Permalänk

Långsam boot ASUS UX32VD

Hej,

Jag har en ASUS ZenBook UX32VD som för ett eller två år sedan började bli långsam i boot till Windows. Det tog ca. 5-10 minuter innan datorn kom in i Windows.

Specs:
Windows 10
Intel Core i7 - 3517U
6 GB RAM
120 GB SSD Kingston
NVIDIA GT 620M 1 GB

Googlade lite och det verkar vara flera användare som har haft samma problem, som verkar orsakas av något som kallas iSSD. Denna kunde antingen tas bort från moderkortet (på egen risk) eller inaktiveras i Windows IDE ATA/ATAPI-styrenheter genom att välja Windows standrad styrenhet före Intels. Denna styrenhet försvann med den nyaste Windows uppdateringen och jag vet inte om man kan få tillbaka den. Öppnar helst inte datorn och meckar med moderkortet.

Datorn fungerar hur bra som helst annars när man väl är inne i Windows, så vill heller inte göra mig av med den om det bara är en liten sak som orsakar långsam boot. Men det är ett irriterande problem.

Någon där ute som har samma problem och löst detta på ett bra sätt? Eller möjligen har kunskapen om hur man kan få tillbaka Windows standard-styrenheten.

Tack på förhand.

Visa signatur

|CPU: i5 4760K | GPU: NVIDIA ASUS GTX 1070 6GB | PSU: FSP 650W |
|MB: ASUS B-85 PRO Gamer | RAM: Corsair 8GB | HDD: Seagate 1TB + 120GB Samsung EVO |