Permalänk

Cpu ligger på 90 grader

Hej! Nyss byggt ihop min nya dator, har byggt några förut men aldrig stött på detta!
När allt va monterat & det va dags att starta så varnar den för hög temperatur, när ja kollar bios ligger cpun på 90 grader. Jag har felsökt varenda hörna men lyckas ej hitta felet 😞 någon vänlig själ som kanskr vet?

Specs;
Asus prime z370-p
Intel i5 8600k
Corsair H60 kylning

Permalänk
Medlem

@Bjorndahlberg: gissar på kylpastan. Hur mycket/lite kletade du på?

Permalänk
Medlem

Troligtvis pumpen som inte går till kylaren eller att du inte fått den mot cpun ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

@Bjorndahlberg: gissar på kylpastan. Hur mycket/lite kletade du på?

Kylpastan va förmonterad så det ska väll vara rätt mängd? "/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bjorndahlberg: Är ju en person som gjort det så... Finns alltid en risk.

Men annars kan det mycket väl vara strul med pumpen med.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Troligtvis pumpen som inte går till kylaren eller att du inte fått den mot cpun ordentligt.

Har haft den väck och kollat ett par gånger, sitter som de ska! I är de Aio pump du menar? Finns en sån i bios som snurrar 1900 rmp, cpun ligger på 4200 rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bjorndahlberg: Har du tagit av plastfilmen på pumpen som skyddar kylpastan? Klassiker att man glömmer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Bjorndahlberg: Har du tagit av plastfilmen på pumpen som skyddar kylpastan? Klassiker att man glömmer det.

Det är knappast någonting man kan kalla för en klassiker.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Har haft den väck och kollat ett par gånger, sitter som de ska! I är de Aio pump du menar? Finns en sån i bios som snurrar 1900 rmp, cpun ligger på 4200 rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en gammal kylare eller ny?
Du kan känna på slangarna, bägge ska vara ungefär samma värme, är dom varma precis vid pumpen men kalla vid radiatorn så pumpar den inte runt något vatten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hur snabbt stiger temperaturen till 90 grader?

Momentant, eller tar det lite tid?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om du testar trycka på pumpen , ändrar sig graderna då? Alltså att du trycker den hårdare in mot moderkortet. Du kanske har missat något i monteringen så att den inte ligger tillräckligt nära processorn.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Bjorndahlberg: Kanske fel elektriskt kopplad, Pumpen ska ha 12volt, men man råkat sätta den i ett uttag som ger mindre PGA fläktstyrning i bios.
Flesta moderkort har uttag som alltid ger fasta 12volt....
Om rätt monterad elektriskt så testa enligt Keffmode ovan inlägg..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@Mac83: Helt nytt! Slangarna är samma temperatur, ytterst lite kallare vid radiatorn

Permalänk

@ZAIZAI: Så fort jag startar datorn ligger den på 89-90

Permalänk

@ggustavsson: Men där är ju ett uttag till CPU fläkten? är inte den 12 volt?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Bjorndahlberg: Kanske fel elektriskt kopplad, Pumpen ska ha 12volt, men man råkat sätta den i ett uttag som ger mindre PGA fläktstyrning i bios.
Flesta moderkort har uttag som alltid ger fasta 12volt....
Om rätt monterad elektriskt så testa enligt Keffmode ovan inlägg..

Såg nu att det är 3 hål på min sladd till pumpen, men 4 pinnar, kan de ha något med de att göra, inget känns ju varmt så den verkar ju ändå kyla 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pumpen ska gå på maxvarv (max ström), med h60 så stannar pumpen om strömmen blir för låg, den är alltså inte dynamisk.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

@Mac83: Helt nytt! Slangarna är samma temperatur, ytterst lite kallare vid radiatorn

Frågan är ju om den matar cpun med för mycket volt då eller om den läser av tempen fel, du kan testa att göra en reset på biosen och se om det gör någon nytta annars prova att uppdatera bios om det finns någon ny version.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Såg nu att det är 3 hål på min sladd till pumpen, men 4 pinnar, kan de ha något med de att göra, inget känns ju varmt så den verkar ju ändå kyla 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hakd:

Pumpen ska gå på maxvarv (max ström), med h60 så stannar pumpen om strömmen blir för låg, den är alltså inte dynamisk.

Som Han sa, Pumpen ska gå fullt ut. Prova att sätta pumpen i Nätdelen med en adapter om du har ?
Har alltid kört Vatten pumpen i nätdelen och fläktarna i en Y -Split till Cpun.

Prova att göra om det och kolla så att det sitter som det ska.

Kan ju vara något enkelt, Men kan ju vara värt att sätta pumpen i t.e.x nätdelen så den går för fullt " Maxvarv"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Såg nu att det är 3 hål på min sladd till pumpen, men 4 pinnar, kan de ha något med de att göra, inget känns ju varmt så den verkar ju ändå kyla 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en liten plastflärp på 4-pin hanen (på mobo) och en spår på 3-pin honan så kolla så de sitter rätt bara.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Pumpen ska gå på maxvarv (max ström), med h60 så stannar pumpen om strömmen blir för låg, den är alltså inte dynamisk.

Skrivet av Mac83:

Frågan är ju om den matar cpun med för mycket volt då eller om den läser av tempen fel, du kan testa att göra en reset på biosen och se om det gör någon nytta annars prova att uppdatera bios om det finns någon ny version.

Skrivet av ExcZist:

Som Han sa, Pumpen ska gå fullt ut. Prova att sätta pumpen i Nätdelen med en adapter om du har ?
Har alltid kört Vatten pumpen i nätdelen och fläktarna i en Y -Split till Cpun.

Prova att göra om det och kolla så att det sitter som det ska.

Kan ju vara något enkelt, Men kan ju vara värt att sätta pumpen i t.e.x nätdelen så den går för fullt " Maxvarv"

Skrivet av Panzerfister:

Det finns en liten plastflärp på 4-pin hanen (på mobo) och en spår på 3-pin honan så kolla så de sitter rätt bara.

Okej detta va skumt, laddade ner Speedfan och där ligger cpun på 28 grader?

Permalänk

Om det inte funkar att bara kolla så att dina pins sitter rätt (förstod det som att du använde CPU_Fan connectorn?), så kan du ju prova den connector som är dedikerad till AIO-pump enligt manualen. Verkar sitta snett ner till höger från CPU_Fan connectorn vad jag kan se. Borde väl egentligen inte spela någon roll, men värt att prova kanske

Permalänk

@prtscreen: Har provat funkade ej, men nu laddade jag ner speedfan på datorn och då visar CPUn 28 grader, vad är det som är knasigt?

Permalänk
Skrivet av Bjorndahlberg:

@prtscreen: Har provat funkade ej, men nu laddade jag ner speedfan på datorn och då visar CPUn 28 grader, vad är det som är knasigt?

Det låter ju som att du får fel värde i BIOS, men jag kan inte säga att jag vet vad det beror på eller att det säkert är det värdet som är fel. Fahrenheit?

Du kanske kan testa med nån annan hardware monitor? Se om du får ca 28 grader där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@prtscreen: Provade uppdatera BIOS enligt tips från Google, funka inte heller! Jag vettif*n vad jag ska göra Medans jag sitter & surfar nu pendlar CPUn mellan 28-30 grader enligt speedfan, men kollar jag BIOS verkar den låsa sig på 89-90

Permalänk

@prtscreen: Provade HWmonitor med samma resultat, 28-30 grader, hmmm

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios om det finns nyare version än den du har för det är ofta såna fel som uppdateringar löser.
Så är det så väl så är det inget fysiskt fel utan bara en felläsning just i bios

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Testa uppdatera bios om det finns nyare version än den du har för det är ofta såna fel som uppdateringar löser.
Så är det så väl så är det inget fysiskt fel utan bara en felläsning just i bios

Har provat det också utan några resultat, men som du sa det är väll bara en felläsning i bios så ja köttar på bara, spelade lite spel igår då rörde sig cpun mot 37-40 grader bara (i speedfan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorndahlberg:

Har provat det också utan några resultat, men som du sa det är väll bara en felläsning i bios så ja köttar på bara, spelade lite spel igår då rörde sig cpun mot 37-40 grader bara (i speedfan)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat med hwmonitor?
Där kan man se både yttre sensorn och dom på kärnorna i sig själva så kan du se vilken sensor som felar kanske.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk