980ti Brann, vad köpa nu i denna marknad?

Permalänk
Medlem

980ti Brann, vad köpa nu i denna marknad?

Ja då har mitt felsökande idag resulterat i att mitt 980ti har brunnit och då behöver man ett nytt kort. Vet ej än om jag kommer att kunna ta ut ett nytt på garanti tiden än på webhallen men det ska undersökas imorgon.

Gamla tråden: #17277143

Har sökt runt lite på liknande prestanda och det är ju vega 56 eller ett 1070 ungefär. Däremot så var det ju inte lika roligt att titta på vad som fanns i lager runt omkring Stockholm. Priserna är ju inte de bästa just nu heller och och nu vid skrivande stund så hyser jag lite hat mot miners.

Någon som har något förslag på bra erbjudanden runt Stockholm eller i andra hand på webben?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jadu, det mesta är dyrt just nu. Begagnade Vega-kort kommer dock vara avsevärt dyrare än t.ex. 980 Ti / 1070 begagnat. Så Vega kan du nog nästan stryka helt från listan

Du får kolla efter annonser på begagnat om du ska ha någonting vettigt just nu. Marknaden är helt upp och ner.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Ja då har mitt felsökande idag resulterat i att mitt 980ti har brunnit och då behöver man ett nytt kort. Vet ej än om jag kommer att kunna ta ut ett nytt på garanti tiden än på webhallen men det ska undersökas imorgon.

Gamla tråden: #17277143

Har sökt runt lite på liknande prestanda och det är ju vega 56 eller ett 1070 ungefär. Däremot så var det ju inte lika roligt att titta på vad som fanns i lager runt omkring Stockholm. Priserna är ju inte de bästa just nu heller och och nu vid skrivande stund så hyser jag lite hat mot miners.

Någon som har något förslag på bra erbjudanden runt Stockholm eller i andra hand på webben?

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?
Har aldrig någonsin satt eld på ett grafikkort ^^
Leta som ovan skrev, leta här eller blocket kanske.

Hoppas du kan få ut ett nytt via RMA hos tillverkaren, lycka till.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?
Har aldrig någonsin satt eld på ett grafikkort ^^
Leta som ovan skrev, leta här eller blocket kanske.

Hoppas du kan få ut ett nytt via RMA hos tillverkaren, lycka till.

Jag hade ett EVGA 980Ti som brann upp också, lol. Bara la av och luktade man vid strömkontakterna... jepp definitivt nåt som grillats. Nätagget funka fortfarande (bytte dock det också för säkerhets skull, high end Corsair agg). Netonnet skulle skicka det på RMA, dom slarva bort det förstås o man fick pengarna tillbaka.

Hursomhelst, 1070 är väl raka ersättaren. Priserna är dock löjliga idag ju. Jag köpte mitt temporära 1060 3gb billigare när det precis releasade för bra mer än ett år sen än vad det kostar idag (6gb fanns inte ens i butikerna ) och det blir bara värre i 1080/1080Ti rangen.

Permalänk
Medlem

"Ja då har mitt felsökande idag resulterat i att mitt 980ti har brunnit" Du har alltså gjort något så att grafikkortet brann upp? Då blir det nog tyvärr svårt med garanti.
Som du skriver är nog Vega 56 eller GTX 1070 de kort som är mest jämförbara med ditt gamla.
Vad har du för maximal budget?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jadu, det mesta är dyrt just nu. Begagnade Vega-kort kommer dock vara avsevärt dyrare än t.ex. 980 Ti / 1070 begagnat. Så Vega kan du nog nästan stryka helt från listan

Du får kolla efter annonser på begagnat om du ska ha någonting vettigt just nu. Marknaden är helt upp och ner.

Skrivet av skywa1ker:

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?
Har aldrig någonsin satt eld på ett grafikkort ^^
Leta som ovan skrev, leta här eller blocket kanske.

Hoppas du kan få ut ett nytt via RMA hos tillverkaren, lycka till.

Skrivet av murklor:

Jag hade ett EVGA 980Ti som brann upp också, lol. Bara la av och luktade man vid strömkontakterna... jepp definitivt nåt som grillats. Nätagget funka fortfarande (bytte dock det också för säkerhets skull, high end Corsair agg). Netonnet skulle skicka det på RMA, dom slarva bort det förstås o man fick pengarna tillbaka.

Hursomhelst, 1070 är väl raka ersättaren. Priserna är dock löjliga idag ju. Jag köpte mitt temporära 1060 3gb billigare när det precis releasade för bra mer än ett år sen än vad det kostar idag (6gb fanns inte ens i butikerna ) och det blir bara värre i 1080/1080Ti rangen.

Allt löste sig med Webhallens hjälp. De trollade fram ett 1070 åt mig så ska åka och hämta det nu

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Allt löste sig med Webhallens hjälp. De trollade fram ett 1070 åt mig så ska åka och hämta det nu

Trevligt!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skywa1ker:

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?
Har aldrig någonsin satt eld på ett grafikkort ^^
Leta som ovan skrev, leta här eller blocket kanske.

Hoppas du kan få ut ett nytt via RMA hos tillverkaren, lycka till.

Tydligen väldigt vanligt att just EVGA GTX980 och deras GTX980Ti börjar brinna, var ett tag där det regnade trådar på Reddit PCMR om just EVGA GTX980Ti' började brinna, även deras GTX970..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Allt löste sig med Webhallens hjälp. De trollade fram ett 1070 åt mig så ska åka och hämta det nu

Grattis! skönt att det löste sig för dig

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?
Har aldrig någonsin satt eld på ett grafikkort ^^
Leta som ovan skrev, leta här eller blocket kanske.

Hände med mitt EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0 SC+ också, och har läst att ett antal andra personer på detta formet vars EVGA GTX 980 Ti också "brunnit" upp. TS kort är bara ett i mängden nu.

Intressant nog har det bara varit EVGAs kort det har gällt. Känns som att där är någon defekt på just deras GTX 980 Ti-kort.
Ännu mera intressant är att jag inte läst några artiklar om det, bara användares egna berättelser.
Kan ju personligen tycka att det är en rätt stor sak när förra generationens toppkort har en tendens att brinna upp efter mindre än 3 år, framför allt när det gäller någon så pass framstående som EVGA. Vi snackar trots allt om kort som såldes för 7000-8000 kr.

Att vissa av deras GTX 1070-kort även saknade värmekuddar(?) ett antal månader efter lanseringen gör ju inte att mitt förtroende för EVGA ökar direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Tur att de har garanti då.. Deras garantier är oftast längre än konkurrenterna med..
Har aldrig själv läst om ett EVGA kort som "brunnit" men kan säkert hitta om man googlar om det.. Precis som man kan om allt annat.. Tycker det är lite väl löjligt att basera sina slutsatser på detta dock.. Googla om problem kan man göra med precis alla tillverka och produkter, ska man undvika allt då?

Tänk hur många kort som köpts.. Just EVGA 980 och 980 ti var och är fortfarande fruktansvärt populära produkter så skulle det vara någon allvarlig defekt annat än några slumpmässiga användares problem (säkert försökt överklocka ihjäl det eller annat) så skulle du nog se dina artiklar och bra mycket mer uppmärksamhet runt det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Ja det är bra med garanti tycker jag ;)...

Om man ska prata om deras grafikkort så tycker jag att det har fungerat bra det har gått lite varmt ibland men har kunnat lösas med att dra på fläktarna i chassit lite extra. Men det var ju just lite skriverier runt 980ti från evga vid början av lansering med överhettade och några kort som "brann". Har däremot inte hört så mycket om det senare efter ett par månader och fram tills nu om att kort ska ha brunnit.

Mycket skönt just runt värmen och ha ett 1070 detta från Asus däremot. Spelade ett par timmar i kingdome come igår och gpun låg på mellan 65-70 i load. Det är ungefär 10 grader mindre än mitt gamla 980ti.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Har aldrig själv läst om ett EVGA kort som "brunnit" men kan säkert hitta om man googlar om det.. Precis som man kan om allt annat..

Kan mycket väl vara en slump, men när uppemot 10 pers bara på sweclockers har haft ett EVGA GTX 980 Ti som brunnit så börjar det bli lite misstänksamt.

Skrivet av Nima2001:

(säkert försökt överklocka ihjäl det eller annat)

Körde mitt i stock under 99% av tiden jag använde det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@MinscS2: Tur att de har garanti då.. Deras garantier är oftast längre än konkurrenterna med..
Har aldrig själv läst om ett EVGA kort som "brunnit" men kan säkert hitta om man googlar om det.. Precis som man kan om allt annat.. Tycker det är lite väl löjligt att basera sina slutsatser på detta dock.. Googla om problem kan man göra med precis alla tillverka och produkter, ska man undvika allt då?

Tänk hur många kort som köpts.. Just EVGA 980 och 980 ti var och är fortfarande fruktansvärt populära produkter så skulle det vara någon allvarlig defekt annat än några slumpmässiga användares problem (säkert försökt överklocka ihjäl det eller annat) så skulle du nog se dina artiklar och bra mycket mer uppmärksamhet runt det.

Det var dock bara EVGAs kort som drabbades av just denna spektakulära failure. De har bra garantier så det har löst sig bra för alla drabbade jag läst om, men det är ett faktum att de haft en del defekta komponenter på både höga 9x och 10x serierna så att saker avgett ett vackert ljussken på vägen ut. Har inget med OC att göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Hur i hela friden brinner ett grafikkort upp lixom?

Kan bli ganska spektakulärt om nån krets i strömförsörjningen på korten ryker, själv hade jag ett 1070 där någon krets på baksidan av kortet mer eller mindre exploderade med tillhörande ljusshow.

Permalänk

Det mesta är som sagt dyrt nu tack aver bitcoin mm, men annars är väl ett 1080 ett vettigt kort.