AMD Ryzen 5 2400G och Ryzen 3 2200G "Raven Ridge" med Vega-grafik

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Trigger:

@Jimemy:

https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac...
2200g samt fästen till min noctua n9i eller h vad den nu hette...

Blev lite fundersam på de minnen jag tänkte använda
Fan vet varför det är uppochned men hoppas ni ser... kommer de funka tror ni?

http://forumbilder.se/H5UU2/b0742fad-da63-4d74-9545-9c6fc982ef8b.jpeg

Nu äntligen klar med bytet och allt fungerar!
Tog en stund att få till dock...
Givetvis var det ett urgammalt bios på moderkortet så en ryzen 1600x fick införskaffas för den manövern.. (kommer att användas till annan dator) mina minnen ville inte vara med och leka med gamla bioset heller. Jäkla trassel helt enkelt! Tur man har fler maskiner att låna delar av.
Hursom, fick uppdaterat bioset i ett par omgångar då det inte gick att gå direkt till senaste.
Efter det så funkar även de minnen jag tänkt

Till min förskräckelse så funkade inte libreelec efter det.. kunde man ju räknat ut. Inte ens senaste daily build.
In med Windows 10 + kodi tänkte jag.... kort sammanfattning på det trasslet så fungerar inte grafikdrivrutinen med annat än senaste win10, alltså ALLA uppdateringar måste in, tog en stund att lista ut det också.

Nästa utmaning var att få igång kodi 18, eller ja, få retro spelen att fungera igen!
Senaste alphan fingerar inte! Men är det alpha så är det...
Den senaste som fungerar är
RetroPlayer 18 alpha1 2017-12-04
Hittas här
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=173361

Men nu jäklar är allt igång!

Värt trasslet att uppgradera från gamla kaverin? Absolut! Är det inte ”mecket” som är det roligaste?
Datorer var roligare förr då man fick mecka bara för att få igång ett spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är en clockare ända tillbaka till den goda 64bit.se tiden, 1999-2003 om jag vill minnas.. Många av er känner INTE 64bits, men Sweclockers fanns inte på den tiden, vill minnas att 64bits sammarebetade med Sweclockers och att många användare fick hoppa över till Sweclockers, jaja nog om det...
Jag har testat och hårdkört en AMD ryzen3 2200G under en vecka och kommit fram till detta.
Det är jätte kul att AMD har lyckats skapa en "APU" med en potent integrerad grafikkrets från Vega.
Om man kollar på vad konkurenten Intel har att erbjuda, så lyckas AMD med mer en dubbel prestera och att gå förbi Intel i "APU" lösningar med goda marginaler..

Till det negativa.
OBS! Många moderkort stödjer inte nya Processorn, man är tvungen att installera UEFI med en äldre Cpu och sedan sätta dit den nya, jag har gjort såhär med 3 olika moderkort 2 från Asus o ett från Msi!

basfakta om hur jag betraktar processorn.
Clockning ger absolut ingen prestanda boost, har kör före och efter tester på linX med små små skillnader. Har kört LinX någon halvtimme och då peakar processorn på 90+ grader i helt original frekvens, i mina ögon är det riktigt varmt i original volt/ frekvens.. Varför det går så varm är en gåta..

Vegakretsen: som det påstås klockar skyhögt här på testredaktionen är att ta med en nypa salt, jag lyckades köra den i 1600-1500 men inget stabilt, jag kör volten på "auto".
Visst kanske man lyckas köra igenom den på någon benchmark test utan krasch men det är inte okej för mig, en stabil Clock ska funka hela tiden liksom inte bara engång. Jag fick varken GPUn stabil på 1600-1500- och när jag ställde frekvensken på 1400 ville den inte längre boota, detta fick mig att tänka igenom och det slutade med att jag packade ner sakerna och skickade in det till Inet..
Det kanske är moderkorten som inte är rikgit kompatibel med processorn, men jag väntar igen och testar den nya B450 korten som snart ska dyka upp med en ny ryzen, ska bli intressant och se vad jag lyckas komma fram till då..
Ha en trevlig dag alla!

