Permalänk

Kalibrering av TV

Försöker kolla runt lite vad det skulle kosta att införskaffa någon form av entry level kalibrering av 4kTV.

Man kan beställa hem en ISF certifierad person från Mediamarkt.

Dock hade det varit kul att lära sig lite om själva kalibreringen samt att man kan om kalibrera om man skulle behöva själv om man hade någon form av hårdvaru kalibrerings verktyg.

Mediamarkt tar 2000:-

Så själva hårdvara/mjukvara får inte överstiga det beloppet.

Någon kunnig här?.

Har googlat runt lite men blir inte riktigt klok, verkar ha funnits kit för 1500. Naturligtvis kanske inte så bra som Mediamarkts gubbar men kanske tillräckligt. Dock verkar dom kiten inte säljas längre och man får plocka ihop lite ditten och datten vilket verkar landa en bra bit över.

Jag är alltså inte ute efter profs saker för 10K+

Permalänk
Medlem

@larsaunitz: Finns säkert några insatta här men jag hade även kikat på minhembio.com
Jag gjorde själv kalibreringen via mediamarkt och kan verkligen rekommendera det (Riktigt duktig kalibrerare på torpavallen göteborg). Dock verkar det som att du hellre vill lära dig och göra jobbet själv så bekvämligheten (hemkalibrering) och relativt låga priset från mediamarkt lockar troligen inte dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på var du bor är det nog ingen dum ide att kontakta @Laxpudding om han fortfarande gör sånt (åt privatpersoner alltså). Han har väl varit med och utbildat folket på MM har jag för mig.

Permalänk

Såg i ett inlägg från honom att han utbildat personalen på Media Markt, dock var jag lite sugen på veta mer, testa själv. Men i labb syfte har jag inte lust att lägga 10k utan kanske kan tänka mig upp till 2K som dom tar på MM.

Jag får fortsätta grotta ner mig i olika sidor på internet och se vad jag kommer fram till.

Permalänk

@larsaunitz: man kan komma rätt långt med THX appen och disneys wow calibration film. Då i kombination med en mobiltelefon med professionelt förkalibrerad skärm. Tex note8 eller iphone x.

Blir ju inte exakt men det räcker en lång väg. Har själv jämfört min tv med polares "offeciellt kalibrerade" och är väldigt lika i färgåtergivning.

Dessutom finns ofta på nätet färdiga inställninar för din specifika t
V som du kan ha som utgångsläge när du börjar kalibrera. Alla skärmar är ju unika men det ger en bra startpunkt att börja med. Gör du det seriöst på egen hand är jag rätt säker på att du kommer få till ett resultat som är nästan on par med även den dyraste inköpta kalibrering.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@larsaunitz: Det som kostar med kalibrering är kanske inte mätarna, utan tiden det tar att greppa allt. När vi håller en ISF-certifiering (jag är co-teacher) kör vi fyra dagar med två dagar teori. I fallet med MM har de haft tillgång till utrustning och TV-apparater att öva på dygnet runt. Så några som gått de utbildningen har lagt ned 50+ timmar av inlärning. Och då är det lite som att ta körkort, man går inte från uppkörningen som en Gymkata-expert.

Men ska du börja någonstans rekommenderar jag den moderna klassikern i1 Pro Display. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Det är en pålitlig mätare och mjukvaran som följer med fungerar för sådant som att skapa färgprofiler, så den är alltid användbar. Den fungerar också ihop med gratis programvara likt HCFR som man får testa sig fram på den manuella delen av kalibrering. Och den lär går att sälja utan större problem.

Permalänk
Bildexpert

Bor du i Stockholm?

Jag har själv både NIST-certifierade mätare och signalgenerator (C6 och VideoForge) samt licens på CalMAN Video Pro. Om du är intresserad skulle jag kunna lära dig ett och annat om det här ämnet.

Om du vill komma igång så billigt som möjligt rekommenderar jag en i1D3 samt HCFR (open source). Spectracal C3 är klart billigare men har inte lika brett användningsområde och mäter inte fullt lika pålitligt, även om det är den klart bästa i sin prisklass.

Har du en Amazon Fire TV, Apple TV eller annan pryl som har stöd för MobileForge kan du ladda ner CalMAN ColorChecker och köra lite kontroller på din display för att se vilka mätvärden bildvisaren har. Då kan du se hur långt ifrån rätt den visar rent mätmässigt, men då du inte får grafer eller liknande kan du inte heller få fram exakt vad som blir fel.

Jag avråder starkt från att kopiera inställningar från internet. Det enda som kan vara någotsånär användbart är inställningar för ljusstyrka, kontrast och bakbelysning, men det räcker med grundläggande kunskaper om bild för att ordna det på egen hand. Dessutom har jag sett alldeles för många "inställningsförslag" som har haft väsentliga fel redan på pappret.

EDIT: Laxpudding hann före. Kloka ord från hans sida!

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Bor du i Stockholm?

Jag har själv både NIST-certifierade mätare och signalgenerator (C6 och VideoForge) samt licens på CalMAN Video Pro. Om du är intresserad skulle jag kunna lära dig ett och annat om det här ämnet.

Om du vill komma igång så billigt som möjligt rekommenderar jag en i1D3 samt HCFR (open source). Spectracal C3 är klart billigare men har inte lika brett användningsområde och mäter inte fullt lika pålitligt, även om det är den klart bästa i sin prisklass.

Har du en Amazon Fire TV, Apple TV eller annan pryl som har stöd för MobileForge kan du ladda ner CalMAN ColorChecker och köra lite kontroller på din display för att se vilka mätvärden bildvisaren har. Då kan du se hur långt ifrån rätt den visar rent mätmässigt, men då du inte får grafer eller liknande kan du inte heller få fram exakt vad som blir fel.

Jag avråder starkt från att kopiera inställningar från internet. Det enda som kan vara någotsånär användbart är inställningar för ljusstyrka, kontrast och bakbelysning, men det räcker med grundläggande kunskaper om bild för att ordna det på egen hand. Dessutom har jag sett alldeles för många "inställningsförslag" som har haft väsentliga fel redan på pappret.

EDIT: Laxpudding hann före. Kloka ord från hans sida!

Bor tyvärr I Göteborg. Jag kan mycket väl tänka mig att lägga 2k hos Mediamarkt men jag är nyfiken på att lära mig om detta lite djupare. Tyvärr har man ju inte hur stor budget som helst för lek kontot. Det skall ju delas med andra intressen också. Köper man tjänsten lär jag mig inget.

Sugen på att även testa hos mina polare. Alla köper Oled displayer men ingen kalibrera dom.

Plus att jag sitter med en dålig bild på en TV jag köpte på blackfriday.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

Innan jag hade min nuvarande kalibreringsutrustning anlitade jag en ISF-certifierad kalibrerare från MediaMarkt för att ge sig på min OLED. Han gjorde ett mycket bra jobb och var definitivt kunnig inom området, så om du är intresserad av att se hur det går till vore MM definitivt ett bra ställe att börja på. Under kalibreringen så är ju kunden inte passiv utan blir informerad om vad de olika inställningarna gör och hur det hänger ihop (på ett lite generaliserat sätt förstås, då det krävs längre tid att greppa helheten).

Har du specifika frågor är du mycket välkommen att ställa dem till mig, eller Laxpudding som säkerligen också hjälper till. Han har lärt mig mer om bild än de allra flesta och det är jag tacksam för.

Permalänk
Medlem

Kalibrerings hjälp!

Skrivet av Nissling:

Innan jag hade min nuvarande kalibreringsutrustning anlitade jag en ISF-certifierad kalibrerare från MediaMarkt för att ge sig på min OLED. Han gjorde ett mycket bra jobb och var definitivt kunnig inom området, så om du är intresserad av att se hur det går till vore MM definitivt ett bra ställe att börja på. Under kalibreringen så är ju kunden inte passiv utan blir informerad om vad de olika inställningarna gör och hur det hänger ihop (på ett lite generaliserat sätt förstås, då det krävs längre tid att greppa helheten).

Har du specifika frågor är du mycket välkommen att ställa dem till mig, eller Laxpudding som säkerligen också hjälper till. Han har lärt mig mer om bild än de allra flesta och det är jag tacksam för.

Hej, jag blir helt snurrig av dessa kalibrerings problem. Oteknisk som jag är så trodde jag att det var bara att gå in och köpa en TV och komma hem och njuta! Till min stora förskräckelse så är bilden sämre på min oled/4K tv än min HD TV.
Det är inte så att du @Nissling skulle göra en ambulerande utryckning i Stockholm/Solna självklart m ersättning. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Denise11: Vilken OLED-modell har du köpt? För alla av dem har bildlägen som är mindre felaktiga från början, men kommer direkt ur kartong inställda på den typ av bild som skriker ut färger.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Denise11:

Hej, jag blir helt snurrig av dessa kalibrerings problem. Oteknisk som jag är så trodde jag att det var bara att gå in och köpa en TV och komma hem och njuta! Till min stora förskräckelse så är bilden sämre på min oled/4K tv än min HD TV.
Det är inte så att du @Nissling skulle göra en ambulerande utryckning i Stockholm/Solna självklart m ersättning. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

@Denise11 Det låter knivigt! Jag har själv en OLED och vet hur de kan bråka ibland, så jag skulle nog kunna ordna det åt dig. Pm kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Denise11: Vilken OLED-modell har du köpt? För alla av dem har bildlägen som är mindre felaktiga från början, men kommer direkt ur kartong inställda på den typ av bild som skriker ut färger.

Ja du det är en LG OLED 65TUM DC7 tror jag eller B7??? 🤤

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Denise11 Det låter knivigt! Jag har själv en OLED och vet hur de kan bråka ibland, så jag skulle nog kunna ordna det åt dig. Pm kommer!

Åh tackar ödmjukast! Antar att PM kommer här oxå? 🙈🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använde https://www.rtings.com/tv inställningar till min Sony xd8599.
Blev en jäkla skillnad i bilden. Helnöjd.
Kan ge en liten fingervisning om bättre inställningar.
Visst hade det varit kul med egen utrustning!!

Vet att det inte blir 100 då alla Tv är olika men det är bra mycket bättre än grundinställning.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75