Permalänk
Medlem

Konsoll Inköp

Hej!

Har haft Xbox One ett längre tag i princip sedan det först släpptes men känner jag nu tröttnat, iofs har det varit en bra upplevelse. Iallfall så undrar jag hur ni upplever PS4 Pro?

Är det samma som Xbox där man plockar achievements? Har tröttnat på achievements också, därför jag undrar. Gillar mer när man börjar ett spel som har en start och ett slut och sen är det över, är ingen sån som gillar att plocka achivements i flera veckor.

Så jag undrar om PS4 Pro är lite samma eller det är bättre? Har också funderat på Nintendo Switch för er som kan något om denna?

Är ute efter upplevelse och inte kvantitet eller fame som ofta achievments innebär. Vad rekommenderar ni?

MVH

Astronox

Permalänk
Medlem

Om du inte spelat nya Zelda så är det ju jäkligt nice. Jag köpte en Switch enbart för det. I övrigt kan jag inte rekommendera Switch, förutom kanske mario. Det finns i princip noll annat värt att spela på den som inte finns på andra konsoller eller PC redan.

PS4 är ju i princip samma sak som Xbox fast med lite andra spel som du kanske missat. Ja det finns achievments, men jag har personligen aldrig brytt mig om dem. Det är ju inte det spelen går ut på. Det finns en hel del guldklimpar på Playstation som är exklusiva, exempelvis Bloodborne och Last of us.

Vore jag du skulle jag gå efter vilka spel jag är sugen på att spela, inte vilken maskin som är "bättre". Om det är en bunt med dem på PS4, så köp dig en sån. Köp definitivt inte maskinen för maskinens skull.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Achievementsystemen är likartade, i och med att de uppfyller samma syften. På playstation i synnerhet har det blivit som på Steam, finns en massa shovelware-spel vars enda syfte är atr peppra achievements så ditt konto får massa siffror. Kolla på de exklusiva titlarna till ps4, där ser du skillnaden gentemot xbox.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du inte spelat nya Zelda så är det ju jäkligt nice. Jag köpte en Switch enbart för det. I övrigt kan jag inte rekommendera Switch, förutom kanske mario. Det finns i princip noll annat värt att spela på den som inte finns på andra konsoller eller PC redan.

PS4 är ju i princip samma sak som Xbox fast med lite andra spel som du kanske missat. Ja det finns achievments, men jag har personligen aldrig brytt mig om dem. Det är ju inte det spelen går ut på. Det finns en hel del guldklimpar på Playstation som är exklusiva, exempelvis Bloodborne och Last of us.

Vore jag du skulle jag gå efter vilka spel jag är sugen på att spela, inte vilken maskin som är "bättre". Om det är en bunt med dem på PS4, så köp dig en sån. Köp definitivt inte maskinen för maskinens skull.

Önskade att man kunde stänga av achivements eller att den möjligheten fanns, visst man behöver ej göra dem om man inte vill men man har alltid dem i baktanken. Tyckte det var skönt förr när man bara hade själva "spelet" i tanke, känns som man fortfarande alltid har något att klara fastän man klarat själva spelet. Tack för tipset, får se vilka spel som motsvarar förväntningarna till en ny konsoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Achievementsystemen är likartade, i och med att de uppfyller samma syften. På playstation i synnerhet har det blivit som på Steam, finns en massa shovelware-spel vars enda syfte är atr peppra achievements så ditt konto får massa siffror. Kolla på de exklusiva titlarna till ps4, där ser du skillnaden gentemot xbox.

Aha okej! Synd att konsoller blivit achivements styrda, för dem som gillar achivements så är det säkert riktigt roligt. Är väll fast i den gamla tiden med spel där man inte hade achievements överhuvudtaget ^^

Permalänk
Medlem

Finns ganska många bra spel på switch just nu. Mario Odyssey och Zelda BotW är ju måsten. Sedan finns mario + rabbids kingdom battle som är riktigt trevligt. Ett rpg golf spel som heter "Golf story" som jag fick ut en 16h ur, 100% som aldrig kändes som att man behövde göra samma sak om och om igen, utan var riktigt underhållande. Sedan har ju spel som LA Noir, Doom, rocket league och andra stora spel kommit till switch. Sedan ska det ju komma ett main pokemon spel, och metroid prime 4 komma. Samt att du har bayonetta 1 och 2 med tredje som kommer någon gång i framtiden. Så switch har ett riktigt starkt bibliotek av spel!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@AReal_Human: Låter lovande! Det är lite det som jag är ute efter, spel där man inte gör upprepande saker. Slipper man achivements på Switch också och kan man koppla in den till TVN?

