Bärbar dator för videoredigering med lång batteritid

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för videoredigering med lång batteritid

Hej

Söker efter ny bärbar som ska användas till bl.a videoredigering av 1080p och 4k samt musikproduktion. Tänker mig då en snabb fyrkärnig i7 processor minimum i5, bra ips skärm och tyst . Vill ha lång batteritid och skärmen ej mindre än 14 tum. Ej för tung vill kunna resa med den. Har kollat på dell xps 15 som verkar bra men men dessvärre saftig prislapp. Har också kollat på lenovo t470 som ska ha en batteritid på 16 timmar. Också kollat på
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Samt acer acer aspire e5-575g och swift 5.

Tar gärna emot tips och råd. Hade tänkt mig budget runt 15 000 om möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell XPS 13" och är helnöjd. Bytte från en MBP 15" då jag ville ha något mindre och lättare.

Hittills är jag helnöjd, lite småsaker men det är det ju på alla pc's nu för tiden.

Dell har ju 1000kr rabatt på alla datorer över 7990, men det har du kanske redan sett?

Permalänk
Avstängd

@jonpet88: Batteritider ska du ta med en nypa salt, allt över en timme vid belastning ska ses som bra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en begagnad 15" MBP..

Räkna in på vad mjukvaran du ska ha till videoredigeringen och musikproduktionen kostar, om du inte redan har den.

Till mac har du:
Final Cut PRO X: 3195kr
Logic PRO X: 2095kr

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle satsat på en begagnad 15" MBP..

Räkna in på vad mjukvaran du ska ha till videoredigeringen och musikproduktionen kostar, om du inte redan har den.

Till mac har du:
Final Cut PRO X: 3195kr
Logic PRO X: 2095kr

Är säkert bra men är inte van vid mac.
Använder Premiere Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag har en Dell XPS 13" och är helnöjd. Bytte från en MBP 15" då jag ville ha något mindre och lättare.

Hittills är jag helnöjd, lite småsaker men det är det ju på alla pc's nu för tiden.

Dell har ju 1000kr rabatt på alla datorer över 7990, men det har du kanske redan sett?

Elgiganten, Mediamarkt och dylika verkar inte sälja dell-datorer. Är det smidigare och billigare att beställa direkt från dell? 13 tum är kanske dock lite för litet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro, men när jag gör videoredigering föredrar jag dock och sitta på Surface Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

Är säkert bra men är inte van vid mac.
Använder Premiere Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Var heller inte van vid Mac och det tog år innan jag bestämde mig för att gå över. Men det blev ett lätt val, när Microsoft tvingade på mig Win10.. Nu skulle jag inte vilja ha en Windows-laptop ens om jag fick den.. Det är så mycket skönare att jobba med bilder/film etc. på en Mac och då speciellt om man kör bärbart. Trackpaden är oslagbar...
Har man väl kommit över den låga tröskeln att vänja sig vid operativsystemet, så finns det ingen återvändo.. du är fast.

Kör själv med både Adobe Premiere Pro (Har hela paketet) och Apples FCP. Bägge programmen är bra och gör det de ska..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@jonpet88: xps 15 med 4K skärmen har en väldigt bra skärm, bättre än nån Mac ska tilläggas, Dock Macbook pro kommer nog tvåa.
XPS 15 med FHD skärmen är också bra men inte riktigt så bra som de två förstnämnda, men bland de bättre.

Sen det kan vara stor skillnad på IPS och IPS skärmar, en del speciellt lite billigare laptops kan ha ganska dåliga sådana som har tydlig banding osv, dessa enklare laptops har då halvdåliga 6bit IPS paneler, inte lämpliga för foto eller videoredigering.

Vill du ha bra batteritid så bör du undvika de CPU som är 47W i TDP oavsett antal kärnor och om det är i5 eller i7. dessa slukar batteri i väldig fart.
Dock de nya i5 och i7 i U serien (de som är fyrkärniga) där kan man få bra batteritid.

Sist men inte minst 13,3 och 14" laptops drar mindre batteri än de med 15"+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var heller inte van vid Mac och det tog år innan jag bestämde mig för att gå över. Men det blev ett lätt val, när Microsoft tvingade på mig Win10.. Nu skulle jag inte vilja ha en Windows-laptop ens om jag fick den.. Det är så mycket skönare att jobba med bilder/film etc. på en Mac och då speciellt om man kör bärbart. Trackpaden är oslagbar...
Har man väl kommit över den låga tröskeln att vänja sig vid operativsystemet, så finns det ingen återvändo.. du är fast.

