Webbsida för ett mindre företag samt eget CMS

Permalänk

Webbsida för ett mindre företag samt eget CMS

Hej skulle vara roligt med lite feedback, på mitt just nu pågående projekt.
Jag håller på med att skapa ett eget CMS i php efter som jag tycker programmering är intressant.
Just nu så är jag medveten om att jag har en hel del kvar men jag känner ändå att jag har kommit en bra bit.

Företaget heter Mälardalen vvs och sysslar med "Vi på Mälardalen VVS har lång erfarenhet av installationer inom VVS, brandskydd och ventilation. Vi vänder oss till hela marknaden både privata och företags kunder som t ex husägare, förvaltare, byggföretag etc."

Länk till Mälardalen VVS

Så långt som jag har kommit nu så använder jag boostrap för utseende. Efter som jag tycker boostrap är väldigt enkelt och smidigt att jobba med. Tillsammans med php och mysql för allt som ska skötas på server sidan tillsammans med väldigt lite extra javascript på klient sidan. Sen har jag även en enklare admin panel dock väldigt begränsad än så länge (tyvärr)

Saker som jag vet att jag har kvar att göra.

-RSS feed
Jag har gjort RSS feeds förut så det borde inte vara allt försvårt.

-Dynamisk sitemap (så jag inte behöver tredjepartstjänster)
Beror mest på att jag inte har haft tillräckligt med tid hittills.

-Bättre kontrol panel den är väldigt spartansk just nu.
Till exempel så vill jag göra det enklare att lägga till bilder.

-Cach
Jag har skrivit värdigt koden men inte helt nöjd med hur den fungerar ännu.
Till exempel så vill jag minimera assets och lägga ihop alla css filer till en css fil.

-Notis om kakor
Det har jag ganska nyligen börjat kolla på.

Det jag vill ha feedback helst på
-Utseende samt uppbyggnad.
-Navigering.
-Hur känns sidan?

Så jag känner mig redo för att ta emot lite feedback :).

Permalänk
Medlem

Framförallt är ditt inlägg förvirrande. Du pratar om ditt CMS, men vi kan inte inspektera det. Det är helt enkelt ett verktyg för din kund att byta bilder och text?

Utseendet känns inte särskilt professionellt.
Den typen av slider är föråldrad och fyller ingen funktion. Den döljer viktig information om företaget vilket är ett varningstecken. Gör om skulle jag säga, dumpa slider. När man scrollar en bild så scrollar hela hemsidan upp ett steg också.

Flygande bilder - Denna grej med att bilderna ska "flyta in" överallt. Känns helt överflödigt eftersom det inte finns mycket att scrolla. Det brukar användas för att man ska "få fokus" på specifika saker, men nu används det överallt på startsidan bara för att det är coolt. Gillar det inte.

"Våra tjänster" på startsidan är inte klickbara och visar ingen information. "våra tjänster" i menyn är helt annat än det som finns på startsidan. Förvirrande, alla tjänster borde genomgående ha samma benämning.

Du verkar använda Boostrap helt galet fel.

t.ex under sidan tjänster > vss
<div class="col-sm-6 col-sm-push-6">
<div class="col-sm-6 col-sm-pull-6">

Varför pull och push?
Jag ser att du lägger columnerna i fel ordning, sen använder du push and pull klasser för att byta plats på dem. Varför inte lägga dem i rätt ordning direkt? Detta kommer skapa massa problem fram i tiden när du ska göra ändringar.

Så här borde det se ut. Låt den fungera som det är tänkt och du får exakt samma resultat.
<div class="col-sm-6">
<div class="col-sm-6">

Texterna känns lite för stora på hela hemsidan. Jag ser även att du tvingar på !important på alla textstorlekar. Definiera storleken korrekt från början från ett ställe så slipper du ändra och använda !important.

Kommer man till nyheter visas bara en nyhet per sida, det känns väldigt kontraproduktivt. Se till att visa nyheterna med ett utdrag i mindre texter och flera kolumner istället.

Det finns mycket att förbättra, men jag tror du i stora drag måste fokusera på att visa företagets viktiga delar på ett bra sätt och inte dölja allt bakom effekter och andra sidor. Strama åt innehållet, minska textstorlekar och spalta upp allt viktigt på startsidan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti