AMD Ryzen 5 2400G och Ryzen 3 2200G "Raven Ridge" med Vega-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om vi tar CUDA vs OpenCL exemplet. Är inte en betydligt enklare förklaring till att folk tenderar först lägga till CUDA stöd och långt senare funderar man eventuellt på OpenCL att det helt enkelt är betydligt enklare (==billigare) att lägga in stöd för CUDA? Det är mycket bättre verktyg kring CUDA jämfört med OpenCL, det är extremt mycket enklare att komma igång med CUDA (just detta täpper SyCL till när/om det går från slideware till verklighet).

Kan det inte även bero på PhysX - CUDA och att utvecklare var vana vid CUDA och jobbat med det tidigare.
Om du måste sätta dig in i något helt nytt så läggs det lätt senare i prioriteringen än det du redan kan.
Om vi tittar på tidslinjen av de olika så ser vi att OpenCL kom senare PhysX 2001, CUDA 2007, OpenCL 2009.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att OpenCL implementerats långsammare och senare än de tekniker som kommit långt tidigare.
Som vi alla vet så är IT-år ungefär som hundår och de till synes korta tiden för den oinsatte är väldigt lång tid i IT-år.
Jag tror inte heller att många förstår vilken skillnad det är på en CUDA och en OpenCL implementation.
En som är ovan med OpenCL kan lätt göra dåliga beslut med grundstrukturen med t.ex mega eller micro-kernels som är både kostsamma och tidsomfattande att åtgärda samt val av vilken OpenCL version som är lämplig.

Permalänk
Medlem

Kändes som en lite modest sammanfattning efter att ha testat processorer som presterar bra i allmänna tester och fullständigt pulvriserar Intels motsvarighet i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Någon mer än jag som alltid saknar benchmarks på t.ex. cryptonight? Lite halvintressant eftersom jag antar att det är prestandan i just denna algoritm som säljer MINST 90% av alla Vega-kort.

Inte cryptonight men här finns lite siffror på NiceHash:

http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-5-2400g-mining-performa...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sesese:

Bra test som visar att snabba minnen gör att denna cpun till och med kör om ett 1030. Intel är inte ens med på banan när man ser till total prestanda. Har svårt att köpa att produkten får så lågt betyg när det har minst 50% mer spelprestanda än konkurrenten Intel. Om amd skulle släppa ett grafikkort somvar minst 50% snabbare än Nvidias snabbaste grafikkort skulle det bara ge bra produkt?? Som ni skriver själva Intel ger bildspel när amd ger spelbar prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att vårat betyg (Utmärkt) var för lågt för Ryzen 3 2200G?

Permalänk
Medlem

Min analys av resultaten:

  1. Moderkort/Minne?
    Det för testet angivna moderkortet är mini-ITX med två minnesplatser. Minnet anges till 4x4 GB. Hur får man ihop det?

  2. 7-zip
    Här är dekomprimering mer relevant för gemene man.

  3. Lightroom
    "Vid exportering av bilder från Lightroom verkar SMT-tekniken hos Ryzen 5 2400G ge motsatt [negativ] effekt, ..."
    Jämför man med värdena för motsvarande Ryzen 1300X/1500X verkar det ju snarare vara det mindre cacheminnet som sänker prestandan. Mest då för 2400G som har minst minne per tråd.

  4. 3DMark Firestrike
    Även här är det ganska tydligt att det mindre cacheminnet gör att 2400G tappar mot 1500X.

  5. Fallout 4
    "Fallout 4 är ett minst sagt processortungt spel, ... där nykomlingen tycks vinna på sina högre klockfrekvenser..."
    Processortungt, men belastar bara en tråd i taget och inte mycket cacheminne.

  6. Prestandaproblem, integrerad Vega
    Jag misstänker att det är moderkortet som stryper effekten till processorn för att inte överskrida TDP.
    Liknande problem drabbar ju Core i5-8400, som kan få rejält mycket bättre prestanda på moderkort som tillåter att TDP överskrids.

  7. Sammanfattning
    Processorerna presterar, som förväntat, i princip som Ryzen 1300X respektive 1500X.
    Har därtill en integrerad grafik som duger till mycket, överklockningsmöjlighet och attraktiva prisnivåer.
    Helt okej för HTPC eller allmän dator som även kan användas till spel.
    En 2400G (utan grafikkort) kan även till nöds bli en habil (kick-)start för en "riktig" speldator i väntan på att grafikkorten ska nå prisnivåer man har råd med.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen större nytta med dessa processorer. För stor budget har lagts på en relativ svag iGPU-del. Känns som ett misslyckande igen för AMD, som tappar alltmer till Nvidia och Intel.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag ser ingen större nytta med dessa processorer. För stor budget har lagts på en relativ svag iGPU-del. Känns som ett misslyckande igen för AMD, som tappar alltmer till Nvidia och Intel.

äh...va? vet inte riktig vad det är du röker eller tar...men du få någ lägga ner det. förutom Intels sammarbete med AMD är det här den kraftfullaste iGPU som finns på konsumentmarknaden. och nvidia är inte ens med i matchen då dem inte har nån egen CPU med iGPU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Många sidor att läsa igenom så jag orkade helt enkelt inte. Min undran var om det det finns vinster i att para dessa processorer med snabba minnen? Det var inget som testades i artikeln i alla fall. Ska man satsa på 2x4 snabba minnen eller 2x8 långsammare? Det brukar ju bli samma peng.
Har ett par kompisar som är sugna på att bygga nya datorer och dessa blir perfekt då dom typ spelar wow och andra dryga gamla spel.

Permalänk
Inaktiv

@napahlm:
Eftersom den integrerade GPU'n inte har något eget grafikminne så har minnesprestandan stor inverkan på grafikprestandan. Du bör absolut använda minst två RAM-stickor så att du nyttjar dual-channel. När det gäller dess inverkan på CPU-prestanda så tror jag du kan förvänta dig samma resultat som tidigare fyrkärniga Ryzen-modeller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

äh...va? vet inte riktig vad det är du röker eller tar...men du få någ lägga ner det. förutom Intels sammarbete med AMD är det här den kraftfullaste iGPU som finns på konsumentmarknaden. och nvidia är inte ens med i matchen då dem inte har nån egen CPU med iGPU.

Kikar vi på historien så har marknaden visat väldigt svalt intresse för "starka" iGPUer, AMD missbedömde efterfrågan på första APU-generationen, Llano, så pass grovt att man fick göra en rejäl avskrivning på kretsar som inte gick att sälja.

Innan Raven Ridge lanserades hade Intel iGPU "kronan" med sin Iris Pro 580 under två års tid (i7-6770HQ lanserades januari 2016). Antal system som använder Iris Pro 580 så här långt: ett enda (det är Intels egen Scull Canyon NUC).

Kikar man t.ex. på Overwatch i "high" ligger GT1030 27 % högre jämfört med Iris Pro 580 (den senare har 45 W TDP och DDR4-2400 MT/s RAM).

Nu kommer säkert invändningen: men i7-6770HQ är så dyr! Tja, till viss del sant men den är 10-15 % dyrare jämfört med i7-6700HQ som har varit väldigt framgångsrik bland OEM:er. 10-15 % högre pris för 3 gånger högre teoretisk iGPU-prestanda är uppenbarligen något som noll OEM-tillverkare sett något värde i.

För ungefär samma pengar får man endera

  • Ryzen 5 2400G + 16 GB DDR4-3200 (snabbare RAM gör verkligen nytta för en APU och 3200 MT/s RAM gör att 2400G ibland matchar GT1030) + moderkort

  • Pentium G4560 + 16 GB DDR4-2400 (snabbaste RAM som stöds) + GTX1050 + moderkort

TechSpot testade just detta fast där GTX1050 ersatts med GT1030, redan då är det i genomsnitt prestandafördel för den senare. G4560+GT1030 startar från 600+700=~1300 SEK.

