Värde på sveriges skog?

Permalänk
Medlem

Värde på sveriges skog?

har en uppgift på skolan där vi ska debattera om ett visst ämne och en grej som jag har letat efter men inte hittat nåt bra svar på är: Vad är värdet på skogen alla Sveriges kommuner äger tillsammans?

Permalänk
Medlem

Äger kommunerna någon skog överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

@ciper13 - Det tog mig bokstavligt talat 5 skunder att googla, kom igen...

https://www.sveaskog.se/forestrytheswedishway/korta-fakta/kor...

Staten verkar inte äga särskilt mycket av det svenska skogsbruket dock, under 20%.

Citat:

Säg att medelvärdet av en kubikmeter är ca 300 kronor. Multiplicerat med den totala volymen på 3 miljarder kubikmeter blir det 900 miljarder kronor, eller cirka 90 miljarder euro, eller cirka 107 000 miljoner US-dollar. Det är ungefär en femtedel av hela Sveriges BNP!

Du får granska det källkritiskt själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Geeks Gaming

Är det tänkt att du ska googla dig fram till svaret? Det är inte så att det står i någon av dina böcker som hör till kursen? Annars står det säkert på någon myndighetssida om Wikipedia saknar det...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av MinscS2:

@ciper13 - Det tog mig bokstavligt talat 5 skunder att googla, kom igen...

https://www.sveaskog.se/forestrytheswedishway/korta-fakta/kor...

Staten verkar inte äga särskilt mycket av det svenska skogsbruket dock, under 20%.

Du får granska det källkritiskt själv.

Gillar att de anger sig själva som källa, är säkert en bra sajt men lite skum länkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@ciper13 - Det tog mig bokstavligt talat 5 skunder att googla, kom igen...

Kanske att du skulle lagt några av dom sekunderna på att läsa TS fråga vilken inte besvaras på sidan du länkar till vad jag kan se

Permalänk
Inaktiv

Nu är visserligen kyrkan fri från staten men de äger en del skog de också:
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/kyrkan-har-makt-over-70-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Gillar att de anger sig själva som källa, är säkert en bra sajt men lite skum länkning.

Som en av Sveriges största skogsägare är det nog inte fel

Permalänk
Geeks Gaming

@improwise: Jo absolut det är säkert rätt, men källhänvisningar brukar peka på något annat sökbart inte där men är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske att du skulle lagt några av dom sekunderna på att läsa TS fråga vilken inte besvaras på sidan du länkar till vad jag kan se

"Vem äger och brukar all svensk skog?"
"14% statsägda aktiebolag."
"3% staten."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Är det tänkt att du ska googla dig fram till svaret? Det är inte så att det står i någon av dina böcker som hör till kursen? Annars står det säkert på någon myndighetssida om Wikipedia saknar det...

självklart skulle jag inte be om hjälp om det inte var något som jag kunde hitta själv och det är en väldigt liten del av ett argument jag ska framföra så därför bad jag om hjälp

Permalänk
Medlem

Värdet av att det faktiskt finns skog (djur, natur etc) och inte bara betong, borde vara ovärdeligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

självklart skulle jag inte be om hjälp om det inte var något som jag kunde hitta själv och det är en väldigt liten del av ett argument jag ska framföra så därför bad jag om hjälp

Eller du kanske bara undra om det var något jag skulle leta upp själv som uppgift då är svaret nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Värdet av att det faktiskt finns skog (djur, natur etc) och inte bara betong, borde vara ovärdeligt

hahhah ja, lätt bortom alla pengar i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Vem äger och brukar all svensk skog?"
"14% statsägda aktiebolag."
"3% staten."

Vilket inte besvarar TS fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Eller du kanske bara undra om det var något jag skulle leta upp själv som uppgift då är svaret nej.

Har du en spännande diskussion med dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Äger kommunerna någon skog överhuvudtaget?

Ja men inte mycket.
T.ex där jag har sommarstuga så äger kommunen 4m*30m~ mellan varje tomt. Men frågar man snällt får man ofta kapa ner träd på den marken om man tar reda på det också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du en spännande diskussion med dig själv?

