Unraid. Behöver jag ny windows oem licens?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Unraid. Behöver jag ny windows oem licens?

Tjena!
Är väldigt sugen på att köra Unraid på min PC. Använder Windows mindre och mindre. Tanken är att köra Arch linux som mitt bruks OS och Windows enbart för gaming. Har helt enkelt tröttnat på dual boot.

De flesta detaljer kring Unraid verkar det som att jag hittar när jag googlar. En fråga jag ställer mig är:
Vad händer med min nuvarande OEM licens?
Kommer jag att kunna använda den när jag har Windows som VM i Unraid?

Idag har jag ju inte Windows på VM. Anledningen att jag blir osäker är pga. att jag inte riktigt vet hur Windows i VM ska kunna känna av att det fortfarande är samma dator.

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

VAD är det du vill uppnå? Bara pilla i största allmänhet, fixa en annan dator och lek med tills du känner att du förmodligen vet bättre vad du vill med tillvaron.

Jag kör utveckling mha VS2015 på en W7-gäst under ESXI som jag RDP'ar i fullskärm. Funkar bra. Oracle VirtualBOX är ju annars enkelt att komma igång med om man inte vill ESXI'a. För hemma-bruk är inte heller Hyper-V något direkt alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

@hasenfrasen: Jo som jag skrev så vill jag inte dual boota windoes och linux. Jag använder linux till allt utom att spela. Därav vill jag ha Windows i en Unraid VM. Så. Kommer min oem licens jag har idag kunna lira i en VM istället?

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Okt 2001

Du ska kunna föra över licensen till VM.
Jag har en liknande setup med unRaid och en Windows VM.