Unifi AP, controller, EdgeRouter? Tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Den klarar inte 1gbps med QoS påslaget.

Var ju det han sa

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
Vilka är fördelarna med att köra en Unifi-Switch kontra en vanlig managed switch bakom en USG? Är det "bara" att man kan styra allt genom samma controller? Det skiljer ju ofta en del i pris.

Och en sidofråga: Finns det några tips för hur man ska tänka med IP-telefoni? Kan man lägga det på ett eget VLAN, eller bör man ha en helt egen Switch för detta (känns spontant lite hål i huvudet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Lånar tråden lite:
Vilka är fördelarna med att köra en Unifi-Switch kontra en vanlig managed switch bakom en USG? Är det "bara" att man kan styra allt genom samma controller? Det skiljer ju ofta en del i pris.

Och en sidofråga: Finns det några tips för hur man ska tänka med IP-telefoni? Kan man lägga det på ett eget VLAN, eller bör man ha en helt egen Switch för detta (känns spontant lite hål i huvudet)?

Fördelen ligger främst i mjukvaran. Till viss del betalar man lite för märket.

Hade lagt IP-telefoni på eget VLAN.

Permalänk
Medlem

Konfigurera Unifi AP AC LR via Unifi Appen

Hej, Jag är rockie på AP fronten. Köpte en TP-Link router Archer C9 och en Unifi AP-AC-LR som jag hoppas kunna täcka från ett hus till ett annat ca 50 m bort. Tror ni det funkar?
Men jag lyckas inte få igång APn. Jag använder Unifi Appen och den hittar AP'n, men när jag fyllt i all info om SSID, lösenord etc och bytt namn på APn, så trycker jag Apply Settings. Då står den bara och snurrar, blir aldrig klar. LED lampan var vit när jag började och blir aldrig blå. Har gjort reset och kört med QR koden och gjort om flera gånger men det slutar likadant. Är det fel på appen eller på APn?

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men har lite erfarenhet av Unifi AP. Tidigare så hade de någonting som hette Zero Handoff, sum fungerade hyffsat men jag märkte tydligt försämrad prestanda med det påslaget.

I nyare firmware har detta ersatts med Fast Roaming, och vad jag vet kräver detta INTE att controllern är igång. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Så kolla att du har senste firmware och rätt GEN för stöd av Fast Roaming så bordet det vara good to go.

Fast Roaming är aktiverat per dafault:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Fast-Roaming/td-...

Jag har aldrig behövt ha controllern igång konstant om jag inte kört Radius autentifiering, då kan det strula om man stänger av controllern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Till TS om han inte har köpt allt än.

Jag förespråkar Unifi ganska rejält, har även cert i Wireless Administration.

Såhär ser panelen ut om man har Unifi i hela flödet: