Problem med Webhallen

Permalänk
Skrivet av Cybrus:

Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara har de rätten att låta dig häva köpet, det är åtminstone det jag lärt mig under mina juridiska studier. Det går varken att säga bu eller bä gällande individens respektive säljarens tolkning av lagen då det krävs en opartisk bedömning från t.ex. ARN.

Värt att tänka på att om säljaren vill häva köpet, kan du ha rätt att göra ett täckningsköp (som kan vara till ett högre pris än de ursprungliga priset du betalade). Säljaren kan då bli skadeståndsskyldig till denna mellanskilnaden. Se KKL §33.

Vad som anses vara en likvärdig produkt är upp till köparen att avgöra. Det kan vara tekniska specifikationer likaväl som färgen som är det som är avgörande för kunden. Det kan mycket väl vara så att man måste titta på andra modeller för att hitta just det som är viktigt för kunden. (exempelvis antalet HDMI/DP-utgångar på kortet).

Jag tycker inte 500-600kr låter som en oskälig kostnad för företaget, oavsett om man har små marginaler eller inte. Det finns inga såna urskiljningar i lagstiftningen ang avans på varor man säljer. Som företagare måste man ha såpass goda marginaler att man kan hantera såna här ärenden.

Mitt förslag är att ta fram ett par alternativ på täckningsköp, hänvisa till §33 i KKL, och fråga dem vilket av dem de föredrar...

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett exempel:

IKEA sålde elcyklar och efter ca 1 år visade det sig att batterierna var av bristfällig kvalité. IKEA rekommenderade då mig att köpa ett själv hos Biltema då de inte själva kunde ordna fram ett batteri. Dock kunde inte heller Biltema ordna fram ett batteri.

Eftersom IKEA inte kunde göra en omleverans eller avhjälpa felet, gjorde jag ett täckningsköp på Claes Olsson av en likvärdig cykel sett till funktionen. Denna var dyrare en IKEAs och de betalade mellanskillnaden.

Detta är i praktiken exakt samma situation. Om de inte vill göra en omleverans, avhjälpa felet eller ersätta med en ur kundens perspektiv likvärdig produkt kan du kräva täckningsköp hos en annan affär där de står för mellanskillnaden.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hej,

Trevligt att se alla inlägg, ett extra tack till ett par väldigt informativa inlägg.
Webhallen har erbjudit sig att ersätta mig med första GTX 1080 med motsvarande kylare som dyker upp i butik. Så kan absolut inte klaga längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Värt att tänka på att om säljaren vill häva köpet, kan du ha rätt att göra ett täckningsköp (som kan vara till ett högre pris än de ursprungliga priset du betalade). Säljaren kan då bli skadeståndsskyldig till denna mellanskilnaden. Se KKL §33.

Vad som anses vara en likvärdig produkt är upp till köparen att avgöra. Det kan vara tekniska specifikationer likaväl som färgen som är det som är avgörande för kunden. Det kan mycket väl vara så att man måste titta på andra modeller för att hitta just det som är viktigt för kunden. (exempelvis antalet HDMI/DP-utgångar på kortet).

Jag tycker inte 500-600kr låter som en oskälig kostnad för företaget, oavsett om man har små marginaler eller inte. Det finns inga såna urskiljningar i lagstiftningen ang avans på varor man säljer. Som företagare måste man ha såpass goda marginaler att man kan hantera såna här ärenden.

Mitt förslag är att ta fram ett par alternativ på täckningsköp, hänvisa till §33 i KKL, och fråga dem vilket av dem de föredrar...

Återigen, det är svårt för enskilda individer att tillämpa lagen i olika scenarion då det kräver en opartisk bedömning för att ge båda parter rättvisa förutsättningar. Man kan endast konstatera fakta men bedömningen måste en annan instans göra, t.ex. ARN eller tingsrätten.

Skrivet av niklasloow:

Hej,

Trevligt att se alla inlägg, ett extra tack till ett par väldigt informativa inlägg.
Webhallen har erbjudit sig att ersätta mig med första GTX 1080 med motsvarande kylare som dyker upp i butik. Så kan absolut inte klaga längre.

Bra att det löste sig trots allt.

