Permalänk

Problem med wi-fi/ethernet kortet

Idag när jag startade datorn så fanns inget internet trots att min wi-fi sticka lyser, försökte felsöka problemet och det står att ett problem ha uppstått med drivrutiner för wi-fi och ethernet kortet. Vad ska jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Använda kabel så klart

Vad säger windows? Hittar den ens stickan? Har du uppdaterat drivrutiner på senare tid? Har du testat stickan i en annan dator, annan USB kontakt på samma dator?

Permalänk
Medlem

Och så klart, har du startat om datorn sedan problemet uppkom?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Och så klart, har du startat om datorn sedan problemet uppkom?

Ja jag har testat starta om datorn och starta om routern med men inget funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Använda kabel så klart

Vad säger windows? Hittar den ens stickan? Har du uppdaterat drivrutiner på senare tid? Har du testat stickan i en annan dator, annan USB kontakt på samma dator?

Den säger att drivrutiner är installerad och den hittar stickan. Har bara 1 dator och ingen kabel tyvär, men stickan lyser men datorn verka inte kunna hitta/ansluta. Testade starta om routern och datorn men inget händer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad säger stickans mjukvara? Hittar den också stickan? Hittar den trådlösa nätverket?

Står det någonting i "device manager" under "network adapters" och din sticka? Någon felkod eller så?

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Vad säger stickans mjukvara? Hittar den också stickan? Hittar den trådlösa nätverket?

Står det någonting i "device manager" under "network adapters" och din sticka? Någon felkod eller så?

Den hittar stickan, den lyser och jag är ansluten men finna inget internet. Och när jag felsöker så är det wi-fi/ethernet kortet drivrutiner som är problemet och kag testade med kabel men funkar inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar att kabeln går direkt in i datorn och inte i stickan. Om den fungerar inte heller då är problemet med din router snarare än stickan eller datorn.

starta cmd.exe (command prompt) och kör "ipconfig /all" kolla att den visar data för saker som IP, default gateway och DNS server.

Du kan också prova "ping 9.9.9.9" och "tracert 9.9.9.9" och se vad de säger (om de fungerar betyder det att det är DNS strul och inte själva IP anslutningen).

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag gissar att kabeln går direkt in i datorn och inte i stickan. Om den fungerar inte heller då är problemet med din router snarare än stickan eller datorn.

starta cmd.exe (command prompt) och kör "ipconfig /all" kolla att den visar data för saker som IP, default gateway och DNS server.

Du kan också prova "ping 9.9.9.9" och "tracert 9.9.9.9" och se vad de säger (om de fungerar betyder det att det är DNS strul och inte själva IP anslutningen).

Jag testade cmd och skrev ipconfig och den säger IP configuration och testade 9.9.9.9 och den säger, is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jester456:

Jag testade cmd och skrev ipconfig och den säger IP configuration och testade 9.9.9.9 och den säger, is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommandon är:

"ipconfig /all"
"ping 9.9.9.9"
"tracert 9.9.9.9"

Allt mellan "" ska skrivas in exakt som det står här (mellanslag och allt). Det är tre olika kommandon som du kör var för sig själv.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Kommandon är:

"ipconfig /all"
"ping 9.9.9.9"
"tracert 9.9.9.9"

Allt mellan "" ska skrivas in exakt som det står här (mellanslag och allt). Det är tre olika kommandon som du kör var för sig själv.

Ipconfig/all: IP routing enabled no. wins proxy enabled no.

Ping 9.9.9.9 ping failed, packets 100% loss

Tracert: 30 hopes 1 transmit error: code 1231 trace complete. Det är vad det står när jag testade och körde alla var för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

ipconfig /all bör ge betydligt mer info än två rader.
Låter som något är ordentligt fel med din dator och det är inte stickan.

blir det någon skillnad när du kör med kabel?

Permalänk
Skrivet av anon127948:

ipconfig /all bör ge betydligt mer info än två rader.
Låter som något är ordentligt fel med din dator och det är inte stickan.

blir det någon skillnad när du kör med kabel?

Ipconfig
Host name: mj7fnsr
Primary:
Node type: hybrid
IP routing enabled: no
Wins proxy enabled: no

Detta är vad som står när jag testade på med och utan kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vilket OS kör du ens? I windows bör "ipconfig /all" ge något som liknar följande:

Ethernet adapter Local Area Connection 1:

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) XXXXXV Gigabit Network Connectio

Physical Address. . . . . . . . . : XX-XX-XX-XX-X-XX
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : XXXX::XXXX:XXXX:XXXX:XXXX(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 16 februari 2018 11:37:11
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 17 februari 2018 15:37:12
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : XXXXXXXXX
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Bör vara flera sådana block, ett för varje nätverksadapter.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Vilket OS kör du ens? I windows bör "ipconfig /all" ge något som liknar följande:

Ethernet adapter Local Area Connection 1:

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) XXXXXV Gigabit Network Connectio

Physical Address. . . . . . . . . : XX-XX-XX-XX-X-XX
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : XXXX::XXXX:XXXX:XXXX:XXXX(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 16 februari 2018 11:37:11
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 17 februari 2018 15:37:12
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : XXXXXXXXX
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX-XX

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.XXX.XXX
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Bör vara flera sådana block, ett för varje nätverksadapter.