Som motvikt till ditt klagomål kring SweC betyg på Ryzen 3 2200G skulle man kunna ställa: hur kan man ge något "utmärkt" som egentligen inte ändrar det koncept som så här långt totalt ratats av marknaden?

Personligen hoppas jag GPGPU tar fart, för "stark" iGPU har en poäng där när man begränsar det till bärbara (som inte är jättemycket begränsning givet att ~70 % av PC-nyförsäljning är någon form av bärbar).

Tyvärr kommer konceptet fortsätta misslyckas så länge man envisas med att pusha det som en plattform för spel. CPU+MX150 (som är samma krets som GT1030) är marginellt dyrare, mer energieffektivt och presterar därför bättre så fort man är TDP-begränsad (vilket är fallet i bärbara). Lyften man blicken och tittar på faktiska spelresultat ser man att GT1030/Raven Ridge klarar ju egentligen inte av att driva speciell många spel ens idag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kikar vi på historien så har marknaden visat väldigt svalt intresse för "starka" iGPUer, AMD missbedömde efterfrågan på första APU-generationen, Llano, så pass grovt att man fick göra en rejäl avskrivning på kretsar som inte gick att sälja.

Innan Raven Ridge lanserades hade Intel iGPU "kronan" med sin Iris Pro 580 under två års tid (i7-6770HQ lanserades januari 2016). Antal system som använder Iris Pro 580 så här långt: ett enda (det är Intels egen Scull Canyon NUC).

Kikar man t.ex. på Overwatch i "high" ligger GT1030 27 % högre jämfört med Iris Pro 580 (den senare har 45 W TDP och DDR4-2400 MT/s RAM).

Nu kommer säkert invändningen: men i7-6770HQ är så dyr! Tja, till viss del sant men den är 10-15 % dyrare jämfört med i7-6700HQ som har varit väldigt framgångsrik bland OEM:er. 10-15 % högre pris för 3 gånger högre teoretisk iGPU-prestanda är uppenbarligen något som noll OEM-tillverkare sett något värde i.

För ungefär samma pengar får man endera

  • Ryzen 5 2400G + 16 GB DDR4-3200 (snabbare RAM gör verkligen nytta för en APU och 3200 MT/s RAM gör att 2400G ibland matchar GT1030) + moderkort

  • Pentium G4560 + 16 GB DDR4-2400 (snabbaste RAM som stöds) + GTX1050 + moderkort

TechSpot testade just detta fast där GTX1050 ersatts med GT1030, redan då är det i genomsnitt prestandafördel för den senare. G4560+GT1030 startar från

Som motvikt till ditt klagomål kring SweC betyg på Ryzen 3 2200G skulle man kunna ställa: hur kan man ge något "utmärkt" som egentligen inte ändrar det koncept som så här långt totalt ratats av marknaden?

Personligen hoppas jag GPGPU tar fart, för "stark" iGPU har en poäng där när man begränsar det till bärbara (som inte är jättemycket begränsning givet att ~70 % av PC-nyförsäljning är någon form av bärbar).

Tyvärr kommer konceptet fortsätta misslyckas så länge man envisas med att pusha det som en plattform för spel. CPU+MX150 (som är samma krets som GT1030) är marginellt dyrare, mer energieffektivt och presterar därför bättre så fort man är TDP-begränsad (vilket är fallet i bärbara). Lyften man blicken och tittar på faktiska spelresultat ser man att GT1030/Raven Ridge klarar ju egentligen inte av att driva speciell många spel ens idag...