Permalänk
Skrivet av Cybrus:

Återigen, det är svårt för enskilda individer att tillämpa lagen i olika scenarion då det kräver en opartisk bedömning för att ge båda parter rättvisa förutsättningar. Man kan endast konstatera fakta men bedömningen måste en annan instans göra, t.ex. ARN eller tingsrätten.

Bra att det löste sig trots allt.

Det går alldeles utmärkt att hänvisa lagtexterna till säljaren och fråga hur de ställer sig till kravet. Säljaren får då ta sig en funderare på om man vill uppfylla kundens krav eller inte. Men om de sätter sig på tvären så är det givetvis en oberoende part som behöver ta ställning till fallet, precis om du skriver, ARN eller tingsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Det går alldeles utmärkt att hänvisa lagtexterna till säljaren och fråga hur de ställer sig till kravet. Säljaren får då ta sig en funderare på om man vill uppfylla kundens krav eller inte. Men om de sätter sig på tvären så är det givetvis en oberoende part som behöver ta ställning till fallet, precis om du skriver, ARN eller tingsrätten.

Absolut, jag menar att man själv inte kan göra bedömningen hur lagen ska tillämpas i väldigt många fall, utan det får man överlåta till de som vet hur lagen ska tolkas och som har erfarenhet av liknande scenarion. Det finns personer som läser flera års akademiska studier för att lära sig att tolka och tillämpa lagarna på rätt sätt, inget som den enskilda individen kan avgöra själv. Hoppas detta förtydligade min poäng något.

Permalänk
Medlem

Även problem med CDON

Jag hoppar in lite i tråden då en väldigt snarlik sak hänt mig, men med @CDON.com istället för med webhallen. Så istället för att starta en ny tråd hoppar jag in här, då det verkar som att det löst sig bra för ts 😊

----------
tl;dr
Ett ärende med CDON har nu tagit, två månader, tre handläggare och 20 mail för att häva ett köp jag konsekvent önskat omleverans av. Flertalet förklaringar har givits, men det hela kokar troligen ned till (OBS! personlig teori) att ersättningsprodukten är dyrare än originalprodukten. Jag inväntar nu svar från CDON och undrar om ARN är nästa steg.
----------

Den långa, korta versionen.

Historian i korthet:
Jag köpte i januari 2016 en intel NUC samt en DDR3 SO-DIMM sticka till denna av CDON. Ganska precis två år senare börjar systemet strula och körning med memtest påvisar minnesfel, jag testar även i ett annat system med samma resultat. En snabb googling visar att kingston lämnar begränsad livstidsgaranti (nice!), så jag startar ett supportärende 2018-01-05. Sedan dess har minnen skickats in och inte mindre än 20 mail skickats till CDONs support med följande resultat.

  • Minnet är defekt och täcks av garanti.

  • Jag erbjuds omleverans och godtar denna lösning.

  • Produkten är slut i lager och omleverans kan inte ske. Jag erbjuds hävning av köp, men jag nekar och önskar istället omleverans av likvärdig produkt.

  • Omleverans kan då inte ske på grund av systemtekniska skäl, men jag kan själv köpa produkten i efterhand när den kommit in i lager och erbjuds hävning av köp. Jag nekar hävning av köp och önskar omleverans med stöd av §22 i konsumentköplagen.

  • Jag erbjuds en ersättningsprodukt för omleverans. Jag accepterar omleverans av ersättningsprodukt.

  • Jag har fått fel information och kan inte få en ersättningsprodukt, jag erbjuds hävning av köp samt att lägga en order på ersättningsprodukten. Jag frågar om jag förväntas betala mellanskillnaden då ersättningsprodukten är dyrare.

  • Jag får besked att jag kommer få pengarna för det minne jag köpte 2016…

  • Jag svarar att jag önskar omleverans av vara i enlighet med §22 i konsumentköplagen, alternativt hävning av köp + skadestånd motsvarande mellanskillnad för produkterna i enlighet med §33 i konsumentköplagen.

  • [Inväntar svar]

Dold text

Ärendet har nu alltså pågått i drygt två månader. Under denna tid har jag varit i kontakt med tre handläggare som gett olika besked. Slutligen trots att jag har nekat hävning av köp hela vägen igenom så hävs köpet.
Så kort och gott, hur långt kan man driva detta? Är det ARN som gäller härnäst?

Även den korta historian blev ganska lång, så la till tl;dr :P
Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Är det ARN som gäller härnäst?

Japp

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Alternativt ligga på CDON i hopp om att du får tag på en kompetent person.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Anade det som sagt, får se vad de svarar först bara.

Skrivet av Shakermaker:

Alternativt ligga på CDON i hopp om att du får tag på en kompetent person.

Efter att ha gått igenom tre stycken från den andra delen av skalan är jag lite tveksam, men vem vet kanske finns det någon. Besked lär jag dock få först om två dagar då det är den svarstid de konsekvent haft genom hela ärendet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Anade det som sagt, får se vad de svarar först bara.

Efter att ha gått igenom tre stycken från den andra delen av skalan är jag lite tveksam, men vem vet kanske finns det någon. Besked lär jag dock få först om två dagar då det är den svarstid de konsekvent haft genom hela ärendet :/

Rekommenderar att skapa en egen tråd eftersom det rör sig om en helt annan butik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Rekommenderar att skapa en egen tråd eftersom det rör sig om en helt annan butik.

Helt rätt, var lite för upprörd över att reflektera att tråden hette "...Webhallen". Nu har dock det hela löst sig, så finns inget behov att starta ny tråd längre '^^

Vad hände efter mitt första inlägg i denna tråd:
Det minnen jag köpte 2016 kom plötsligt in i lager och en fjärde (!) handläggare såg då till att jag fick en omleverans OCH 100 rabattkod som plåster på såren. Slutet gott allting gott helt enkelt!

Vad kan man dock lära sig av denna historia?

  1. Känn till dina rättigheter och kräv dem.

  2. Fortsätt hävda dina rättigheter.

  3. Ha gott om tålamod.

@PeCe @Shakermaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Om företaget inte kan ersätta dig med en likvärdig vara har de rätten att låta dig häva köpet, det är åtminstone det jag lärt mig under mina juridiska studier. Det går varken att säga bu eller bä gällande individens respektive säljarens tolkning av lagen då det krävs en opartisk bedömning från t.ex. ARN.

Ursäkta om jag svarar på inte helt dagsfärsk post, men känner att jag behöver flika in här. Säljaren har normalt inte rätt att häva ett köp, det är endast köparen som kan kräva en hävning. Vad säljaren har att välja på är reparation av varan (något han har rätt att göra, även om köparen "kräver" omleverans eller hävning), alternativt att företa omleverans av samma eller motsvarande vara (den motsvarande varan måste då accepteras av köparen).

Att ett köp hävs från säljarens sida kan endast ske i fall där det förekommer oövervinnerliga hinder för säljaren att företa omleverans (till exempel vid en unik vara) eller ifall kostnaden för omleverans är oskäligt höga. För att något ska räknas som oskäligt så ska det ju inte handla om några hundralappar hit eller dit på en vara för x antal tusenlappar (oavsett rea eller liknande). Vart exakt gränsen för vad som är skäligt eller inte varierar såklart från fall till fall. Men säljaren är alltså i oerhört hög grad skyldig att fullgöra sin del av avtalet. Så de som sitter och skriver att den föreslagna ersättningsprodukten är hela 7% dyrare och att marginalerna är små, har alltså inget att komma med. Det är inte detta som menas som en oskälig kostnad.

Om köparen inte vill vänta på att säljaren hittar en lämplig ersättningsvara så har köparen rätt att häva köpet och gå till en annan återförsäljare och göra ett täckningsköp för en liknande vara. I så fall är den ursprungliga säljaren skyldig att bekosta mellanskillnaden. Det är därmed ofta en väldigt dålig affär för en säljare, då han själv får tillbaka en trasiga vara, men får sedan ge pengarna tillbaka plus mellanskillnaden till en annan återförsäljares saluförda pris. Det är då oftast betydligt billigare att ta en något dyrare produkt från sitt egna lager (då man där jobbar med inköpspris och utan momspålägg etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ursäkta om jag svarar på inte helt dagsfärsk post, men känner att jag behöver flika in här. Säljaren har normalt inte rätt att häva ett köp, det är endast köparen som kan kräva en hävning. Vad säljaren har att välja på är reparation av varan (något han har rätt att göra, även om köparen "kräver" omleverans eller hävning), alternativt att företa omleverans av samma eller motsvarande vara (den motsvarande varan måste då accepteras av köparen).