Jag kör Windows 10 och jag får inte upp mer info förutom det jag skrev. Förlåt jag är så okunnig på sånt här, jag vill bara få det funka igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du skriver att du har en usbdongel men även får felmeddelanden om ethernet så är det nått i datorn som är galet, att plocka ur wifidongeln och se om du får nått hårdvaru/drivrutinfel på ethernet även då är nog vettigt att prova. Du ska kunna köra en ipconfig /all och få upp namnet på nätverkskortet och lite annan info även om datorn inte är ansluten till ett nätverk. Glöm inte att start om datorn efter att du plockat ut dongeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jester456:

Jag kör Windows 10 och jag får inte upp mer info förutom det jag skrev. Förlåt jag är så okunnig på sånt här, jag vill bara få det funka igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog ett tag att leta upp win10 (har allergi mot spyware). Om det är allt du ser då har du inga nätverksadaptrar på själva windows. Med andra ord bör du gå till Device manager (knappa in "device manager" i start search och den bör visa upp den). Där ska det finnas "network adapters" del. Visar den något och om den gör det visar den några fel? Ser du några fel meddelanden någon annanstans i device manager?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du skriver att du har en usbdongel men även får felmeddelanden om ethernet så är det nått i datorn som är galet, att plocka ur wifidongeln och se om du får nått hårdvaru/drivrutinfel på ethernet även då är nog vettigt att prova. Du ska kunna köra en ipconfig /all och få upp namnet på nätverkskortet och lite annan info även om datorn inte är ansluten till ett nätverk. Glöm inte att start om datorn efter att du plockat ut dongeln.

Jag har nu testat som du sa och säger det fel på ethernet kortet när dongeln är ur. Och den säger även det när kabel är i, gjorde också ipconfig/all så får jag fortfarande samma info som jag skrev ovanstående till en annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Tog ett tag att leta upp win10 (har allergi mot spyware). Om det är allt du ser då har du inga nätverksadaptrar på själva windows. Med andra ord bör du gå till Device manager (knappa in "device manager" i start search och den bör visa upp den). Där ska det finnas "network adapters" del. Visar den något och om den gör det visar den några fel? Ser du några fel meddelanden någon annanstans i device manager?

Jag har kollat det nu och den visar inget om några felmeddelande, kollade genom allt inom network adapter. Testat med och utan kabel och dongeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jester456:

Jag har kollat det nu och den visar inget om några felmeddelande, kollade genom allt inom network adapter. Testat med och utan kabel och dongeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som att du får be någon som förstår sig på sådant komma och kolla upp det på plats. Det är jävligt svårt att felsöka lite mer komplicerade problem över ett forum

Det är väldigt konstigt att din device manager visar nätverksadaptrar men ipconfig /all gör inte det.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du ta en bild på svaret från din ipconfig /all och posta bilden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kan du ta en bild på svaret från din ipconfig /all och posta bilden ?

Jag tänkte säga det samma men det är lite problematiskt då det kan avslöja privat info men det skulle hjälpa en massa för att felsöka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon127948:

Jag tänkte säga det samma men det är lite problematiskt då det kan avslöja privat info men det skulle hjälpa en massa för att felsöka.

TS är nog ansluten bakom en router och dessutom strular nätverket så det borde inte visas nån publik ip om det är det du syftar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

TS är nog ansluten bakom en router och dessutom strular nätverket så det borde inte visas nån publik ip om det är det du syftar på.

https://imgur.com/a/SBSmR

Detta är allt jag får på ipconfig/all.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jester456:

https://imgur.com/a/SBSmR

Detta är allt jag får på ipconfig/all.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skall skriva ipconfig /all (alltså, ett mellanslag mellan ipconfig och snedstrecket)

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Du skall skriva ipconfig /all (alltså, ett mellanslag mellan ipconfig och snedstrecket)

https://imgur.com/a/n0r0K

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jester456:

Det ser ut som hårdvaru/drivrutins problem för annars borde man sett nätverkskortet listat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som hårdvaru/drivrutins problem för annars borde man sett nätverkskortet listat.

Går det fixa? Jag har hört att man kan ladda ner överför och uppdatera genom usb, problemet är att datorn är köpt från komplett och finns inte kvar längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jester456:

Går det fixa? Jag har hört att man kan ladda ner överför och uppdatera genom usb, problemet är att datorn är köpt från komplett och finns inte kvar längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går att uppdatera drivrutiner så, det går också att prova att boota datorn från ett usbminne via en livelinux, det kan vara en bra metod för att felsöka, funkar det i linux vet man att det inte är hårdvarufel utan nått mjukvaruproblem under win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för TS?
Ytterligare ett par saker att testa:

För att få status på dina nätverksadaptrar kör du:
netsh interface ipv4 show interfaces

Vill du använda lite modernare metoder är det powershell som gäller. Detta ger rätt mycket info om alla adaptrar, bla diverse info om hårdvaran och tillhörande drivrutiner:
Get-NetAdapter | Format-List *