Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Färg på WASD - trevligt eller räligt?

Det verkar finnas en trend idag där man vill ge produkter mer av en "gamingprägel" genom att ha avvikande färg på WASD.

Detta kan vara på allt från en annars relativt sobert designad laptop med lite GPU-kraft under locket till lite mer påkostade tangentbord till mindre påkostade sådana.

Såg ett tangentbord i "billigt skräp"-kategorin med olikfärgad WASD kopplad till en kassa-apparat i en matbutik (typ som Ica) utomlands några månader sedan. Tyckte att det var rätt skoj.

Själv så tycker jag att sådana där tangentbord är hemska. Och det verkar jag inte heller vara ensam om.

Att jag tycker att det är hemskt beror på att jag är vänsterhänt och spelar med PLÖÄ, och tycker att det är fånigt att tangentbordstillverkaren ska ha synpunkter på var jag ska sätta handen någonstans. (Finns så klart de som spelar med ESDF också.) Hade jag varit högerhänt kanske jag inte hade brytt mig lika mycket.

Trots allt så verkar ändå de smarta nissarna på marknadsavdelningarna på tangentbordstillverkare högt och lågt tro att sådant här faktiskt går hem i stugorna. Därför undrar jag, vad tycker ni här på forumet om detta?

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Själv är jag inte så extremt hängiven spelare och jag kör mest GTA och racingspel men jag använder piltangenterna. Allt med utmärkta WASD går bort för mig personligen, jag tycker det är jättefult rent estetiskt.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Oj. Sådär efter 22 röster är det bara en enda person som faktiskt gillar olikfärgad WASD. Det är färre än jag trodde (även om jag själv avskyr detta). Jag trodde ärligt talat att det skulle vara en i alla fall lite polariserande fråga, och att det skulle finnas fler som gillar detta med tanke på hur mycket sådant här finns på marknaden!

Undrar om det är mer gångbart utomlands eller i Asien där mycket av det här tillverkas. Kanske är hela den här "skandinavisk design"-mentaliteten som ofrivilligt visar sig här. Eller så kanske det är mer populärt bland folk i allmänhet till skillnad på folk på Sweclockers forumdel för tangentbord.

Eller det kanske är så att marknadsfolket räknar med att tillräckligt många inte bryr sig om detta, utan istället hoppas att det fungerar som en signal till konsument att "du kan spela på den här", så att man inte tror det är en tråkig företagslaptop med integrerad grafik som man köper.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Eftersom jag har ett tangentbord med LED så kan jag välja färg och plats som jag vill..

Skickades från m.sweclockers.com

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Eftersom jag inte ens använder WASD... ¯\_(ツ)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Det är ju inte särskilt snyggt och det fyller nog egentligen ingen funktion heller, hur ofta behöver man tittar för att hitta WASD? Jag har röd färg på WASD på min nya Predator Helios 300 och det är första gången. De syns lite bättre och de har någon annan textur på. Valde datorn på andra grunder än detta och hade valt bort det om jag haft valet. Det stör mig dock inte nämnvärt.

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Personligen är jag mest intresserad av ett starkt och tåligt tangentbord som alltid fungerar, resten är väl mer en personlig smakfråga som sagt.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Jag köpte ett corsair k60 och fick med röda WASD med gummi-aktivt material på, det är inget jag skulle kräva, men de har en skön känsla, lite räfflade och ger lite bättre grepp. mest en gimmick, men rätt så skön gimmick

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Tycker inte alls det är attraktivt. Precis som med RBG.

CPU: i5 2500k @ 4.2GHz | GFX: Gtx 570 | MB: Asus P8P67 PRO v 3 | CHASSI: Corsair Obsidian 650D | RAM: Corsair Vengeance 8Gb CL8 | DISK: Corsair F60 @ 60GB | Kylning: Corsair H80

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010

Spelar då å då men använder inte WASD, använder piltangenterna. Bytar ut original keycapsen på mina t - bord.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av seville57:

Spelar då å då men använder inte WASD, använder piltangenterna. Bytar ut original keycapsen på mina t - bord.

https://i.imgur.com/HWWjw2G.jpg

Härligt. Jag garvade när jag såg piltangenterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Nej tack, en enhetlig färg på bordet tack.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Ser det väl som ett litet minus. Men kanske inte någon dealbreaker. Jag kollar på datorn i sin helhet samt prislappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av StuntmanMike:

Eftersom jag har ett tangentbord med LED så kan jag välja färg och plats som jag vill..

Frågan var alltså "Vad tycker du om avvikande färg på WASD på tangentbord?"

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG