Bästa lösning just nu med chromecast, firetv, android boxes etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Bästa lösning just nu med chromecast, firetv, android boxes etc

Hej! Jag funderar på att köpa en tvbox, chromecast, fire tv eller liknande. Jag har tidigare haft en intel NUC och kört trådlös mus+tangentbord men vore ganska gött ändå att ha nåt som startar lite snabbare (även om det är ssd). Har även en rasp pi btw.
Iaf, tänkte fråga om någon kan tipsa vad de tycker är de bästa lösningen. T ex är ju chromecast billigt liksom och nu har VLC stöd för det via mobilen men det är ju kanske inte göttigast att ha massa filmer osv ifrån mobiler. Inte heller supergött att ha en dator vid sidan av. Fire tv stick verkar ju helt okej men osäker om man kan se nerladdat material? En liten fjärrkontroll verkar ju gött men en fire stick är ju typ dubbla priset men kanske värt? Sen finns det ju androidboxar osv, bla från Aliexpress. Roku osv. Annan lösning kan ju vara att ha en extra mobil bara som är gjord för netflix/utorrent/filmer och på nåt sätt connecta den till tvn. Några som har nån åsikt?

PS: En annan sak som vore gött men absolut inte nödvändigt är bärbarhet. T ex en amazon fire stick kan man ju lätt ha med på resa medans större grejer kanske inte är det mest bekväma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

unRAID-Server + Raspberry Pi 3 med LibreELEC = Win

Kör även en VM med FreeBSD på unRAID som huserar rtorrent + ruTorrent samt MySQL för databas av Kodi-biblioteket så jag får samma bibliotek på alla mina Pis och kodi-enheter.

Har även köpt ett USB 3.0 Nätverkskort till mina Pis så jag får ut ca 200-300 Mbps vilket gör det lite snabbare.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Dell U2711 | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@shabik: använder denna tillsammans med chromecast

CPU: R7 1700 3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 Gb G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500Gb + Samsung 850 EVO 500Gb + Intel DC S3510 480 Gb|HDD: WD Black 1Tb|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + Wraith Spire LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Beta:

Kör även en VM med FreeBSD på unRAID som huserar rtorrent + ruTorrent samt MySQL för databas av Kodi-biblioteket så jag får samma bibliotek på alla mina Pis och kodi-enheter.

Har även köpt ett USB 3.0 Nätverkskort till mina Pis så jag får ut ca 200-300 Mbps vilket gör det lite snabbare.

Av nyfikenhet. Vilket nätverkskort har du köpt?

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Tejprullen:

Av nyfikenhet. Vilket nätverkskort har du köpt?

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00FFJ0RKE/ref=oh_aui_det...

Detta kör jag i två Pis, funkar perfekt, var Plug n' play.

Gick på rekommendation från denna blogpost: https://www.jeffgeerling.com/blogs/jeff-geerling/getting-giga...

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Dell U2711 | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2007

Jag rekommenderar Chromecast själv. Har en V2 och jag använder den mest för Netflix/Youtube/SVT Play/Barnkanalen. Funkar utmärkt till detta (Behöver rätt bra Wifi signal dock).

Chromecast Ultra har ju "Kablad" nätverksmöjlighet, om det finns dålig täckning till TV:n

Spelar jag "offline" material kan jag koppla en USB direkt till TV:n, så har aldrig riktigt haft Media spelare behov.

Dock sugen på att testa en Pi v3 med PLEX för att kunna steam:a till Chromecasten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av sweisdapro:

@shabik: använder denna tillsammans med chromecast

Även jag använder videostream, upplever dock att det har blivit lite sämre sedan de tog bort stödet för chromepluggins .

Skrivet av Beta:

Ni som använder mer avancerade lösningar som beta tex beskriver, vad är fördelarna med den lösningen? Jag förstår inte vilka extra funktioner man får för det.