Varför fungerar VPN+Dedicated IP ena dagen men inte andra?!

Permalänk
Avstängd

Varför fungerar VPN+Dedicated IP ena dagen men inte andra?!

Tjabba! Jag använder PureVPN och får Dedicated IP där i ett annat land så det alltid är samma IP-adress. Då loggar man först in med Username och Password, sedan ansluter man till en hostname som tilldelar en en fast utländsk IP-adress.

Detat gör att jag kan logga in och arbeta på en av mina kunders webbplattformar och det är samma IP-adress som måste användas av säkerhetsskäl.

Det fungerade inte hemma hos päronen som har Telia ADSL och tydligen ska det bero på något med att routern har IP-adress 192.168.1.1 som måste förändras till 192.168.0.1 som bara supporten kan göra. WTF?! (något jag googlade fram, vet ej om det är så)

Jag har Bahnhof och kontaktade nyss support och i mitt stadsnät är det ej möjligt att få fast/statisk IP-adress vilket hade underlättat nu när PureVPN buggar fan och plötsligt vill bete sig lika illa (går ej komma ut på någon webbläsare trots inget annat har förändrats på datorn) här hemma som hos päronen.

Varför lever VPN-program sina egna liv? Eftersom jag inte har statisk IP-adress så kanske DNS-servrar, gateways och liknande också ändras som gör att dessa VPN-program får sand i sina könsorgan och börjar gnälla? Jag beklagar språket, är bara lite less på att jag inte kan arbeta och att jag inte vet vad problemet är.

Har redan testat startat om router, avinstallerat och installerat om PureVPN igen. Samma skit: kommer inte ut på någon webbläsare trots att jag gjorde det tidigare utan att ha ändrat något i webbläsarna (samma proxy-inställningar som tidigare).

Får hålla tummarna att min dynamiska IP ändras snart igen så att PureVPN får tummen ut ur sitt arlse och fungerar som det ska igen.

Någon som vet hur man kan felsöka ytterligare, kanske med DNS-tjoffs eller liknande i command prompt? Jag kan följa relativt tekniska steg utan att riktigt fatta vad det är jag gör för något.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Om du är i behov av en fast IP-adress, kan du använda dig av någon DynDNS tjänst.
Det finns både gratis och betal.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske blandar ihop begreppen, Bahnhof använder CGN och då får du en privat ip till routerns wanport men du kanske behöver en publik ip ? I så fall måste du beställa publip ip av Bahnfof.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du behöver statisk / publik ip och har bahnhof;
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@AplAy:
Om du är i behov av en fast IP-adress, kan du använda dig av någon DynDNS tjänst.
Det finns både gratis och betal.

Du får inte ett fast ip för att du kopplar ett DNS-record till ditt dynamiska IP.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du får inte ett fast ip för att du kopplar ett DNS-record till ditt dynamiska IP.

Kanske inte, men man får en IP adress som inte förändras varje gång ens IP förnyas/förändras av ISP.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Jag var i kontakt med kundsupporten igår på tele och där sa snubben att just i mitt stadsnät så går det inte att få statisk IP-adress (det är dock inte samma som publik IP-adress?) men företag kan få det för en ytterligare kostnad. Någon som vet vad denna kostnad ligger på? Har enskild firma så skulle möjligen kunna dra av det som kostnad då.

Här: https://support.purevpn.com/troubleshoot står det att man kan ändra sin DNS för att få det att funka:
"Solution 1:

Changing DNS:

Change your Network adaptor DNS to Google OR Open DNS

Google DNS

8.8.8.8
8.8.4.4

Open DNS

208.67.222.222
208.67.220.220"

Högerklickar jag då på mitt nätverkskort -> Properties -> TCP/Ipv4 eller TCP/Ipv6? -> Use the following DNS server address ?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag var i kontakt med kundsupporten igår på tele och där sa snubben att just i mitt stadsnät så går det inte att få statisk IP-adress (det är dock inte samma som publik IP-adress?) men företag kan få det för en ytterligare kostnad. Någon som vet vad denna kostnad ligger på? Har enskild firma så skulle möjligen kunna dra av det som kostnad då.

Här: https://support.purevpn.com/troubleshoot står det att man kan ändra sin DNS för att få det att funka:
"Solution 1:

Changing DNS:

Change your Network adaptor DNS to Google OR Open DNS

Google DNS

8.8.8.8
8.8.4.4

Open DNS

208.67.222.222
208.67.220.220"

Högerklickar jag då på mitt nätverkskort -> Properties -> TCP/Ipv4 eller TCP/Ipv6? -> Use the following DNS server address ?

Jag skulle gå på OpenDNS adresserna. Inaktivera ipv6 och konfigurera ipv4 med 208.... adresserna ovan.

Skrivet av Belzader:

Kanske inte, men man får en IP adress som inte förändras varje gång ens IP förnyas/förändras av ISP.

Om man ska vara petig så nej.
IPadress: 10.0.0.1
Hostname/hostadress: kallekula.dyndns.org

Ip-siffrorna ändras av din ISP ibland men hostadressen uppdateras men den nya ip-siffrorna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag var i kontakt med kundsupporten igår på tele och där sa snubben att just i mitt stadsnät så går det inte att få statisk IP-adress (det är dock inte samma som publik IP-adress?) men företag kan få det för en ytterligare kostnad. Någon som vet vad denna kostnad ligger på? Har enskild firma så skulle möjligen kunna dra av det som kostnad då.

Skrivet av Mr_Lazy:

Ip-siffrorna ändras av din ISP ibland men hostadressen uppdateras men den nya ip-siffrorna.

Problemet grundar sig kanske i att man får en privat ip av Bahnhof eftersom de använder CGN om man inte specifikt begär att få att publikt ip men statisk ip behövs antagligen inte även om det oftast underlättar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

BUMP! Då sitter jag här i samma sits igen. Ska vara hos päronen en vecka nu men måste ändå kunna arbeta på ett par Wordpress-bloggar åt en kund.

Jag måste använda mig av PureVPN för att få en viss IP-adress vilket jag får. Men ändå lyckas jag bara logga in på 1 av 3 bloggar. En blogg är nere för tillfället pga. serverflytt hos kunden. Den som gick att logga in på fungerade efter att jag tagit bort alla cookies kopplat till dess domännamn med aktiverad VPN IP-adress. Jag lade oxå till i FireFox att tillåta cookies från tredjepart och att dessa domännamn har Tillåt-undantag.

Men den första som brukar fungera fungerar inte. Däremot fungerade det hemma där jag bor som har Bahnhof medan päronen har Telia ADSL 31/1 som storebror fixat som till och med arbetar åt dem. Jag har också testat cookies-knepet men inga lyckade resultat.

Hur fasiken kan en Wordpress blogg plötsligt fungera på ett ställe med samma VPN IP medan den INTE fungerar på ett annat ställe med samma VPN IP efter lyckad inloggning i PureVPN-klienten? (kör direkt i VPN-anslutning i Windows 10 och ej nedladdningsbart PureVPN-program).

Det enda Wordpress har är väl en fil som kollar att det är exakt en viss (VPN) IP-adress och nekar övriga IP-adresser? Så vad fasiken är problemet egentligen??? Vad är det för fel på dagens internetteknologi?! T_T

Ska försöka få kunden att tillåta IP-adress hos päronen temporärt även om kunden verkar kinkig med det. Kunden har en IT-avdelning så jag fattar inte vad tusan problemet kan vara? För dem verkar det "alltid fungera" medan hos mig fungerar det rätt ofta där jag bor men nästan aldrig hos päronen. Det är ju för tusan bara en VPN IP-adress som skall accepteras av någon Wordpress-fil som kollar & tillåter en specifik IP-adress?

EDIT: Jag läser på https://support.purevpn.com/troubleshoot att det möjligen kan vara att Telia ADSL är ett "modem" och att man kan ej "Make sure that your router is not working as modem. You cannot directly configure VPN on your ISP’s modem / router. As soon as you will change modem / router WAN settings you will lose your internet connection. You have to configure it on an extra one. You cannot configure 2 connections on a same router at the same time." - Vad menas med att konfigurera på en ytterligare? Måste jag ha två routrar från Telia för att kunna fixa detta? Smått irriterande och värdelös VPN-tjänst "PureVPN" verkar vara!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Måste du ha en statisk IP från just PureVPN?
Jag kör VPN tunnel genom OVPN med tillägg på statisk IP, det fungerar smärtfritt.
https://www.ovpn.com/
"Tilläggstjänsten ger dig en statisk IPv4-adress där alla portar är öppna. "

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

BUMP! Då sitter jag här i samma sits igen. Ska vara hos päronen en vecka nu men måste ändå kunna arbeta på ett par Wordpress-bloggar åt en kund.

Jag måste använda mig av PureVPN för att få en viss IP-adress vilket jag får. Men ändå lyckas jag bara logga in på 1 av 3 bloggar. En blogg är nere för tillfället pga. serverflytt hos kunden. Den som gick att logga in på fungerade efter att jag tagit bort alla cookies kopplat till dess domännamn med aktiverad VPN IP-adress. Jag lade oxå till i FireFox att tillåta cookies från tredjepart och att dessa domännamn har Tillåt-undantag.

Men den första som brukar fungera fungerar inte. Däremot fungerade det hemma där jag bor som har Bahnhof medan päronen har Telia ADSL 31/1 som storebror fixat som till och med arbetar åt dem. Jag har också testat cookies-knepet men inga lyckade resultat.

Hur fasiken kan en Wordpress blogg plötsligt fungera på ett ställe med samma VPN IP medan den INTE fungerar på ett annat ställe med samma VPN IP efter lyckad inloggning i PureVPN-klienten? (kör direkt i VPN-anslutning i Windows 10 och ej nedladdningsbart PureVPN-program).

Det enda Wordpress har är väl en fil som kollar att det är exakt en viss (VPN) IP-adress och nekar övriga IP-adresser? Så vad fasiken är problemet egentligen??? Vad är det för fel på dagens internetteknologi?! T_T

Ska försöka få kunden att tillåta IP-adress hos päronen temporärt även om kunden verkar kinkig med det. Kunden har en IT-avdelning så jag fattar inte vad tusan problemet kan vara? För dem verkar det "alltid fungera" medan hos mig fungerar det rätt ofta där jag bor men nästan aldrig hos päronen. Det är ju för tusan bara en VPN IP-adress som skall accepteras av någon Wordpress-fil som kollar & tillåter en specifik IP-adress?

EDIT: Jag läser på https://support.purevpn.com/troubleshoot att det möjligen kan vara att Telia ADSL är ett "modem" och att man kan ej "Make sure that your router is not working as modem. You cannot directly configure VPN on your ISP’s modem / router. As soon as you will change modem / router WAN settings you will lose your internet connection. You have to configure it on an extra one. You cannot configure 2 connections on a same router at the same time." - Vad menas med att konfigurera på en ytterligare? Måste jag ha två routrar från Telia för att kunna fixa detta? Smått irriterande och värdelös VPN-tjänst "PureVPN" verkar vara!

Jag förstår inte exakt ordagrant vad de menar men andemeningen verkar vara att det troligen kan bli problem med port-forwarding men om du har koll på att översättningarna och ompekningarna blir rätt så bör det fungera och det har inte nått särskilt med modem att göra mer än att ett modem inte utför sådana funktioner för om det gjorde nått sånt så vore det inte längre ett modem...
Å andra sidan var det också länge sedan Telia slutade skicka ut modem till sina dsl kunder utan de skickar ut en Residential gateway ("Smarten") så att man har ett modem från Telia är ganska osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.