Göra om DC till Hyper-V och lägga in DC där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Göra om DC till Hyper-V och lägga in DC där?

Tänkte fråga någon bättre vetande.

Kort och gott. Vi har två servrar, en som körs rätt (Hyper-V och med div. maskiner på) och en fysisk server som kör AD DC, DNS och DHCP, och filserver. Skulle vilja göra om denna så den kör bara Hyper-V och sedan lägga våra DC, DNS, DHCP och Filserver på en virtuell maskin istället.

Det jag undrar är, om vi förutsätter att jag har en till DC, (och DNS, DHCP som hot standby) i Hyper-V på den andra maskinen. Går det då att ta bort alla roller från vår DC vi har idag och sedan installera Hyper-V och sedan installera en ny virtuell maskin och köra den som DC? Eller måste man ominstallera servern för att sedan endast installera Hyper-V? (DC'n kör Server 2012R2 standard)

Som vanligt är det lätt att vara efterklok och skulle jag gjort detta idag hade jag givetvis aldrig installerat något annat än Hyper-V på den från början, men för att göra flytten så smärtfritt som möjligt, så undrar jag om detta går?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Det är en lösning, att sätta upp ytterligare en domänkontrollant och dhcp. För att sedan degradera den som ska köra hyper-v. Ska även filservern ändras får du tänka på servernamnet och sökvägar.

Bästa är att göra en fysisk till virtuell skulle jag säga. Har kört med disk2vhd när det gäller hyper-v.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Börja med att skapa en virtuell DC +dns i din domän så att det finns en maskin till som har en komplett AD kopia på sig. (jag utgår från AD integrerad DNS).
Sätt även upp DHCP på denna och låt den ta över den rollen.
Flytta sen alla FSMO roller till denna maskin.

Nu har du en Virtuell DC som har ansvaret för din domän.
Jag skulle helst skapa en ny server och flytta filserver rollen till.
Dock kan detta ju vara lite bökigt beroende på namnändring osv

Fördelen med detta är att du kan stänga ned den gamla servern utan att det ska märkas och sen tryggt blåsa om den till hyper-V och få en "ren och fin" server.

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Anledningen till att jag inte helst vill installera om den fysiska DC utan bara göra om den till Hyper-V är att det är på den som filservern ligger, så ligger den nere så kommer ingen åt filerna.

Jag har i alla fall satt upp en DC till så det är ju i alla fall en bit på vägen. Helst av allt skulle jag vilja övertala chefen att investera i lite ordentligare grejer. Men det blir svårt. Ingen annan på kontoret förstår sig på det, utan de tycker det är bra, bara det fungerar