Hjälp med köptips av plexserver

Permalänk
Medlem

Hjälp med köptips av plexserver

Hej!
Jag kör för närvarande en HP N54L med DSM främst för att agera som plexserver men även för lagring av annat material. Efter köp av ny TV med desto sämre stöd för direct play har jag nu ständigt problem med att maskinen inte pallar transcoding av högupplöst material. Så nu till min fråga:
1. Skulle det gå att uppgradera min nuvarande server för att garanterat klara av transcoding av åtminstone 1 1080p-ström? (Tex GPU eller CPU)?
2. Om inte, vad rekommenderar ni för hårdvara om en helt ny server skall köpas eller byggas?

Edit: Vid köp av ny server är det främst köpa/bygga nått liknande som min HP och ej köpa standard NAS.

Tacksam för alla förslag!
/Alexander

Permalänk
Medlem

En chromecast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En chromecast

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset men det är primärt en serverlösning jag söker för att transcoding även skall fungera till andra enheter (tex iPad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

1. Skulle det gå att uppgradera min nuvarande server för att garanterat klara av transcoding av åtminstone 1 1080p-ström? (Tex GPU eller CPU)?

Orkar inte kolla vad en "N54L med DSM" är för något men jag vet i alla fall att det inte spelar någon roll vad du har för GPU, ska du uppdatera någonting så är det CPU.

Skrivet av bergh2:

2. Om inte, vad rekommenderar ni för hårdvara om en helt ny server skall köpas eller byggas?

Beror väl lite på vad du ska ha för operativsystem och om du ska använda den till annat än plex. Men i regel är det inte så noga, det viktigaste är att processorn klarar av allt och om det bara gäller en ström av 1080 så duger det mesta.

Kolla på www.prisjakt.nu efter en processor med låg TDP (desto lägre desto bättre) och www.cpubenchmark.net för benchmarks. Det viktigaste är benchmarken, TDP är mest en riktlinje för hur mycket värme som alstras och energi som dras.
Plex själva säger att för att en processor ska klara av att transcoda 1080 av god kvalitet så kräver den 2.000 i passmark (benchmark).
https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Skrivet av Ferrat:

En chromecast

En chromecast må vara väldig bra men det kan inte vara en plexserver. Och när vi ändå pratar om plexklienter så har jag en raspberry pi med IR-mottagare som styrs av en harmonyfjärrkontroll. Väldigt smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Tack för tipset men det är primärt en serverlösning jag söker för att transcoding även skall fungera till andra enheter (tex iPad)

Den informationen gavs inte men isf kolla på servrar på Ebay från tyskland, du får en bra dual xeon för runt 3-5000

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En chromecast må vara väldig bra men det kan inte vara en plexserver. Och när vi ändå pratar om plexklienter så har jag en raspberry pi med IR-mottagare som styrs av en harmonyfjärrkontroll. Väldigt smidigt!

Han klaga på TVn som inte kunde hantera format, i det fallet som angavs är ju en ny server onödigt. Han ändrade dock sina krav efter vilket gör det till en annan fråga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood