Permalänk
Medlem

Tv för gaming

Jag tänkte köpa en ny tv för ps4 konsolspelande. Jag försöker kolla igenom vilka alternativ som finns.

Vad jag överväger att köpa är https://new.webhallen.com/se/product/265523-Samsung-65-65MU70...
Främst pga den inte är överdrivet dyr (det ska helst ligga på några tusenlappar under 20k högst), samtidigt som folk verkar säga bra saker om den.
Först och främst överväger jag om jag ska köpa 55 tum eller 65 tum. Avståndet från min soffa till teven är ungefär 2,3 meter. Jag vet inte om det är lite för kort avstånd för en 65 tums tv.

Andra hävdar också att jag borde skippa LED tv och gå direkt till OLED eller QLED. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är, men det kanske borde övervägas iaf.

Någon som har lite reflektioner/förslag? Finns det någon annan tv jag borde skaffa istället?

Permalänk
Medlem

Har också funderat över det där. Det viktigaste när det gäller val av tv för gaming tycker jag är att man får så lite input lag som möjligt, man får alltid räkna med mer än en datorskärm men det finns vissa som har runt 2 bildrutors fördröjning i 60hz sen finns det de som har 5-6 vilket är för mycket.

När det gäller olika typer av paneler är det enklast att tänka i två kategorier, LCD vs OLED. Finns massa olika marknadsföringstermer kring LCD-paneler som är lätt att förvirras av som Samsung Qled, LG nanocell etc. Strunta i det och leta efter de kvaliteter du söker hos varje enskild modell.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag har inget tips på en TV, ville bara nämna att MU7000-serien är sämre än den serie den ersätter, KS7000. QE7 är väl den som matsvarar KS7000, men den skiljer ändå lite där med (till KS7000 fördel som jag har förstått det).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Den kommer att kännas "för stor" en dag, sedan har du vant dig och tycker att allt mindre känns trångt.

Permalänk
Inaktiv

https://new.webhallen.com/se/product/275793-LG-55-OLED55B7V?r...
Den kan varmt rekommenderas om du är sugen på OLED

Eventuellt kan du också vänta på när de släpper nya tv-modeller för 2018 så antingen pris sänkts eller du köper ersättaren.

http://www.ljudochbild.se/test/lgoled55b7v/
https://m3.idg.se/2.1022/1.683171/lg-oled55b7

Permalänk
Medlem

@Arbogast:

QLED är ju "bara" ett annat ord för led fast en förfinad teknik de har gjort tekniken så bra som går. OLED är ju en helt annat teknik de har för och nackdelar. Lite kort är väl att qled kan lysa starkare (bra om du ofta har det väldigt ljust i rummet) Med OLED kan visa svart på en helt magiskt nivå i mitt tycke.

Finns risk för inbränning hos OLED men vid normalt användande så är det inget permanent, (lämna inte ex datorn på med windows bakgrunden i 24 timmar).

Bild kvalitéten tycker jag personligen är bättre hos OLED än QLED men är ju även vad man matar den med, matar du med dåligt material blir bilden dålig.

Har bara hunnit lira ca 2 timmar Witcher 3 på min nya LG oled men fungerat fantastiskt bra och alla färger och speciellt i sig blir väldigt levande. LG B7 har ju även 120 hz i 1080 i fall du vill sitta med högre fps och lira fps spel

Men är sammantaget mycket nöjd med min oled för spelande hittils iallafall! :). 2.3 meter så räcker 55 tum gott det blir stort på det avståndet!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Input lag klart viktigast, du får nog mer hjälp om du använder google
Sony brukade ha några modeller i toppen rankade efter låg input lag, men detta kan ha ändras då det var några år sedan jag höll på med TV försäljning.

Se gärna följande länk för en smidig overview på modeller och deras input lag:

https://displaylag.com/display-database/

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Arbogast:

QLED är ju "bara" ett annat ord för led fast en förfinad teknik de har gjort tekniken så bra som går. OLED är ju en helt annat teknik de har för och nackdelar. Lite kort är väl att qled kan lysa starkare (bra om du ofta har det väldigt ljust i rummet) Med OLED kan visa svart på en helt magiskt nivå i mitt tycke.

Finns risk för inbränning hos OLED men vid normalt användande så är det inget permanent, (lämna inte ex datorn på med windows bakgrunden i 24 timmar).

Bild kvalitéten tycker jag personligen är bättre hos OLED än QLED men är ju även vad man matar den med, matar du med dåligt material blir bilden dålig.

Har bara hunnit lira ca 2 timmar Witcher 3 på min nya LG oled men fungerat fantastiskt bra och alla färger och speciellt i sig blir väldigt levande. LG B7 har ju även 120 hz i 1080 i fall du vill sitta med högre fps och lira fps spel

Men är sammantaget mycket nöjd med min oled för spelande hittils iallafall! :). 2.3 meter så räcker 55 tum gott det blir stort på det avståndet!

frågan är väl är det 120 äkta Hertz eller tv-världens "super mega hittepå hertz"?

tv har ju sen iaf 2012 haft dille på att spieca upp sina stats med funktioner som lägger till dubblettbilder upp till x antal hz för "mjukare bildövergångar" till kostnad av input lag men varit låsta på max 60hz via bildingångarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

frågan är väl är det 120 äkta Hertz eller tv-världens "super mega hittepå hertz"?

LG är undantaget och har i efterhand via firmware-uppdateringar lagt in möjligheten att köra 1080p/120 som inkommande signal.

Permalänk
Medlem

Linus Techtips hade en väldigt intressant video om detta nyligen: https://www.youtube.com/watch?v=XCGz6o_eUkU

Hoppas det kan hjälpa dig lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

frågan är väl är det 120 äkta Hertz eller tv-världens "super mega hittepå hertz"?

tv har ju sen iaf 2012 haft dille på att spieca upp sina stats med funktioner som lägger till dubblettbilder upp till x antal hz för "mjukare bildövergångar" till kostnad av input lag men varit låsta på max 60hz via bildingångarna.

Se laxpuddings svar.

Skrivet av Laxpudding:

LG är undantaget och har i efterhand via firmware-uppdateringar lagt in möjligheten att köra 1080p/120 som inkommande signal.

Var faktiskt förvånad över detta när jag kopplade in datorn och kunde välja 120 hz i refresh rate, riktigt najs

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Arbogast:
Finns risk för inbränning hos OLED men vid normalt användande så är det inget permanent, (lämna inte ex datorn på med windows bakgrunden i 24 timmar).

Det stämmer inte. Finns de som fått inbränningar av vanlig TV. Däremot så är det troligtvis mycket ovanligt.

Jag börjar snegla mot OLED igen trots att jag har barn och riskerar att de missbrukar (läs: ser på vanlig TV längre stunder) den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:

Det finns två skilda "inbränningar" permanent och en som kan försvinna när pixlarna gör en "refresh", den som kan försvinna är inte helt ovanlig vid tv tittande men verkar vara mer påtaglig vid starka färger som är statisk symbol (ex typ solen från morgontv på tv4). Fanns även inbränning på LCD som jag förstått det även om det är väldigt ovanligt. Men vissa verkar klara sig i evighet och en del verkar få det väldigt snabbt (som alltid på forum). Risken finns men följer man "råden" som finns för OLED så ska risken bara obefintlig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2