Windows plötsligt väldigt slött, IGEN?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Windows plötsligt väldigt slött, IGEN?!

Använder Windows för desktop arbete. Är erfaren användare och går inte in på massa skumma virus sajter etc, har bitdefender total security 2018 installerat. Vaknar idag och sätter på datorn och tar mig en kopp kaffe, datorn är då seg som sirap. Tar 20 sekunder efter login screenen där det står "välkommen" till att datorn ens börjar ladda skrivbordet. Att sortera "Downloads" på datum tar 4 sekunder. Ja ni fattar, allt är sirap.

Kollar task manager. 10% CPU användning, 45% minne, 0-5% gpu. Det är en laptop och datorn är sval, så ingen miner malware.

Kikar på details tabben i task manager, inget konstigt igång där. Tar 2 sekunder att byta tabb i task manager. Jag är fullständigt allergisk mot lagg så får motstå lockelsen att slänga ut laptoppen ur fönstret

Arbetar i Windows och har en ganska avancerad setup som tar lång tid att ställa in med extensions, inställningar för program etc etc. Är därmen absolut inte sugen på att installera om datorn då och då.

Att sånthär kommer helt random då och då utan att jag kan identifiera vad det är som skapar det är därmed total katastrof. Får mig att fundera på att gå över till linux.

Någon som har en aning hur man skall felsöka och identifiera vad problemet är?

Hade datorn varit varm så hade det givetvis varit en miner eller liknande som ligger igång i bakgrunden men den är sval.

Edit: Såg nu att task manager rapporterar att CPUn går på 0.79 ghz. Det är en i5-4300U så något är väldigt fel, måste va detta som är problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2004

Det finns en bug vissa chipsets till den cpu du har,

När man kör på batteriet går processorn ner till 800 MHz
För att spara batteri, detta skall vid belastning öka.
Jag hade detta problem med min Lenovo laptop med ovanstående cpu

Prova att ansluta strömmen till datorn och dra sedan ur den
Och se om det hjälper kan behöva repeteras några gånger.

Se även över om det finns någon biosuppdaterin till chipset / moderkort

Detta löste problemet permanent för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Alright tackar. Körde med strömmen ansluten och den låg då på 0.79 ghz, kan vart felet du talar om.. Läste andra haft liknande problem med lenovo laptops.

Stängde av power saving så länge i BIOS, funkade med ingen optimal lösning. Skall testa ditt tips framöver, tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Vet inte om det ska krävas mer än 0,8 ghz för att ändra om datum i downloads i snabb hastighet.
Den har ju trots allt 10% load, så även om den ligger i 0,8gz så borde den ju jobba 100% om det behövs.

Laddtider lär ju annars ligga på din hårddisk/ssd kan man tycka. Kollat så den inte åkt på influensan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

% Ledigt på bootdisk/disk där swapfil ligger?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Disken är en rätt snabb SSD. 9% ledigt. Borde räcka? Vet att riktlinjerna är något högre % men ja, de är fail safe riktlinjer.

Men ja det var 0.79 ghz grejen som spökade. Stängde av intel power saving i BIOS o nu smider den på som vanligt. Ingen optimal lösning men duger så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Hej.

9% kan vara för lite då Windows behöver rätt mycket när den uppdaterar och behöver cache.

Det kan vara vid dessa tillfällen du upplever segheten.
Jag skulle rekommendera minst 120Gb till Windows och en egen disk till spel mm.

i7 8086K
R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Lilla Tiger:

Det finns en bug vissa chipsets till den cpu du har,

När man kör på batteriet går processorn ner till 800 MHz
För att spara batteri, detta skall vid belastning öka.
Jag hade detta problem med min Lenovo laptop med ovanstående cpu

Prova att ansluta strömmen till datorn och dra sedan ur den
Och se om det hjälper kan behöva repeteras några gånger.

Se även över om det finns någon biosuppdaterin till chipset / moderkort

Detta löste problemet permanent för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft samma problem med min Lenovo jobb-laptop med en 4700MQ. Ibland fick man typ starta om och greja för att den skulle gå över 800 MHz. Tror det problemet har försvunnit i samband med någon BIOS-uppdatering, det var åtminstone länge sedan jag upplevde det nu.

En annan bugg jag haft på samma dator är att GPU Usage ibland hoppar till 100% för minsta lilla sak och att t.ex. flytta ett fönster, och allt blir hackigt och segt. Att gå in under fliken Information och avsluta dwm.exe har då hjälpt (den startar igen av sig själv när man avslutar den).

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)