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag är en clockare ända tillbaka till den goda 64bit.se tiden, 1999-2003 om jag vill minnas.. Många av er känner INTE 64bits, men Sweclockers fanns inte på den tiden, vill minnas att 64bits sammarebetade med Sweclockers och att många användare fick hoppa över till Sweclockers, jaja nog om det...
Jag har testat och hårdkört en AMD ryzen3 2200G under en vecka och kommit fram till detta.
Det är jätte kul att AMD har lyckats skapa en "APU" med en potent integrerad grafikkrets från Vega.
Om man kollar på vad konkurenten Intel har att erbjuda, så lyckas AMD med mer en dubbel prestera och att gå förbi Intel i "APU" lösningar med goda marginaler..

Till det negativa.
OBS! Många moderkort stödjer inte nya Processorn, man är tvungen att installera UEFI med en äldre Cpu och sedan sätta dit den nya, jag har gjort såhär med 3 olika moderkort 2 från Asus o ett från Msi!

basfakta om hur jag betraktar processorn.
Clockning ger absolut ingen prestanda boost, har kör före och efter tester på linX med små små skillnader. Har kört LinX någon halvtimme och då peakar processorn på 90+ grader i helt original frekvens, i mina ögon är det riktigt varmt i original volt/ frekvens.. Varför det går så varm är en gåta..

Vegakretsen: som det påstås klockar skyhögt här på testredaktionen är att ta med en nypa salt, jag lyckades köra den i 1600-1500 men inget stabilt, jag kör volten på "auto".
Visst kanske man lyckas köra igenom den på någon benchmark test utan krasch men det är inte okej för mig, en stabil Clock ska funka hela tiden liksom inte bara engång. Jag fick varken GPUn stabil på 1600-1500- och när jag ställde frekvensken på 1400 ville den inte längre boota, detta fick mig att tänka igenom och det slutade med att jag packade ner sakerna och skickade in det till Inet..
Det kanske är moderkorten som inte är rikgit kompatibel med processorn, men jag väntar igen och testar den nya B450 korten som snart ska dyka upp med en ny ryzen, ska bli intressant och se vad jag lyckas komma fram till då..
Ha en trevlig dag alla!

Bra inlägg.
Dock är den användare jag har nu reggad på Swec 2003 min andra användare på detta forum, så Sweclockers fanns allt men som mindre forum då, jag hängde först och främst på ett annat litet forum i början som tyvärr inte finns sen länge.

Kanske någon som minns 2cool4u ? Drevs av en svensktalande finne, trevligt ställe.

Det med BIOS bekräftar väl vad jag också hört, det är lite lurigt o köpa nya moderkort fortfarande utan att kunna flasha om BIOS med äldre CPU, lite tråkigt faktiskt, det håller nog tillbaka köparna på Raven Ridge en aning.

Vore intressant om det kom en BIOS-fix till klockhastigheterna som upplevdes som ett problem under Sweclockers test och ett nytt test för att se hur det påverkar prestanda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bra inlägg.
Dock är den användare jag har nu reggad på Swec 2003 min andra användare på detta forum, så Sweclockers fanns allt men som mindre forum då, jag hängde först och främst på ett annat litet forum i början som tyvärr inte finns sen länge.

Kanske någon som minns 2cool4u ? Drevs av en svensktalande finne, trevligt ställe.

Det med BIOS bekräftar väl vad jag också hört, det är lite lurigt o köpa nya moderkort fortfarande utan att kunna flasha om BIOS med äldre CPU, lite tråkigt faktiskt, det håller nog tillbaka köparna på Raven Ridge en aning.

Vore intressant om det kom en BIOS-fix till klockhastigheterna som upplevdes som ett problem under Sweclockers test och ett nytt test för att se hur det påverkar prestanda.

64bits.se är inte en mycket äldre sida, de hade också många färre aktiva på forumet ganska snabbt. Sweclockers har funnits sedan 99, nya sidan och nya forumet kom juli 2001. Redan augusti 2001 hade Sweclockers fler registrerade användare än 64bits forum vid samma tidpunkt och hade förmodligen redan det i juli. Minns inte hur många som var aktiva på det gamla forumet innan de införde vBulletin och nylanserade sidan. De samarbetade hur som helst med Fragzone på den tiden, som de långt senare köpte upp.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Trevligt, Nu fattas bara att de gör en Apumodell med riktigt många kärnor och att det kommer moderkort som har 2 eller flera monitorutgångar som stödjer 4k så har man en given "nyttocpu"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oc med 2400G saknas fortfarande. är det på G?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

äh...va? vet inte riktig vad det är du röker eller tar...men du få någ lägga ner det. förutom Intels sammarbete med AMD är det här den kraftfullaste iGPU som finns på konsumentmarknaden. och nvidia är inte ens med i matchen då dem inte har nån egen CPU med iGPU.

Du verkar lyrisk för integrerad grafik i detta fall exempelvis lira bf1 i 45 fps, det är knappt spelbart. Lyrisk blir man när man kan lira ett cpu krävande spel med icpu i mins 100fps. 45fps antar att du ska investera i det? Kan tipsa om Xbox och ps om du vill lira under 60 hz det blir billigare med tanke på alla övriga komponenter du behöver till din 45 fps cpu. En dator setup och spela med kommer minst bli dubbelt så dyr som en konsoll och du får endast ut 40-45 fps utan gpu. Vad har du rökt?

Permalänk

Har ni stött på några andra problem under testerna? Eller funkade grafikdrivrutiner och annat felfritt?

Jag har en tråd om min erfarenhet med 2200g där det helt enkelt inte gick att använda grafikdelen. Det kanske är en ominstallation av windows som krävs.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514557-ryzen-2200g-gr...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Redaktionen
Sida 4: Borde inte 1800X, 1700, 1600X också vara överstrukna nu när AMD har slutat tillverka dessa (då ni har strukit över dessa i en artikel om just detta )?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudie1:

Du verkar lyrisk för integrerad grafik i detta fall exempelvis lira bf1 i 45 fps, det är knappt spelbart. Lyrisk blir man när man kan lira ett cpu krävande spel med icpu i mins 100fps. 45fps antar att du ska investera i det? Kan tipsa om Xbox och ps om du vill lira under 60 hz det blir billigare med tanke på alla övriga komponenter du behöver till din 45 fps cpu. En dator setup och spela med kommer minst bli dubbelt så dyr som en konsoll och du får endast ut 40-45 fps utan gpu. Vad har du rökt?

Hej
Kolla alla som spelar på konsol ingen som klagar på under30Bilder/s. Så ja det här är en mycket bra produkt då man vill bygga i liten låda eller har som mål spel konsol prestanda minst. Sedan så skulle det vara kul om man även skulle testa de nya 35W 24/2200GE modellerna då det skulle kunna bli något för de som vill köra med en extremt liten Mitx med minimal kylare. (skulle kunna vara så att även 35W är snabbare än spelkonsolerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

En APU man faktiskt kan spela moderna titlar med. på low och låg upplösning men de där startar inte ens på min nuc. där får jag nöja mig med flatout 2 och hl2 med det mesta på low och det är GAMLA spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man blir lite sugen på att köpa denna. Köpte dock min 2200G från Elgiganten för 888 kr. Är det värt att returnera denna (då den är oöppnad) och lägga 400 kr extra för SMT samt Vega 11 måntro? Eller bör 400 kr investeras i t.ex. snabbare RAM-minnen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej
Kolla alla som spelar på konsol ingen som klagar på under30Bilder/s. Så ja det här är en mycket bra produkt då man vill bygga i liten låda eller har som mål spel konsol prestanda minst. Sedan så skulle det vara kul om man även skulle testa de nya 35W 24/2200GE modellerna då det skulle kunna bli något för de som vill köra med en extremt liten Mitx med minimal kylare. (skulle kunna vara så att även 35W är snabbare än spelkonsolerna.

Men till vilket pris? Bara minnen till mobo kostar ju likvärdit en konsol. Och du behöver ju flera komponenter än så som du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Icte:

Man blir lite sugen på att köpa denna. Köpte dock min 2200G från Elgiganten för 888 kr. Är det värt att returnera denna (då den är oöppnad) och lägga 400 kr extra för SMT samt Vega 11 måntro? Eller bör 400 kr investeras i t.ex. snabbare RAM-minnen?

För 888 får du onekligen mycket för pengarna, svaret beror på vad du tänkt ha den till.
Även 2400G klarar inte av att spela det senaste i någon högre inställning, är det fråga om surf, ströma film och spela lite lättare duger nog även en 2200G långt.
Har du tänkt komplettera med grafikkort om något år, då är en 2400G mer intressant eftersom deb kan köra åtta trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Håller på uppgradera HTPCn och funderade länge och väl på 2200G/2400G men det blev tillslut ett B360 mobo med i5-8400 då den är så väldigt energieffektiv. Sedan vill jag köra lite emulatorer på samma maskin och där är Intel starkast idag.
Sedan är det lite synd att det bara finns ett enda svindyrt ITX mobo med 400-seriens chipset på prisjakt, så man är mer eller mindre tvungen att välja B350 mobo.

Till gaming/högprestandadatorn ska det dock bli Ryzen 2700X så snart något bra erbjudande dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja jäklar det var inte dåligt. Nästan synd att det bara var nätagget som gick när TV-datorn smällde i Söndags. Har ju redan skjutit upp uppgraderingen av den alldeles för länge.

Permalänk
Medlem

Detta kanske redan har diskuterats. Men hur funkar dessa med att driva 4k HDR osv osv (jag är inte ens tillräckligt insatt i ämnet för att ställa frågan rätt)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helvete vad sugen man blev! Sen jag hörde om 35-wattarna så har jag vöntat med att köpa en apu till mitt isk 110 men det där priset lockade. Vettetusan om det funkar till en nätdel som ligger på 90w och då kanske det kan ge som bäst 70w-80w. Någon som har läst om det går klocka och volta ner dessa apuer lätt och hur mycket de tar i ström då?

Skrivet av Aka_The_Barf:

En APU man faktiskt kan spela moderna titlar med. på low och låg upplösning men de där startar inte ens på min nuc. där får jag nöja mig med flatout 2 och hl2 med det mesta på low och det är GAMLA spel.

Flatout 2 ❤ Vi kör fortfarande det spelet på lanen med de gamla soldaterna som man har snart lanat med i 20 år!

Skrivet av hakd:

Vill man stabil produkt kanske man ska vänta en månad eller två efter release

Har fått en liten tanke när folk har sagt så där, låt säga att ingen köper en produkt utan alla väntar i en månad eller två, hur gör tillverkarna för att då reda på problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För 888 får du onekligen mycket för pengarna, svaret beror på vad du tänkt ha den till.
Även 2400G klarar inte av att spela det senaste i någon högre inställning, är det fråga om surf, ströma film och spela lite lättare duger nog även en 2200G långt.
Har du tänkt komplettera med grafikkort om något år, då är en 2400G mer intressant eftersom deb kan köra åtta trådar.

Jag planerar att bygga detta i ett väldigt litet chassi (Streacom F1C) tillsammans med en PicoPSU på 160W. Kommer inte att använda något grafikkort utan enbart grafikdelen, och tanken var att spela spel diverse spel så som Battlefield 1, Fallout 4 samt GTA V i väldigt låga inställningar samt i 720p när jag är väl ute och reser. Försöker åstadkomma åtminstone konsol-liknande prestanda i denna burk.