Att ett köp hävs från säljarens sida kan endast ske i fall där det förekommer oövervinnerliga hinder för säljaren att företa omleverans (till exempel vid en unik vara) eller ifall kostnaden för omleverans är oskäligt höga. För att något ska räknas som oskäligt så ska det ju inte handla om några hundralappar hit eller dit på en vara för x antal tusenlappar (oavsett rea eller liknande). Vart exakt gränsen för vad som är skäligt eller inte varierar såklart från fall till fall. Men säljaren är alltså i oerhört hög grad skyldig att fullgöra sin del av avtalet. Så de som sitter och skriver att den föreslagna ersättningsprodukten är hela 7% dyrare och att marginalerna är små, har alltså inget att komma med. Det är inte detta som menas som en oskälig kostnad.

Om köparen inte vill vänta på att säljaren hittar en lämplig ersättningsvara så har köparen rätt att häva köpet och gå till en annan återförsäljare och göra ett täckningsköp för en liknande vara. I så fall är den ursprungliga säljaren skyldig att bekosta mellanskillnaden. Det är därmed ofta en väldigt dålig affär för en säljare, då han själv får tillbaka en trasiga vara, men får sedan ge pengarna tillbaka plus mellanskillnaden till en annan återförsäljares saluförda pris. Det är då oftast betydligt billigare att ta en något dyrare produkt från sitt egna lager (då man där jobbar med inköpspris och utan momspålägg etc.).

Vad grundar du ditt påstående om att några hundralappar anses inte vara oskäligt? Visst är det från fall till fall. Men som säljare så tolkar jag det som att om man går minus på en produkt så är det oskäligt. Inte skäligt att företag ska gå minus för att driva verksamhet.

Ansöker du om F-skattesedel så måste du uppfylla samtliga tre krav: självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Syftet med företag är ju att gå med vinst. Så är nyfiken om du har några fall som avgjorts i domstol där konsumenten vunnit över ett företag i denna bransch, om ett sådant här fall. För det är väldigt intressant i vad som tillämpats i verkligheten.

Skulle det anmälas till ARN så tror jag ARN står på konsumentens sida. Men ARN i sig är ju rätt meningslöst (enligt mig) då det inte är någon domstol. Bara en sorts vägledning och fingervisning. Finns ingen lag om att företag ska följa ARN. Tycker heller företag inte är oseriösa om man inte följer ARNs beslut. Då ARN mycket väl kan ha fel och därför ska det tas till domstol för att få en dom om vad som faktiskt gäller. Sen att många företag har som policy att alltid följa ARNs beslut är beklagligt också. Skulle svenssons bojkotta alla bolag som inte följer ARNs beslut så skulle väl ingen kunna resa utomlands. Med tanke på att alla flygbolag titt som tätt inte följer ARNs beslut och hamnar på "svarta listan" hos Råd&Rön.

Så det är helt klart intressant fråga som jag själv ska djupdyka i för att se om det finns några relaterade fall som avgjorts i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Vad grundar du ditt påstående om att några hundralappar anses inte vara oskäligt? Visst är det från fall till fall. Men som säljare så tolkar jag det som att om man går minus på en produkt så är det oskäligt. Inte skäligt att företag ska gå minus för att driva verksamhet.

Ansöker du om F-skattesedel så måste du uppfylla samtliga tre krav: självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Syftet med företag är ju att gå med vinst. Så är nyfiken om du har några fall som avgjorts i domstol där konsumenten vunnit över ett företag i denna bransch, om ett sådant här fall. För det är väldigt intressant i vad som tillämpats i verkligheten.

