Permalänk
Medlem

Hur överklocka med Gigabyte K3 Gaming

Hej

Jag har ett gigabyte k3 gaming, och sist jag överklockade var jag på en E8400 dual core. Så är rostig på området.

Nu är det så att jag antingen glömt hur jag överklockade sist eller så är det andra namn på det jag ska ändra på med detta mobot.

Jag vet hur man höjer multipeln men jag vill även hitta vart jag ändrar till fast vcore. Jag har ett ställe men kollar jag i CoreTemp så höjer och sänker den sig över det jag satt den på. Förstår inte hur jag ska kunna sänka den. Sen så hittar jag inte LLC, vill sänka min idle vcore.

Permalänk
Medlem

Är LLC där man sätter fast vcore?

Permalänk
Inaktiv

För att få fast volt så ska det finnas manual mode. LLC kan du nog ändra i några steg och den stabiliserar volten oftast när man väljer ett högre värde i kostnad av högre volt vid load än vad du ställt in i manual mode.

Med adaptive och offset 0 så blir det typ samma sak som manual, men du kan även använda dig av läget då processorn klockar ner sig i idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon34443: Så om jag sätter LLC på manual och offset på 0 så får jag fast vcore, men då klockar den inte ner sig när den är idle?

För nu har jag satt volten på 1.370 för att få en stabil klock på 4,6 ghz. Hamnar som högst 60 grader på min CPU

En 6700k.

Men skulle vilja ha ner volten till runt 1.270 om det är möjligt. Men sätter jag den där så går volten över det ändå. Det är ju turbon som drar det extra men skulle vilja att den drar mindre volt.

Permalänk
Inaktiv

Volt= manual, adaptive
LLC= kan variera, men oftast kan man välja 1-5 steg.

Testa sätta adaptive 1.3 och 4,5ghz och LLC på steg 3 el 4.
Tyvärr så är det mycket testande du får göra för att hitta de optimala inställningarna.
Dessa två inställningar är nästan det ända du behöver bry dig om. 4.6ghz är ganska standard på de 6700 cpus om du nu inte har flyt med ett bra exemplar + bra moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon34443: Tack för dina tips. Har inte tid att testa ditt förslag förräns på Måndag. Men jag återkommer med hur det gått.