Kan jag bygga ihop en billigare och bättre serverdator än det här?

Permalänk
Inaktiv

Kan jag bygga ihop en billigare och bättre serverdator än det här?

Hej. Jag ska hosta en vanlig html sida hemma hos mig. En riktig server kostar ganska mycket och den låter ganska mycket också. Om jag skulle använda en tjänst så kommer jag inte spara pengar. Min maxbudget är 6000 kronor för en server dator och den här går på 5720 kronor. Tanken är att den ska vara igång hela tiden och att användning ska bli minst 5 år. Frågan lyder som i rubriken, kan jag få en billigare och bättre serverdator för de här pengarna?

Serverdator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11336527/

Permalänk
Medlem

Ska det bara vara statisk html lär en raspberry pi räcka. Då sparar du rätt bra med pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

@Zajin: Jag är ganska osäker på om det räcker. Jag menar kommer det in många på sidan, då vill man gärna ha något kraftigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Zajin: Jag är ganska osäker på om det räcker. Jag menar kommer det in många på sidan, då vill man gärna ha något kraftigare.

Ungefär hur många besökare räknar du med?
20 - 30 samtidigt bör den klara av utan några problem.

Annars tror jag något sånt här är ett bra val.
Behöver bara kompletteras med en hårddisk.
https://www.dustinhome.se/product/5010960050/proliant-ml10-ge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

En NUC måste väl vara ett alternativ?
Tar ingen plats. Låter inget. Drar knappt nån ström.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/nuc/...

Komplettera med minne och hårddisk bara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv

Jag tror ändå jag vill bygga ihop en serverdator, ifall jag tar in backend på hemsidan, alltså serverside.

Permalänk
Medlem

@anon292978:
Nu skriver du inte något om hur många samtidiga besök du räknar med och hur tungdriven/hur mycket grafik du tänkt dig att använda på sidan.

Är det under 25-30 samtidiga besökare och en lättviktig webbserver borde Raspberry Pi3 fungera.
Med Raspbian, Apache, MariaDB och PHP7 klarar min Pi drygt 20 samtidiga anslutningar utan några problem.

Ett enklare alternativ annars är väl en billig hosting-tjänst på c.a 20GB, med en budget på 6000kr motsvarar ju det (inkl. en .se-domän. ) 10+ år för driften.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Inaktiv

@Johan_G3: Jag tänker mig fler sidor på serverdatorn, max 3 st. Räknar med att min första kommer ha minst 50 views per dag. De andra ska vara ett forum samt en informationssida. Kan inte beräkna antal men tillsammans kan vi väl säga 100-150 anslutningar.

Permalänk
Inaktiv

Jag kom på att jag kan göra om min gamla speldator till en webserver istället. Men frågan är hur mycket påverkas sidan om jag behöver göra ärenden ibland typ kolla nyheter, banken, spotify, viaplay med mera? Vet inte om jag har berättat det men det är 10/10 fiber internet som jag kommer använda.

Info om datorn: https://www.3dmark.com/3dm11/11049204

Permalänk
Medlem

Ifall du går i köptankar igen.
Tycker denna är riktigt prisvärd och säljaren verkar ha gott rykte på tradera.
https://www.tradera.com/item/1210/293161720/lenovo-thinkserve...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv

@zeg: Jag vill hellre köra slut på det jag har nu, frågan är om det går dock.

Permalänk
Medlem

På Ebay kan du köpa riktiga servrar från tyskland, sådant som företag ställt av som sedan fixas till, de kostar mellan 3-5000 för en som täcker 99,9% av alla behov som en privatperson har. Dock lite mer meck att sätta in någonstans kanske

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Jag kom på att jag kan göra om min gamla speldator till en webserver istället. Men frågan är hur mycket påverkas sidan om jag behöver göra ärenden ibland typ kolla nyheter, banken, spotify, viaplay med mera? Vet inte om jag har berättat det men det är 10/10 fiber internet som jag kommer använda.

Info om datorn: https://www.3dmark.com/3dm11/11049204

Sidan borde inte påverkas nämnvärt av det. Prestandan i datorn är långt över vad som lär krävas för att driva siten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

@Ferrat: Jag antar jag måste skaffa en kylningsmaskin till den? Sån som låter ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Ferrat: Jag antar jag måste skaffa en kylningsmaskin till den? Sån som låter ganska mycket.

Nä de kommer ofta i låda men ja de låter rätt bra, men sjukt mycket för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Sötast

Jag förstår din ivrighet i att du vill köra en maskin och hosta sidan själv, men ett tips är att börja smått och växa med tiden.

Scenarion:
Du ångrar dig - stänger sidan = slösade pengar
Du får lite besökare = slösade pengar
Sidan går bra men strömmen går / servern går sönder = missnöjda besökare

Detta är ett par exempel.

Ingen sida får många besökare dag 1, det kan ta veckor, månader och oftast och mest troligt flera år att bygga en kundbas.

Dagens tips : "Linode" Virtual Private Server
https://www.linode.com/pricing

Köper du den minsta planen, vilket med absolut största sannolikhet är det enda som behövs så kan du köra på den planen i nästan 8.5 ÅR! <-! för samma pris som om du köper en server idag för 5000kr.

När sidan sen växer och allt går enligt plan, då kan du antingen uppgradera planen eller göra som du tänkt - att investera i en egen maskin

Permalänk
Inaktiv

@Allexz: Låter som en plan. Dock är inte tanken att tjäna pengar på sidan. Jag försöker bli manusförfattare i filmbranschen så jag kommer använda den som profilsida.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ, men att köpa en server för att hosta en profilsida och ett forum med få besökare känns riktigt onödigt. Själv skulle jag aldrig hosta en webb hemma om jag vill ha bra upptid och en uppdaterad servermiljö, det kan jag överlåta till ett webbhotell som kör backup, har ups och har tekniker som uppdaterar både mjuk- och hårdvara, och det för mindre än samma pengar det kostar att bara köpa in hårdvaran som ska köra det hemma.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag håller med vad @Zajin skrev. RPi räcker gott och väl. Fläktlös och drar typ 5W under full webserverload. Börjar du få många samtidiga besökare (säg 2-5 klick i sekunden = ~40 samtidiga besökare sist jag läste upp på sånt här) så är det IOPS som stryper ner den och då köper du bara en billig SSD och kör den via USB. Den combon kommer räcka vansinnigt långt. Även om du har massa databasanrop och kod på varje sida så klarar den en handfull samtidiga användare.

Det enda som kan vara anmärkningsvärt är latency för att leverera varje sida, om millisekunderna är superviktiga. Kolla benchmarks är min rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag ska hosta en vanlig html sida hemma hos mig. En riktig server kostar ganska mycket och den låter ganska mycket också. Om jag skulle använda en tjänst så kommer jag inte spara pengar. Min maxbudget är 6000 kronor för en server dator och den här går på 5720 kronor. Tanken är att den ska vara igång hela tiden och att användning ska bli minst 5 år. Frågan lyder som i rubriken, kan jag få en billigare och bättre serverdator för de här pengarna?

Serverdator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11336527/

Känner du nån inom IT på nåt företag så kanske du kan få en eller flera core2-duo eller bättre gratis. Tex en Dell Optiplex 745 eller liknande, de är tysta o kan hålla länge.

Vet att jobbet slängde nåt dussin sådana för ett par år sen.

Alternativt kan du köpa en beg sådan för några 100.

Själv kör jag en webbserver på en 300 MHz AMD-K6 med 40 MB minne, men en så gammal lär du nog inte hitta.

Permalänk
Inaktiv

Om jag nu väljer att behålla datorn som den är och istället hyra server. Då skulle jag vilja använda min gamla dator som mediadator istället för film och musik, men jag vill gärna sälja grafikkortet. Frågan är dock om det kommer påverka kvalitet ? Jag kör skärmen nu via grafikkortet och undrar om det fortfarande är möjligt att kolla på 1080p filmer via youtube, viaplay och så vidare fast via moderkortet som också har ett hdmi uttag?

Permalänk
Medlem

@anon292978: Du kanske får 500-600kr för grafikkortet.
Det kommer definitivt fungera för 1080p och youtube utan.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Inaktiv

@solhasse: Då tjänar jag på att behålla det ifall jag ångrar mig och vill spela igen. Jag kunde köra gta v med full grafik.

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att köpa en ny speldator när jag har råd. Har valt ihop delarna och är lite fundersam över processorn. Den säger nämlingen: Processorerna går endast att använda med moderkort utrustade med chipset från 300-serien.

Moderkortet är i Intel B360 chipset så det funkar om jag inte har förstått det fel?

I övrigt får ni gärna kommentera delarna. Tanken var att lägga 10k men så tänkte jag att nä, jag kör max 14 för annars får jag inte grafikkortet med VR samt den processorna och chassit med RGB.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11487234/

Permalänk
Inaktiv

Jag använder tråden igen för ett nytt inlägg för en ny dator. En dator för internet för att kolla youtube och facebook samt videoredigering och klippning. Då är frågan, duger den här? https://www.inet.se/kundvagn/visa/11526570/ Tanken är att spela PUBG med den och jag gissar på att grafiken i processorn räcker? Maxbudget: Så lite som möjligt helst.

Permalänk
Avstängd

@anon292978: Knappt några spel kommer kunnas spelas utan gpu

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag också in som en kapten buzzkill.
Profilsida som manusförfattare behöver du typ inte :), jag har aldrig sett det iaf. Är forumet knytet till det? Lägg tiden på att skriva eller mingla kontakter istället.