Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Ny kamera

Flickvännen är på huggget att skaffa en ny kamera och skulle behöva lite hjälp med det.
Kopierar in ett litet stycke som hon skrivit ihop i hopp om att ni ska kunna hjälpa henne.

Hejsan!
Behöver råd då jag ska köpa en ny kamera. Prisklassen mellan 10-15.000 (kan gå lite över). Har objekt till en Canon sen innan och vill gärna hålla mig till detta märket. Har fotograferat ett tag nu men huset jag har nu är nästan 10 år gammalt så det är dags för ett nytt nu (Är student) xD
Kommer använda kameran mest inför hundutställningar (mycket rörelse och dåligt ljus) samt porträtt.
Har varit inne på att köpa en 80D men min vän sa något om att det är bättre med en kamera med ”full-frame” och nu sitter jag här som ett frågetecken….

Vilken modell hade ni rekomederat och varför?
(Ni får gärna lägga till objekt ni tycker är bra för utställningar).

Tackar i förväg :)!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010

@Anton.Regin:

Canon EOS 7D Mark II , Snabb serietagning och bra och snabb fokus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@micke7406: Ska vidarebefordra direkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009

Om ni ska köpa Canon för att hålla fast vid befintlig objektiv och är nyfiken på full frame kan det vara värt att tänka på att objektivet ifråga troligen inte passar till full frame.

Quora om cropped lense på full frame...

Infogade länk

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 |Asus GTX-770 2GB | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Anton.Regin:

Flickvännen är på huggget att skaffa en ny kamera och skulle behöva lite hjälp med det.
Kopierar in ett litet stycke som hon skrivit ihop i hopp om att ni ska kunna hjälpa henne.

Hejsan!
Behöver råd då jag ska köpa en ny kamera. Prisklassen mellan 10-15.000 (kan gå lite över). Har objekt till en Canon sen innan och vill gärna hålla mig till detta märket. Har fotograferat ett tag nu men huset jag har nu är nästan 10 år gammalt så det är dags för ett nytt nu (Är student) xD
Kommer använda kameran mest inför hundutställningar (mycket rörelse och dåligt ljus) samt porträtt.
Har varit inne på att köpa en 80D men min vän sa något om att det är bättre med en kamera med ”full-frame” och nu sitter jag här som ett frågetecken….

Vilken modell hade ni rekomederat och varför?
(Ni får gärna lägga till objekt ni tycker är bra för utställningar).

Tackar i förväg :)!

Att "fullframe" är bättre är ju en sanning med modifikation. Den större sensorn ger onekligen bättre bildkvalitet på höga ISO-tal men detta är bara förutsatt att man kan komma tillräckligt nära för att inte behöva beskära bilderna. Eftersom en given brännvidd gör att man måste stå närmare motivet för att det ska bli lika stort i bild.
Nu skriver du inte vad du har för objektiv men säg att du exempelvis har en 70-200 och idag ligger mycket på 200mm och i värsta fall kanske redan beskär bilderna då kommer vinsten med FF vara minimal och för att nyttja dess fördel behöver du öven köpa ett nytt objektiv. Skulle du däremot ligga mycket på kortare brännvidder kan det finnas en vinst men har du flertalet objektiv som är avsedda på APS-C så kommer du ju att behöva byta ut dem.

Utifrån den tänkta budgeten tycker jag att det känns rimligt att fortsätta med APS-C. Det har, trots allt, hänt lite på 10 år och bildkvaliteten även på APS-C har ju blivit mycket bättre och det är inga problem att få användbara bilder på ISO3200 och kanske även ISO6400, beroende på vad man tänkt göra med bilderna.
En begagnad 6D (FF) hade kanske kunnat rymmas i budget även om man måste byta ut något objektiv, men som kamera för rörliga motiv är den avsevärt sämre än 7D MkII och 80D.

80D som du redan kollat på är en bra kamera. 7D MkII är en lite mer avancerad kamera med bättre AF-system, ljusmätning (vilket även hjälper AF-systemet att följa ett rörligt motiv) och snabbare sekvenstagning men har något sämre bildkvalitet än 80D.

Nu är det ju inte så att AF-systemet på 80D är dåligt på något sätt men om en betydande del av fotandet kommer att vara på hundar i snabb rörelse (vet inte vad det finns för olika moment på hundutställningar) så är 7D MkII troligen det bästa valet. Om det är hundar i måttlig rörelse kommer sannolikt även 80D att göra att bra jobb och att ha lite högre upplösning och ffa större dynamiskt omfång kan vara en liten fördel. Man ska dock inte överdriva skillnaderna i bildkvalitet. Det är inte som att 7D MkII är DÅLIG.
Att ha ett objektiv med snabb AF och hyffsad ljusstyrka gör även det stor skillnad för AF-prestanda och har man råd att köpa ett sådant objektiv om man väljer den billigare 80D gör det troligen större skillnad än skillnaden mellan 7D MkII och 80D.

Är det objektiv som menas med denna mening?
"Ni får gärna lägga till objekt ni tycker är bra för utställningar"
Isf beror det ju mycket på vad det handlar om för avstånd. Ett 70-200/2.8 är ju troligt ganska lämpligt men blir svårt att klämma in i budgeten. Ett Begagnat 70-200/4 utan stabilisering kanske inte är så dumt och går kanske att klämma in om man väljer en 80D. Kanske det även går att hitta någon av de tidiga versionerna av 70-200/2.8 för en rimlig peng.
Kan man komma hyggligt nära och kan leva utan zoom så är ju ett 85/1.8 kanske inte så dumt. Den extra ljusstyrkan är fint att ha när ljuset är svagt. Om, åter igen, avståndet inte är så stort, så kan en ljusstark normalzoom vara fint om du inte redan har det. Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM är riktigt fint för måttliga pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@DeadMeat1234: tack så mycket för infon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@dumbo: tack så mycket för svaret och infon! Nu ska jag bara bestämma mig! Inte det lättaste valet xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Om hon kan tänka sig begagnat skulle jag titta på Canon 5d mark 3.
Går att få runt 10.000-12.000 begagnat.

Då får hon fullframe som ger mycket bättre bilder i högra ISO och riktigt bra autofokus (61 fokuspunkter varav 41 korsformade).
Kameran är även vädertålig, bra om man är ute i lite sämre väderförhållanden (tänk på att objektiven även måste vara vädertåliga).
Viktigt att kontrollera om hennes äldre objektiv passar fullframe bara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_5D_Mark_III

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011

Håller med både Knashatt och Micke.

Vill dock nämna att det kanske är värt att kolla in en Sony A7R II Eller RIII om du kan hitta en beg för den prislappen. Sedan köper en adapter (alt. metabones för att få med autofokusen) för canon objektiven. Tycket A7 Serien är otroligt bra då den har mycket av vad en FF DSLR i den prisklassen har, men är hälften så stor och det detta uppmuntrar att faktiskt ta med kameran överallt!