Laptop för lätta spel och med bra batteritid?

Permalänk
Medlem

Laptop för lätta spel och med bra batteritid?

Hejsan, hade tänkt att köpa Lenovo Legion Y520 men har läst en del trådar om den där det framkommer att den har en otroligt dålig batteritid. Vilket gör att det inte längre är ett alternativ då det krävs att jag ska kunna använda datorn utan laddare i mer än 2h.

Jag har suttit och letat men har svårt för att hitta någon laptop som man kan spela lättare spel på som t.ex. League of Legends och Overwatch och som samtidigt har bra batteritid.
Kommer främst att använda datorn i plugget utan laddare och det hade inte varit illa om man även kunde spela en del på den när man är hemma och ikopplad såklart.

Tack på förhand för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

ingen som har något tips överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

@esamme:

Nyaste Thinkpad-generationen (T480, T480s, T580). Du får en nVidia MX150 GPU och en 8th Gen i5 eller i7 CPU och 10+ timmars faktiska batteritid (uppemot 20 om du väljer T580 + dubbla batterier med högsta kapaciteten).

Här spelas det Overwatch med en MX150 + 8th Gen i5-8250U. Spelar inte det själv men verkar vara OK framerate.
https://www.youtube.com/watch?v=f3UXiuIAlaE

Har själv en billig Asus Vivobook S510UN med just MX150 + i5-8250U. Bra prestanda, dock har denna modell ett väldigt litet batteri med en batteritid på max. 4 timmar, eller spelar du nonstop skulle jag gissa att den håller max 1,5 timme. Thinkpads har samma hårdvara men rejält mycket mer batteri och avsevärt bättre byggkvalitet. Betalade ca 8 000 kr för min Asus, en Thinkpad med motsvarande specs kostar ungefär dubbelt så mycket.

Själv spelar jag mest äldre spel plus lite Ark på låga inställningar (1366x768, medium) på min Asus.

Edit: Det finns en uppsjö av bärbara med MX150 + 8th Gen Intel CPU om du kollar på Prisjakt. Vissa med bra batteritid, andra med mindre bra. Köpte min Asus för att den har en stor 15.6" skärm och bra hårdvara men väger ändå bara 1,7 kg, en svårslagen kombo för mina behov. Att den var billig var ett stort plus. Just batteriet är enda kompromissen (+ ingen Thunderbolt, klarar mig utan dock).

Permalänk
Medlem

@JackA: Tack för svaret!

Det viktigaste för mig är att jag klarar av en skoldag med datorn utan att helst behöva ladda den, jag kommer aldrig att spela på datorn utan att ha den ikopplad med laddaren.

Jag har aldrig ägt en laptop förrut så jag har ingen aning om hur mycket batteritid som krävs för att kunna ta sig igenom en skoldag. Under skoldagen kommer datorn att användas till att webbsurfa och skriva vilket jag antar inte slukar batteriet så mycket?

Jag funderar nu över den datorn som du har.
Eller någon av dessa två:
Acer Nitro 5
Acer Nitro 5 (större SSD + bättre processor?)

Drar i7an på den ena Nitron mer batteri än vad den andra med i5an gör?
Vilken av dessa datorer klarar av en skoldag?

Permalänk
Medlem

@esamme:

Asus S510UN klarar inte av en hel skoldag, kanske en halv om du är försiktig. Batteriet är dess svaga länk. 3-4 timmar räcker för mig och det är det man kan räkna med som bäst, Asus reklam till trots. Härligt lätt och kapabel i övrigt.

Vet tyvärr inte vad det finns för modeller i denna prisklass som har ett batteri som klarar av en hel dag. 8:e generationens Intel-processorer är ju bra på så sätt att de är mer energisnåla än tidigare generationer, och MX150 är rätt energisnål den med. Det bör finnas nån modell i alla fall med dessa specs + bra batteri, men har inte koll dessvärre.

När jag skulle köpa min för en månad sen ville jag ha 8:e gen. CPU, MX150, 15.6" skärm och en vikt under 2 kg. Det var i princip bara denna modell och Thinkpad T580 som hade dom specsen då, och Thinkpads kostar lätt dubbelt så mycket.

Det fanns dock en modell som jag länge funderade på, men hoppade över då den bara har en 14" skärm - nämligen Asus UX430UN. Något dyrare, fanns dock något erbjudande på 9 499 kr för en månad sen. Samma specs invändigt, bättre byggkvalitet, betydligt lättare (1,25 kg!) och rätt skön att se på och hålla i, testade en i affären innan jag bestämde mig. Tyvärr för liten skärm för mig. Den ska ha en batteritid på 8-10 timmar med moderat användning (ej spel).

https://www.ultrabookreview.com/14425-asus-zenbook-ux430-revi...

Edit: Just det, tittade även på Lenovo 720S-14 som är rätt lik UX430UN. Liknande specs och batteritid. Har inte hittat någon recension för den senaste modellen med 8:e gen CPU och MX150, men den bör prestera ungefär som min dvs. bra.
https://www.dustinhome.se/product/5011059713/ideapad-720s?sse...

Permalänk

@esamme: Jag köpte en HP Envy 13 med i5-8250u och MX150. Den fungerar väldigt bra och har hyfsat bra batteritid. Inte hunnit prova fullt ut än med batteritiden dock.

Permalänk
Medlem

@Klaffatron: Lite för litet med 13" för min del tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att köpa denna imorgon när lönen rullar in!
HP Pavilion 15
vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esamme:

Kommer nog att köpa denna imorgon när lönen rullar in!
HP Pavilion 15
vad tycker ni?

Ser OK ut, batteriet är dock litet. Tror inte att det håller utlovade 8 timmar. Asus lovar att min ska hålla för en hel dag, sånt ska man ta med en rejäl nypa salt. 41 Wh i HP:n mot 42 Wh i min Asus, samma komponenter i övrigt men i7 CPU istället för i5. Skulle gissa att batteriet håller i ca 4 timmar i normal användning, men du kanske har köpt den redan.

Permalänk
Medlem

@JackA: Japp jag köpte den igår, kom över en rabattkod som gav mig 3000:- kr i rabatt så betalade alltså 7 990:- istället för 10 990:- vilket kändes som ett rätt bra kap iallafall. Tack så mycket för din hjälp under dessa dagar, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

@JackA: Hejsan JackA, hoppas det går att nå dig då jag har en slutlig fråga om du skulle kunna vara god nog att svara på den. Är din Asus S510UN högljudd? Hp'n som jag länkade och din Asus har ju nästan identiska specifikationer men desvärre så tyckte jag att Hp'n blev ganska högljudd vid i min mening ganska lätt belastning (några chrome flikar och HWmonitor). Jag har returnerat datorn under DOA p.g.a. överhettning då även trackpadden slutade fungera i intervaller då den blev varm.
Om den nya datorn jag får hem också låter lika mycket så kommer jag nog att returnera den också och köpa någon annan i samma prisklass.. Därav intresset om hur din Asus låter och om du har några andra problem med den som du har upptäckt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esamme:

@JackA: Hejsan JackA, hoppas det går att nå dig då jag har en slutlig fråga om du skulle kunna vara god nog att svara på den. Är din Asus S510UN högljudd? Hp'n som jag länkade och din Asus har ju nästan identiska specifikationer men desvärre så tyckte jag att Hp'n blev ganska högljudd vid i min mening ganska lätt belastning (några chrome flikar och HWmonitor). Jag har returnerat datorn under DOA p.g.a. överhettning då även trackpadden slutade fungera i intervaller då den blev varm.
Om den nya datorn jag får hem också låter lika mycket så kommer jag nog att returnera den också och köpa någon annan i samma prisklass.. Därav intresset om hur din Asus låter och om du har några andra problem med den som du har upptäckt?

Nej, min Asus är tyst. Det har hänt 3-4 ggr på 1,5 månad att fläktarna plötsligt kör igång för fullt utan någon uppenbar anledning, men det har alltid gått över på en minut, och jag tror inte att det hänt sen jag installerade senaste BIOS på den.

Har inte haft några problem alls med den. Det enda var att hitta alla skruvarna för att komma åt komponenterna, två skruvar sitter under gummifötterna. Min kom med en 256 GB m.2 SSD som jag uppgraderade till 512 GB. Den har ju även plats för en 2.5" SATA disk men jag har ingen i min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av esamme:

@JackA: Hejsan JackA, hoppas det går att nå dig då jag har en slutlig fråga om du skulle kunna vara god nog att svara på den. Är din Asus S510UN högljudd? Hp'n som jag länkade och din Asus har ju nästan identiska specifikationer men desvärre så tyckte jag att Hp'n blev ganska högljudd vid i min mening ganska lätt belastning (några chrome flikar och HWmonitor). Jag har returnerat datorn under DOA p.g.a. överhettning då även trackpadden slutade fungera i intervaller då den blev varm.
Om den nya datorn jag får hem också låter lika mycket så kommer jag nog att returnera den också och köpa någon annan i samma prisklass.. Därav intresset om hur din Asus låter och om du har några andra problem med den som du har upptäckt?

Hej esamme.

Igår beställde även jag en HP Pavilion 15-ck005no.
Rabattkoden fungerade fortfarande så jag fick den också för 7990 kronor.

Tyvärr såg jag inte dina inlägg innan jag beställde.
Nu känns det som jag kanske har gjort ett fel köp om datorn överhettar och har högt fläktljud.

Hur gick det för dig?
Var det exemplar du fick tillbaka istället bättre än den första?
Behöll du datorn och i så fall är du nöjd med HP Pavilion 15-ck005no till slut?

All input om den specifika modellen är välkommen så jag vet vad jag har att vänta när jag får min.

Datorn verkade bra och prisvärd på beskrivningen men nu känner jag mig tveksam.

Visa signatur

Herman