.
EdgeRouter X:
Sätt datorns IP statiskt till 192.168.1.2
Koppla ihop routern och datorn med en ethernet-kabel.
Gå till 192.168.1.1 i webbläsaren, logga in med användarnamn och lösenord ubnt.
Klicka på Wizards och välj wizarden WAN+2LAN2 och sen apply i botten.
(glöm inte att ta bort statiska IP-adressen på datorn igen efter)
Ladda ner senaste firmware från hemsidan och uppdatera routern.
Och nu är den färdig.
Och om du har snabbare än ett par 100 megabit internet så skulle jag föreslå att slå på hwnat för att klara högre hastigheter förresten. Om det blir ett köp så är det bara att skriva @MarcusHuddinge och säga till så kan jag hjälpa med det om du inte hittar det själv.

Unifi AP AC Lite:
Antingen så installerar du kontrollern på en dator och sen adopterar accesspunkten, vilket kan vara lite krångligt för vissa ibland. Nackdelen med detta är att du måste köra kontrollern på datorn varenda gång du vill ändra någon inställning. Fördelen med detta är att du får mycket mer översikt och kontroll.

Eller om du helt enkelt bara vill ha fungerande wifi:
Installera Unifi-appen på Android eller iOS, skanna QR-koden på accesspunkten, välj SSID och lösenord på wifi, and be done with it.

Hur många har inte klagat på internet med den medföljande trådlösa routern, och sedan köpt en egen men fortfarande inte varit nöjd?
Brukade som så många andra ha problem med internet, speciellt wifi.
Ubiquiti's grejer är billigt för vad man får, det är bra prestanda, och det helt enkelt bara fungerar. Har inte behövt starta om någonting pga prestanda-problem en enda gång på 1,5 år och ingen har kommit och klagat på internet en enda gång. Har bara blivit omstarter vid strömavbrott och firmware-uppdateringar.
Vet att det nästan verkar som någon sorts sekt eller nåt här på Sweclockers när folk kommer och rekommenderar Ubiquiti. Men det är så svårt att inte rekommendera när man blir så nöjd efter att ha klagat i åratal :^)

Edit: Har förresten läst att folk haft problem med att få IPTV att fungera på Ubiquiti. Det funkar, men är bara svårare att konfigurera rätt jämfört med Asus där det nästan verkar vara plug n play på denna punkten från vad jag uppfattat? Använder inte IPTV själv, så är inte speciellt insatt i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Är inge svårt alls att få igång.
EdgeRouter X:
Sätt datorns IP statiskt till 192.168.1.2
Koppla ihop routern och datorn med en ethernet-kabel.
Gå till 192.168.1.1 i webbläsaren, logga in med användarnamn och lösenord ubnt.
Klicka på Wizards och välj wizarden WAN+2LAN2 och sen apply i botten.
(glöm inte att ta bort statiska IP-adressen på datorn igen efter)
Ladda ner senaste firmware från hemsidan och uppdatera routern.
Och nu är den färdig.
Och om du har snabbare än ett par 100 megabit internet så skulle jag föreslå att slå på hwnat för att klara högre hastigheter förresten. Om det blir ett köp så är det bara att skriva @MarcusHuddinge och säga till så kan jag hjälpa med det om du inte hittar det själv.

Unifi AP AC Lite:
Antingen så installerar du kontrollern på en dator och sen adopterar accesspunkten, vilket kan vara lite krångligt för vissa ibland. Nackdelen med detta är att du måste köra kontrollern på datorn varenda gång du vill ändra någon inställning. Fördelen med detta är att du får mycket mer översikt och kontroll.

Eller om du helt enkelt bara vill ha fungerande wifi:
Installera Unifi-appen på Android eller iOS, skanna QR-koden på accesspunkten, välj SSID och lösenord på wifi, and be done with it.

Hur många har inte klagat på internet med den medföljande trådlösa routern, och sedan köpt en egen men fortfarande inte varit nöjd?
Brukade som så många andra ha problem med internet, speciellt wifi.
Ubiquiti's grejer är billigt för vad man får, det är bra prestanda, och det helt enkelt bara fungerar. Har inte behövt starta om någonting pga prestanda-problem en enda gång på 1,5 år och ingen har kommit och klagat på internet en enda gång. Har bara blivit omstarter vid strömavbrott och firmware-uppdateringar.
Vet att det nästan verkar som någon sorts sekt eller nåt här på Sweclockers när folk kommer och rekommenderar Ubiquiti. Men det är så svårt att inte rekommendera när man blir så nöjd efter att ha klagat i åratal :^)

Edit: Har förresten läst att folk haft problem med att få IPTV att fungera på Ubiquiti. Det funkar, men är bara svårare att konfigurera rätt jämfört med Asus där det nästan verkar vara plug n play på denna punkten från vad jag uppfattat? Använder inte IPTV själv, så är inte speciellt insatt i det.