ännu en som få lungna ner sig. hälften av dig inlägg handla om nåt jag har aldrig sagt. kanske glömt att infåga en kvot av en annan?
det jag påtalade är att han kalla det för en svag iGPU vilket är helt åt skogen. att sen jämnför med en dGPU är en helt annan diskussion att har.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det borde räcka med 8GB i denna?

Jooo, men det låter inte lika slagkraftigt! Då kostar ju bara minnet hälften av CPU+GPU+Mobo..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

fast priset för den totala datorn kommer att bli hög sett till prestandan man får, tex jämfört med en ryzen 1200 ihop med rx 560/1050ti.
Visst är då det senare alternativet dyrare men sett till prestandan per pris gissningsvis bra mycket högre, eller varför inte gå på beg om prislappen är så hårt pressad alt en xbox för 2000kr tot vilket kommer prestera likt denna datorn men var denna dator totala kostnad vida överstiger detta pris.

Jag kommer ihåg när A8 och A10 apuerna kom och då var jag rätt hypad men efter ett tag insåg man snabbt att det i slutändan i 99% av fallen var mer värt att köpa cpu och gpu separat (tyvärr) och jag är rädd för att detta ser ut att bli en upprepelse av samma historia.

För att inte nämna vad framtida andrahandsvärde kommer bli efter ett köp vilket sedan påverkar den totala kostnaden.

Ryzen 3 2200G - 1078kr
ASRock A320M-DGS - 576kr
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr

Summa: 3002kr
Allt plockat från 4 olika leverantörer med frakt inräknat, går säkert att få billigare.

Det ger en möjlighet till att bygga ut når pengar och behov finnes.

Sen så finns det så mycket man kan köra på en dator som inte är praktiskt möjligt på en spelkonsol, alla kör inte spel...

På tidigare APU's så kunde man kombinera APU'ns GPU med ett externt grafikkort som arbetade tillsammans och gav mer prestanda än en ren CPU med likvärdigt grafikkort.
Är kanske samma möjlighet med dessa, inget vi vet idag.

Framtida andrahandsvärde? Vad är det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

eller med en 560 så blir det ca en tusenlapp till. Och detta är på totala kostnaden på datorn vilket jag inte orkar räkna ut just nu för tillfället men 1000kr kan lika gärna bli en prisökning på 20% på hela datorns kostnad, så är en prisökning på 20% rimlig för att nå en prestandaökning på säg 100%, vad blir då mest prisvärt? Men som sagt detta är bara att visa ett tankesätt dock krävs mer exakta siffror för att kunna jämföra än de jag just nu höftade fram.

Ger runt 25% högre grafisk prestanda till en 30~35% högre kostnad...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Menar du att vårat betyg (Utmärkt) var för lågt för Ryzen 3 2200G?

När man läser testet så får man känslan att det är en medelmåtta till CPU som bara når till mitten av startfältet. Men tittar man på cuper i prisläge som 2200G där du kan få +20% på att oc grafiken och att du sedan även kan nå över 4,4Ghz på cpun så finns det inget som är i närheten när ni inte väljer att ta med 2400G i er bedömning. Där av märkligt att den inte får toppklass för sitt segment.

2400G oC får hela 4248p i 3Dmark https://www.3dmark.com/search?_ga=2.1106932.476649352.1518540...
I3 8100 +1030 oc får endast 3318p https://www.3dmark.com/search?_ga=2.1106932.476649352.1518540... GeForce GT 1030&cpuName=Intel Core i3-8100 Processor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen 3 2200G - 1078kr
ASRock A320M-DGS - 576kr
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr

Summa: 3002kr
Allt plockat från 4 olika leverantörer med frakt inräknat, går säkert att få billigare.

Det ger en möjlighet till att bygga ut når pengar och behov finnes.

Sen så finns det så mycket man kan köra på en dator som inte är praktiskt möjligt på en spelkonsol, alla kör inte spel...

