Dator blev helt plötsligt seg och vill inte starta riktigt

Permalänk
Medlem

Dator blev helt plötsligt seg och vill inte starta riktigt

Hej! Köpte nytt MB, processor och ram minnen till min gamla burk. Satt och spelade en kväll och den funka som den skulle. Men sen efter en omstart så blev den skitseg. Tar nästan 10 min att komma till skrivbordet, och när den väl gör det så kan man inte trycka på nånting, bara röra på musen. Tänkte jag skulle prova installera om Windows 10, men när jag väljer Setup för 64 bit så laddar den i några sekunder, sen kommer en blå skärm upp och det står att datorn inte kan startas. Felkod: 0xc000021a

Vad kan ha hänt? Gick fint att installera Windows 10 från 7 som jag hade innan. Kan hårddisken ha pajat? Ibland när jag går in i BIOS så syns den inte där men nästa gång så gör den det. Den är säkert 10 år gammal så känns som att det kan vara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0mmm:

Hej! Köpte nytt MB, processor och ram minnen till min gamla burk. Satt och spelade en kväll och den funka som den skulle. Men sen efter en omstart så blev den skitseg. Tar nästan 10 min att komma till skrivbordet, och när den väl gör det så kan man inte trycka på nånting, bara röra på musen. Tänkte jag skulle prova installera om Windows 10, men när jag väljer Setup för 64 bit så laddar den i några sekunder, sen kommer en blå skärm upp och det står att datorn inte kan startas. Felkod: 0xc000021a

Vad kan ha hänt? Gick fint att installera Windows 10 från 7 som jag hade innan. Kan hårddisken ha pajat? Ibland när jag går in i BIOS så syns den inte där men nästa gång så gör den det. Den är säkert 10 år gammal så känns som att det kan vara den.

Du kan hitta felkoder på microsoft hemsida.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/deb...

Eftersom felkontroll 0xC000021A inträffar i en användarlägesprocess är de vanligaste skyldigheterna tredjepartsprogram.

Kan mycket väl vara så enkelt som drivrutiner som spökar.

Kör kommandot: SFC /scannow

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Du kan hitta felkoder på microsoft hemsida.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/deb...

Eftersom felkontroll 0xC000021A inträffar i en användarlägesprocess är de vanligaste skyldigheterna tredjepartsprogram.

Kan mycket väl vara så enkelt som drivrutiner som spökar.

Kör kommandot: SFC /scannow

Blir svårt å prova det för jag kan som sagt inte göra nånting när jag väl kommer till skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta i felsäkert läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av to0mmm:

Blir svårt å prova det för jag kan som sagt inte göra nånting när jag väl kommer till skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en bootbar USB pinne med Windows 10 på?
Då kan du komma till kommandotolken, då den startas ifrån pinnen. Jag tror det går med tidigare Windows versioner också, men du får googla upp hur man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0mmm:

Blir svårt å prova det för jag kan som sagt inte göra nånting när jag väl kommer till skrivbordet.

Har du provat att starta datorn i felsäkert läge?
Låter som att du har någon drivrutin eller annan mjukvara som spökar en hel del.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0mmm:

Blir svårt å prova det för jag kan som sagt inte göra nånting när jag väl kommer till skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men har du testat att starta datorn i felsäkert länge? kolla länken jag skickade.
Om det är en drivrutin som spökar kan datorn bete sig så.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Jo men har du testat att starta datorn i felsäkert länge? kolla länken jag skickade.
Om det är en drivrutin som spökar kan datorn bete sig så.

Har provat att starta i felsäkert läge genom att hålla ner shift och trycka på starta om vid inloggningsskärmen men den startar bara upp som vanligt. Har setat här i 15 min nu och väntar på att komma till skrivbordet men händer inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0mmm:

Har provat att starta i felsäkert läge genom att hålla ner shift och trycka på starta om vid inloggningsskärmen men den startar bara upp som vanligt. Har setat här i 15 min nu och väntar på att komma till skrivbordet men händer inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för märke/modell av MB har du köpt?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Vad för märke/modell av MB har du köpt?

Glömt att uppdatera här, det löste sig iaf genom att jag startade om datorn 3-4 gånger i rad och till slut kom alternativen upp för att kunna återställa Windows. Verkar funka som den ska nu.

Skickades från m.sweclockers.com