Permalänk
Medlem

Frågan du borde ställa dig är "vilka spel vill jag spela?".

Personligen tycker jag PS4 har mycket bättre "exclusives" än vad båda de andra har, och har också därför ett PS4.

Om du nu inte gillar Achievments (Trophys på PS4) så är det väl bara att strunta i dem (?). Jag lägger inte märke till dem mer än att det ibland poppar upp en liten ruta att man fått en trophy när man dödat en boss eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Frågan du borde ställa dig är "vilka spel vill jag spela?".

Personligen tycker jag PS4 har mycket bättre "exclusives" än vad båda de andra har, och har också därför ett PS4.

Om du nu inte gillar Achievments (Trophys på PS4) så är det väl bara att strunta i dem (?). Jag lägger inte märke till dem mer än att det ibland poppar upp en liten ruta att man fått en trophy när man dödat en boss eller liknande.

Sant, får navigera och kolla lite på vilka spel som kan gillas, finns så många nuförtiden jämfört med förr. Jo vet, det är mest känslan att man klarat spelet och sen så känns det samtidigt inte som så när det i baktanken finns achivements, tror alla tänker olika. Går ju att ignorera dem som du säger, dock finns dem ändå där. Men men får se vad det leder till, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astronox:

Sant, får navigera och kolla lite på vilka spel som kan gillas, finns så många nuförtiden jämfört med förr. Jo vet, det är mest känslan att man klarat spelet och sen så känns det samtidigt inte som så när det i baktanken finns achivements, tror alla tänker olika. Går ju att ignorera dem som du säger, dock finns dem ändå där. Men men får se vad det leder till, tack för tipset

Angående exklusiva titlar till PS4, så titta på Bloodborne, Horizon Zero Dawn, Last of Us (kan verkligen rekommendera denna), Uncharted m.m.

Xbox har väl framförallt Halo-serien och Gears of War, men kanske inte jättemycket mer.

Samtidigt som Switch har Zelda, Mario etc. Däremot är man ordentligt mer begränsad när det kommer till spel kontra Xbox och PS4. Många spel som görs till PS4 och Xbox kommer ju faktiskt aldrig till Switch.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astronox:

@Mr_Enric: Låter lovande! Det är lite det som jag är ute efter, spel där man inte gör upprepande saker. Slipper man achivements på Switch också och kan man koppla in den till TVN?

Finns inte mer achievments än typ inbyggda i spelen, och då måste man ju gå in i någon meny för att se. Och att köra på tv och handhållet är ju switchs idé, har en docka som man stoppar ner den i så spelar man på tv. Borde dock skaffa en Switch pro kontroller istället för att spela med joycons på tv, mycket skönare!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Lite off-topic men blev nyfiken på varför låter du achievements komma i vägen för vilka spel du väljer. Dom går ju att fullständigt ignorera. Personligen har jag aldrig brytt mig om dom då jag inte ser dom som en del av spelupplevelsen utan meningslöst filler.

Kan rekommendera PS4 för övrigt. Många spel. Tror även att det är enklare att vänja sig vid om man bara spelat xbone tidigare.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat på en Switch. Har en Ps4 Pro men den ligger och samlar dam nu. Finns ju några spel du inte har spelat som är exklusiva till ps4 men Switch lockar mer imo

Permalänk

Starta spelet, avsluta spelet och skit i Trophys/Achievements. Stäng av alla notifications för dem kan du ju också göra. Ser inte hur det är ett problem att dom existerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Lite off-topic men blev nyfiken på varför låter du achievements komma i vägen för vilka spel du väljer. Dom går ju att fullständigt ignorera. Personligen har jag aldrig brytt mig om dom då jag inte ser dom som en del av spelupplevelsen utan meningslöst filler.

Kan rekommendera PS4 för övrigt. Många spel. Tror även att det är enklare att vänja sig vid om man bara spelat xbone tidigare.

Förstår det. Vet inte riktigt, var helt van vid att inte ha achivements tidigare men det går ju att ignorera, sant. Står mellan en PS4 och Switch just nu, försöker kolla på spelutbuden. Switch känns mycket Manga/Anime maskin, många spel som jag inte känner till alls men har kollat på I Am Setsuna och Zelda men vill ha något långvarigt spelutbud. Någon här som känner till de mest exklusiva Switch titlarna förutom Zelda & Mario? Någon som spelat I Am Setsuna?

Något att nämna är att jag gillar story baserade spel RPG, helst inte för stora världar. Något liknande Diablo I/II.

Permalänk
Medlem

Har själv en PS4 och skulle aldrig köpa byta ut den bara för att jag "tröttnat på den".
Däremot har jag kikat på Nintendo switch. Mario och mario cart är ju alltid kul! Dom har spel som inte xbox/ps4 erbjuder.

Men att byta en Xone till PS4 pro. De känns mindre värt. Hade de varit för dom exklusiva spelen till konsolerna, så varför köpte du en Xone från början?

Jag köpte PS4 mestadels för NHL serien. Dom släpps ju inte till PC sen -09. Jag va mest sugen på Xbox då jag gillar handkontrollen bättre, men mina polare spelade på ps4, så de blev ju såklart de som vägde tygnst.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har själv en PS4 och skulle aldrig köpa byta ut den bara för att jag "tröttnat på den".
Däremot har jag kikat på Nintendo switch. Mario och mario cart är ju alltid kul! Dom har spel som inte xbox/ps4 erbjuder.

Men att byta en Xone till PS4 pro. De känns mindre värt. Hade de varit för dom exklusiva spelen till konsolerna, så varför köpte du en Xone från början?

Jag köpte PS4 mestadels för NHL serien. Dom släpps ju inte till PC sen -09. Jag va mest sugen på Xbox då jag gillar handkontrollen bättre, men mina polare spelade på ps4, så de blev ju såklart de som vägde tygnst.

Japp sant, har kört igenom flesta exklusiva titlar till XOne. Men som du säger kanske inte värt att köpa en konsoll bara för att köra exclusives, dock tilltalar The Last of Us, Bloodborne mig en hel del, verkar vara bra spel. Har kommit så många spel titlar så man känner sig lost lite, var lättare förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astronox:

Förstår det. Vet inte riktigt, var helt van vid att inte ha achivements tidigare men det går ju att ignorera, sant. Står mellan en PS4 och Switch just nu, försöker kolla på spelutbuden. Switch känns mycket Manga/Anime maskin, många spel som jag inte känner till alls men har kollat på I Am Setsuna och Zelda men vill ha något långvarigt spelutbud. Någon här som känner till de mest exklusiva Switch titlarna förutom Zelda & Mario? Någon som spelat I Am Setsuna?

Något att nämna är att jag gillar story baserade spel RPG, helst inte för stora världar. Något liknande Diablo I/II.

Kan tillägga att på ps4 ( under inställningar och avisering) ska du kunna stänga av aviseringen (har jag för mig) om du skulle få en trofé. Då slipper du den där lilla irriterande popup rutan om att du tagit en. Om det har någon betydelse för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Köp en ps4, snart kommer ju god of war, days gone, last of us 2 dröjer iof lite men fan bara för dom spelen är ju ps4 ett solklart val att köpa xbox är ju klart den sämsta, många av deras spel finns ju till windows.

Permalänk

@Astronox: Haha antar att det kanske är svårt att få grepp om.

Har du provat diablo 3 än? Det finns ju till Xbone.

Switch är också vad vissa skulle kalla en "indie-console". Det finns många olika indie-spel till den men det kanske inte tilltalar.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Köp en ps4, snart kommer ju god of war, days gone, last of us 2 dröjer iof lite men fan bara för dom spelen är ju ps4 ett solklart val att köpa xbox är ju klart den sämsta, många av deras spel finns ju till windows.

Har funderat men vet ännu inte haha. Har gått ett par dagar och tankarna har gått hit och dit. Vissa spel för PS4 ser riktigt spännande ut, samtidigt så för Switch så blir spelandet lite mer portabelt. Har ett spel sug efter Zelda >.> hört mycket bra om det. Får väll bestämma mig snart vad jag ska välja haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

@Astronox: Haha antar att det kanske är svårt att få grepp om.

Har du provat diablo 3 än? Det finns ju till Xbone.

Switch är också vad vissa skulle kalla en "indie-console". Det finns många olika indie-spel till den men det kanske inte tilltalar.

Gillade 1an och 2an mycket men aldrig testat 3an, sen efter det så har jag velat försöka hitta något liknande Diablo fast i single player mode. Körde mest Diablo via PC tidigare.

Lutar nog mot Switch, har inte testat Indie genren så mycket så kanske kan vara något. Men är sugen på det nya Zelda mycket. Någon som spelat det och kan kort rekommendera det?

Får fundera lite till, PS4 lockar ju också.

Permalänk
Medlem

Då får jag väl flika in och varna för det lite för fräscha och nya Zelda BoTW, det är så fräscht och nytt så det knappt kan kallas ett zelda spel längre, det känns mer som skyrim med färgstark grafik och pusselspel än ett renodlat klassiskt zelda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Då får jag väl flika in och varna för det lite för fräscha och nya Zelda BoTW, det är så fräscht och nytt så det knappt kan kallas ett zelda spel längre, det känns mer som skyrim med färgstark grafik och pusselspel än ett renodlat klassiskt zelda.

Tänkte om det liknar Ocarina Of Time, eller om det är ett sånt spel där man springer runt och gör side quests i evigheter? Gillar mer story line based och ej så mycket springande runt. Någon som har någon bra uppfattning om BOTW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astronox:

Tänkte om det liknar Ocarina Of Time, eller om det är ett sånt spel där man springer runt och gör side quests i evigheter? Gillar mer story line based och ej så mycket springande runt. Någon som har någon bra uppfattning om BOTW?

Ocarina of time är mitt favoritspel punkt. BoTW är raka motsatsen, BoTW har en jävla massa side quests som du kan göra i evigheter och du springer runt som en toke i en massiv värld.

BoTW är absolut inget dåligt spel men det har vad jag tycker tappat det som gör ett bra zelda spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ocarina of time är mitt favoritspel punkt. BoTW är raka motsatsen, BoTW har en jävla massa side quests som du kan göra i evigheter och du springer runt som en toke i en massiv värld.

BoTW är absolut inget dåligt spel men det har vad jag tycker tappat det som gör ett bra zelda spel.

Hmm ok, tycker det är så tidsödslande bara att springa runt överallt tills man klarat spelet, förstår ibland inte meningen med det men förstår att spelutvecklare vill förlänga spelandet. Älskar Ocarina of Time, vilket jag hade hoppats att BOTW kunde kanske vara. Nu vet jag inte fför har inte spelat BOTW; men enligt ditt resonemang så

Tidigare spel är ju lagom till värld tycker jag, förstår inte varför man gör så stora världar, tar ju evigheter. Men alla gillar ju olika så

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett ps4 pro om pc inte är ett alternativ, horizon zero dawn är så bra så bara det spelet gör ps4 till ett självklart val enligt mig men sen har du ju the last of us, bloodborne, uncharted och kommande spel som god of war och detroit become human.

switch har inte tillräckligt med spel för att vara värt det tycker jag, det har botw och mario men sen tar de bra spelen slut där.

och försök att inte bry dig om achivements det är bara att fokusera på spelet och ha roligt där sen kanske man ser någon popup du har låst upp xxx achivement ok moving on.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Astronox: Hela poängen med BotW är att man har en stor spelvärld att utforska som man vill, och det är hela tiden upp till en själv vad man vill göra. En stor del av charmen är just att springa runt överallt och hitta nya saker hela tiden, även om man så klart har en överhängande main quest som man hela tiden kan återkomma till.

Själv tycker jag BotW är helt fantastiskt och köpte en Switch enbart p.g.a. det spelet, och det har ju fått överväldigande bra recensioner. Men om du hellre vill ha en linjär story och hela tiden ha ett konkret mål så är BotW kanske inte rätt spel för dig. Men är du osäker så finns det ju gott om videor på t.ex. Youtube som visar hur spelet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Astronox: Hela poängen med BotW är att man har en stor spelvärld att utforska som man vill, och det är hela tiden upp till en själv vad man vill göra. En stor del av charmen är just att springa runt överallt och hitta nya saker hela tiden, även om man så klart har en överhängande main quest som man hela tiden kan återkomma till.

Själv tycker jag BotW är helt fantastiskt och köpte en Switch enbart p.g.a. det spelet, och det har ju fått överväldigande bra recensioner. Men om du hellre vill ha en linjär story och hela tiden ha ett konkret mål så är BotW kanske inte rätt spel för dig. Men är du osäker så finns det ju gott om videor på t.ex. Youtube som visar hur spelet är.

Förstår det, har sett många bra recensioner vilket gör mig sugen. Men vet inte så mycket om Switch spel bibliotek. Någon som kan rekommendera andra bra spel som ni tycker är sjukt bra? Förutom Zelda & Mario som jag redan vet ska vara bra.

PS4 lutar det mot mer gällande Horizon Zero Dawn, The Last Guardian, Shadow of the colossus, har också hört bra om dem spelen. Last of Us också hört bra om men liknar det The Walking Dead? Är ju zombie spel så därför undrar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astronox:

Last of Us också hört bra om men liknar det The Walking Dead? Är ju zombie spel så därför undrar jag.

Nej, det är helt olika typer av spel. Last of us är ett actionspel i tredjeperson, med en del stealth. Sen är det bra story.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB