R9 Fury strömförbrukning

Permalänk
Medlem

R9 Fury strömförbrukning

Fick tag på ett Sapphire R9 Fury Tri-X, det är en RMA-retur, så kortet är helt nytt utvändigt i alla fall.

Började testa lite smått och det mesta fungerar i benchmarks men några spel jag testade kraschade omedelbart (innan menyer och allt ), inget loggas så vet inte vad som händer, datorn i övrigt fungerar när spelen kraschar.

Börjar med specsen förutom R9 Fury:

B350 Tomahawk Arctic mobo, Ryzen 5 1600, 1 SSD, Deepcool 240mm AIO, 2x 120mm fläktar förutom de i AIO:n, Be Quiet System Power 600W.

Enligt alla beräkningar ska nätagget räcka till men tänkte att jag kollar upp det ändå så köpte en energimätare från Kjell...

Lite tester visar följande:

Allt stock och Prime95 max power consumption test - 380W på mätaren

1600 @ 3.7Ghz och 1.23V
Samma test som ovan - 420W

1600 @ 3.7GHz och 1.23V och stock R9 Fury, Unigine Heaven extreme preset - 550-600W.

Även om jag tycker det är relativt hög användning med tanke på lätt OC och inte så mycket prylar, men kör vidare.

Körde Furmark i ca 3 timmar igår, inga problem och tempen på GPU gick aldrig över 70c, fläktarna på 50%.

Idag körde jag Furmark med mätaren som stabilt visar runt 880W från uttaget, det är inget annat kopplat till det uttaget och mätaren, känns som en helt otrolig ökning och känns som PSU borde explodera vid den belastningen, körde för skojs skull igång både Prime95 och Furmark och då låg mätaren på 1055W...

Samma kort testas hos Anandtech, https://www.anandtech.com/show/9421/the-amd-radeon-r9-fury-re...

Där kommer man upp till 466W med en gammal i7 som är överklockad, tänker att jag borde ligga under detta i alla fall.

Kommer felsöka drivrutiner och annat för spelen, annars verkar ju kortet stabilt sen ska jag testa undervolta lite men det ser ut som en defekt/dålig effektmätare?

Permalänk
Medlem

Jag vill se klarhet i denna tråd av rent allmänintresse...

Jag använder mig av en Amperetång när jag effektmäter mina prylar och den smyger sakta uppåt i effekt när batterierna blir dåliga.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att om du mäter innan nätaggregatet måste du tag hänsyn till nätaggregatets effektivitet för att få fram hur mycket komponenterna faktiskt drar samt hur nära du är ditt nätaggregats specifikationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Det ser ut som att mätaren inte fungerar som den ska.
Om det är http://hexus.net/tech/reviews/psu/90596-quiet-system-power-8-... du har som nätagg så har den ändå 85% effektivitet vid max load. Räknar man med 600/0.85 så får man strax över 700w. Förmodligen ligger du precis som du är inne på långt ifrån det

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Det ser ut som att mätaren inte fungerar som den ska.
Om det är http://hexus.net/tech/reviews/psu/90596-quiet-system-power-8-... du har som nätagg så har den ändå 85% effektivitet vid max load. Räknar man med 600/0.85 så får man strax över 700w. Förmodligen ligger du precis som du är inne på långt ifrån det

Mätaren lämnade jag tillbaka... Oavsett vad effektiviteten av nätagget är så köper jag inte 1200W användning, har varit med om klena agg förut datorn lägger av förr eller senare, här hände inget vid maxbelastning.

Oavsett så drog jag ner allt till stock.

Gjorde också misstaget av att installera Trixx från Sapphire vilket gjorde att kortet konstant kördes i 300MHz på coren vilket verkar vara kortets idle-hastighet, så den fick gå bort snabbt.

Satt flera dagar med DDU och olika drivrutiner, samma resultat varje gång, allt kraschar förutom ren benchmark, även om Valley som jag testade sist inte fungerade mer än några minuter.

Testade underklocka, låsa FPS till 60 osv, allt kraschar inom minuter i spel.

Tröttnade och köpte ett Corsair 750W 80+ Bronze ( kommer inte åt modellnamnet just nu ) då jag ändå ska byta nätagg i tjejens dator också, ingen skillnad, oavsett verkningsgrad ska det räcka till denna setup.

Har reklamerat kortet och kommer aldrig mer kunna lita på en effektmätare