Skulle det anmälas till ARN så tror jag ARN står på konsumentens sida. Men ARN i sig är ju rätt meningslöst (enligt mig) då det inte är någon domstol. Bara en sorts vägledning och fingervisning. Finns ingen lag om att företag ska följa ARN. Tycker heller företag inte är oseriösa om man inte följer ARNs beslut. Då ARN mycket väl kan ha fel och därför ska det tas till domstol för att få en dom om vad som faktiskt gäller. Sen att många företag har som policy att alltid följa ARNs beslut är beklagligt också. Skulle svenssons bojkotta alla bolag som inte följer ARNs beslut så skulle väl ingen kunna resa utomlands. Med tanke på att alla flygbolag titt som tätt inte följer ARNs beslut och hamnar på "svarta listan" hos Råd&Rön.

Så det är helt klart intressant fråga som jag själv ska djupdyka i för att se om det finns några relaterade fall som avgjorts i domstol.

Jag grundar detta dels på egen rimlighetsbedömning, men framförallt på de olika ARN-utlåtanden jag läst genom åren.
Lagtexten säger följande:

Citat:

Köparen kan när han häver ett köp göra ett täckningsköp för att begränsa skadeverkningarna av säljarens avtalsbrott. I så fall ska om priset för täckningsköpet var rimligt mycket högre ersättas av säljaren. Täckningsköpet ska vara gjort med vederbörlig omsorg och inom skälig tid.

  • ARN:1999-4494 - Konsument köpte tröja för halva priset på rea (447,5 :-), men varan var felaktig och omleverans var ej möjlig. Konsumenten tilldömdes ersättning med ordinarie pris (895:-) för att kunna köpa likvärdig vara.

  • ARN:1996-6571 - Stövlar köpta på rea (halva priset) visade sig inte vara vattentäta.
    Konsumenten yrkade på och fick ersättning för ordinarie pris, så att nya vattentäta stövlar kan inhandlas.

  • ARN: 1999-4433 - Konsument köpte en motorcykel för 89 000 :-, men krävde sedan ersättning gällande kostnader för hyra av ersättningsfordon medans hans motorcykel reparerades för ursprungligt fel, men inget ersättningsfordon kunde erbjudas. Kostnaden för hyra av fordon uppgick till 7200 kronor (alltså nästan 10 % av köpets värde). Nämnden fann inte kostnaden oskälig.

I dessa fall handlar det alltså om skadestånd i storleksordningen 500 till 7 200:- och alltså mellan 10% och 100% av det ursprungliga köpvärdet. Ingenstans här nämns något av dessa som oskäliga kostnader. Å då kan vi vara säkra på att en tröja såld för 450 kronor omöjligt kan ha marginaler som innebär att utbetalning av 895:- inte blir en förlustaffär.

Visst är det ett företags syfte att gå med vinst, men det är inget som trumfar lagen och definitivt inte någon rättighet. Med logiken du framför så kan man ju aldrig lämna in en iPhone på garanti/reklamationsärende, då kostnaderna för detta lär överstiga marginalen på den sålda telefonen. Således skulle man ju kunna kasta hela Konsumentköplagen i sjön. Konsumentköplagen finns ju inte till för att hjälpa företag, det är för att skydda konsumenter som drabbas av oseriösa aktörer med otydliga/tvivelaktiga villkor eller produkter med undermålig kvalité. Vad företaget har för marginaler är helt och hållet något de beslutar om själva. Konsumenter ska inte drabbas för att näringsidkaren inte gjort en tillräckligt bra kalkyl. Det är ju såklart den som valt att bedriva näringsverksamhet som ska sitta med riskerna (och såklart även eventuella vinster).

ARN är långt ifrån meningslöst. Det ger privatpersoner möjlighet att faktiskt stå upp mot företag (som ändå måste anses besitta "expertkompetens" inom det område de bedriver sin näringsverksamhet, om man jämför med gängse privatperson), utan att riskera dyra rättegångskostnader som enkelt kan överskrida värdet på tvisten i fråga. Hade ARN varit inkompetenta och oförmögna att tolka svenska Konsument- och avtalslagar så hade de inte fyllt någon som helst funktion. Men eftersom deras syn på lagstiftningen i stort sett alltid överensstämmer med domstolens, så finns det alltså ingen vinning för näringsidkare att låta bli att följa ARNs rekommendation och istället riskera en förhandling i domstol, med högre kostnader samt dålig PR som följd.