Permalänk
Medlem

Internet borta

Hej

Jag surfade på datorn och internet gick ner för ca en timme sedan, jag har kollat isps sida och det finns inga problem. Så jag provade att starta om datorn och routern, sedan att resetta routern.

Jag kommer ej åt router administration sidan från datorn (sladd), men jag gör det via telefonen och där syns det endast att telefonen är ansluten.

Default gateway är tom i ipconfig, jag har provat renew, refresh, release. Kan det vara ispns fel att default gateway är tom? Aldrig varit med om att inte nå routersidan från dator med sladd

Tacjlk

Permalänk
Medlem

Har du satt fast IP på datorn i annat segment än routern finns på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

Har du satt fast IP på datorn i annat segment än routern finns på?

Hej
Nej jag har ej ändrat något
, allt funkade som vanligt tills det helt plötsligt gick ner. Jag har provat network reset i Windows för att göra det till default men fungerar ej.

Ipv4 och ipv6 är automatiskt i propeterties

Troubleshoot säger Ethernet doesnt have a valid IP configuration

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det har nog hänt nått med datorn, kolla om det är nån drivrutin som uppdaterats och om du ser nätverkskortet i enhetshanteraren och får du fram att du har ett ethernetkort om du kör ipconfig / all i en kommandotolk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har nog hänt nått med datorn, kolla om det är nån drivrutin som uppdaterats och om du ser nätverkskortet i enhetshanteraren och får du fram att du har ett ethernetkort om du kör ipconfig / all i en kommandotolk ?

Hej såhär ser det ut https://imgur.com/a/JGUUx
Tack för ni tar er tid

Jag vet ej var jag kan se om drivrutiner ändrats, och jag har provat i felsakert läge med internet och det fungerade ej

Edit driver date står 2013 på realtek pci
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag provade att koppla in trådlöst internet usb och det är samma fel, jag anslöt till nätverket men det stod wifi doesnt have a valid ip configuration

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

så jag ber om ursäkt för alla bumps,
det fungerar nu, efter att jag gick in i Network Connections > Ethernet (properties) >
Ipv4: sen fyllde jag själv i ip, subnet mask och default gateway.
jag skrev in ip: det min dator brukar ha (192.168.10.50)
subnetmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.10.1 (det jag brukar skriva i addressbaren för att ändra routern).

samt DNS servers:
8.8.8.8
8.8.4.4

det fungerar, om någon annan får samma problem.

Men vad kan ha orsakat detta? är det fel hos ISPn så jag kan sätta på Automatiskt om ett tag eller är det något som helt plötsligt ändrades i min dator?

Permalänk
Medlem

Kolla din router eller vad du nu har som delar ut DHCP-adresserna så den funkar som den ska. I och med att din dator sätter en 169.x.y.z adress på sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peddler:

Kolla din router eller vad du nu har som delar ut DHCP-adresserna så den funkar som den ska. I och med att din dator sätter en 169.x.y.z adress på sig själv.

vad kan det bero på? Jag har resettat routern 3 gånger idag så det är ingen inställning jag ändrat, och det fungerade sen jag fick den initialt, så jag vet inte vad det är som Jag kan ha orsakat. av rent intresse undrar jag om detta kan ha orsakats på något sätt av iSPn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cews:

vad kan det bero på? Jag har resettat routern 3 gånger idag så det är ingen inställning jag ändrat, och det fungerade sen jag fick den initialt, så jag vet inte vad det är som Jag kan ha orsakat. av rent intresse undrar jag om detta kan ha orsakats på något sätt av iSPn?

Om datorn inte får en adress tilldelad av routern har det inget att göra med din isp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får ingen DHCP-adress, fungerar det på andra enheter?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara ett fel på Windows-sidan också. Öppna Event Viewer och bläddra dig fram till loggarna för Dhcp-Client och se vad den rapporterar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"