Permalänk

Uppgradera dator eller köpa ny?

Hej det är så att min dator har slutat fungera som den ska. Blir randigt på skärmen och den vill inte ladda windows.
Jag misstänker att det beror på nättaggregatet eller moderkortet. Det är inte grafikkortet iaf.
Så nu funderar jag på att köpa en helt ny dator alternativt byta bort dessa delar plus ett nytt modernt grafikkort, vad tror ni?

Så här ser mina delar ut och var väldigt bra när jag köpte dom 2012.
Är det någon ide att ens uppgradera eller är det mer värt att köpa allt nytt? tacksam för alla svar då jag inte är något high på datorer.

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET
SSD 60GB OCZ Agility 3
MK ASRock Z68 EXTREME3 GEN 3 S.1155, Z68, ATX
CPU Core i5 2500K
Kylare Noctua NH-U9B SE2
Kab ATX Corsair Carbide 400R, Mid-Tower, Black
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
Windowsr7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1
HD2TB WD GP SATA-600* 64MB, Caviar Green Power
PSU Corsair TX 750W V2 /80+ Bronze
GK XFX PCIe HD7970 3GB GDDR5

Permalänk
Hedersmedlem

Hur vet du att det inte är grafikkortet det är fel på? Har du provat köra datorn utan grafikkort och istället köra på det inbyggda grafikkortet i datorn? Uppstår det här problemet även under "safe mode"? Har du avinstallerat och installerat om grafikdrivrutinen?

Om du tror att det är nätdelen så kanske du har någon annan nätdel du kan prova?

Angående "uppgradering" är det svårt att svara på. Om det är moderkortet som det är fel på så får du inte tag på något nytt som passar med den processorn. Dessutom kan du inte återanvända minnet, du måste ha DDR4 idag. Kan tipsa om Ryzen 5 1600. Svårt att slå detta i framtidssäkerhet och pris/prestanda.

Om du vet att grafikkortet är OK så går det att behålla det. Det är inte hopplöst utklasat idag, ligger någonstans mellan ett nytt 1050 Ti och ett 1060-3GB. Just nu är grafikkort omotiverat dyra, så om du kan undvika att köpa ett nytt grafikkort så kan det vara smart. När priserna blir bättre på grafikkort går det att uppgradera.

Permalänk

jag ominstallerade och formaterade datorn, problemet var kvar med ränderna i skärmen.
Skärmen kör jag på nu med min bärbara dator så där är inte problemet.
jag tackar för svar och ska nog lägga undan pengar till en ny värsting

Permalänk

Om jag skulle köpa ett nytt grafikkort
Vilket hade presterat med min gamla maskin? Är det någon idé att köpa ett värsting eller blir det inte full effekt?
Tips mottages tacksamt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lundman87:

jag ominstallerade och formaterade datorn, problemet var kvar med ränderna i skärmen.
Skärmen kör jag på nu med min bärbara dator så där är inte problemet.
jag tackar för svar och ska nog lägga undan pengar till en ny värsting

Att skärmen fungerar med din laptop ger dig svaret att det inte är skärmen som är trasig (om du använder samma ingång på skärmen).

För att se om det är grafikkortet borde du kunna använda den inbyggda grafikenkretsen i datorn. Är ganska säker på att ditt moderkort har stöd för det. Möjligtvis är det inaktiverat i UEFI, men det skadar inte att försöka för att bli säker på vad det är som fallerar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

köp 8mb ram till och ett 970 begagnat hade varit mitt tips, så länge du måste köpa nytt.
970 är 20-30% snabbare än ditt 7970

Permalänk

Vad ska jag leta efter i UEFI för att aktivera den inbyggda grafiken? Finns en port för skärm in i moderkortet istället för grafikkortet men det kommer ingen bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundman87:

Vad ska jag leta efter i UEFI för att aktivera den inbyggda grafiken? Finns en port för skärm in i moderkortet istället för grafikkortet men det kommer ingen bild?

Normalt behöver man bara se till att man inte har något annat grafikkort monterat, så slår den över till det integerade automatiskt.

Permalänk

Så jag tar ur grafikkortet ur datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

lyckades mot alla odds ändra i UEFI så jag kör skärmen genom moderkortets inbyggda grafik.
Nu fungerar datorn som en klocka igen!
Här måste inhandlas ett nytt grafikkort snarast för att hinna spela ikapp dessa förlorade dagar!
Vad ska man köpa för något nytt nvidia gtx 1060 verkar bra och prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundman87:

lyckades mot alla odds ändra i UEFI så jag kör skärmen genom moderkortets inbyggda grafik.
Nu fungerar datorn som en klocka igen!
Här måste inhandlas ett nytt grafikkort snarast för att hinna spela ikapp dessa förlorade dagar!
Vad ska man köpa för något nytt nvidia gtx 1060 verkar bra och prisvärd?

1060 om du ska köpa nytt annars är ett beggat 970 mycket billigare och i princip lika bra.

Permalänk

okej tack för svar!