Men nu när jag ser på sifforna igen på SweClockers test (har de uppdaterat alla grafer?) så verkar det ju inte vara så stor skillnad i de flesta spelen mellan just 2200G och 2400G när dessa spelas utan något diskret grafikkort. Det jag är lite fundersam över är just Battlefield 1 multiplayer - min 5675C får det lite svårt med sina 4c 4t när jag spelar t.ex. Conquest p.g.a. 64 andra spelare och jag får större FPS-drops jämfört när jag spelar t.ex. Domination med 24 spelare.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte Precis som du så köpte jag en 2200G på Elgiganten för 888kr. Funderar starkt på att lämna tillbaka den och plocka 2400G från Komplett.
Skiljer ju inte så mycket på grafikdelen men det hade vart gött med 4c8t asså..
Inte för att jag lär ha någon större användning av det just nu men det känns bättre att ha det än inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Icte:

Jag planerar att bygga detta i ett väldigt litet chassi (Streacom F1C) tillsammans med en PicoPSU på 160W. Kommer inte att använda något grafikkort utan enbart grafikdelen, och tanken var att spela spel diverse spel så som Battlefield 1, Fallout 4 samt GTA V i väldigt låga inställningar samt i 720p när jag är väl ute och reser. Försöker åstadkomma åtminstone konsol-liknande prestanda i denna burk.

Men nu när jag ser på sifforna igen på SweClockers test (har de uppdaterat alla grafer?) så verkar det ju inte vara så stor skillnad i de flesta spelen mellan just 2200G och 2400G när dessa spelas utan något diskret grafikkort. Det jag är lite fundersam över är just Battlefield 1 multiplayer - min 5675C får det lite svårt med sina 4c 4t när jag spelar t.ex. Conquest p.g.a. 64 andra spelare och jag får större FPS-drops jämfört när jag spelar t.ex. Domination med 24 spelare.

Sitter lite i samma sits, kvällarna på hotellrumet kan lätt bli trista.

Skrivet av makarickiri:

@Icte Precis som du så köpte jag en 2200G på Elgiganten för 888kr. Funderar starkt på att lämna tillbaka den och plocka 2400G från Komplett.
Skiljer ju inte så mycket på grafikdelen men det hade vart gött med 4c8t asså..
Inte för att jag lär ha någon större användning av det just nu men det känns bättre att ha det än inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är just det med 4c/8T som känns bra å andra sidan kanske man kan köpa något mycket snabbare, som har inbyggt grafikminne om två år, svårt att sia om framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Icte Precis som du så köpte jag en 2200G på Elgiganten för 888kr. Funderar starkt på att lämna tillbaka den och plocka 2400G från Komplett.
Skiljer ju inte så mycket på grafikdelen men det hade vart gött med 4c8t asså..
Inte för att jag lär ha någon större användning av det just nu men det känns bättre att ha det än inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja SMT är ju alltid bra att ha, men precis som @Ratatosk skrev så är ju frågan om man kommer att köra med en dGPU vid ett senare tillfälle eller ej.

Kollade på följande tester och har bildat mig ytterligare en uppfattning:

2200G Battlefield 1 64 Player 1080p 100% scaling - https://www.youtube.com/watch?v=_BsgCUbolm4&t=370s
2400G Battlefield 1 64 Player 1080p 100% scaling - https://www.youtube.com/watch?v=K0cxIRp8Q0g&t=446s

Båda testerna kör med 3200 MHz DDR4 minnen (osäker på latenserna men antar något i stil med CL15 eller CL16) samt 1500 MHz överklock på grafikdelen. Man kan se att CPU:n i 2200G ligger väldigt nära 100% på alla fyra kärnor (precis som när jag kör med min i5-5675C) medan varje tråd i 2400G utnyttjas kring 50-60%. FPS:en ligger kring 40-50 som medel med 2200G, medan med 2400G så får man istället en medel-fps på kring 50-60 [max FPS för båda APU:erna med dessa inställningar verkar ligga runt 60 och min FPS för båda APU:erna runt 30]. Denna skillnad i FPS återspeglas även i SweClockers egna prestandatest (dock är detta BF1 single-player):

Så som jag ser det så är grafikdelen en flaskhals till CPU-delen i dessa två CPU:er och man blir kraftigt begränsad när det gäller dessa typer av spel. Detta ses ju även på skillnaden i FPS mellan just 2200G och 2400G i Battlefield 1 64-player spel som annars flyter på bättre med flera CPU-trådar - även om CPU-delen i 2400G inte belastas alls lika hårt som den i 2200G så är det endast en smärre skillnad i FPS, och detta fastän 2400G har 11 beräkningsenheter (Vega 11) och 2200G 8st (Vega 8).