På tidigare APU's så kunde man kombinera APU'ns GPU med ett externt grafikkort som arbetade tillsammans och gav mer prestanda än en ren CPU med likvärdigt grafikkort.
Är kanske samma möjlighet med dessa, inget vi vet idag.

Framtida andrahandsvärde? Vad är det?

Du glömde hårddisk, men ja bra prispressat där.

En spelkonsoll ser jag som ett komplement till en dator och inte en ersättning av en dator. Jag känner ingen som inte är pensionär som inte redan har en dator i hemmet så utgick ifrån att det redan fanns. Men också var det ämnet spel jag diskuterade och därmed spelprestandan. Och det är just på spelprestandan denna apu inte imponerade på mig.

Jag har fått bra argument och även sett möjliga användningsområden för denna apu nu efter ha skrivit i tråden.

Jag har aldrig sett någon rekommendera ett 1030 men nu ska vi vara imponerade av en apu som presterar sämre?
Fördelen är priset, cpu och gpu i ett för ett lågt pris och det är väl här som 2200G kan skina för den som vill ha en ny dator till ett lågt pris.

Andrahandsvärde är vad man får när man säljer något beg. Jag skrev framtida andrahandsvärde för att betona att ev försäljning sker framåt i tiden tex 3 år framåt. Det kanske var felaktigt användande av det svenska språket för mig eller var det luddigt och förstå vad jag menade?

Skrivet av Bengt-Arne:

Ger runt 25% högre grafisk prestanda till en 30~35% högre kostnad...

Mina siffror höftade jag fram, vart får du dina siffror ifrån?
För om du vet något test som jämför prestandan i ett budgetkort likt RX 560 ställt mot 2200G så är jag intresserad av länken så jag kan kika på det.

http://www.tomshardware.co.uk/amd-radeon-rx-560-4gb,review-34...
Här ser det ut som ett bra lyft mellan 1030 och rx 560 och då vad jag har förstått så är 1030 kraftfullare än 2200G.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Betydligt bättre pris/prestanda för gaming att köpa G4560+ GT 1030 grafikkort men budgetgamers are såklart inte målgruppen.

Intressant då G4560 lägger sig i botten av fältet och i dom flesta fall bara lyckas slå dom äldre AMD A10 APU'na när det kör med GTX 1080, hur blir det då med GT 1030...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sesese:

När man läser testet så får man känslan att det är en medelmåtta till CPU som bara når till mitten av startfältet. Men tittar man på cuper i prisläge som 2200G där du kan få +20% på att oc grafiken och att du sedan även kan nå över 4,4Ghz på cpun så finns det inget som är i närheten när ni inte väljer att ta med 2400G i er bedömning. Där av märkligt att den inte får toppklass för sitt segment.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju en imponerande CPU, men når inte riktigt upp till toppklass. Processordelen hänger inte riktigt med konkurrerande modell från Intel och behöver lite mer arbete där. Kanske till Zen 2?

Angående överklockning så har jag inte sett någon som har kommit över 4 GHz, bara vissa som har fått Sleep-buggen som dök upp vid första lanseringen av Ryzen.
Att vi valde att vänta med en bedömning på 2400G är för att den i dagsläget är i stort sett trasig, och självklart inte medvetet från AMD. Förhoppningsvis hittar dom en fix ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Efter att AMD implementerade LFC i sin drivrutin strax innan julen 2015 så "kickar" Freesync in mellan 15-20fps om du har en vettig skärm.

Det kickar in när bildfrekvensen går under monitorns Freesync områden, som vid 35 Hz på Asus MG279Q som har ett Freesync område på 35-90Hz.
Bara förtydligar

Listan med skärmar!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Prylar för uppgradering av HTPCn beställda!
Ut med gamla kaverin, nån som behöver så se upp i sweclockers marknad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Ska tydligen gå att överklocka till 4.55GHz enligt https://www.pcgamesn.com/amd-raven-ridge-overclocking
men det verkar lite konstigt att temperaturen bara ökade med 3 grader.

