Hjälp! Mitt 1080Ti Strix har börjat krascha

Permalänk
Medlem

Hjälp! Mitt 1080Ti Strix har börjat krascha

God morgon!

Under helgen har jag fått problem med mitt 1080Ti Strix, helt från tomma intet. Jag kan starta ett spel och spela i ca 1-5 minuter innan spelet fryser och jag ser en del artefakter på skärmen och ibland måste jag tvinga omstart på datorn (ibland stängs bara spelet av). Konstigt nog kan jag ibland (sällan) spela längre sekvenser som en hel map i Overwatch, Fortnite eller Battlefront 2 utan att något problem uppstår.

Mitt system:

  • MSI Z-170 Pro

  • i5 6600k

  • Asus 1080 Ti Strix OC

  • Corsair RM750X 750W

  • Kingston HyperX Fury Black DDR4

Detta har jag provat:

  • Ominstallerat drivrutiner med DDU (Provat 3 olika drivrutiner)

  • Formaterat om C: och installerat Windows på nytt

  • Flyttat kortet till den andra PCI-E porten

  • Bytt kabel från PSU till GPU

Grafikkortet är relativt nytt (inköpt i slutet av November -17), och resten av delarna är köpta Augusti -16 och jag har inte haft ett ända problem tills i fredags. Det ska också sägas att jag inte fipplat med någon OC på egenhand, utan har kört kortet med stock clockning. Har tyvärr inte möjlighet att testa GPU i ett annat system.

Nu vänder jag till er för råd - vad kan detta bero på? Ska jag göra RMA på grafikkortet eller är det större chans att det är min PSU eller mobo som strular?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgradera BIOS/UEFI på moderkortet kan hjälpa. När komponenter åldras så ändras värden lite och då kan man hamna utanför planerade marginaler med instabilitet som följd. Ofta uppdaterar moderkortstillverkarna parametrar för att öka stabiliteten, både för minnen och andra saker.

Hjälper inte det hade jag dragit i och ur alla kablar samt delar för att utesluta dålig kontakt.

Därefter testat annat nätagg.

Annars är det väl tyvärr troligt att grafikkortet håller på att ge upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Bara för att säkerställa? Du har inte klockat processorn? Det måste ju inte vara just grafikkortet som orsakar felet ditt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@MultiMan Ok, tack! Ska definitivt ta och pröva detta med att uppdatera BIOS. Hittade ett verktyg som MSI själva erbjuder som hjälper med detta.

@Xyborg Jag har använt mig av OC Genie's överklockning i MSI's bios, så den ska ligga på 4,2ghz. Skulle uppskatta att processorn använts med OC i ca 4 månader dock. Menar du att det kan bli snålt om ström?

Permalänk
Medlem

@Bigfudge: Han menar med snålt om ström att om ditt nätagg kanske inte helt klarar att leverera all ström som datorn vill ha, eller att den gör det men inte helt kan hålla spänningarna stabila.
Kanske är så att med din klockning så drar CPU lite mer, det gör att när den ber om mer ström från PSU så finns de inte tillräckligt eller så droppar spänningen nog för att CPU/moderkort inte ska kunna kompensera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kolla vad du får för temperaturer. MSI Afterburner är bra för det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har alltid fått mer eller mindre problem med överklockningar som är "automatiska" dvs någon form av "genie" som ska ställa in parametrarna.

Vill du överklocka så föreslår jag att du gör detta manuellt eller helt enkelt skippar det. Nu är detta så klart min egna åsikt och flera kommer säkert säga att det går utmärkt. Men jag har på senare år helt skippat överklockning och har helt ärligt blivit av med många sporadiska problem. Visst kan det vara slump men det man kanske vinner på en överklockning är försumbart utifrån mitt perspektiv. Jag köper hellre mer prestanda än att pressa befintlig till bristningsgräns. Detta under förutsättning att man inte gör det korrekt med kylning, strömförsörjning etc. Att bara trycka på "ultra performance" i något program har aldrig fungerat bra för mig.

Jag tycker även att du verkar kunnig och har testat det mesta! Testa att återställa bios helt dvs bort med allt som har med överklockning att göra. Funkar inte det så hade jag lämnat in kortet med kvitto. Antingen får du ett nytt eller så reparerar man ditt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bigfudge:

@MultiMan Ok, tack! Ska definitivt ta och pröva detta med att uppdatera BIOS. Hittade ett verktyg som MSI själva erbjuder som hjälper med detta.

@Xyborg Jag har använt mig av OC Genie's överklockning i MSI's bios, så den ska ligga på 4,2ghz. Skulle uppskatta att processorn använts med OC i ca 4 månader dock. Menar du att det kan bli snålt om ström?

Jag menar att din överklockning av CPUn kan vara instabil. Jag menar har du gjort några som helst tester eller provat med ett annat grafikkort så att du vet att det är just grafikkortet ditt som krånglar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Är något överklockat måste det tas bort innan man börjar felsöka.

Matningen till moderkortet kan t ex svikta även för grafikkort om processorn drar för mycket vid överklock och man inte har extra anslutningar för ström, eller moderkortet är för klent konstruerat från början. Bortsett från att överklockningen kan vara instabil i sig såklart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan @Hybenos -

Skulle såklart skrivit det i mitt första inlägg - att jag ändrade tillbaka min CPU klock till stock redan i fredags när jag började felsöka. Ska försöka få tag i en annan GPU idag att testa med för att utesluta att det är just det som är fel.

@Jonny Myran -
Mina temps verkar det inte vara något fel på. Under load så ligger GPU på ~70 grader stabilt, och även CPU tempsen ligger på stabila ~60.

Tacksam för era svar.

Permalänk
Medlem

Det är troligen inte CPU moderkort eller minne. Detta eftersom du får felaktigheter i bilden innan det dör.

Nätdel, grafikkort eller möjligen monitor. Det är vad jag gissar på.

Jag skulle börjat med att underklocka grafikkortet och se om det fungerar då. Ett test kan även vara att avinstallera MSI afterburner och eller annan GPU OC mjukvara om du nu har det installerat. (efter du testat underklocka då allltså) Detta för att veta att GPU använder sig av BIOS inställningar och inte blir påtvinga något från en mjukvara.

Permalänk
Medlem

@Magnus112233 -
Okay, detta kan man göra med MSI Afterburner visst? Hur långt under stock rekommenderar du att jag klockar ungefär? Om det skulle hjälpa med att underklocka - betyder det då att det är fel på GPU eller PSU? Ursäkta om det är en dum fråga...

Permalänk
Medlem

@Bigfudge: Ja, det kan du göra med MSI AB. sätt - 500Mhz på Core. Och testa vad som händer. Om det är samma testa - 500Mhz på minnet.

Om det nu gör skillnad så betyder det inget säkert. Men med stor sannolikhet är det då grafikkortet. De symptom du får är exakt som man får när man överklockar GPU. Därför vore det intressant att se.

Permalänk
Medlem

@Magnus112233
Ok tack för tipset! Ska ta och testa detta när jag kommer hem från jobbet