Frågor ang hårdvaru- vs mjukvaru-raid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Frågor ang hårdvaru- vs mjukvaru-raid

Hej!

Läget är såhär att jag har idag en synology NAS med 2x10tb som körs i raid 1 för redundans, jag byggde precis nyligen en server med riktiga serverdelar som jag kör Windows Server 2012 r2. Med denna server kör jag främst plex och använder mig av hyper-v för att labba med lite olika saker som exempelvis GNS3, debian server etc.

Nu idag kör jag som jag nämnde Plex Server på servern som hämtar alla filmer och serier som ligger på Synology NAS:n. Det jag vill göra är att köra detta lokalt på servern istället, så min tanke var att skaffa 2x10tb diskar till servern och köra raid 1 och sen ha Synology NAS:n som backup, så att allting som finns på servern finns på nasen och tvärtom, så om någonting skulle hända med den ena så finns allting på den andra.

Det min fråga egentligen är att servern har ett Supermicro moderkort med inbyggd RAID-kontroller, har försökt läsa på lite men känner att jag vill ha lite tips härifrån. Ska jag sätta upp raid i bios eller ska jag sätta upp det inom Windows? Vilket är egentligen bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Om du har backup, varför då även ha redundans (egentligen uptime)? En Disaster Recovery på systemdisken är väl viktigare än uptime. Som sagt, RAID1 är väl det alternativ man väljer om man kräver 100% uptime och diskarna måste då vara hot-swap.

Vill du ha bra workstation-prestanda, 2x6TB i raid0 eller 4x4TB i raid5 på hw-controller om du virtualiserar för hemmabruk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Det ena utesluter verkligen inte det andra - du bör ha både redundans och backup. Angående hotswap så är det inte säkert att det fungerar även fast SATA- interfacet haft stöd för det sedan lansering. Ska man kunna återskapa en Raid1 är det inte helt ovanligt att man ändå måste ta systemet offline, till skillnad från Raid5 eller Raid6 som dock kräver fler diskar. Du kommer också notera att om du bara har gbit hastighet i ditt nätverk så är en återställning på 7-10TB inte särskilt kul, var av upptid blir viktigare.

Finns det ekonomi så hade jag dock gjort som hasenfrasen skriver på slutet, satsa på fler men mindre diskar och kör raid5 alternativt raid6, där det senare är att föredra över Raid1 just för att du kan återskapa en fallerad raid utan att behöva ta den offline. Du får också ut lika mycket diskyta om du använder fyra diskar.

I mina servrar kör jag Raid1 på mindre SSD-diskar för operativsystemet och har hängt på lagringsdiskar bakom. Kör hårdvaruraid på dessa och får ut 4-600MB/sek i både läs och skriv. Att jämföra med ~120MB/sek över nätverket och ~250/30MB/sek i mjukvaru raid5. Skrivningar i Windows mjukvaruraid5 är således rena döden för en server och rekommenderar i sådana fall ZFS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av MsSmith:

Det ena utesluter verkligen inte det andra - du bör ha både redundans och backup. Angående hotswap så är det inte säkert att det fungerar även fast SATA- interfacet haft stöd för det sedan lansering. Ska man kunna återskapa en Raid1 är det inte helt ovanligt att man ändå måste ta systemet offline, till skillnad från Raid5 eller Raid6 som dock kräver fler diskar. Du kommer också notera att om du bara har gbit hastighet i ditt nätverk så är en återställning på 7-10TB inte särskilt kul, var av upptid blir viktigare.

Finns det ekonomi så hade jag dock gjort som hasenfrasen skriver på slutet, satsa på fler men mindre diskar och kör raid5 alternativt raid6, där det senare är att föredra över Raid1 just för att du kan återskapa en fallerad raid utan att behöva ta den offline. Du får också ut lika mycket diskyta om du använder fyra diskar.

I mina servrar kör jag Raid1 på mindre SSD-diskar för operativsystemet och har hängt på lagringsdiskar bakom. Kör hårdvaruraid på dessa och får ut 4-600MB/sek i både läs och skriv. Att jämföra med ~120MB/sek över nätverket och ~250/30MB/sek i mjukvaru raid5. Skrivningar i Windows mjukvaruraid5 är således rena döden för en server och rekommenderar i sådana fall ZFS.

Tack för ditt svar! Då har jag två frågor, det står att mitt moderkort stödjer raid 0,1,5 och 10, behöver jag ett raidkontroll-kort för att köra raid 6 alltså? Och om jag exempelvis sätter upp raid i bios, hur kan jag se statusen på mina diskar, om en skulle gå sönder etc?

Kanske är nybörjarfrågor men är helt ny med detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hej,

Ditt moderkort står för någon variant mitt emellan mjuk och hård raid kan man säga då det är din processor som används till beräkningarna. Baksidan med detta är om ditt moderkort mot förmodan skulle haverera, då behöver du ha ett moderkort med samma kontrollerkrets/styrkrets. I mitt fall som fortfarande använder Socket 1150 är det dock inget större problem att hitta ett liknande moderkort så jag är inte oroad (nu använder jag inte ens det inbyggda men för referens skull).

Raid6 som använder två diskar för roterande paritet är ganska avancerad och finns som du märkt oftast inte inbyggd i vanliga moderkort utan då krävs antingen ett separat raidkort eller exempelvis FreeNas och ZFS, det kallas då Raidz2 istället men i praktiken ungefär detsamma. Men i och med att du i dagsläget har två diskar i din NAS och planerar något liknande i din server så kan du lika gärna titta på Raid5 om du ska använda fler än två diskar men fortfarande stanna under 13-15TB i lagringskapacitet. Där någonstans brukar man säga att gränsen går för att man sedan vill använda större diskar. Detta då en rebuild tar för lång tid och din data är oskyddad. Tiden sänks om du använder fler men mindre diskar så i slutändan är det ändå en avvägning. Tidigare körde jag Raid6 på 8x2TB och en rebuild kunde ta ca tio timmar om jag minns rätt, så det kan du också ta med dig. Det får du då väga mot att skyffla över samma mängd data du har lagrat över nätverket för att återställa - det kan gå fortare och det kan gå långsammare.

Angående status så finns det, förmodar jag, mjukvara (Intel Rapid Storage tror jag) från Intel att ladda hem för att hålla koll på dina diskars välmående. Notera följande för bästa prestanda:

När du sätter upp din Raid i Bios kommer du få en fråga om Blocksize - bara att välja något men generellt större blocksize om du ska ha större filer och tvärtom.
Sedan i Windows när du ska partitionera upp din hårddisk (Windows kommer se din raid som en enda disk) så måste du välja samma storlek på "Unit Size" som du valde i Bios. Detta för annars dubblerar du belastningen på cpu direkt och får lägre prestanda som resultat.