Intressant!

Verkar vara en bugg ihop med BIOS'en på MSI B350I Pro AC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Prylar för uppgradering av HTPCn beställda!
Ut med gamla kaverin, nån som behöver så se upp i sweclockers marknad

Härligt vad blev det för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant då G4560 lägger sig i botten av fältet och i dom flesta fall bara lyckas slå dom äldre AMD A10 APU'na när det kör med GTX 1080, hur blir det då med GT 1030...

Nej nu är du ute o cyklar. Här jämför de G4560+GT 1030 med 2200/2400g+apu. Vad gäller pris kostar g4560 ~600kr, 1151 moderkort 500-800kr och gt 1030 ~700kr. Men en sådan rigg vore självklart mindre framtidssäker än en 2200g på AM4 socket, dessutom kan AMD riggen överklockas.

Men handen på hjärtat, finns det någon gamer som lirar på gt 1030/apu ? APU performance känns mer relevant på budgetlaptops o dylikt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

ännu en som få lungna ner sig. hälften av dig inlägg handla om nåt jag har aldrig sagt. kanske glömt att infåga en kvot av en annan?
det jag påtalade är att han kalla det för en svag iGPU vilket är helt åt skogen. att sen jämnför med en dGPU är en helt annan diskussion att har.

Gick lite för fort vid klickande på svara knappen så blev helt fel, var tänkt till @sesese.
Sorry!

Skrivet av sesese:

När man läser testet så får man känslan att det är en medelmåtta till CPU som bara når till mitten av startfältet. Men tittar man på cuper i prisläge som 2200G där du kan få +20% på att oc grafiken och att du sedan även kan nå över 4,4Ghz på cpun så finns det inget som är i närheten när ni inte väljer att ta med 2400G i er bedömning. Där av märkligt att den inte får toppklass för sitt segment.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det går att argumentera både för "toppklass" (dock i en klass som historiskt sett ingen brytt sig i) och att man helt borde utelämna utmärkelse (t.ex. så lanserade Intel en krets med lägre TDP, bättre CPU-prestanda och marginellt sämre iGPU-prestanda för två år sedan, inte illa av någon de flesta är överens totalt suger på GPU-design).

De två starkaste argumentet mot en utmärkelse är ändå:

  • Vem är den tänkta köparen? Total utebliven historiks affärsmässig framgång för dessa APUer radar upp rätt många frågetecken kring om det ens finns en marknad.

  • Om nu huvudmålet är billigast möjliga gaming PC, skulle hävda att G4560+GT1030 (eller ännu hellre GTX1050 för då går det faktiskt spela även i praktiken) är bättre (kanske det som är "toppklass" då?)

Lite mer utvecklat här #17271308

Angående diskussionen budget-PC kontra konsol: finns en gigantisk skiljelinje mellan dessa som gör att konsol i min mening vinner på W.O.
PC-spel är överhuvudtaget inte designade med budgetklassen i åtanke, vilket bl.a. manifesterar sig i att många spel i praktiken är ospelbara på GT1030/Raven Ridge/Iris Pro.
Konsolspel är hårdoptimerade för och vältestade med den begränsade HW som tilldelats -> upplevelsen är på en helt annan nivå jämfört med budget-PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Elektron:

https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac...
2200g samt fästen till min noctua n9i eller h vad den nu hette...

Blev lite fundersam på de minnen jag tänkte använda
Fan vet varför det är uppochned men hoppas ni ser... kommer de funka tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Jimemy:

https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac...
2200g samt fästen till min noctua n9i eller h vad den nu hette...

Blev lite fundersam på de minnen jag tänkte använda

http://forumbilder.se/H5UU2/b0742fad-da63-4d74-9545-9c6fc982ef8b.jpeg

Nice, vad blir det för chassi till?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bsk!:

Nej nu är du ute o cyklar. Här jämför de G4560+GT 1030 med 2200/2400g+apu. Vad gäller pris kostar g4560 ~600kr, 1151 moderkort 500-800kr och gt 1030 ~700kr. Men en sådan rigg vore självklart mindre framtidssäker än en 2200g på AM4 socket.

Men handen på hjärtat, finns det någon gamer som lirar på gt 1030/apu ? APU performance känns mer relevant på budgetlaptops o dylikt.

Värt att notera att i den video du länkar så kör 2200G med DDR4-3200 medan G4560 är utrustad med DD4-2400, en skillnad på ~400 kr vid 16 GB RAM, samma test finns i textform här (och man vill nog ha >8 GB RAM när man kör med iGPU då GPU-delen äter upp minst 2 GB).

Vad det gäller prestanda med GTX1080 i 1920x1080 så kilar G4560 in sig mellan 2200G och 2400G

Som innehavare av GT1030/R5-1600 (Linux-arbetsstation hemma), Iris Pro 6200/i7-5775C (gaming burk, fast då med dGPU), Iris Pro 580/i7-6770HQ (Linux-arbetsstation jobbet) och Iris 540/i7-6550U (min laptop, SP4) kan jag bara hålla med det sista. Dessa "starka" iGPUer och långsammaste dGPU som tillverkas idag (dock passiv och fullt tillräckligt för "vanligt" jobb) går i flera fall att spela på, men upplevelsen lämnar så pass mycket i övrigt att önska att det rimligen knappt finns någon som köper dessa GPU med syfte att spela (har testat kört spel i Windows på alla systemen).

Det "coola" med stark iGPU är att den tighta integrationen mellan CPU och GPU ger extremt låg latens mellan dessa delar (en till två tiopotenser bättre jämfört med dGPU), vilket i sin tur öppnar upp för vissa typer av GPGPU-lösningar som inte fungerar med dGPU p.g.a. att kostnaden att flytta mellan CPU och dGPU blir för hög. Är just här jag ser en potentiell marknad för "APU" i framtiden, var också precis detta som AMD pratade om i samband med köpet av ATi (Future is Fusion).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Elektron:
Har ett redan...
Origenae mm100

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vill ha en sån här i något billigare surfaceliknande

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du glömde hårddisk, men ja bra prispressat där.

En spelkonsoll ser jag som ett komplement till en dator och inte en ersättning av en dator. Jag känner ingen som inte är pensionär som inte redan har en dator i hemmet så utgick ifrån att det redan fanns. Men också var det ämnet spel jag diskuterade och därmed spelprestandan. Och det är just på spelprestandan denna apu inte imponerade på mig.

Självfallet så är det beroende på vilka spel som körs, är det bara spel som gäller så är det bättre att inhandla en spelkonsol. Men då blir det för spel och inget annat, samt att man då även kan glömma en del spel beroende på spelkonsol.
En PC är ju något mer allround
Dom är tänkta för e-games och normal hem/kontorsanvändning, intressant är att dom även fungerar som enklare CAD maskiner. Sen är säkert Pro varianten bättre lämpad för både enklare CAD och kontorsanvändning.

Ja med hårddisk så bilr det +477kr, Toshiba P300 HDWD105UZSVA 64MB 500GB 477kr frakt inräknat.
Om det nu inte är att man vill stärka den gammla med ny hårdvara, då kan man dra bort Linkworld LC7271-18 550W - 378kr
Dom är absolut snabbaste CPU'erna med inbyggd grafik, det imponerar
Att sen dom flesta datorer som säljs idag helt förlitar sig på CPU'ns inbyggda drafilkkrets glömmer vi.

Ser deras marknad som:
e-games
hem
kontor
enklare CAD
HTPC
Nas..