Kör själv med både Adobe Premiere Pro (Har hela paketet) och Apples FCP. Bägge programmen är bra och gör det de ska..

Inte så förtjust in nya Windows heller. Gillar xp bättre än windows 7 och 10 t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@jonpet88: xps 15 med 4K skärmen har en väldigt bra skärm, bättre än nån Mac ska tilläggas, Dock Macbook pro kommer nog tvåa.
XPS 15 med FHD skärmen är också bra men inte riktigt så bra som de två förstnämnda, men bland de bättre.

Sen det kan vara stor skillnad på IPS och IPS skärmar, en del speciellt lite billigare laptops kan ha ganska dåliga sådana som har tydlig banding osv, dessa enklare laptops har då halvdåliga 6bit IPS paneler, inte lämpliga för foto eller videoredigering.

Vill du ha bra batteritid så bör du undvika de CPU som är 47W i TDP oavsett antal kärnor och om det är i5 eller i7. dessa slukar batteri i väldig fart.
Dock de nya i5 och i7 i U serien (de som är fyrkärniga) där kan man få bra batteritid.

Sist men inte minst 13,3 och 14" laptops drar mindre batteri än de med 15"+

Antar att 4k skärmen drar mer ström med.
Kolla nyss på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Nåt att ha? Verkar prisvärd iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

Antar att 4k skärmen drar mer ström med.
Kolla nyss på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Nåt att ha? Verkar prisvärd iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle kanske inte kolla på laptops med 7 seriens U CPU, lite för klen CPU i dessa för ändamålet tror jag. Nya 8 serien i U CPU har 4 kärnor istället för 2

Tex denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Vet inte hur skärmen är i denna, vissa Acer har bra skärmar andra sämre, men man kan nog hitta en del tester...

Den extra tusenlappen kan vara väl värd då prestandan i CPU är ganska mycket bättre, utan att batteritiden är sämre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle kanske inte kolla på laptops med 7 seriens U CPU, lite för klen CPU i dessa för ändamålet tror jag. Nya 8 serien i U CPU har 4 kärnor istället för 2

Tex denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Vet inte hur skärmen är i denna, vissa Acer har bra skärmar andra sämre, men man kan nog hitta en del tester...

Den extra tusenlappen kan vara väl värd då prestandan i CPU är ganska mycket bättre, utan att batteritiden är sämre.

Oj länka fel var den jag mena ja med generation 8

Ska man han ha motsvarande dell xps 15 kostar den väl över 20000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

Oj länka fel var den jag mena ja med generation 8

Ska man han ha motsvarande dell xps 15 kostar den väl över 20000?

Skickades från m.sweclockers.com

Med 4K skärm ja runt eller över 20.000, också kraftigare CPU, mer minne, 1050 grafikkort lite lättare, nästan ramlös skärm mm, allt sånt godis kostar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

Är inte denna dator bättre för ett billigare pris? Jag köpte iallafall denna för några dagar sen med denna rabattkod på 3000:- som fungerar på hps hemsida fram tills den 27/2.

Permalänk
Medlem

En ny kandidat:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Men har i7-7700HQ processor och antar att i7-8550U är bättre? Som finns på t.ex. denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem

Köpte denna acer swift 3 https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... för ett tag sen med 30 dagars öppet köp.
Får bara ca 6 timmars batteritid med den med normal användning med wifi surf youtube, poker. "Upp till 10-timmars" batteritid enligt Acer.

Detta måste gälla med wifi avstängt och lägsta skärmstyrka när man jobbar i Word?

Annars verkar datorn rätt bra och välbyggd helt i aluminium. Högblank skärm dock med mkt reflektioner. och lite backbleeding. Datorn får eventuellt gå tillbaka pga batteritiden.

Finns det nån dator med samma/liknande specs och samma pris men som man får minst 8 timmars battertid med under "normal använding" med wifi? Litar inte på tillverkarnas uppskattade batteritid.

Lenovo T470 verkar ha bra batteritid samt tålig och med spillsäkert tangentbord.
Dell Xps 15, 13 verkar också bra men har ett högt pris.

https://www.laptopmag.com/articles/all-day-strong-longest-las...