Efter att ha läst ditt inlägg så väljer jag Asus routern

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Jag stod i valet mellan 55 oled eller 65 sonyn. Valde tillslut 55 oled för svärta var viktigt för mig samt att jag kände att jag vill ha det bästa i bild och slippa tänka på betrakningsvinklarna. Sitter 3m från tven hemma som sitter på väggen. Absolut hade 65 tum varit maffigare, men budget fanns som dig, runt 15k. Kände då att bildkvalité var viktigare än storlek.
Vad jag läser på nätet så är THX lite utdaterat, man mäter helt enkelt hur "bra" ljudet levereras från stärkaren.
Jag fick tag på Sonyn stärkaren för 3990 en helgrea, håll ut och leta så kanske den dyker upp igen.
Mediaspelare finns inbyggd i tven som klarar 4K från plex. Fungerar för mig men kör tp kabel till tv.
Routerpaket är lite dyrare, kan fungera med billigare lösningar men kanske inte samma räckvidd på det trådlösa. Tror dock inte du blir missnöjd över asusen om du inte har behov av att styra mer.

Om det finns PLEX/Netflix osv i TV'n och om de stödjer 4K så känns Apple TV onödigt. Frågan är om TV'n har Wi-Fi och om den är snabb nog för 4K?
55" OLED vs 65" LCD tål att tänkas på. Sonyn har ju inte direkt dålig bild.. och 65" är mysigt.
Men OLED har riktigt fin bild

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Efter att ha läst ditt inlägg så väljer jag Asus routern

Pga det med IPTV eller första konfigurationen? :^)
Om det är pga det med IPTV så förstår jag.
Men om det är pga konfigurationen så föreslår jag definitivt att du tänker på saken. Det är verkligen väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om det finns PLEX/Netflix osv i TV'n och om de stödjer 4K så känns Apple TV onödigt. Frågan är om TV'n har Wi-Fi och om den är snabb nog för 4K?
55" OLED vs 65" LCD tål att tänkas på. Sonyn har ju inte direkt dålig bild.. och 65" är mysigt.
Men OLED har riktigt fin bild

Jag tror inte du kommer bli missnöjd över Sonyn. Som du säger, det är bra bild där också!
Ja Apple tv blir onödigt om du bara ska streama film från Plex server på datorn till tven, vet inte om det finns inbyggd i sonyn. Det får du kolla upp.
Det är en bra fråga. Allt beror ju på den svagaste länken. Dvs hur bra skickar router ut, hur bra är mottagare i tv. 4K material kan ju ha bitrate över 50mbit/s så det behövs ju kräm hela vägen på 5GHz bandet.

Permalänk

Ett tips är att vänta in HDMI 2.1 innan du köper ny receiver/förstärkare, modeller med det bör dyka upp om ca 1 år.
Det handlar främst om ganska stora förbättringar när det gäller ARC, men det kommer även nya HDR-standarder, HDR10+ t.ex, vet dock inte om dessa kräver 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ett tips är att vänta in HDMI 2.1 innan du köper ny receiver/förstärkare, modeller med det bör dyka upp om ca 1 år.
Det handlar främst om ganska stora förbättringar när det gäller ARC, men det kommer även nya HDR-standarder, HDR10+ t.ex, vet dock inte om dessa kräver 2.1.

Skulle nog säga att det inte är värt att vänta på. Bara att kolla på youtube på de som kan. HDMI 2.1 kommer dröja och kosta mycket mer när det kommer. Är som du säger många förbättringar, men det ryktas om att vissa förbättringar som inte krävar mer bandbredd kan patchas in i HDMI 2.0.

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Skulle nog säga att det inte är värt att vänta på. Bara att kolla på youtube på de som kan. HDMI 2.1 kommer dröja och kosta mycket mer när det kommer. Är som du säger många förbättringar, men det ryktas om att vissa förbättringar som inte krävar mer bandbredd kan patchas in i HDMI 2.0.

Just förbättringarna för ARC, att få möjligheten att kunna få HD-ljuden (t.ex DTS:X) över ARC är en av de sakerna som kräver mer bandbredd och är i mitt tycke värt att vänta på.

Köpte en ny receiver för ett par år sen när HDMI 2.0 var nytt, och det som har stört mig mest är just den begränsade bandbredden på ARC. (tillräckligt mycket för att få mig att vilja upgradera snarast det är möjligt)

Men en sak som detta är ju givetvis viktigare för en del än för andra, men fortfarande värt att nämna med tanke på att även OM vissa saker kan "patchas" finns det ju verkligen ingen garanti för att tillverkare gör så, vad skulle de då ha för argument för att sälja nytt om allt gammalt bara kan patchas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om det finns PLEX/Netflix osv i TV'n och om de stödjer 4K så känns Apple TV onödigt.

Beror på, Apple TV 4K är vad jag vet den enda digitala plattformen som har film i 4K/HDR här i Sverige.

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer:
Ja absolut, men hur länge får vi vänta? Det talades knappt om HDMI 2.1 på CES 2018. Jag tror inte vi kommer se det inom en alldeles för snar framtid. Det kan nog vara smartare att köpa en mediaspelare istället för att använda tvens inbyggda appar för att få ut DTS:X.
Men vi får se vad framtiden väntar oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ett tips är att vänta in HDMI 2.1 innan du köper ny receiver/förstärkare, modeller med det bör dyka upp om ca 1 år.
Det handlar främst om ganska stora förbättringar när det gäller ARC, men det kommer även nya HDR-standarder, HDR10+ t.ex, vet dock inte om dessa kräver 2.1.

Jag har aldrig haft HDMI 2.1 så jag klarar mig nog utan det. Vill inte vänta 1 år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Produkter som baseras på funktioner i HDMI 2.1-specen är nog 1-2 år bort, där vi troligtvis också endast ser ett godtyckligt urval av 2.1-funktioner i de första omgångarna.