Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Screen tearing i low settings?

Hej alla Sweclockers,

Jag är inte speciellt insatt i datorer och därför vänder mig istället hit för råd.
Detta är nog ett vanligt problem utifrån vad jag kan googla mig fram.
Jag har testat diverse lösningar och upplever fortfarande nästan stora bitar som inte hänger efter.

I pubg ligger jag kring 60-100 fps i low settings men det upplevs som 30...
Detta är mina "launch options": -refresh 144-maxMem=8192-malloc=system-USEALLAVAILABLECORES-sm4
Andra spel upplever jag samma sak, dock inte lika extremt.

Detta är min nya dator: https://new.webhallen.com/se/product/276634-HP-Pavilion-580-1...

Kan det påverka att jag kör HDMI från grafikkortet med DVI till skärmen? Skärmen är en BenQ 144hz.

Jag har laddat ner nya drivrutiner till allt, dock inte uppdaterat BIOS då jag inte vet hur man gör på en färdigbyggd dator.
Hur kan jag klocka CPU/ GPU? verkar som att Radeon settings är väldigt begränsat.

All hjälp är guld värd då jag känner mig lite snopen efter att ha köpt en dator som borde klara detta på low settings med bravur.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!

/Bekymrad gamer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Datorn klarar säkert low settings med bravur men det du beskriver är "tearing".

Har du satt skärmen till 144hz i Windows? Om du inte kan göra det så kan det bero på dina kablar. Försök köra display port från grafikkortet till skärmen.

Annars rekommenderar jag en freesync skärm så slipper du detta helt.

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | R9 Nano