Hjälp med uppgradering av dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2009

Hjälp med uppgradering av dator

Hej,

Jag sitter på en dator med ganska gamla delar och funderar på att uppgradera lite så att jag kan spela nyare spel. Jag är inte ute efter det värsta och det bästa utan vill endast att nyare spela ska funka någorlunda bra med åtminstone medium settings. Jag vill helst spendera så lite pengar som möjligt och om möjligt behålla t.ex nätagg, moderkort m.m. Det jag funderar mest på är väl nytt grafikkort och har kollat lite på radeon rx 550. Är det bra? Räcker 2GB videominne för nyare spel? Såg att det fanns en 4GB version av den med men läste nånstans att med 128 bit bussbred så kan den inte utnyttja så mycket minne, stämmer det? Tror ni den processorn jag har fortfarande räcker till någorlunda eller är det ett absolut måste att uppgradera den med? Kommer den hänga med om jag bara köper nytt grafikkort? Jag vet att det antagligen blir svårt men skulle helst inte lägga mer än 2000kr. Har ni några tips?

Min dator:

Moderkort: ASUS M4N68T V2
Nätagg: Corsair VX450W
Grafikkort: AMD Radeon HD 5670
Processor: AMD Phenom II X4 955 3,2 Ghz
Ram: 8GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Vilka spel tänker du lira?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Med den budgeten så skulle jag satsa på begagnat. Du kanske kan köra på ett nytt grafikkort, men komponenter föråldras också. Försök få tag i något med stil med I5 2500K med moderkort och 8GB RAM. Spara ihop lite mer pengar och försök sedan att köpa ett GTX 780/970 el. dylikt. Totalt kanske 2,5k-3k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Processorn är utan tvekan en flaskhals för moderna spel, men ett nytt grafikkort skulle ändå göra att du kan spela nästan allting igen. Att gå högre än GTX 1050 Ti är dock svårmotiverat.

I Hardwareunboxeds tester höll sig ändå Phenom II X4 generellt kring 30 FPS minimum
https://www.youtube.com/watch?v=pjZ3MmxP0Fg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av kebabhazzan:

Vilka spel tänker du lira?

Några exempel på vad jag skulle vilja spela:

Middle earth: Shadow of war
Battlefield 1
Forza horizon 3
Call of duty WW2
Wolfenstein 2
Far cry 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Flowjah:

Några exempel på vad jag skulle vilja spela:

Middle earth: Shadow of war
Battlefield 1
Forza horizon 3
Call of duty WW2
Wolfenstein 2
Far cry 5

Det kan du glömma med den processorn i 1080p, kanske BF1, Forza och WW2 på lägsta settings i 720p inställningar som är närma 60 fps om du köper ett begagnat kort med minst 2gb vram, t.ex. ett GTX 660?

Skulle nog bytt ut allt för din dator måste vara nästan 10 år gammal vid det här laget.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Det här kanske är ett råd som inte riktigt passar här på Sweclockers, men det känns som att en konsol nästan ger lika bra prestanda med din budget som en begagnad PC. Det beror ju förstås helt på vad du gillar att spela på för plattform dock Kan vara så att du hittar en bra deal på en begagnad PC i och för sig.

Skickades från m.sweclockers.com