Bahnhof släpper bredband på 10 000 Mbit/s för privatpersoner

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof släpper bredband på 10 000 Mbit/s för privatpersoner

Morgondagens kapacitet redan idag. Så beskriver Bahnhof sin nya bredbandstjänst där de erbjuder hastigheter på hela 10 000 Mbit/s och tio gånger högre för företagspersoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla torrentares våta dröm

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

Går det ens att köpa routrar och nätverkskort som stödjer den farten? (Förutom proffs-grejer som kostar multum)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

10gbit är tråkigt nog en svindyr infrastruktur att sätta upp hemma.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olundmark:

Alla torrentares våta dröm

Användbart för Steam och andra tjänster också. Netflix, HBO Nordic, Spotify osv.

500 spänn för 10Gb! Damn!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det häär är ju helt otroligt bra! Det återstår ju dock att se om priset står sig när utrustning som kan nyttja de här hastigheterna faktiskt blir tillgänglig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1 Gbit per trådad enhet, själv delar flera enheter på 250Mbit här hemma för samma pris, blir att htita en lägenhet utan Comhem i väggen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

@Nioreh83:

https://www.asus.com/us/Networking/XG-C100C/

Tror kostar under 1000 kr.

Router har jag ingen aning om, men kommer säker billigare

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Herrejävlar va häftigt!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Och här är jag fast med Telia 100Mbit för 400kr/mån.
Inte kan vi byta leverantör heller - _-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Och här är jag fast med Telia 100Mbit för 400kr/mån.
Inte kan vi byta leverantör heller - _-

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Har alltid undrat om det inte är en form av kartell / brott mot den fria konkurrensen när man inte får välja fiberleverantör i ett bostadshus.

Det kan ju rimligen inte vara särskilt svårt att lösa problemet då fiber är fiber, eller tänker jag fel?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Vårt enda problem just nu är att Bredbandskollen ännu inte har stöd för mätningar med så här höga hastigheter, säger Jon Karlung.

Hehe, känner på mig att det kommer bli ett antal supportärenden på grund av detta

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ultra-häftigt ju!
Själv sitter man på 250 Mbit för hushållet och tycker ändå att det är riktigt trevligt! Satan i gatan vad snabbt man hade kunnat ladda ner spelen från Steam (förutsatt att Steams servrar hänger med). Man hade ju klarat sig på betydligt mindre lagring, det är bara att tanka ner spelet man ska spela för stunden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Går det ens att köpa routrar och nätverkskort som stödjer den farten? (Förutom proffs-grejer som kostar multum)

Nätverkskort kostar just över 1000:- och ett moderkort med två 10Gbit portar går lös på 4k~ om man ska bygga egen server/router (mATX).

Det är lite dyrare än 1Gbit men inte något man direkt reagerar över. För fem år sen var det lite knepigare men nu får man ju 10Gbit på lite bättre "gaming" moderkort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

10gbit är tråkigt nog en svindyr infrastruktur att sätta upp hemma.

Inte så dyrt ändå.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3705935
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4396411
Och en pc-router för ett par tusen, alternativt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434620

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad tusan ska man me denna hastigheten som privatperson.
Sitta och torrenta på NVME SSD diskar eller? Billigt och bra, lol.

Permalänk
Medlem

Lycka till hitta ett statsnät som har 10.000 Mbit portar i sina switchar hela vägen till hushållet, har man tur så har man en hyresvärd som har kostad på en 10/100/1000 Mbit switch i hushållet, men sedan är det ju inte säkert att statsnätet man befinner sig i investerar i denna kapacitet, men helt klart skulle jag ta 10.000 Mbit om det bara var möjligt för mig, det är ju knappt en 100:- dyrare än dagens lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad tusan ska man me denna hastigheten som privatperson.
Sitta och torrenta på NVME SSD diskar eller? Billigt och bra, lol.

Typ inte behöva tänka på om bandbredden räcker till, oavsett vad man gör?

Visst är det skönt att kunna dra igång en hel del saker hemma på elnätet utan att tänka på om du har nog med el?

Skrivet av UMJ:

Lycka till hitta ett statsnät som har 10.000 Mbit portar i sina switchar hela vägen till hushållet.

Nä, och det är ju därför detta gäller Bahnhofs egna villafiber och BRF-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Detta är ju PR stunt deluxe. Vilken ISP som helst kan sälja 10 Gb och sedan patcha om dem kunderna till en upp/nedlänk på switchen(på de switchar som har 10 Gb fram till routern). Kommer enbart gälla ett fåtal kunder, tror knappast att de installerar switchar med 10Gb portar i för alla deras kunder.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Det mest tragiska är att det är ej säkert hastigheten räcker till för ens behov, men det är ändå ett stort steg framåt.
Framtiden går ju emot att man har datan i molnet och då behövs det snabbt uppkoppling om man vill slippa känslan att man jobbar emot en hdd.