För en speldator ska man inte ens tänka på dom, eller för den delen G4560, Ryzen 3 1200/1300X.
För en speldator så ska det minst vara en i5 7600K, Ryzen 5 1500X och uppåt då man annars stryper sitt grafikkort.
Eller som det är nu, vänta in Ryzen 2000 serien med Zen+ som kanske får officiell support för DDR4-3200, misstänker att instegsmodellen blir Ryzen 5 2500X, då det inte är lönt med något mindre då det skulle konkurera med 2400G/2200G.

Skrivet av Elektron:

Jag har fått bra argument och även sett möjliga användningsområden för denna apu nu efter ha skrivit i tråden.

Jag har aldrig sett någon rekommendera ett 1030 men nu ska vi vara imponerade av en apu som presterar sämre?

Oj, tror inte att Nvidia skulle släppa ett grafikkort utan att dom ser en marknad, såsom e-game.
1030 kostar allt från 700~1250kr och som alltid, har man råd så är ett 1050 för 1300kr Rx 560 för runt 1200kr.

Skrivet av Elektron:

Fördelen är priset, cpu och gpu i ett för ett lågt pris och det är väl här som 2200G kan skina för den som vill ha en ny dator till ett lågt pris.

Precis, är alltid frågan om en budget, vad man är bered att ge och i många fall en vägning mot pris/prestanda.

Skrivet av Elektron:

Andrahandsvärde är vad man får när man säljer något beg. Jag skrev framtida andrahandsvärde för att betona att ev försäljning sker framåt i tiden tex 3 år framåt. Det kanske var felaktigt användande av det svenska språket för mig eller var det luddigt och förstå vad jag menade?

Inget luddigt, men när har man haft ett bra andrahandsvärde på elektronik och då speciellt datorer?
Enda som fått ett bra andrahandsvärde idag är highend grafikkort, vilket ju orsakas av kryptevaluta.

Skrivet av Elektron:

Mina siffror höftade jag fram, vart får du dina siffror ifrån?
För om du vet något test som jämför prestandan i ett budgetkort likt RX 560 ställt mot 2200G så är jag intresserad av länken så jag kan kika på det.

Höftade det mellan olika tester och dom CPU'er som skulle driva dom, man får ju räkna med att G4560, Ryzen 3 1200/1300X som det var tal om sänker grafikkortet en del i prestanda.
Sen så kan man ju inte heller ta någon test och direkt jämföra då meltdown och spectre påverkar.
Så.. Ja, det får kallas för höft då alla tidigare tester blir fel.

Skrivet av Elektron:

http://www.tomshardware.co.uk/amd-radeon-rx-560-4gb,review-34...
Här ser det ut som ett bra lyft mellan 1030 och rx 560 och då vad jag har förstått så är 1030 kraftfullare än 2200G.
Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 3 2200G - 1078kr
ASRock A320M-DGS - 576kr
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr
Toshiba P300 HDWD105UZSVA 64MB 500GB 477kr
Summa 3479kr (0%)

Intel Core i3 8100 1149kr
Asus Prime Z370-P 1187kr
Gigabyte GeForce GT 1030 LP HDMI 2GB 699kr
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr
Toshiba P300 HDWD105UZSVA 64MB 500GB 477kr
Summa 4860kr +39,7%

Intel Core i3 8100 1149kr
Asus Prime Z370-P 1187kr
Sapphire Radeon RX 560 Pulse (11267-19) HDMI DP 2GB 1289kr
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr
Toshiba P300 HDWD105UZSVA 64MB 500GB 477kr
Summa 5450kr +56,7%

Ryzen 3 2200G - 1078kr
ASRock AB350M-HDV 746kr (överklockning)
Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz CL15 2x4GB - 970kr
Linkworld LC7271-18 550W - 378kr
Toshiba P300 HDWD105UZSVA 64MB 500GB 477kr
Summa 3649kr +4,9%
Överklockning

Allt fortfarande billigast möjliga med frakt inräknat på varje del.

Är ju bara att se förhållandet pris prestanda i Swec's tester

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!