hahah ja insåg mitt möjliga misstag hahah

Permalänk

Det där går ju inte riktigt att svara på, du har ju både virkesförråd som konstant ändras samt markpriset. Och värde på virkesförråd beror på vart och vad det är för trädslag.
Markspriset skiftar också då tillväxten varierar. I södra Sverige kan det ligga på 100.000:- per hektar med lite normalt virkesförråd. Medan i norrland så får du helt andra arealer för dom pengarna. Inte kollat på skog norröver så dålig koll på dom siffrorna. Sedan anekterar ju staten/kommuner/landsting skogsområden varje vecka, och säljer ut andra (återger till ägarna) lite mer sällan, men händer.
Så du får reda ut lite, är det markvärde eller mark o virkesförråd?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det där går ju inte riktigt att svara på, du har ju både virkesförråd som konstant ändras samt markpriset. Och värde på virkesförråd beror på vart och vad det är för trädslag.
Markspriset skiftar också då tillväxten varierar. I södra Sverige kan det ligga på 100.000:- per hektar med lite normalt virkesförråd. Medan i norrland så får du helt andra arealer för dom pengarna. Inte kollat på skog norröver så dålig koll på dom siffrorna. Sedan anekterar ju staten/kommuner/landsting skogsområden varje vecka, och säljer ut andra (återger till ägarna) lite mer sällan, men händer.
Så du får reda ut lite, är det markvärde eller mark o virkesförråd?

Något säger mig att just det du skriver kanske var själva tanken bakom den uppgift som TS fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det där går ju inte riktigt att svara på, du har ju både virkesförråd som konstant ändras samt markpriset. Och värde på virkesförråd beror på vart och vad det är för trädslag.
Markspriset skiftar också då tillväxten varierar. I södra Sverige kan det ligga på 100.000:- per hektar med lite normalt virkesförråd. Medan i norrland så får du helt andra arealer för dom pengarna. Inte kollat på skog norröver så dålig koll på dom siffrorna. Sedan anekterar ju staten/kommuner/landsting skogsområden varje vecka, och säljer ut andra (återger till ägarna) lite mer sällan, men händer.
Så du får reda ut lite, är det markvärde eller mark o virkesförråd?

Jadu, tänker nog främst på vad summan skulle bli om Sverige sålde all statlig ägd skog. (om vi antar att alla skog är säljnings bar såklart)

Permalänk
Medlem

Skogen är ju förnybar så långsiktigt är ju värdet oändligt

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Jadu, tänker nog främst på vad summan skulle bli om Sverige sålde all statlig ägd skog. (om vi antar att alla skog är säljnings bar såklart)

Är det möjigtvis så att du har lite svårt att hålla isär begreppen stat och kommun? Vilket ironiskt nog dessutom skulle medföra att @MinscS2 hade rätt tidigare

Permalänk
Skrivet av improwise:

Kanske att du skulle lagt några av dom sekunderna på att läsa TS fråga vilken inte besvaras på sidan du länkar till vad jag kan se

är du en sån där som ska försvara andra när det kan finnas en mikroskopisk chans att nån kan bli kränkt?

det skulle vara väldigt intressant att se vad TS har googlat men inte lyckas få fram svaret, för så svårt är det inte.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är du en sån där som ska försvara andra när det kan finnas en mikroskopisk chans att nån kan bli kränkt?

Chansen för det är nog ungefär lika stor som att du skulle ha rätt i din gissning. Hoppas du inte blev kränkt nu

Permalänk

Sen har du ju staten som kan konfiskera privat skog allt efter behov utan motiv eller rättslig prövning. Har varit så i alla tider men med en någorlunda skälig ersättning för det som konfiskerats. Ersättningen för skog idag däremot är 0 kronor. Ren och skär stöld.
Kan vara en intressant punkt i ämnet.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Chansen för det är nog ungefär lika stor som att du skulle ha rätt i din gissning. Hoppas du inte blev kränkt nu

jisses.. näe ja har blivit tillsagd av flera SJW här på Sweclockers att man ska inte kritisera, eller ens ifrågasätta någon på något sätt,
kan tycka att det blir lite av "kejsarens nya kläder" ingen vågar säja nånting och får nån en uppgift att googla så klarar ungdomarna idag inte av det..

om du har barn Curlar du dom ? om dina barn gör något fel och en vuxen säger till, vad händer då..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket inte besvarar TS fråga.

Besvara du den då, du verkar ju ha koll.

Eller är att skriva dryga kommentarer din enda färdighet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Besvara du den då, du verkar ju ha koll.

Eller är att skriva dryga kommentarer din enda färdighet?

Nej, jag kan läsa också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jisses.. näe ja har blivit tillsagd av flera SJW här på Sweclockers att man ska inte kritisera, eller ens ifrågasätta någon på något sätt,
kan tycka att det blir lite av "kejsarens nya kläder" ingen vågar säja nånting och får nån en uppgift att googla så klarar ungdomarna idag inte av det..

om du har barn Curlar du dom ? om dina barn gör något fel och en vuxen säger till, vad händer då..

snälla du, faktum är att jag inte har nån uppgift att googla det vilket jag nämnt tidigare så ge upp. Jag Hittade ett svar faktiskt men som jag inte tyckte stämde eftersom några hundra miljoner kändes som alldeles för lite summor, så drf fråga jag.