Är det någon skillnad på bildpunktsformatet YCbCr 4:4:4 och full RGB 4:4:4?

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på bildpunktsformatet YCbCr 4:4:4 och full RGB 4:4:4?

Den märkbara skillnaden när jag ändrar mellan YCbCr 4:4:4 och full RGB 4:4:4 i AMDs drivrutiner är att jag på tvn (samsung) måste ändra "HDMI svärta" för att svartnivåerna ska bli korrekta och på projektorn måste jag välja mellan Videosignal eller PC-signal för att få rätt svartnivåer. Men finns det några andra skillnader utöver detta? Är någon att föredra när man kollar film via datorn?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Definitionsmässigt (inklusive för att matrismatematiken ska fungera) är YCbCr alltid videonivåer 16-235 medan RGB kan vara video 16–235 eller datornivåer 0–255. Men då och då kan det bli fel så att man applicerar datornivåer på YCbCr.

Samsungs reglage för detta är lite märkligt. Har för mig att "Normal"-läget är videonivåer för YCbCr-signal och datornivåer för en RGB-signal.

Chroma Subsampling är också bara aktuellt för YCbCr, aldrig för RGB. "RGB 4:4:4" är en överflödig beskrivning, eftersom det inte går att subsampla färgen på en RGB-signal. RGB är Y (Luma) för R, G och B.

All film avsedd för slutkonsumtion är kodat som 4:2:0. Så vilket man väljer är upp till situationen var man får bäst resultat. Chroma uppsampling i källan eller i Displayen? Så det som är att föredra är att välja det som ger bäst resultat, vilket alltså är situationsspecifikt. Därav att dessa reglage finns till att börja med. Vore svaret givet skulle de aldrig behövas.

För själva datorbilden, Windows etc vill du köra 4:4:4-nivå eller RGB. Det syns ofta direkt på exempelvis text när subsampling används. Men också detta kan vara situationsspecifikt. En del TV subsamplar alltid bilden, även YCbCr 4:4:4 och RGB-signal. Först i exempelvis PC-läget ger de full färgupplösning. Flera Samsung i mellanklass beter sig på det sättet.

Permalänk
Medlem

Förutom Ytterbergs utmärkta förklaring kan mer läsas här och där finns även testbilder för att verifiera vad man verkligen har, vilket kan vara nog så viktigt när man kämpar tex med Intels GPU:

https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

Permalänk
Medlem

Följdfråga

Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Definitionsmässigt (inklusive för att matrismatematiken ska fungera) är YCbCr alltid videonivåer 16-235 medan RGB kan vara video eller datornivåer 0-255. Men då och då kan det bli fel så att man applicerar datornivåer på YCbCr.

Samsungs reglage för detta är lite märkligt. Har för mig att "Normal"-läget är videnivåer för YCbCr och datornivåer för en RGB-signal.

Chroma Subsampling är också bara aktuellt för YCbCr, aldrig för RGB. "RGB 4:4:4" är en överflödig beskrivning, eftersom det inte går att subsampla färgen på en RGB-signal. RGB är Y (Luma) för R, G och B.

All film avsedd för slutkonsumtion är kodat som 4:2:0. Så vilket man väljer är upp till situationen var man får bäst resultat. Chroma uppsampling i källan eller i Displayen? Så det som är att föredra är att välja det som ger bäst resultat, vilket alltså är situationsspecifikt. Därav att dessa reglage finns till att börja med. Vore svaret givet skulle de aldrig behövas.

För själva datorbilden, Windows etc vill du köra 4:4:4-nivå eller RGB. Det syns ofta direkt på exempelvis text när subsampling används. Men också detta kan vara situationsspecifikt. En del TV subsamplar alltid bilden, även YCbCr 4:4:4 och RGB-signal. Först i exempelvis PC-läget ger de full färgupplösning. Flera Samsung i mellanklass beter sig på det sättet.

Om jag förstått rätt. Om jag har en Apple TV 4k och kör Ycbcr 4:4:0 så har redan apple omvandlat signalen? Om jag kör RGB full tex så märker jag att jag får mer detaljer i bilden, betyder då det att min Samsung tv omvandlar bilden istället för Apple TV?

Är det lönt att köra det man tycker är bäst och kalibrera skärmen därefter eller förlorar jag något på att ha rgb full till en tv?

Jag vet att du brukar säga, kolla och känn av vad som är bäst vilket jag brukar göra. Men undrar rent tekniskt om jag får någon skillnad eller begränsning?

Sen vill jag också kalibrera källan, dvs Apple TV och vet att vi pratade om att köra pattern via apple TV. Vilket pattern ska jag använda, dvs vilket är gratis och korrekt? Av HD 709? Heter det något sånt?

Sen undrar jag också vilken "app" I apple tex som är mest korrekt. Dvs varifrån jag ska visa pattern mönstren.

Har kalibrerat tv med calman och mäster.. . Men vill först se hur mycket displayen respektive källan skiljer sig om det är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pekkusa: Allt material är i grunden lagrad som 4:2:0 och måste någonstans på vägen chroma-uppsamplas och omvandlas till RGB. Kör man något annat än en 4:2:0-signal från en källa kommer källan att genomföra uppsamling.

Kör man RGB kommer källan att matrisomvandla färgerna, alltså R’G’B’ på 0.2126, 0.7152, and 0.0722 för Rec.709.

Kör man YCbCr kommer 4:2:2 och 4:4:4 innebära uppsampling av färgerna. Kör man 4:2:2 från källan kommer alltså färgerna delvis uppsamplas i källan och delvis i TV:n (från 4:2:2 till 4:4:4)

För att avgöra vad som är bäst/minst fel/mest rätt måste man först jämföra från signalgenerator med någon form av Chroma multiburst och se hur TV:n reagerar på respektive signal. Exempelvis Murideons testmönster. Men också BD-skivor som Spears&Munsil har testmönstret och det blir rätt från beprövad spelare likt Oppo:s. Jag kan inte minnas på rak arm ifall AVSHD709 har en chroma multiburst.

Muriedo har sina testmönster här: https://www.murideo.com/downloads.html under ISF-patterns och 1080p finns deras multiburst, samt ansikten mm, i form av .BMP-filer.

Sedan får man köra testmönster från sin källa – och källans olika appar – för att se hur det påverkas med alla de olika alternativen ut från källan. Men också med alternativen i displayen. Det kan blir rätt många kombinationer.

Då kan det också bli uppenbart att flera TV-apparater internt nedsamplar YCbCr 4:4:4 och även omvandlar RGB till YCbCr 4:2:2-format för sina egna interna processer/algoritmer. Vilket brukar vara uppenbart om man har en PC inkopplad eftersom texten blir färgskimrande. Då är kanske endast är PC-läget som inte gör detta, men detta stänger då av andra funktioner som kanske är önskvärda.