Så när jag flyttar är 10Gbe en viktig faktor, dock är lägenheterna på dessa platser säkerligen svindyra. Inte av anledningen 10Gbe internet, utan att de ligger centralt.

Permalänk
Medlem

10 000 Mbit/s = 1250 MB/s. Innebär att man kan dra hem ett 60 GB spel på 48 sekunder (om nu utgivaren har sådana uppladdningshastigheter)! Priset var ju inte pjåkigt alls, bara 200 kr mer än vad jag betalar idag för min 100/100 fiberlina hos samma företag

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Typ inte behöva tänka på om bandbredden räcker till, oavsett vad man gör?

Visst är det skönt att kunna dra igång en hel del saker hemma på elnätet utan att tänka på om du har nog med el?

Nä, och det är ju därför detta gäller Bahnhofs egna villafiber och BRF-anslutningar.

Jo jag vet men vore gött om de inkludera de även i statsnät och fått statsnätsoperatörer och ha lite stake och våga uppgradera utrustningarna, så skulle Sverige garanterad börja ta in 1:a platsen i världen som världens snabbast internet, vi förlorade ju den platsen om jag inte minns helt fel till Nederländerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

10 000 Mbit/s = 1250 MB/s. Innebär att man kan dra hem ett 60 GB spel på 48 sekunder (om nu utgivaren har sådana uppladdningshastigheter)! Priset var ju inte pjåkigt alls, bara 200 kr mer än vad jag betalar idag för min 100/100 fiberlina hos samma företag

Och om du har en jäkligt snabb disk

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför marknadsföra tjänsten till ett vilseledande pris?
Det verkliga priset är ju inte dåligt heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

10 000 Mbit/s = 1250 MB/s. Innebär att man kan dra hem ett 60 GB spel på 48 sekunder (om nu utgivaren har sådana uppladdningshastigheter)! Priset var ju inte pjåkigt alls, bara 200 kr mer än vad jag betalar idag för min 100/100 fiberlina hos samma företag

Eller att man kan en en drive som datorn tror är lokalt. Och varför inte köra hela spelet installerat på drive i molnet?

Detta med att ha all data lokalt tillhör det förgångna, mer 10Gbe linor till folket så kommer utvecklingen av Molnet går snabbare.

Undra hur mycket av all data som svenssos har på sina datorer som egentligen inte är unik?
När jag var liten så skulle alla ha exakt samma filmer på sin dator, filerna var helt identisk. Detta istället för att de fanns på en eller två platser som vi alla såg ifrån.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar snackar vi!!!! Synd att jag knappt kan få ADSL ens där jag bor.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Herrej*vlar vad overkill för en privatperson. Dock synd att man hade varit tvungen att uppgradera princip allting hemma för att kunna nyttja all hastighet.
Router, nätverkskort med 10 Gbit-support, hårddiskar/SSD:r som orkar med minst 1000 MB/s. Lär kosta det en slant de med.
Hade varit bättre i min mening om detta användes till lägenhetsområden istället, så att t.ex. en 10 Gbit-lina per lägenhetshus och splittar upp det till alla bostäder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad tusan ska man me denna hastigheten som privatperson.
Sitta och torrenta på NVME SSD diskar eller? Billigt och bra, lol.

Tror inte tänker säga att 10Gbit är nödvändigt nu, men har man ett stort hushåll så kan jag faktiskt tänka mig att man kan använda slut på 1Gbit utan olagliga torrents. Dock ovanligt, men mängden data varje person brukar ökar jävligt snabbt.

Det är ju mest for lulz och för att få lite fart på marknaden. Vi har varit fast på 900-1000kr för 1Gbit ganska länge nu, skönt on det faktiskt går ner lite.

Folk sa dock samma i början på 2000 talet när BBB rullade ut 100Mbit. Nu är det få som nöjer sig med något under 100/100 fiber, det är i stort sett nya minimum nivån.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det upp 10000 så tar jag det!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Samma här. Har alltid undrat om det inte är en form av kartell / brott mot den fria konkurrensen när man inte får välja fiberleverantör i ett bostadshus.

Det kan ju rimligen inte vara särskilt svårt att lösa problemet då fiber är fiber, eller tänker jag fel?

Mmm... samma här. Har fiber, men kan inte ens välja 1Gbps som tjänst. Känns fördjävligt.