Permalänk
Medlem

Samsung TV, bild förstörd

Tja! Min morbror har en TV av märket samsung vars bild har gått åt skogen. Är det bara att dumpa TV:n på skroten eller finns det chans till räddning? https://imgur.com/a/uAMC8

Permalänk
Medlem

Antar att ni kollat kablar och HDMI ingångar? Om inte är det en start.

Kan vara värt att lämna in på en felsökning beroende på värde och ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som det är fel på insignalen, dvs inte tvn...

Annars hade väl även TVns ”GUI” sett konstigt t?
Hur ser det ut om du öppnar menun i TVn?

Vad händer om du använder en annan källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Spontant känns det som det är fel på insignalen, dvs inte tvn...

Annars hade väl även TVns ”GUI” sett konstigt t?
Hur ser det ut om du öppnar menun i TVn?

Vad händer om du använder en annan källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut likadant oavsett vad jag har för källa/kanal! Även med menyn öppen, osv.

Permalänk
Medlem

@Knuglias: Är menyn också kajko? Alltså ser man att de ränder och blur som finns även påverkar menyn eller är den skarp? Om det är så är det insignalen som andra sagt. Är även de påverkade så är det något värre och troligen är det dyrare att reparera än vad TVn är värd om det är en äldre modell.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den? Är den under 3 år gammal så har ni fortfarande reklamationsrätt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Knuglias: Är menyn också kajko? Alltså ser man att de ränder och blur som finns även påverkar menyn eller är den skarp? Om det är så är det insignalen som andra sagt. Är även de påverkade så är det något värre och troligen är det dyrare att reparera än vad TVn är värd om det är en äldre modell.

Japp, menyn med tyvärr :/

Skrivet av PointMan:

Hur gammal är den? Är den under 3 år gammal så har ni fortfarande reklamationsrätt.

Ska höra med honom! Tack

Permalänk
Medlem

@Knuglias: Enligt min erfarenhet och den är inte superstor men har två bildskärmar som fått liknande fel. Båda hade kretskort som vid undersökning av mig verkar ha gått sönder. Ena lyckades jag löda om ett gäng kondensatorer på strömkortet och fick igång igen den andra var ett chip på bildkortet.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har dagens tv kort livslängd.Enligt samtal med Sony så har deras tv 5 års livslängd.
En bekants Samsung började få gråa fläckar efter 3 år, så jag köper aldrig någon tv.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.