Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med nybyggd dator

Hej! Byggde ihop en dator men efter man var klar med allt så var det fel på vattenkylare. Betala för en ny men fick använd men tänkte att viktigaste är väl att den funkar? Men det gjorde den inte utan lät konsitgt och höga temp i bios osv. Så vi drog och köpte ny vattenkylare, koppla ihop allt och lät ingenting. Men nu kommer vi inte ens in i bios och DRAM på moderkortet lyser nu istället? Försökte med resetta cmos och testa ett ramminne osv men det gick inte. Är det moderkortet som är nästa eller?

Permalänk

@RobinK: Har du kvitto kvar för kylaren?

Prövat med luftkylare?
Kolla så du har monterat allt rätt?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

@kraft93: Har du kvitto kvar för kylaren?

Prövat med luftkylare?
Kolla så du har monterat allt rätt?

Hej! Nej den nya funkar fint! Alltså menade inte att den var helt död utan tyst. Ursäkta jag skrev slarvigt men var också lite irriterad. Fick igång den! Jag har alltid lagt ram-minnerna i samma färgslot men nu testa jag sätta dit båda lägst åt höger, då gick det! Så nu funkar allt men jag tycker det är skumt att båda inte behöver vara i samma färgslot? Har 2 ram-minnen

Mvh Robin

Permalänk

@RobinK: kolla i moderkorts manualen vart du ska sätta ramen i för slots

Permalänk

@RobinK:

Skriv vad du har för komponenter, det är väl självklart att minnerna ska fungera i dual channel också :/

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@kraft93: kolla i moderkorts manualen vart du ska sätta ramen i för slots

Skrivet av Nightwing:

@kraft93:

Skriv vad du har för komponenter, det är väl självklart att minnerna ska fungera i dual channel också :/

Aha kanske därför med olika färger då? Dessa har jag! https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Permalänk
Medlem

@RobinK: om du länkar alla delarna du har är det lättare att felsöka/föreslå lösningar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@kraft93: om du länkar alla delarna du har är det lättare att felsöka/föreslå lösningar

Ja visst så dumt av mig!

I7 6700k
Asus maximus ix hero
Gtx 1080
16gb ddr4 hyperx
Be quiet straight 11 750w

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

@RobinK: ok, börja med att titta i manualen till moderkortet var de rekommenderar att man sätter RAM-stickorna (två st). Startar den inte med båda så titta på hur de rekommenderar en sticka och prova båda i den platsen, startar den oavsett sticka hade jag reklamerat moderkortet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@kraft93: ok, börja med att titta i manualen till moderkortet var de rekommenderar att man sätter RAM-stickorna (två st). Startar den inte med båda så titta på hur de rekommenderar en sticka och prova båda i den platsen, startar den oavsett sticka hade jag reklamerat moderkortet

Det är just detta som är de märkliga, när jag installerade den trasiga vattenkylaren kunde jag ha båda ramminnena i samma färgslot så det blir dual channel. Men efter jag bytte vattenkylare så går det inte längre? Jag kan inte ha skadat något stift i cpu-socket? Kollade innan jag la ner processorn. Eller den kanske har fått kylpasta under processorn? Men det tror jag inte.

Permalänk
Medlem

@RobinK: nej det borde inte spela någon roll att byta kylare, vilken är det du har?
det kan ju hända att moderkortet blivit skadat av att du pillat, men det borde inte vara så

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@kraft93: nej det borde inte spela någon roll att byta kylare, vilken är det du har?
det kan ju hända att moderkortet blivit skadat av att du pillat, men det borde inte vara så

nzxt kraken x42, ja då har jag verkligen otur. men den funkar i singel channel iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@kraft93: nej det borde inte spela någon roll att byta kylare, vilken är det du har?
det kan ju hända att moderkortet blivit skadat av att du pillat, men det borde inte vara så

Märkte med när jag testa spel så lagga det väldigt mycket och kollade temperaturen. Cpu usage 100% och och var uppe i 80 grader. Märkte då att vcore var väldigt hög så jag sänkte till 1.2v så det laggar inte längre och temp på 50-60 istället! Men i hwmonitor visar den 1.386v? Men i cpuz 1.189 så det är väl ingen fara?

@Nightwing

Permalänk
Medlem

Blir processorn skadad ifall det går upp i 80 och det laggar vid spelande?

Permalänk

@RobinK:

Allt under 80c är väl ganska lugnt ändå.

På vilka/vilket spel laggar det? Kanske throttlar men osäkert.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

@kraft93:

Allt under 80c är väl ganska lugnt ändå.

På vilka/vilket spel laggar det? Kanske throttlar men osäkert.

Dom spelen jag testa var battlefield 1 och call of duty ww2! Men nu när jag stängde av ai overclock tuner,asus multicore enhancement och tog manuell volt till 1.2 så har det inte laggat även när processorn kör i 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

@kraft93:

Skriv vad du har för komponenter, det är väl självklart att minnerna ska fungera i dual channel också :/

Kan använda dual channel nu! Ville byta till artic silver 5 kylpasta och efter jag montera ihop den så tänkte jag prova i samma färgslot och det funkar nu! Var det på grund av att kylaren satt för hårt eller?

Permalänk
Medlem

När jag kör prime95 och kollar med hwmonitor så står det att vcore är på 1.4 men i cpuz står det 1.152? Hur vet jag vad som är rätt?