Permalänk
Medlem

Val av Switchar?

Får Fiber indraget å tänkte dra kablage samt sätta upp 1 switch på övervåningen och en i vardagsrummet. Om man vill vara hyfsat framtidssäkrad vad ska man satsa på? Kan inget om detta bör tilläggas. Har kollat på såna här: https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Förutom att du måste installera mjukvara för att administrera switchen (mjukvara som är rätt sunkig och som efter en flytt av genvägen på skrivbordet inte gick att avinstallera), så är det en rätt billig och enkel switch. Min ville iofs inte leverera mer än 100Mbit efter ett par månaders drift, men eftersom jag inte hade något direkt behov av den längre så brydde jag mig inte om att reklamera den. Jag kör andra Netgear-modeller hemma som använder webbgränssnitt för administration och de gillar jag betydligt bättre.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem

1 Gbit/s ska det vara. Inte mindre. För typiskt hemmabruk spelar inget annan någon roll. Köp det som är billigast/snyggast/rätt antal portar/fläktlösas/mest energisnålt beroende på vad du vill.

Finns även 10 Gbit/s men det är något som du ser i datahallar, för arbetsstationer (t.ex. om man jobbar med mycket stora filer över nätverk), servrar (så att flera datorer kan prata 1 Gbit/s samtidigt till dem), och så klart hos entusiaster som köper 10 Gbit/s bara för att.

Inte värt att lägga några pengar på just nu om du inte har något behov. Dina 300 kr switchar lär ha gått sönder minst två gånger om innan det är dags för att du "behöver" 10 Gbit/s.

Luras inte av specifikationen "Bandbredd: 10 Gbit/s". Det betyder bara att du har 5 portar som kan skicka och ta emot 1 Gbit/s per port samtidigt. 5*2*1 = 10 Gbit/s.

Själv hade jag valt en "unmanaged" switch utan funktioner. Du behöver inte kunna styra något i switchen, det orsakar bara problem som ovanstående påpekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Själv hade jag valt en "unmanaged" switch utan funktioner. Du behöver inte kunna styra något i switchen, det orsakar bara problem som ovanstående påpekar.

Ok det låter bra, några tips gällande en sån?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Får Fiber indraget å tänkte dra kablage samt sätta upp 1 switch på övervåningen och en i vardagsrummet. Om man vill vara hyfsat framtidssäkrad vad ska man satsa på? Kan inget om detta bör tilläggas. Har kollat på såna här: https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Den där är bra.
Ingen programvara behövs, det är bara att koppla in sladdar och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Förutom att du måste installera mjukvara för att administrera switchen (mjukvara som är rätt sunkig och som efter en flytt av genvägen på skrivbordet inte gick att avinstallera), så är det en rätt billig och enkel switch. Min ville iofs inte leverera mer än 100Mbit efter ett par månaders drift, men eftersom jag inte hade något direkt behov av den längre så brydde jag mig inte om att reklamera den. Jag kör andra Netgear-modeller hemma som använder webbgränssnitt för administration och de gillar jag betydligt bättre.

Denna modell (GS105) är inte managerbar, dvs ingen mjukvara eller webgränssnitt.

Du tänker nog på -E och -T modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Får Fiber indraget å tänkte dra kablage samt sätta upp 1 switch på övervåningen och en i vardagsrummet. Om man vill vara hyfsat framtidssäkrad vad ska man satsa på? Kan inget om detta bör tilläggas. Har kollat på såna här: https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Bra dumswitch! Men köp 8-portarsvarianten. https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Portar behövs alltid!!

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara rimligt framtidssäkert men utan att behöva bli så dyrt borde du välja nått som kan hantera vlan och kanske med några fler portar än du tänkt dig från början.
Åtminstone som en av switcharna borde du kanske välja nån managerbar 16-24 portare, kanske kan det också vara så att du ska montera accesspunkter eller kameror och då kan du ha nytta av power over Ethernet (PoE) för då kan driva dem från switchen om du väljer delar med stöd för det och på så sätt minskar kabeldragningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med @mrqaffe: Skaffa ett par schyssta managerbara switchar. Särskilt om du funderar på att köra IPTV.

Jag kör själv HP 1820-24G -som man kan få för runt tusenlappen / stycket begagnat. Jag tror att Ubiquiti har några switchar som kan vara tänkbara också.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen denna och den fungerar som den ska och är billig.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en switch inom en rimlig kostnad
Som går att rackmontera 19"
Kommer att vara kopplat enligt följande
Telia router -> switch -> patchpanel -> Utag i olika rum för internet/iptv

Permalänk
Medlem

Jättetack för era tips! Funderade även på valet av nätverkskabel? Cat5 vs Cat6? Skärmad vs oskärmad?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jättetack för era tips! Funderade även på valet av nätverkskabel? Cat5 vs Cat6? Skärmad vs oskärmad?!?

Cat6, oskärmad.

Permalänk
Medlem

@AndersHu:

Tackar!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Cat6, oskärmad.

Det är nog det bästa alternativet, men oskärmad Cat5e kabel kommer också att funka fint och är antagligen billigare. Cat6 är dock mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

switch köper man efter något tydligt behov. Att köpa managerbar poe switch med många portar för 3000kr för att framtidssäkra känns onödigt. En Netgear GS108/105 för 2-300 kr ger ju samma hastighet.
Eller har du speciella behov?

Permalänk
Hedersmedlem

@LemurenSwe *Inlägg raderat*

All försäljning ska ske i marknaden.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Såsom jag tänkt nu: fiberomvandlare - router - switch - dra kablage ( 1 upp till övervåningen samt 1 som dras på nedervåning in till vardagsrum) - 1 switch på övervåning + 1 switch till i vardagsrummet. Känns som om jag kommer bada i Switchar...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

varför en switch mellan router och switcharna? bättre om du kan dra en kabel till varje.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

varför en switch mellan router och switcharna? bättre om du kan dra en kabel till varje.

Bra fråga! Tänkte nog inte fullt ut där, känns ju faktiskt onödigt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Dagens alla smarta-hem-grejer gör ju att man gärna vill kunna administrera VLAN och QOS

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Är på jakt efter en switch inom en rimlig kostnad
Som går att rackmontera 19"
Kommer att vara kopplat enligt följande
Telia router -> switch -> patchpanel -> Utag i olika rum för internet/iptv

Jag har en snarlik uppsättning som du beskriver. Löste det genom att köpa en begagnad HP 1810G-24 (J9450A) på ebay. Valde den främst pga att den är passivt kyld, så den låter inte satan som många andra 19"-switchar
Tror jag gav 500 spänn för switchen och någon hundralapp till för frakten (från UK).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid