HDD ligger på konstant 100% Acer Aspire V5-573G

Permalänk
Medlem

HDD ligger på konstant 100% Acer Aspire V5-573G

Sambon har en laptop vars HDD ligger och arbetar på 100% konstant. Det gör datorn obrukbar. Nu har en ny laptop införskaffats men då jag ändå skulle vilja använda den för lite bärbart spelande så vore det intressant att se om det går att hitta en lösning.

Det finns en hel del trådar om liknande problem och jag tror jag har testat samtliga tips utan framgång. Och så kan det ju vara, att man inte hittar rätt. Problemet är bara det här: Jag tröttnade på att felsöka, stoppade i en annan hdd och blåste in en ren installation av Windows 10. Problemet är fortfarande kvar.

Jag har inte testat en bios-uppdatering riktigt än, det är väl nästa steg. Men vad sjutton kan det vara för fel? Kan tilläggas att batteriet brakade ihop totalt och tog inte laddning så vi bytte ut det, men efter ett tag fick det nya samma problem.

Idéer? Går det inte att lösa är det väl inte hela vägen, men nu är det mer en princip att det irriterar mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

startat upp en linux från en USB-sticka (tex. systemrescuecd) och se om det är samma problem?

för systemrescuecd nedan....

tryck 32 <enter> när fråga om keyboard kommer under uppstart - annars blir det US-keyboard... tiden för att välja tangentbord är kort innan det går vidare och lätt att missa...

med "lsblk <enter> får du fram en lista vilka lagringsmedier som finns och vad de heter.

standarddisken brukar kallas /dev/sda eller /dev/sdb beroende på om USB-median man startade lägger sig före eller efter inbyggda hårddisken - du ser på lagringsmediats storlek vilken som rimligen är rätt.

med 'atop 1 <enter> ' startad i konsol så ser du om lagringsmediat verka långsam om du skriver eller läser disken via en annan konsol (växla mellan konsoler med ctrl eller alt-F1, F2 etc) med tex. "dd if=/dev/sda of=/dev/null <enter>" (läser disken, skriver inte sönder något eller att disken behöver vara monterad logiskt) - stoppas med ctrl-C när du är nöjd.

vill du ha grafisk miljö så tryck "startx <enter>"

Det finns en tämlig okänd infrastruktur i de flesta PC och laptop som går över SMB-bussen (en I2C-liknande buss) och sköter sådana saker som power management, batteriövervakning, klockhastigheter, start och stop av olika portar som USB/SD-adaptrar, belysning över och under tangentbord, nivå på ljus på skärmen, extraknappar etc. mm. och har man strul med denna eller att någon av alla chipen som är kopplade där inte gör det den skall så kan man få de mest konstiga felen och det är oerhört svårfelsökt då det finns väldigt lite verktyg för att hantera detta utanför tillverkarnas fabriker och många har propertiella protokoll (det är en orsak till varför linux alltid släpar efter i hantering av extraknappar etc. på nyare datorer eftersom de måste reverse-engineras och det kräver tid, tålamod och ambitioner av någon som är villig att lägga tid på det och är kodare inom linux community)

Permalänk
Medlem

Både windows update och virusskydd kan ha den effekten om det är en vanlig hårddisk, med SSD märks det inte av lika mycket. Testa med ex ProcessExplorer om du kan se exakt vilken process det är.

Angående batteriet är det ju värre, kan väl vara allt från trafon till strömregleringen i datorn. Såvida ni inte köpt ett billigt "Kina-batteri" då. 🙂

Låter som en typisk problemdator, jag hade nog kastat den för att slippa att störa mig på den. Bra för världsfreden. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

@xxargs: Får ta och testa vid tillfälle, tack!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@FubbHead: Även på en helt ren installation? Får kika.

Nä det ska ha varit ett vettigt batteri, men det problemet är skit samma och tog mest upp det för att jag tänkte att de kunde ha med problematiken att göra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450