Så nu är frågan - ska man lägga 400 kr mer på denna APU?
Om man planerar att skaffa ett grafikkort vid ett senare tillfälle så är mitt svar JA - SMT är alltid bra att ha och det ger bättre FPS i dessa typer av spel tillsammans med ett bra grafikkort.

Om man INTE planerar att skaffa ett grafikkort till sitt APU-bygge så måste jag nog svara NEJ. Skillnaden i FPS är inte tillräcklig (för min del åtminstone) för att motivera ytterligare 400 kr, även för spel som drar nytta av fler trådar. Grafikdelen Vega 11 är dessvärre inte mycket starkare än Vega 8. Jag hade nog spenderat pengarna antingen på snabbare RAM (APU:erna presterar mycket bättre med snabbare RAM) eller spara dessa för ett köp av en eventuell framtida APU med bättre grafikdel, t.ex. Vega M GH med 24 beräkningsenheter som just nu endast finns i Intel NUC:ar med i7-8809G.

Vad tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja SMT är ju alltid bra att ha, men precis som @Ratatosk skrev så är ju frågan om man kommer att köra med en dGPU vid ett senare tillfälle eller ej.

Kollade på följande tester och har bildat mig ytterligare en uppfattning:

2200G Battlefield 1 64 Player 1080p 100% scaling - https://www.youtube.com/watch?v=_BsgCUbolm4&t=370s
2400G Battlefield 1 64 Player 1080p 100% scaling - https://www.youtube.com/watch?v=K0cxIRp8Q0g&t=446s

Båda testerna kör med 3200 MHz DDR4 minnen (osäker på latenserna men antar något i stil med CL15 eller CL16) samt 1500 MHz överklock på grafikdelen. Man kan se att CPU:n i 2200G ligger väldigt nära 100% på alla fyra kärnor (precis som när jag kör med min i5-5675C) medan varje tråd i 2400G utnyttjas kring 50-60%. FPS:en ligger kring 40-50 som medel med 2200G, medan med 2400G så får man istället en medel-fps på kring 50-60 [max FPS för båda APU:erna med dessa inställningar verkar ligga runt 60 och min FPS för båda APU:erna runt 30]. Denna skillnad i FPS återspeglas även i SweClockers egna prestandatest (dock är detta BF1 single-player):

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14585?key=6d7be074ffab00a4104c26dd47d00628

Så som jag ser det så är grafikdelen en flaskhals till CPU-delen i dessa två CPU:er och man blir kraftigt begränsad när det gäller dessa typer av spel. Detta ses ju även på skillnaden i FPS mellan just 2200G och 2400G i Battlefield 1 64-player spel som annars flyter på bättre med flera CPU-trådar - även om CPU-delen i 2400G inte belastas alls lika hårt som den i 2200G så är det endast en smärre skillnad i FPS, och detta fastän 2400G har 11 beräkningsenheter (Vega 11) och 2200G 8st (Vega 8).

Så nu är frågan - ska man lägga 400 kr mer på denna APU?
Om man planerar att skaffa ett grafikkort vid ett senare tillfälle så är mitt svar JA - SMT är alltid bra att ha och det ger bättre FPS i dessa typer av spel tillsammans med ett bra grafikkort.

Om man INTE planerar att skaffa ett grafikkort till sitt APU-bygge så måste jag nog svara NEJ. Skillnaden i FPS är inte tillräcklig (för min del åtminstone) för att motivera ytterligare 400 kr, även för spel som drar nytta av fler trådar. Grafikdelen Vega 11 är dessvärre inte mycket starkare än Vega 8. Jag hade nog spenderat pengarna antingen på snabbare RAM (APU:erna presterar mycket bättre med snabbare RAM) eller spara dessa för ett köp av en eventuell framtida APU med bättre grafikdel, t.ex. Vega M GH med 24 beräkningsenheter som just nu endast finns i Intel NUC:ar med i7-8809G.

Vad tycker ni?

Låter vettigt, i mitt fall var det där då intressant att läsa om!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Låter vettigt, i mitt fall var det där då intressant att läsa om!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var roligt att skriva ner allt, förstod lite bättre själv jag också Hursomhelst så har Komplett nu ökat priset till 1490 kr på 2400G så det blir nog att stanna med min 2200G fram tills dess då AMD har släppt en ny APU, t.ex. med Vega 24 eller bättre. Då kommer det nog bli lite mer intressant med en kraftfullare CPU som har SMT som kan sträcka mer på benen!

https://www.komplett.se/product/982096/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte Lutade väldigt mycket åt att skaffa 2400G men om dom nu höjt priset igen stannar även jag kvar på 2200G.
Antar att det är lika bra då jag ändå kommer bli ruinerad när jag ska köpa RAM. Går ju heller inte att snåla. 3000MHz är ju minimum till APU enligt mig.
Går och hoppas på nån bra rea men man kanske bara ska bita i det sura och köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Helvete vad sugen man blev! Sen jag hörde om 35-wattarna så har jag vöntat med att köpa en apu till mitt isk 110 men det där priset lockade. Vettetusan om det funkar till en nätdel som ligger på 90w och då kanske det kan ge som bäst 70w-80w. Någon som har läst om det går klocka och volta ner dessa apuer lätt och hur mycket de tar i ström då?

Flatout 2 ❤ Vi kör fortfarande det spelet på lanen med de gamla soldaterna som man har snart lanat med i 20 år!

Har fått en liten tanke när folk har sagt så där, låt säga att ingen köper en produkt utan alla väntar i en månad eller två, hur gör tillverkarna för att då reda på problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Så är inte fallet så är man inte redo för tidiga fel så kanske man ska överlåta testandet till folk som orkar med det utan trådar överallt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Icte Lutade väldigt mycket åt att skaffa 2400G men om dom nu höjt priset igen stannar även jag kvar på 2200G.
Antar att det är lika bra då jag ändå kommer bli ruinerad när jag ska köpa RAM. Går ju heller inte att snåla. 3000MHz är ju minimum till APU enligt mig.
Går och hoppas på nån bra rea men man kanske bara ska bita i det sura och köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kommer nog fler reor säkert, lyckades snappa upp 4x8 GB DDR4 3000 MHz från Webhallen för 3000 kr nu när de hade en rea Lite overkill då jag endast behöver två stickor till mitt ITX bygge, men får nog spara två utifall att jag bygger nytt igen (när det nu väl blir)

För övrigt så laddades det upp enny video med flertal spel igår med nya drivrutiner för både 2200G och 2400G som tydligen ska öka prestandan:

https://www.youtube.com/watch?v=mzwABZYawvo

2200G har verkligen hunnit ikapp, istället för att vara ~20 FPS lägre är skillnaden nu enbart 5-10 FPS i de flesta spelen. Ordentligt nöjd med mitt val!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej
Kolla alla som spelar på konsol ingen som klagar på under30Bilder/s. Så ja det här är en mycket bra produkt då man vill bygga i liten låda eller har som mål spel konsol prestanda minst. Sedan så skulle det vara kul om man även skulle testa de nya 35W 24/2200GE modellerna då det skulle kunna bli något för de som vill köra med en extremt liten Mitx med minimal kylare. (skulle kunna vara så att även 35W är snabbare än spelkonsolerna.

Jag misstänker att många klarar sig på 30 fps då de flesta tvapparater interpolerar extra frames och därav ger en mjukare bild än vad en vanlig bildskärm skulle göra. Förr var detta något man alltid stängde av, men tekniken har blivit så pass mogen att det faktiskt blir behagligt. Det är samma teknik som används när man t.ex. fejkar ultra slow motion klipp.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

@zeagan: Vad snackar du om? Folk kör TV-spel i "game-mode" som inte har någon interpolation. Sen finns det gott om spel som inte riktigt når 30 b/s eller har "frame pacing"-problem på konsol som folk och recensenter glatt klagar på.