Permalänk
Medlem

Tråden om Gloomhaven

Hej allesammans!

Efter att ha blivit inspirerad till att skriva om brädspel från den gamla men återupplivade tråden som tog sig till nyhetsflödet så tänkte jag, varför inte försöka skapa en tråd avsedd för ett särskilt brädspel jag själv personligen ser fram emot att få prova?

Därav: tråd om Gloomhaven!
Då jag själv inte riktigt hoppade på intresse-tåget förrän väldigt sent så är min kunskap om Gloomhaven begränsad. Tycker du att jag har skrivit som en kratta, eller rent av glömt vitala aspekter om spelet? Skriv och tyck till så ser jag till att uppdatera OP. Jag uppmuntrar till det, då spelmekaniken i Gloomhaven kan vara svår att förklara på ett förhållandevis enkelt och intresseväckande sätt utan att missa viktiga delar! Dela gärna med dig av dina tankar om spelet, om du själv har spelat och hur din upplevelse var.

Avslöja inte information som inte är givet från spelets början, eller som börjar låst (läs: hålls hemligt) för spelaren. Jag vill fortfarande att folk som läser om Gloomhaven ska få uppleva det själva om de vill. Håll dig till det som ges från början av spelet!

---------------------------------------------------------------------

källa på bild

Q: Vad är Gloomhaven?
Kort förklarat är Gloomhaven ett tur-baserat, taktiskt brädspel skapat av Isaac Childres som involverar 2-4 samarbetande personer (man kan även spela själv) där man slåss mot monster, utvecklar sina karaktärer och påverkar hur Gloomhaven ändras under spelets (långa) gång. Spelet utvecklas allteftersom man spelar och låser upp nya föremål, karaktärer, områden och en hel del annat. Det är en typ av dungeon crawler med inslag av datorspel såsom Diablo. Man kontrollerar alltså en karaktär, som kommer med olika förmågor och egenskaper i form av kort. Dessa kort är utformade så att det finns två funktioner på ett och samma kort - en på övre halvan samt en på undre. Det är meningen att man ska använda två kort på sin tur, med den övre funktionen från det ena kortet och den nedre funktionen från det andra kortet. Dessutom finns det ett "initiativtal" som bestämmer i vilken ordning alla karaktärers tur är under en runda (men mer om det senare).

En runda i Gloomhaven har enkelt uttryckt fyra faser (beror självklart på hur man räknar)

  • Diskussionsfas och val av funktionskort

  • "Avslöjande" av initiativtal

  • Handlingsfas (karaktärer / monster)

  • Avslutande av runda

För att få en bättre förståelse över hur en sådan här runda ser ut, och om spelet i övrigt, rekommenderar jag dig som läser att titta på till exempel den här videon av JonGetsGames på YouTube. Jag inkluderar ändå en kort förklaring nedan för dig som vill.

Diskussionsfasen...

... innebär att man diskuterar taktik med varandra, vad man vill ska ske och vad man tänkt göra. Det är meningen att diskussionen ska ske i generella drag eller med vaga termer om information, det vill säga undvik specifika siffror eller tal gällande initiativtal, antal möjliga steg att gå eller mängd skada och så vidare. Ur sin hand väljer man sedan två kort vars funktioner man vill använda under sin tur och lägger dem med ansiktet nedåt. Ordningen av korten spelar endast roll för vilket initiativtal man vill ha på sin tur, och lägger således kortet med det önskade initiativtalet överst. Man kan alltså ändra sig vilken övre/undre del man vill använda från korten efter att man går in i själva handlingsfasen.

Dold text

"Avslöjandet" av initiativtalen...

... innebär att samtliga i gruppen vänder på det översta kortet och avslöjar vilket initiativtal man har valt för sin tur. Detta tal är mellan 0-100 och man går enligt storleksordning litet -> stort tal. Utöver spelarna ska man även avslöja monstrens "val" av funktionskort. Varje typ av monster har nämligen sin egna kortlek med funktionskort. Man vänder då på det översta kortet som kommer vara handlingen alla monster av den typen tänker göra under denna runda. På dessa kort står även deras initiativtal. Nu ska ordningen av handlingsfasen vara bestämd.

Dold text

Handlingsfasen...

... går ut på att under respektives tur utföra det som står på sina valda kort. När man attackerar så ska man dra något som kallas för modifieringskort. Det är ett sätt att ersätta tärning, då det ändrar mängden skada som din attack gör (kan göra den starkare, svagare eller till och med innebära att du missar). Det finns en hel del effekter (såsom poison, curse, osv) som innebär att detaljerna kring hur din tur går till ändras. Jag tror att det är lättast att hålla det så, och är du intresserad av att förstå mer om just detta så rekommenderar jag att se på videon jag länkade. Kom ihåg att det är ingen specifik spelare som styr hur monstren ska agera, utan det bestäms av regler som finns att läsa i regelboken.

Dold text

Avslutande av runda...

... är likt tidigare fas lättast att förstå utifrån de recensioner som redan finns på nätet. Kort sagt så finns det effekter och föremål som ska uppdateras samt en hel del mer!

Dold text

---------------------------------------------------------------------

Mer än bara scenarier
Det jag i korthet försökte förklara tidigare var alltså en runda av ett så kallat scenario, som är något av en dungeon. Spelet är dock mycket mer än bara dessa scenarier. Det är en del av en stor kampanj. Det finns korta och långsiktiga mål för dig som spelar samt för den karaktär du spelar. Varje gång du går iväg för att spela ett scenario ska man dra ett "road event card", som kommer påverka dig beroende på vilka val du gör för den händelsen. Dessutom finns det motsvarande "city even cards" som man drar när man skall in till staden.

Mer information och vidarelänkar till recensioner finns på BoardGameGeek.

Min egna uppfattning om spelet...

... är att det här, vad jag har tittat på, är något som är väldigt nära till att vara ett datorspel i brädspelsformat. Det hela drivs med hjälp av kort och tokens. Väldigt mycket tokens. Man följer uppnådda achievements genom att klistra fast dem på kartan, och man klistrar även fast nya områden man upptäckt. På så sätt är det ett levande spel i min mening, och jag tror det är ett spel som kan passa mig. Med det sagt så tror jag inte att det kommer passa alla. Det kräver mycket administrering vad gäller att hålla reda på effekter på monster och sina medspelare, vilka regler som gäller i olika förhållanden och så vidare. För mig är det däremot en del av charmen med brädspel, men återigen så är det upp till var och en huruvida man gillar spelet.

Dold text
Ville påpeka intolerans mot att avslöja delar av spelet
Permalänk
Medlem

What is this? En Gloomhaven tråd utan kommentarer? Hah!
Spelar Gloomhaven med ett par polare. Vi började december -19 och har nästan träffats en gång i veckan sedan dess.
Vi är lite mer än halvvägs igenom spelet skulle jag väl säga. 3 klasser kvar att låsa upp. Prosperity 6 eller 7 tror jag.
Jäkla bra spel alltså. Precis provat Jaws of the lion med några andra vänner också, väldigt enkelt att komma in i som nybörjare.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Snart släpps Frosthaven! "Fortsättningen" på Gloomhaven!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!