Permalänk
Medlem

Speldator runt 8000

God dag! Jag har då alltså planerat att bygga min första dator. Målet med den är att jag ska kunna Cs:Go, wow, minecraft, Battlefield mm med någorlunda bra prestanda. Jag har slängt ihop något som kanske skulle fungera men somsagt, jag har ingen aning om det gör det.

https://pcpartpicker.com/list/6tyBD2

Feedback?

Tack
/inlajns

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11332831/

Permalänk
Medlem

@inlajns: Osäker på om sidan du använt för att plock ihop delar ger dig det rätta priset då du ska få allt hit till Sverige, frakter, moms, annan valuta och så vidare.

Själv använder jag denna sida som använder svenska återförsäljare:

https://komponentkoll.se/

Det valda grafikkortet är listat som 300USD, låter ganska dyrt, kan få ett 1060 för de pengarna (fast alla grafikkort tycks gå upp i pris så stämmer möjligtvis inte längre).

Ryzen processorer gillar snabba RAM, överväg att spendera lite mer för snabbare RAM minnen då det i kan ge märkbart bättre performance. De valda minnena tycks inte vara på moderkortets testade kompatibla RAM, crutial är ett bra märke så bör inte vara några problem men kompatibilitet är ej garanterat.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-PC-MATE#support-cpu

Permalänk
Medlem

Du vill gå upp till ett GTX1060 om du kan, prestandan jämfört med ett GTX1050Ti är värt skillnaden.
Lista hos Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600 (1 869 kr hos Inet)
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB AMP! Edition (2 490 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterCase 3 Pro Window (Ej PSU) (499 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte AB350M-Gaming 3 (929 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black (925 kr hos Alina)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (749 kr hos Inet)
HDD: WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM (469 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (749 kr hos Inet)
Summa: 8 679 kr

Minnet finns inte inne på Alina, men på Inet för 999:- kommer den in om 2 veckor.
Edit: Grafikkortet är det dock väntetid på, men det gäller tyvärr väldigt många grafikkort i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Du vill gå upp till ett GTX1060 om du kan, prestandan jämfört med ett GTX1050Ti är värt skillnaden.
Lista hos Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600 (1 869 kr hos Inet)
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB AMP! Edition (2 490 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterCase 3 Pro Window (Ej PSU) (499 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte AB350M-Gaming 3 (929 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz Fury Black (925 kr hos Alina)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (749 kr hos Inet)
HDD: WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM (469 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (749 kr hos Inet)
Summa: 8 679 kr

Minnet finns inte inne på Alina, men på Inet för 999:- kommer den in om 2 veckor.
Edit: Grafikkortet är det dock väntetid på, men det gäller tyvärr väldigt många grafikkort i dagsläget.

Tack. Skulle du säga att en R5 1600 är bättre än en i5 8400? Efter att ha kollat omkring litet så har jag märkt att de kostar ungefär lika mycket. Så är det någon egentlig skillnad mellan dem?

Permalänk
Medlem

@inlajns:
R5 1600:
+ Kan överklockas till ~3,7-3,8GHz med den medföljande kylare (vilket är I5 8400s vanliga boost-frekvens när alla kärnor används)
+ 12 trådar, vilket ger den en fördel i applikationer som kan använda dem samt vid multitasking
+ Bättre medföljande kylare, vilket gör den tystare (den här fördelen försvinner förmodligen om processorn överklockas till 3,7-3,8GHz)
+ Moderkorten kostar ungefär 300-400:- mindre

I5 8400:
+ Högre standardklocks, vilket är en klar fördel om du inte klockar processorn
+ Bättre enkeltrådad prestanda per klock, vilket gör den bättre i spel så länge inte antalet trådar blir en flaskhals

Om jag skulle sammanfatta det så skulle jag säga att I5an är bättre om du främst spelar, men det spelar inte så stor roll då skillnaden inte riktigt märkts så länge du inte satsar på en 144Hz skärm. R5an kommer hantera spelen utan problem, men du kommer se att den flaskar grafikkortet vid högre FPS (60+). Är du villig att överklocka R5an så kommer skillnaden att bli mindre, så då kan den multitrådade fördelen väga över om du kan dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

Tack för att du förklarade detta

Skrivet av Icecrystal:

@inlajns:
R5 1600:
+ Kan överklockas till ~3,7-3,8GHz med den medföljande kylare (vilket är I5 8400s vanliga boost-frekvens när alla kärnor används)
+ 12 trådar, vilket ger den en fördel i applikationer som kan använda dem samt vid multitasking
+ Bättre medföljande kylare, vilket gör den tystare (den här fördelen försvinner förmodligen om processorn överklockas till 3,7-3,8GHz)
+ Moderkorten kostar ungefär 300-400:- mindre

I5 8400:
+ Högre standardklocks, vilket är en klar fördel om du inte klockar processorn
+ Bättre enkeltrådad prestanda per klock, vilket gör den bättre i spel så länge inte antalet trådar blir en flaskhals

Om jag skulle sammanfatta det så skulle jag säga att I5an är bättre om du främst spelar, men det spelar inte så stor roll då skillnaden inte riktigt märkts så länge du inte satsar på en 144Hz skärm. R5an kommer hantera spelen utan problem, men du kommer se att den flaskar grafikkortet vid högre FPS (60+). Är du villig att överklocka R5an så kommer skillnaden att bli mindre, så då kan den multitrådade fördelen väga över om du kan dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om detta?

Kollat omkring en del sen februari och tror att detta är vad jag vill köpa. Synpunkter? Något som borde bytas ut eller fungerar detta som en någorlunda bra gamingdator?

]

[/url]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Datorchassi

God eftermiddag Sweclockers. Jag börjar närma mig ett avslut på mitt datorbygge och står nu inför en fråga. Vad är det egentligen som är viktigt med att köpa ett chassi? Jag har hittat ett som jag tror skulle vara fungerande men ser ni något problem med det? Tänker att det är väldigt billigt.

Chassit är detta: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Vad har ni för synpunkter?

Tack

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du vill ha ett tyst och robust chassi som du kan använda i flera år, kommer detta chassi tjäna dig mycket väl. Med 120mm fläktuttag både fram och bak, kan du göra chassit högljutt för bättre kylning eller tyst genom att använda fläktar på låg rotationshastighet. Konstruktionen av chassit är utomordentlig. Tjock, stark stål runtom och allt är väl utformat och rundat för chassits hållfasthet likväl som säkerheten vid montering. Frontpanelen och resten av chassisidorna tas bort enkelt, så du behöver inget verktyg för att ta av chassiplåten. Den bästa biten är 120mm fläktburen fram. Plasten håller fläkten på avstånd från chassifronten, vilket inte bara förbättrar fläktens effektivitet utan även dämpar fläktljudet en del. Front panelen har tillräckligt med hål för ventilationen. Om du köper tysta chassifläktar och nätagg, kommer detta chassi att ge dig den bästa miditower upplevelsen för pengarna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=93893

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6902414/bitfenix-nova-tempered-gl...

Denna skulle jag slå ett slag för om det är budget på chassit.
Ser bra bra ut för priset. Lite tunnt gods men det får man räkna med.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

För att enklast förklara det så är basfunktionen för alla chassin densamma. Du kan montera dina delar i det förutsatt att innermåtten stämmer. Deluxe-egenskaper följer.
Bättre luftflöde/kylning
Bra positionering av radiator eller fläktar.
Stadig byggkänsla, rundade kanter.
Bra kabelhantering för den som vill gömma.
Formfaktor.
Låg ljudnivå.
Estetik.
Extra anslutningar.
Elektrisk isolering.

Jag kan ha missat något. Du får själv bestämma vad du värdesätter.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

@inlajns *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorbygge). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@inlajns: Om du vill ha ett prisvärt chassi är detta svårslaget
https://www.inet.se/produkt/6911836/bitfenix-neos-svart

Bra luftflöde, mycket expansionsplatser, tar i stort sett alla GPUer på marknaden osv.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |