Chrome - Hantera tabbar, Mouse gestures

Permalänk
Medlem

Chrome - Hantera tabbar, Mouse gestures

Jag har några ggr testat Chrome men alltid gått tillbaka till Firefox för att det är svårt att få Chrome att bete sig som jag vill. Anledningen att jag skulle vilja byta är att jag inte upplever att chrome blir lika segt när man haft den öppen ett tag. FF drar till slut rätt mycket minne och blir seg även om man inte har så många flikbar öppna.

Ffa så är det hur flikbarna hanteras som jag inte gillar med Chrome. Har man ett gäng flikbar öppna blir de så små ovanför adressfältet att man inte kan se vad de föreställer. I FF kan man ställa in en minsta storlek och blir de så många att de inte får plats så kan man scrolla flikbfältet.
Jag har googlat så mycket att jag är ganska säker att man inte kan få det beteendet i Chrome.

Så nu undrar jag hur ni hanterar flikbar. Jag inser att jag kommer att behöva lära om eller tänka utanför min egen lilla låda om jag ska använda Chrome och har kollat på en del flik-hanterare men inte hittat någon jag tycker är smidig. Det kanske är en vanesak och att jag inte sett ljuset ännu men:

Jag hade gärna haft en permanent side panel med en lista över alla flikbar som är öppna i just det aktuella fönstret. Jag tycker att det är jobbigt att behöva klicka på en ikon för att få upp en lista annars finns det ju extensions som fixar det.

Det finns även extensions som visar en lista i ett externt fönster men tar man fram ett chrome-fönster som varit inaktivt så följer inte flik-fönstret med. Jag hittade en extension som heter sidewise som har an inställning för just det men det följer ändå inte med.

Jag vill helst inte heller behöva dubbelklicka för att byta till en flik.

Så, vad använder ni och varför?

En lite mindre fråga, som jag tror jag vet svaret på är om det finns något sätt att få mouse gestures att funka även på Chromes "interna" sidor. Jag har iaf inte lyckats googla fram något sätt, så jag tror inte det finns, men frågar ändå. Det går ju tex inte att öppna en ny flik via gestures om man är inne i någon av apparna, tex google drive och det går inte heller att stänga en tom flik via gestures, tex.