Varför blir min cpu så varm och fluktuerar i temp trots stabil costum loop

Permalänk
Medlem

Varför blir min cpu så varm och fluktuerar i temp trots stabil costum loop

min cpu 4670k blir väldigt varm 60-80c vid 100% load trots den är i 3.4ghz (stock) sedan så hoppar den runt en hel del också från 60-30-60 och stannar i varje läge några sekunder. vattnet i loopen är endast ca 18c (ja den är verkligen 18c) och grafikkkortet (fury) håller en jämn temp på 20c utan problem i load och ligger på samma loop. har även bytt kylpasta flera gånger (haft olika mycket och märke) och skruvat i blocket olika hårt men får alltid konstig temp. Läser den av fel eller vad ska jag göra för att få ordentlig temp. blocket är en universial-block ifrån kina

Kylpastan har även en jämn utspridning när jag tar loss blocket, så hela blocket borde ta i cpu'n.
moderkort är z87m oz formula och kör windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warlacozte:

min cpu 4670k blir väldigt varm 60-80c vid 100% load trots den är i 3.4ghz (stock) sedan så hoppar den runt en hel del också från 60-30-60 och stannar i varje läge några sekunder. vattnet i loopen är endast ca 18c (ja den är verkligen 18c) och grafikkkortet (fury) håller en jämn temp på 20c utan problem i load och ligger på samma loop. har även bytt kylpasta flera gånger (haft olika mycket och märke) och skruvat i blocket olika hårt men får alltid konstig temp. Läser den av fel eller vad ska jag göra för att få ordentlig temp. blocket är en universial-block ifrån kina https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1SU3cNFXXXXaGXVXXq6xXFXXXj.jpg

Kylpastan har även en jämn utspridning när jag tar loss blocket, så hela blocket borde ta i cpu'n.
moderkort är z87m oz formula och kör windows 10 https://puu.sh/zmN8c/e35085f242.gif

Låter mer som om problemet ligger hos blocket. Öppnat och kollat om det är några igensatta? Testa med ett annat block?

Permalänk
Medlem

@Alle22:
Någon liten smutsbit men inget som borde spela någon större roll. får ta isär den och försöka tvätta ut.

Permalänk
Medlem

En delid kommer lösa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem

@Alle22: gjorde rent den men fortfarande problem

@snusen: jo men 60-70c ska det inte bli. hade bättre temps med 212 evo

Permalänk
Medlem

Så, bättre temps med 212 evo, skruvat isär och kikat samt vattnet är bra temp?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Så, bättre temps med 212 evo, skruvat isär och kikat samt vattnet är bra temp?

tog isär och gjorde rent samt vred den 90 grader. när vattnet är 18c så är cpu'n 60+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warlacozte:

@Alle22: gjorde rent den men fortfarande problem

@snusen: jo men 60-70c ska det inte bli. hade bättre temps med 212 evo

Isåfall ligger problemet hos blocket, testa 212 kylaren igen och jämför. Kolla med andra program som läser av tempen.

Testa trycka till blocket så den får garanterat kontakt mot cpun. Hur ser loopen ut?

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort plasten under vattenblocket?

Permalänk
Medlem

@backlulund: har faktiskt kollat det och den är inte där

Permalänk

"Blocket är en universial-block ifrån kina", inte för att vara den som är den men man får vad man betalar för.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

"Blocket är en universial-block ifrån kina", inte för att vara den som är den men man får vad man betalar för.

ungefär samma som jayz2cents använde i en video. för han gick det ändå bra. https://www.youtube.com/watch?v=qo9m0KJrIy4

Permalänk
Medlem

Om blockets yta inte är plant så borde kylningen fungera dåligt?

Har det alltid varit dåligt eller kom det helt plötsligt? Om alltid så borde det vara fel på blocket.

^--- theorycrafting på hög nivå, jag kör luft själv.

Edit: Det är kanske bara vattnet som är i kontakt med processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

ungefär samma som jayz2cents använde i en video. för han gick det ändå bra. https://www.youtube.com/watch?v=qo9m0KJrIy4

Nu sitter jag på jobbet så kan inte kolla igen men var det inte på den videon han sa ungefär "Man får vad man betalar för"?

Han hade väl högre temps med det där blocket än med sitt EK block t.ex?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu sitter jag på jobbet så kan inte kolla igen men var det inte på den videon han sa ungefär "Man får vad man betalar för"?

Han hade väl högre temps med det där blocket än med sitt EK block t.ex?

han fick 2-3c högre temp än hans ekblock.

Permalänk
Medlem

Du har ingenting på moderkortet som hamnat under blocket så att det inte ligger precis på processorn?

Hade ett sånt problem med ett moderkort och en kylare förut. Kylaren låg på en resistor eller liknande istället för på processorn. 60 grader idle hade jag då.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Du har ingenting på moderkortet som hamnat under blocket så att det inte ligger precis på processorn?

Hade ett sånt problem med ett moderkort och en kylare förut. Kylaren låg på en resistor eller liknande istället för på processorn. 60 grader idle hade jag då.

This! Skulle tro att passformen inte är skitbra och att blocket på så vis inte får optimal kontakt med IHS på cpu.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Var det inte det där blocket som jayztwocents fick fila bort de oanvända fästena på för att det skulle få ordentlig kontakt? Sen funkade det dock bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hatar själv att se trådar dö utan lösning så uppdaterar lite. köpte ett begagnat ek block här på marknaden. Blev fortfarande ganska varmt upp till 70c på 3.4ghz. Var någon random billig kylpasta så tänkte att de kunde vara det. Kollade sedan cpu-z och när jag kör 100% load så ligger volten på 1.277v. Är inte det lite högt

ser folk få 4.5ghz med 1.281v

Den stog på auto innan men sänkte till 1.1v fixed nu och krashar inte på ett par minuter i alla fall, har fortfarande instabila temps men hoppar mellan 40-60 nu. med 24c vatten. Blir att fixa bättre kylpasta strax och testa igen.