Kan man ha olika interna nätverk i en router ?

Permalänk

Kan man ha olika interna nätverk i en router ?

Tjo,

Min tanke är att ha två helt separata interna nätverk, funkar det ?
Varför ? Jo tänker att det borde vara säkrare, vet inte om det är så men tanken var då att ha enheter som är lite säkrare som är uppkopplade i ett nätverk och andra lite mer osäkra ligger i ett annat nätverk. Vet inte om det funkar så eller och det ens går att göra så ?
Jag har en Router Asus RT-AC66U

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

Du tänker på VLAN. Jag är dock inte insatt i det men här verkar finnas lite svar gällande din router:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac66u-and-vlans.954...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Du tänker på VLAN. Jag är dock inte insatt i det men här verkar finnas lite svar gällande din router:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac66u-and-vlans.954...

Nja finns inget som heter så i min router dessvärre som personen beskriver.

Permalänk
Medlem

@forcevision:

Rent generellt går det att ha flera nät i en router, är dock osäker på om det stöds i ASUS mjukvara.
Men du kan alltid rulla på t.ex openwrt som stödjer flera nät.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan uppnå med standard/merlin-firmware är gäst wi-fi som är isolerat. Om du vill ha flera nätverk, antingen ett nätverk per nätverksport eller vlan, så får du installera Tomato eller liknande firmware.

Permalänk
Medlem

Brukar bara gå att göra i lite mer avancerade routrar, brandväggar eller med custom firmware.

Permalänk

Okej, men tex ett gästnätverk har ingen koppling med det vanliga nätverket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, men tex ett gästnätverk har ingen koppling med det vanliga nätverket ?

Det är ju själva poängen.

Exakt hur det går till varierar, det vanligaste är att gästerna får en egen ip-serie (subnät) och sen en brandvägg som hindrar kommunikation mellan subnäten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går ju att ordna med fysiskt separerade nät också. En router som har två LAN-interface och så blockerar man routing mellan näten och använder sig av separata DHCP-servrar exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Med edgerouter x (650kr) kan du ha 4 subnät med olika dhcp till varje

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Okej så det heter subnät när man kan köra olika nätverk. Jag tror min router kan ha 2 vanliga trådlösa nätverk och 2st gästnätverk. så dom kan man köra på då. Dessa har ingen koppling mellan varandra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Med edgerouter x (650kr) kan du ha 4 subnät med olika dhcp till varje

Ja, eller 3, eller 5, eller 12 eller 17 eller så många man nu önskar.

Skrivet av forcevision:

Okej så det heter subnät när man kan köra olika nätverk. Jag tror min router kan ha 2 vanliga trådlösa nätverk och 2st gästnätverk. så dom kan man köra på då. Dessa har ingen koppling mellan varandra ?

Som sagt, poängen med gästnät är ju just att hålla icke betrodda enheter ute från det interna nätverket. Det står ju till och med i inställningarna: "The Guest Network provides Internet connection for guests but restricts access to your Intranet."

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Ja, eller 3, eller 5, eller 12 eller 17 eller så många man nu önskar.
Som sagt, poängen med gästnät är ju just att hålla icke betrodda enheter ute från det interna nätverket. Det står ju till och med i inställningarna: "The Guest Network provides Internet connection for guests but restricts access to your Intranet."

Okej, det gör det kanske, men då vet jag. Tackar för hjälpen.